LandCruiserAdventureClub - LC J20 https://landcruiser.pl/czytelnia-2/auta-2/artykuly-o-toyota-land-cruiser-j20-2 Wed, 27 Nov 2024 04:57:44 +0100 Joomla! - Open Source Content Management pl-pl klub@landcruiser.pl (LandCruiserAdventureClub) Land Cruiser VDJ 200 na wyprawę https://landcruiser.pl/czytelnia-2/auta-2/artykuly-o-toyota-land-cruiser-j20-2/1042-land-cruiser-200-na-wyprawe https://landcruiser.pl/czytelnia-2/auta-2/artykuly-o-toyota-land-cruiser-j20-2/1042-land-cruiser-200-na-wyprawe

 

Przedstawiamy auto jakie wymarzył sobie na wyprawy Jakub.  Land Cruiser z roku 2009 zyskał bardzo wiele w kwestii wyposażenia i dodatków ale właściwie dlaczego wybór padł na to auto? W dobie coraz mniejszych silników o coraz większej ich mocy Land Cruiser 200 to auto jakby zupełnie z innej bajki. Duży, przestronny, wyposażony w motor V8 o pojemności 4,5 litra oraz mocy 286 KM i 650 Nm. Takich samochodów już nie da się kupić jako nowe w UE. A szkoda! To znakomita propozycja dla osób poszukujących przestronnego i dzielnego pojazdu na wyprawy przez Europę i dalej, w rejony gdzie docenia się przestronność, komfort zawieszenia, terenową dzielność i moc pozwalająca na bezproblemowe pokonywanie odległych tras nie koniecznie po asfaltowej nawierzchni.

 

 

 

Dlaczego Land Cruiser?

Najważniejszą kwestią jaka przekonuje do zakupu akurat tego modelu na wyprawę jest obiecywana przez producenta trwałość konstrukcji. Druga to dostępność serwisów i części, szczególnie w wyprawach na wschód gdzie Toyota jest bardzo popularna i o fachową pomoc w razie kłopotów nie trudno. Czy jest to ważne? Kiedyś rozmawiałem o wschodnich wyprawach z Michałem Rejem. Wspominał, że wybierając się swoim Land Roverem do Mongolii, nie spodziewał się awarii ale te jednak go dopadły. Poszukiwanie i oczekiwanie na części zamienne trwało długo. Tym czasem towarzyszący mu seryjny Land Cruiser pojechał i wrócił bez problemów a uszkodzony amortyzator zastąpiono kupując w Ułan Bator nowy w pierwszym lepszym sklepie. To przekonało go do terenowej Toyoty.

 

 

 

Przestronność wnętrza/komfort

Trzeba przyznać że model J20  jest naprawdę duży. Jego całkowita długość  wynosi 4950 mm a szerokość 1970. Poprzez optymalną zabudowę wnętrza, a także skrócenie komory silnika, uzyskano przestronną i wygodną kabinę, dłuższą o 130 mm względem poprzednika (mierząc od pedału gazu do tylnych drzwi), zwiększając komfort i wygodę pasażerów. Przestronna jest też cześć bagażowa o pojemności 455 l a po złożeniu foteli 2315l. Wygodzie podróżowania sprzyja cztero strefowa klimatyzacja, nagłośnienie hi-fi firmy Pionier,

 

 

 

Na drodze i w terenie

Trzeba przyznać, że przy masie 2715 kg przyspieszenie od zera do 100km w mniej niż 9s robi wrażenie. Maksymalna prędkość z jaką możemy poruszać się tym autem to aż 210 km/h. Jednak nie po to kupuje się takie auto by ścigać się nim na autostradzie, najważniejsze są jego parametry terenowe a o to producent zadbał bardzo. J20 to pierwszy model Toyoty wyposażony w KDSS (Kinetic Dynamic Suspension System) czyli system zmiennej sztywności stabilizatorów. Układ działa w sposób ciągły, stabilizując przechyły podczas jazdy po asfalcie i zapewniając większe wykrzyże i trakcje poza utwardzonymi drogami. Przeniesienia napędu realizowane jest tutaj poprzez centralny mechanizm różnicowy LSD Torsen. Jest on bardzo przydatny na drogach utwardzonych (pozwala na jazdę z napędem 4x4 po każdej nawierzchni) jednak podczas terenowych przepraw można go zablokować w proporcji 50/50%. Do dyspozycji jest również reduktor oraz systemy wspierające kierowcę w terenie takie jak A-TRC,  Crawl Control, system wspomagający zjazd ze wzniesienia (DAC), system wspomagając pokonywanie podjazdów (HAC)

 

 

Modyfikacje

Auto które prezentujemy ma bardzo bogaty pakiet wyposażenia offroadowago. Zadbano w nim zarówno o wsparcie możliwości terenowych (regulowane zawieszenie Fox, opony, wyciągarka, osłony) jak i optymalne wykorzystanie przestrzeni bagażowej (zabudowa wykonana przez firmę Lasota4x4).

  • Opony COOPER STT MAXX, 33”
  • Felgi XD Rockstar
  • Zawieszenie regulowane FOX, lift na ok 2,5 cala
  • Wyciągarka Powerwinch Panter Speed
  • Lampa LED
  • Snorkel
  • Wzmocnione progi
  • Reflektory przód i tył oraz halogen przyciemnione folia 
  • Poszerzenia KUT SNAKE 
  • Osłony ARB pod całym autem  
  • Dystanse Einbach 30 mm
  • Zabudowa sypialna rozkładana, lodówka, schowki, szuflady regulowane przegrody, Webasto, kuchenka gazowa, przetwornica 230v z gniazdem oraz 2x port USB z szybkim ładowaniem 

Cel jaki przyświecał podczas wybory auta i potem przy modyfikacjach był jeden - stworzyć pojazd który przynosi satysfakcje właścicielowi już samym wyglądem ale poza tym przyda się podczas wypraw, nie koniecznie po asfaltowych trasach. Warunkiem podstawowym miała być trwałość i przestronność pojazdu, dzięki czemu sprosta wyzwaniu wyjazdu do głębokiej Azji, w kierunku na Rosję, Mongolię, Kirgistan i tym podobne kraje. W 2021 jeśli tylko świat pozwoli wyrwać się poza granice UE będzie przetestowany właśnie na wyprawie w te kierunki. Pierwszy wyjazd już jest w planach, dziewicza podróż zrealizuje w bliższe destylacje do Mołdawii, Ukrainy i Rumunii.. 

 

Podsumowanie

Land Cruiser V8 to auto, jakiego konkurencja na naszym rynku nie oferuje. Gabaryty tej Toyoty i apetyt na paliwo są z innej epoki, ale charakter, komfort i solidność – ponadczasowe. Jeżeli komuś to odpowiada, nie ma co zwlekać, trzeba brać puki są dostępne jeszcze zadbane egzemplarze.

 

Tekst: Ireneusz Rek, zdjecia: właściciel

 

GALERIA ZDJĘĆ

{eventgallery event='toyota_land_cruiser_200_na_wypraw' attr=images mode=lightbox max_images=100 thumb_width=170 offset=0 }

]]>
irek@bluephoto.pl (irko) LC J20 Sun, 27 Dec 2020 14:01:25 +0100
Land Cruiser VDJ 200 - Maciej B https://landcruiser.pl/czytelnia-2/auta-2/artykuly-o-toyota-land-cruiser-j20-2/735-land-cruiser-vdj200-macka https://landcruiser.pl/czytelnia-2/auta-2/artykuly-o-toyota-land-cruiser-j20-2/735-land-cruiser-vdj200-macka

 

Land Cruiser 200 to największa i najbardziej luksusowa wersja terenowej Toyoty dostępnej na naszym rynku. Swego czasu w telewizyjnym programie AUTOMANIAK prowadzący szukali idealnej terenówki. Pomimo zastrzeżeń co do pokazywanych wówczas aut porównanie dowiodło, ze król jest jeden. I jest nim właśnie ten model.  Podczas Toyota Offroad Festivalu we Włościejewkach uwagę zwracała czarna dwuseta, doposażona offroadowo, przykurzona od jazdy po torze Autodromu 4x4 i okolicznych terenowych ścieżkach.  Jej użytkownikiem jest Maciej Burakowski z Bydgoszczy.

 

 

Dlaczego LAND CRUISER?

Autami terenowymi zajmował się od zawsze, przeszedł przez inne marki i stwierdził, że jest to optymalny wybór, gdy bierzemy pod uwagę zdolności terenowe, ale też trwałość.  Wcześniej jeździł 70-ką, 90-ką, 120-ką, 150-ką ale zawsze marzeniem był największy Land Cruiser. I gdy tylko znalazł się w zasięgu możliwości finansowych - dołączył do rodziny.  Dlaczego akurat J20? Każdy kto kocha motoryzację lubi też duże silniki. Za ich moc i ten charakterystyczny dźwięk V8. To, co trzeba oddać, to fakt, że Land Cruiser 200 to bardzo luksusowy sposób poruszania się w terenie, jednak nie jest szosowym pozerem jak większość dostępnych obecnie SUV-ów.

 

 

Ramowa konstrukcja, sztywny tylny most, reduktor, wiele systemów wspomagających poruszanie się poza drogami. Jest też duży. To nie pomaga w terenie, jednak daje poczucie bezpieczeństwa. Znajomi Maćka, uczestniczący w poważnym wypadku właśnie w Land Cruiserze 200, wyszli z niego właściwie bez szwanku, więc taki crash test ze szczęśliwym finałem dodatkowo umocnił go w twierdzeniu, że był to trafny wybór.  Land Cruiser 200 jest też bardzo uniwersalny. Bardzo dobrze prowadzi się po drodze, z dużymi prędkościami. Silnik diesla V8 o pojemności 4461 cm3 i mocy 286 (650 Nm przy 1600-2800 obr./min.) z dwoma turbosprężarkami w połączeniu z sześciostopniową automatyczną skrzynią biegów do setki rozpędza się w 8,2s!  Pozwala też na bezproblemowe holowanie nawet dużych przyczep. A gdy już znudzi Was droga - potrafi zjechać z utwardzonego traktu i dać wiele frajdy z przedzierania się przez przeciwności terenowe.

 

 

Jedyną wadą tego akurat egzemplarza jest fakt wyposażenia go przez poprzedniego właściciela w tuingowe hamulce firmy Alton. Są one dedykowane do modeli opancerzanych, więc posiadają bardzo twarde i duże tarcze oraz 6-tłoczkowe zaciski. Na drodze sprawdzają się świetnie, jednak nie pozwalają na założenie felg mniejszych niż 20".  Niestety na rynku trudno zakupić opony terenowe do takiej felgi.

Co pomaga w terenie?

  • Niezastąpiony jest system Crawl Control, który sterując pracą silnika i układu hamulcowego utrzymuje stałą prędkość pojazdu na jednym z pięciu poziomów prędkości.
  • Napęd 4x4 z centralnym mechanizmem różnicowym LSD Torsen. Rozdziela on automatyczne moment obrotowy pomiędzy przednią a tylną oś w proporcji 40/60% (przód/tył). W razie potrzeby do 50% może zostać przekazany na przód lub do 70% na tył. Centralny mechanizm różnicowy można również zablokować w proporcji 50/50%.
  • Reduktor, załączany prostym, obrotowym przełącznikiem.
  • Bezpieczne i pewne ruszanie na stromych i śliskich zboczach umożliwia HAC automatycznie kontrolując hamulec, kiedy kierowca przechodzi od hamulca do gazu i tym samym system redukuje ruch wsteczny.
  • System wspomagający zjazd ze wzniesienia DAC, obsługiwany przez kierowcę i uruchomiany gdy wybrany jest tryb L4.
  • Kontrola zawieszenia KDSS. Jest  to system zmiennej sztywności stabilizatorów niwelujący przechyły podczas jazdy po asfalcie i zapewniający lepszą trakcję i wykrzyże podczas pokonywania przeszkód terenowych.
  • Zderzak ARB dedykowany do J20
  • Dodatkowe oświetlenie na zderzaku
  • Osłony
  • Snorkel

 Tekst i zdjęcia: Ireneusz Rek

 

 

 

 

GALERIA ZDJĘC

{eventgallery event='toyota_land_cruiser_vdj_200_maciek' attr=images mode=lightbox max_images=100 thumb_width=170 offset=1 }

]]>
irek@bluephoto.pl (irko) LC J20 Mon, 05 Mar 2018 15:02:44 +0100
Land Cruiser VDJ 200 T2 - NAC RALLY TEAM https://landcruiser.pl/czytelnia-2/auta-2/artykuly-o-toyota-land-cruiser-j20-2/393-land-cruiser-200-t2-w-zespole-nac-rally-team https://landcruiser.pl/czytelnia-2/auta-2/artykuly-o-toyota-land-cruiser-j20-2/393-land-cruiser-200-t2-w-zespole-nac-rally-team

Targi Offroad Show w Warszawie. Mnóstwo ludzi, stoisk, aut. W śród nich, w centralnym punkcie hali, toyotowy przepis na sukces: Hilux i Land Cruiser NAC RALLY TEAM, na maskach których błyszczą zdobyte nagrody. Kierowca zespołu Paweł Molgo zapytany, dlaczego team wybrał Toyotę ,odpowiada: to najlepsze auta w swoich specyfikacjach, niezawodne. A druga z rzędu wygrana w Rajdowych Mistrzostwach Polski Samochodów Terenowych świadczy o tym, że był to dobry wybór...

 

]]>
irek@bluephoto.pl (irko) LC J20 Tue, 24 Nov 2015 16:57:03 +0100
Land Cruiser VDJ 200 - Ryszard https://landcruiser.pl/czytelnia-2/auta-2/artykuly-o-toyota-land-cruiser-j20-2/273-land-cruiser-vdj200-ryszarda https://landcruiser.pl/czytelnia-2/auta-2/artykuly-o-toyota-land-cruiser-j20-2/273-land-cruiser-vdj200-ryszarda

Rozległe, australijskie bezdroża prowokują do dłuższych i krótszych wypadów z dala od cywilizacji. Urokom takich podróży uległ Ryszard. Zobaczcie jak na antypodach przemierza teren swoim Land Cruiserem VDJ 200. 

]]>
irek@bluephoto.pl (irko) LC J20 Tue, 17 Mar 2015 00:55:44 +0100