Toyota to ekspert w dziedzinie napędów 4x4. W swoich hybrydowych SUV-ach i crossoverach stosuje innowacyjny napęd AWD-i. Czym charakteryzują się modele Toyoty wyposażone w napęd AWD-i?

 

 

Toyota od lat jest pionierem innowacji i nowoczesnych technologii. To marka, która stworzyła segment SUV oraz napędy hybrydowe, a z czasem wykorzystała swoje doświadczenie w produkcji terenówek do tego, by zbudować efektywny napęd na cztery koła do samochodów hybrydowych. Jak działa napęd AWD-i w hybrydowych autach Toyoty, wyjaśnialiśmy w oddzielnym materiale. Przypomnijmy, że cały system składa się z silnika benzynowego i elektrycznego przy przedniej osi, generatora ładującego baterię trakcyjną oraz silnika elektrycznego tylnej osi. Sterownik PCU za pośrednictwem przekładni hybrydowej i konwertera zarządza pracą tych urządzeń. Takie rozwiązanie pozwala na zastosowanie mocniejszych silników elektrycznych przy wykorzystaniu baterii o tej samej mocy i pojemności.

 

 

Zalety układu AWD-i? Auta z tym systemem mogą poruszać się w trybie elektrycznym ze znacznymi prędkościami. Do tego poziom spalania nie odbiega znacząco od wersji z napędem na przód, bo przez większość czasu napędzane są wyłącznie koła przednie. Ponadto, kompaktowe rozmiary całego rozwiązania sprawiają, że auta z napędem AWD-i zachowują optymalną pojemność bagażnika, a sam układ może być zastosowany także w mniejszych autach. Czego dowodem jest gama Toyoty.

 

Toyota Yaris Cross

Toyota Yaris Cross AWD-i to jedno z niewielu aut B-SUV z napędem na cztery koła. Układ hybrydowy Yarisa Cross z trzycylindrowym silnikiem 1.5 z linii Dynamic Force został wzbogacony o dodatkowy silnik przy tylnej osi. Łączna moc układu to 116 KM. Spalanie? Średnio wynosi od 4,7 l/100 km, co jest wynikiem imponującym. To najoszczędniejszy SUV w gamie Toyoty.

 

 

Solidny prześwit (17 cm), krótkie zwisy i sprawny układ AWD-i, który może przekazywać nawet do 60 procent mocy na koła tylne sprawiają, że auto odnajdzie się nie tylko w miejskiej dżungli, ale i poradzi sobie poza utwardzonymi drogami. Jego możliwości zwiększą tryby Trail i Snow, a także system wspomagający zjazd ze wzniesienia. Yaris Cross z napędem AWD-i różni się też od pozostałych wersji tego modelu zawieszeniem wielowahaczowym. A to oznacza jeszcze lepsze prowadzenie miejskiego crossovera.

 

 

Toyota Corolla Cross

To może być kolejny rynkowy strzał w dziesiątkę Toyoty. Gama modelowa najpopularniejszego samochodu świata – Corolli, od 2022 roku obejmie wariant Cross, który także będzie mógł zostać wyposażony w napęd AWD-i. Auto rozmiarami plasuje się między kompaktową Toyotą C-HR a średniej wielkości RAV4 – tym samym Toyota w segmencie C-SUV będzie miała dla klientów aż dwie różne propozycje.

 

 

Wszechstronność, praktyczność i nowe technologie to najważniejsze cechy Toyoty Corolli Cross. Będzie to też pierwsze auto w gamie Toyoty z piątą generacją napędu hybrydowego. Większa moc, wyższy moment obrotowy, bardziej aksamitna i naturalna praca, a także lżejsza i wydajniejsza bateria – to najważniejsze zmiany w porównaniu z dotychczasowym układem. W Corolli Cross zostanie zastosowany silnik spalinowy 2.0 Dynamic Force, który w połączeniu z silnikami elektrycznymi będzie łącznie wytwarzał 197 KM mocy. Wersja AWD-i będzie miała dodatkowy silnik elektryczny przy osi tylnej o mocy aż 40 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h ma wynieść 8,1 sekundy. Na więcej szczegółów musimy poczekać do jesieni, gdy auto zadebiutuje w Europie.

 

Toyota RAV4

RAV4 najpierw stworzył segment SUV-ów z samonośnym nadwoziem, a od trzech dekad nieprzerwanie wyznacza w nim najwyższe standardy. Samochód oferowany jest z konwencjonalnym silnikiem benzynowym i tradycyjnym napędem 4x4, ale to wersje AWD-i są prawdziwymi perłami – łączą wysoką moc z niesamowitą oszczędnością jak na auto tych rozmiarów. RAV4 może występować jako pełna hybryda, czyli nieładowana z zewnątrz. Wtedy układ hybrydowy oparty na silniku benzynowym 2.5 Dynamic Force i z dodatkowym silnikiem elektrycznym przy tylnej osi wytwarza 222 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 8,1 sek., a średnie spalanie od 5,6 l/100 km. Te liczby robią wrażenie, ale jeszcze wyżej poprzeczkę zawiesza wersja RAV4 Plug-in Hybrid.

 

 

To jeden z najmocniejszych samochodów w gamie Toyoty. Układ generuje aż 306 KM, co czyni z RAV4 Plug-in Hybrid jedno z najmocniejszych aut w gamie koncernu. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 6 sekund, a średnie spalanie zaledwie litr na 100 kmMożliwe jest to dzięki połączeniu wydajnego systemu hybrydowego, tylnego silnika elektrycznego o mocy 54 KM oraz pojemnej baterii, która pozwala na przejechanie nawet 75 km w bezemisyjnym trybie elektrycznym. A w mieście poruszając się tylko na prądzie da się przejechać nawet blisko 100 km.

 

 

Toyota Highlander

248 KM – to łączna moc układu hybrydowego opartego na silniku 2.5 Dynamic Force w modelu Highlander. Każda wersja tego potężnego SUV-a jest wyposażona w układ AWD-i, dzięki czemu auto jest w stanie przyspieszać od 0 do 100 km/h na godz. w czasie 8,3 sekundy. Spalanie? Średnio od 6,6 l/100 km dla potężnego 7-osobowego SUV-a jest więcej niż imponujące. A przy tym auto pociągnie przyczepę o masie do dwóch ton.

 

 

Jak każdy SUV Toyoty z układem AWD-i Highlander też poradzi sobie w lekkim terenie. Ale jego królestwem są długie trasy. W końcu to blisko 5-metrowe auto, które jest w stanie na pokład zabrać aż siedem osób w komfortowych warunkach. Bagażnik ma pojemność do 1909 l, jeśli Highlanderem podróżują dwie osoby. W standardowej, 5-miejscowej konfiguracji do wysokości rolety pojemność bagażnika wynosi 659 l.