Ponad 20 lat temu Toyota RAV4 stworzyła segment kompaktowych SUV-ów. Wprowadzenie do sprzedaży nowej wersji modelu z napędem hybrydowym uzupełni ten bardzo konkurencyjny rynek o nową, niezwykle atrakcyjną propozycję. Model trafi do salonów w pierwszym kwartale przyszłego roku. Obecnie stanowi jedną z najważniejszych ekspozycji Toyoty podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie.

 

 

Nowa Toyota RAV4 Hybrid stanowi doskonałą odpowiedź na wymagania konkurencyjnego rynku kompaktowych SUV-ów. W modelu spotykają się ogromne doświadczenie Toyoty w dziedzinie budowy kompaktowych SUV-ów, zebrane w ciągu 20 lat ewolucji RAV4, z najnowocześniejszym pełnym napędem hybrydowym.

Nowy RAV4 Hybrid to dynamiczna stylistyka, przestronność, najwyższa jakość wnętrza, niezrównana wszechstronność oraz ogromna radość z jazdy za sprawą układu hybrydowego. RAV4 Hybrid zapewnia doskonałe wyniki zużycia paliwa i niską emisję CO2. System E-Four napędzający wszystkie cztery koła silnikami elektrycznymi zapewnia lepszą kontrolę trakcji i większe możliwości holowania przyczepy.

 

 

Hybrydowa technologia Toyoty zapewnia nadzwyczajnie cichą i przyjemną jazdę. Obok większej dynamiki i komfortu prowadzenia, RAV4 Hybrid zyskał także lepsze wyciszenie kabiny, bardziej dynamiczny wygląd, wyższą jakość wykończenia wnętrza oraz najnowocześniejsze rozwiązania w dziedzinie bezpieczeństwa czynnego, Toyota Safety Sense. Kamera panoramiczna 360 stopni (Panoramic View Monitor) zapewnia podgląd obrazu otoczenia samochodu z każdej strony, by ułatwić parkowanie i manewry przy niewielkiej prędkości. Przeprojektowane, eleganckie wnętrze zyskało nowoczesne udogodnienia, takie jak 4,2-calowy kolorowy wyświetlacz między zegarami oraz 7-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego Toyota Touch 2.

 

 

Napęd hybrydowy

Pełny napęd hybrydowy RAV4 wyposażony jest w pracujący w cyklu Atkinsona benzynowy silnik o pojemności skokowej 2,5 l, potężny silnik elektryczny, generator, umieszczony pod tylnymi siedzeniami akumulator niklowo-wodorkowy o 204 ogniwach, sterownik mocy oraz rozdzielacz mocy. W wersji AWD funkcja napędu na wszystkie koła (E-Four) realizowana jest dzięki zamontowanemu z tyłu silnikowi elektrycznemu, co pozwala uniknąć dodatkowej masy, kosztów i złożoności, która wiązałaby się z przekazywaniem napędu na tylną oś za pośrednictwem wału.

 

 

Nowy RAV4 Hybrid rozwija maksymalną moc 197 KM (145 kW), wykazując się przy tym niskim zużyciem paliwa na poziomie 4,9 l/100 km. Podwójny napęd pozwala płynnie przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 8,3 s. Emisja CO2 wynosi jedynie 115 g/km* i spełnia najnowszą normę Euro 6.

 

Bezstopniowa, elektryczna przekładnia E-CVT sterowana jest przez system elektroniczny Shift-by-Wire. RAV4 Hybrid umożliwia manualny wybór trybów jazdy, pozwalający maksymalnie wykorzystać możliwości w pełni hybrydowego napędu, w tym jazdę na samym silniku elektrycznym.

 

Silniki konwencjonalne

RAV4 2016 będzie dostępny także z turbodoładowanym silnikiem Diesla 2.0 o mocy 143 KM (105 kW) i wysokim momentem obrotowym 320 Nm. Auto z tym silnikiem emituje tylko 123 g/km CO2. Udoskonalony silnik benzynowy 2.0 jest dostępny z manualną lub bezstopniową skrzynią biegów. Jednostka o 152 KM (112 kW) i momencie obrotowym 195 Nm emituje 149 g/km*.

 

E-Four – hybrydowy elektryczny napęd AWD

RAV4 Hybrid AWD jest wyposażony w umieszczony z tyłu silnik elektryczny o mocy 50 kW, dzięki któremu zyskuje napęd na wszystkie koła bez wału napędowego. E-Four nie tylko wyraźnie poprawia własności jezdne, ale i ogranicza straty energii. Ponadto umożliwia holowanie przyczep o masie do 1650 kg, co stawia go pod tym względem w czołówce pojazdów hybrydowych.

 

Dynamika – większy komfort jazdy i precyzja prowadzenia

W nowym RAV4 zastosowano szereg rozwiązań zwiększających komfort jazdy i poprawiających reagowanie na polecenia kierowcy bez pogarszania stabilności i sterowności. Zwiększona sztywność konstrukcji podwozia i nadwozia poprawia stabilność pojazdu, a także zwiększa tłumienie drgań, korzystnie wpływając na komfort jazdy. Zmodyfikowane amortyzatory i sprężyny śrubowe obu osi zapewniają bardziej płynną i komfortową pracę zawieszenia oraz lepszą stabilność kierunkową.  Auto zyskało także dodatkowe wytłumienia kabiny.

 

Zaawansowane technologie bezpieczeństwa

Nowy RAV4 wyposażony jest w system Toyota Safety Sense, nowo opracowany zestaw rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo czynne, które pomagają uniknąć kolizji lub ograniczyć ich skutki. 

 

Toyota Safety Sense, wykorzystujący kamerę i czuły radar pracujący w zakresie fal milimetrowych, udostępnia system zapobiegania kolizjom PCS (Pre-Collision System) z mechanizmem wykrywania pieszych, układ ostrzegania o opuszczaniu pasa ruchu LDA (Lane Departure Alert), aktywny tempomat ACC (Adaptive Cruise Control), automatyczne światła drogowe AHB (Automatic High Beam) oraz funkcję rozpoznawanie znaków drogowych (Road Sign Assist).

 

System PCS przy prędkościach powyżej 10 km/h wykrywa obiekty znajdujące się przed samochodem i pomaga uniknąć zderzenia. W przypadku ryzyka kolizji PCS ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym i świetlnym, a także wzmacnia siłę hamowania po wciśnięciu pedału hamulca. W razie braku reakcji kierowcy, PCS samoczynnie rozpoczyna hamowanie, zmniejszając prędkość o około 40 km/h lub nawet całkowicie zatrzymując. System jest również w stanie wykryć możliwość kolizji z pieszym.

 

Aktywny tempomat ACC pomaga utrzymać bezpieczną odległość od poprzedzających pojazdów. ACC wykrywa pojazdy jadące z przodu i określa ich prędkość, po czym dostosowuje do niej prędkość jazdy (w ustawionym zakresie) tak, by zachować bezpieczny dystans.

 

System ostrzegania o opuszczaniu pasa ruchu LDA monitoruje poziome oznakowanie jezdni, pomagając uniknąć wypadków spowodowanych zjechaniem  na sąsiedni pas, w szczególności najgroźniejszych zderzeń czołowych. Gdy samochód zaczyna opuszczać pas bez włączenia kierunkowskazu, LDA ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym i świetlnym, a w zależności od wyposażenia samochodu może również skorygować tor jazdy.

 

Automatyczne światła drogowe AHB pomagają zapewnić dobrą widoczność podczas jazdy nocnej. System wykrywa światła przednie i tylne znajdujących się w pobliżu pojazdów, automatycznie przełączając światła drogowe na mijania dla uniknięcia oślepiania innych kierowców. Automatyczne włączanie świateł drogowych, gdy są do tego warunki, ułatwia wcześniejsze dostrzeganie pieszych i przeszkód.

 

Dzięki zmniejszonemu ryzyku wypadków, posiadacze samochodów wyposażonych w system Toyota Safety Sense mogą ubiegać się o niższe stawki składek ubezpieczeniowych. Nowy RAV4 oferuje również znane z wcześniejszego modelu funkcje Blind Spot Monitor i Rear Cross Traffic.

 

Kamera 360 stopni (Panoramic View Monitor)

 Panoramic View Monitor wykorzystuje cztery kamery umieszczone pod bocznymi lusterkami, z przodu i z tyłu samochodu. Unikalny system Toyoty pozwala uzyskać wizualizację 3D całego otoczenia pojazdu podczas postoju i powolnej jazdy. System wyświetla także rekomendowaną drogę wyjazdu do tyłu, co bardzo ułatwia manewry. Widok z przedniej i tylnej kamery osiąga kąt 180 stopni, co umożliwia obserwowanie martwych punktów. Panoramiczny zoom pozwala bliżej się przyjrzeć wybranym obiektom.

 

 

Hybrydowe dziedzictwo – od rewolucyjnej idei do technologicznego lidera 

Pomysł zbudowania samochodu z alternatywnym napędem pojawił się w Toyocie już w latach 1960. Jednak dopiero w 1994 roku wystartował projekt, którego celem było stworzenie samochodu przyjaznego środowisku na 21 wiek. Pojazd miał łączyć ekologiczność z wygodą i przyjemnością z jazdy, jakie zapewniają konwencjonalne samochody. 

 

Wystarczyły trzy lata, by na rynku pojawił się Prius, pierwszy seryjny samochód hybrydowy. W ten sposób Toyota rozpoczęła proces stopniowej elektryfikacji samochodów, w którym obecnie uczestniczy wielu innych producentów aut. Był to punkt zwrotny w rozwoju napędów samochodowych i początek zainteresowania zrównoważonym transportem.

 

Każda kolejna generacja napędów hybrydowych Toyoty była mocniejsza, lżejsza, bardziej oszczędna i ekologiczna. W 2012 roku dołączył do Priusa minivan Prius+, a także Prius Plug-in, tworząc kompletną rodzinę modelu. W Europie Toyota rozszerzyła gamę samochodów hybrydowych o Aurisa Hybrid w 2010 roku, Yarisa Hybrid w 2012 i praktycznego Aurisa Hybrid Touring Sports w 2013 roku. Yaris do dziś jest jedynym przedstawicielem segmentu B z pełnym napędem hybrydowym. 

 

W 2014 roku sprzedaż samochodów hybrydowych Toyoty w Europie sięgnęła liczby 178 041 aut, o 13% więcej niż w poprzednich latach. Liczba sprzedanych hybryd Toyoty od momentu wejścia Priusa na rynek europejski w 2000 roku wyniosła łącznie prawie milion egzemplarzy.

 

Na całym świecie Toyota Motor Corporation sprzedała ponad 8 milionów hybryd. Toyota od 1997 roku pozostaje niekwestionowanym liderem w dziedzinie zrównoważonego transportu. Hybrydy Toyoty pozwoliły ograniczyć emisję CO2 łącznie o 58 milionów ton.

 

Dziedzictwo RAV4 – od niszy do samochodu globalnego

Samochód o nazwie Recreational Active Vehicle with 4-Wheel Drive (RAV4), który zadebiutował w 1994 roku, stworzył zupełnie nowy segment kompaktowych SUV-ów. Auto wyraźnie różniło się od tradycyjnych samochodów terenowych. Kompaktowe, 3-drzwiowe nadwozie mierzyło tylko 3695 mm długości. Pierwszy tzw. miejski AWD napędzany był stosunkowo małym 2-litrowym silnikiem, zamontowanym pod maską samonośnego nadwozia z niezależnym zawieszeniem wszystkich kół. Tak narodził się segment kompaktowych SUV-ów.

 

W 1994 roku Toyota sprzedała 53 000 egzemplarzy RAV4. W następnym roku wynik ten podwoił się, a potroił w 1996 roku. Od tamtej pory sprzedaż systematycznie rośnie, a każda następna generacja przynosi kolejne sukcesy, zamieniając pionierski SUV z niszowego modelu w samochód globalny. Obecnie RAV4 jest dostępny w 170 krajach. Cztery generacje sprzedały się łącznie w ponad 6 milionach egzemplarzy, z tego 1,5 miliona kupili Europejczycy. 

 

*Parametr czeka na ostateczną homologację. 

Źródło: Toyota News

 

ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ