LandCruiserAdventureClub - LC J15 https://landcruiser.pl/czytelnia-2/auta-2/artykuly-o-toyota-land-cruiser-j15-2 Thu, 21 Nov 2024 13:48:31 +0100 Joomla! - Open Source Content Management pl-pl klub@landcruiser.pl (LandCruiserAdventureClub) Land Cruiser 150 - FJ Pro https://landcruiser.pl/czytelnia-2/auta-2/artykuly-o-toyota-land-cruiser-j15-2/1355-land-cruiser-150-fj-pro https://landcruiser.pl/czytelnia-2/auta-2/artykuly-o-toyota-land-cruiser-j15-2/1355-land-cruiser-150-fj-pro

Land Cruiser 150 jest w sprzedaży już 14 lat. To długo jak na model linii Light Duty w porównaniu do poprzednich generacji. Jednak wciąż na polskim rynku niewiele jest fajnie zrobionych wyprawówek. W turystyce off-rządowej wciąż króluje Land Cruiser 120. Ten projekt, zrealizowany przez firmę FJ Pro, jest gotowy na wyjazd terenowe wakacje. Nawet dziś.

 

LandCruiser PL Land Cruiser 150 FJ Pro 08

FJ Pro to firma z Gdańska, jeden z parnertów Toyota Off-Road Festival. W zeszłym roku, w festiwalowej strefie Expo, mogliśmy oglądać kilka przygotowanych przez nią aut. Były to właśnie głównie Land Cruisery 150.

Ten projekt został zrealizowany dla klienta, który miał gotową wizję swojej wymarzonej wyprawówki. Trzeba go było po prostu zrobić. Bazą został Land Cruiser 150 z 2023 roku.

Land Cruiser 150 gotowy na wyprawę

 

LandCruiser PL Land Cruiser 150 FJ Pro 04

Na początek największe zmiany zaszły w podwoziu samochodu. W Land Cruiserze zamontowano nie tylko lift zawieszenia firmy Ironman - Foam Cell, podnoszący o 2 cale, ale dodatkowo podniesiono karoserię o kolejny cal. W ten sposób zmieszczono koła z terenowym oponami Cooper ST Maxx w rozmiarze 33 cali. 

LandCruiser PL Land Cruiser 150 FJ Pro 06

Dodatkowo z przodu zamontowano wyciągarkę WARN VR EVO 12S wraz z płytą montażową oraz snorkel.

LandCruiser PL Land Cruiser 150 FJ Pro 02

Na dachu zainstalowano bagażnik firmy Front Runner z dodatkowym oświetleniem ARB z przodu oraz bocznymi lampami Hella.

LandCruiser PL Land Cruiser 150 FJ Pro 07

Na tylnej klapie bagażnika wylądowało mocowanie koła zapasowego. Jest to autorskie rozwiązanie FJ Pro. Przy okazji tylna tablica rejestracyjna również zmieniła swoje położenie, tak jak i kamera cofania. Dodano też dodatkowe oświetlenie.

LandCruiser PL Land Cruiser 150 FJ Pro 05

Estetycznym elementem, który został zamontowany w środku pojazdu, jest panel sterowania spięty z nową magistralą elektryczną. Jest też dodatkowy akumulator tzw. hotelowy, do obsługi elektrycznych urządzeń kempingowych, ładowany z dodatkowej, wbudowanej ładowarki DC/DC. Przy okazji ładowarka ma sterownik paneli fotowoltaicznych. Wystarczy wpiąć takie przenośne panele i ... jest prąd ze słońca.

Całość wygląda zadziornie i jest funkcjonalna. Pozostaje tylko życzyć właścicielowi interesujących wypraw. Niech mu ten Land Cruiser służy jak najdłużej i bezawaryjnie.

]]>
michal@horodenski.pl (Michał Horodeński) LC J15 Tue, 27 Jun 2023 05:59:10 +0200
Nasz test - Land Cruiser 150 https://landcruiser.pl/czytelnia-2/auta-2/artykuly-o-toyota-land-cruiser-j15-2/1082-nasz-test-land-cruiser-150 https://landcruiser.pl/czytelnia-2/auta-2/artykuly-o-toyota-land-cruiser-j15-2/1082-nasz-test-land-cruiser-150

 

Hanji Umehara, w latach 50-tych  dyrektor d/s technologii koncernu Toyota, nie spodziewał się zapewne, że wymyślona przez niego nazwa Land Cruiser stanie się legendą i na stałe zapisze w historii aut z napędem 4x4. Mija właśnie 70 lat gdy w warsztatach japońskiego koncernu powstał jego pierwowzór, model BJ. Od tego czasu Land Cruiser stał się symbolem jakości, trwałości i niezawodności.  Wszędzie tam, gdzie trzeba przewieźć ludzi i bagaż nawet w najtrudniejszych warunkach, zawsze pojawiały się Land Cruisery. Przełożyło się to oczywiście na ogromne zainteresowanie tymi autami. Sprzedaż wszystkich serii Land Cruisera przekroczyła już 10 milionów aut, a jubileuszowy 10-milionowy egzemplarz opuścił salon marki 31 sierpnia 2019 roku.

 

 

Obecnie koncern Toyoty pod nazwą Land Cruiser produkuje trzy linie tych aut: kontynuację modelu J7 (HD), Prado (J15) oraz Station Wagon (J20). Ze względu na normy emisji spalin na naszym rynku oferowana jest wyłącznie seria Prado. Jakie jest to auto? Jak bardzo zmienił się model 150 od czasu gdy po raz pierwszy pojawił się w salonach w 2009 roku?

 

 

 

WYGLĄD ZEWNĘTRZNY

Sylwetka obecnie produkowanego auta zaprezentowana została po raz pierwszy podczas targów IAA 2017 we Frankfurcie. Już wówczas zyskała ogromną aprobatę i sympatię. Co sprawiło, że nowy model tak spodobał się nie tylko fanom terenowych Toyot?  Przede wszystkim auto wykorzystuje elementy stylistyczne z większego Land Cruisera 200. Ładne światła z zaznaczoną, modna kreską ledów, maska z podwójnym przetłoczeniem, które w większym bracie sugeruje dwa rzędy widlastego V8, przeprojektowany zderzak z halogenami, nowe klosze lamp z tyłu... Wszystko to sprawia, że auto robi od razu bardzo pozytywne wrażenie.

Seria Prado sugeruje, że mamy do czynienia z tym mniejszym Land Cruiserem w rodzinie Toyoty. Jednak przez lata model znacznie urósł i obecnie jego wymiary są już znaczne: długość 4840mm, szerokość 1845mm, wysokość 1855mm, rozstaw osi 2790mm. Do dyspozycji mamy najbogatszą wersję tego auta czyli Executive. Co zyskujemy wybierając tę opcję? Auto już na pierwszy rzut oka wyróżnia się przyciemnianymi, efektownymi lampami oraz chromowym gilem i nakładkami bagażnika w ciemnym odcieniu. Różnice zauważymy też w nocy, gdy podejdziemy do pojazdu z kluczykiem, załączy się oświetlenie podwozia. Najbogatsza wersja posiada również lusterka z funkcją oświetlenia przestrzeni wokół pojazdu, które dodatkowo automatycznie pochylają się przy cofaniu. A to dopiero wstęp do pełni luksusowych dodatków, które dostaniemy w środku.

Amatorzy dużych kół docenią 19”, dwukolorowe felgi. Fani offroadu po zakupie tego auta będą kombinować jednak jak je zmienić na mniejsze, aby uzyskać większą wysokość opony.

 

 

 

WNĘTRZE

Zasiadając za kierownicą 150-ki czujemy, że prowadzimy naprawdę spore auto. Linia maski poprowadzona jest wysoko i dla osób przesiadających się z rodzinnych limuzyn daje to przyjemne uczucie dominacji nad innymi uczestnikami ruchu. Ci którzy mieli do czynienia z wcześniejszymi wersjami tego modelu od razu zauważą różnice w kolorze wnętrza. Kiedyś w najbogatszych komplementacjach było ono jasne, obecnie dominuje czerń. Czy to dobrze? Dla mnie, osoby która jednak czasami chciałaby wykorzystać auto zgodnie z jego przeznaczeniem, czyli w terenie możliwość wyboru takiej kolorystyki to znakomite rozwiązanie. Jasnobeżowe dywany po prostu świetnie się prezentują, ale też są podatne na zabrudzenie i przez to trudne w utrzymaniu czystości.

 

 

Na konsoli centralnej dominuje zgrabnie zaprojektowany, 8-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego. Nowością jaka tu zawitała jest system Car Play i Android Auto. To bardzo przydatne funkcje, które pozwalają na wykorzystanie funkcjonalności jakie daje telefon, jednak najważniejsza zmiana to sam system jaki posiada stacja. Przede wszystkim w końcu działa płynnie i nie zacina się. Nawigacja, nawet jeśli nie zawsze mówi składnie po polsku to trasy wytycza pewnie i pomaga w prowadzeniu wyświetlając informacje o najbliższych manewrach między zegarami. Jednak największy atut, jaki zaproponować może nam auto, odsłoni się gdy zaczniemy słuchać muzyki. System przestrzennego dźwięku JBL z czternastoma głośnikami swoją pracę wykonuje wzorowo.

 

 

Opisując wnętrze nowego Land Cruisera można jeszcze szeroko rozwodzić się na temat multimedialnej stacji z ekranem dla pasażerów drugiego i trzeciego rzędu, elektrycznej regulacji foteli i kierownicy z pamięcią dla dwóch użytkowników, elektrycznych, składanych fotelach trzeciego rzędu, klimatyzacji trzystrefowej, podgrzewanych fotelach pierwszego i drugiego rzędu, wentylowanych fotelach z przodu, lodówce w podłokietniku, ciekawemu wzorowi skórzanej tapicerki, efektownego podświetlenia wnętrza, itd., itd... To wszystko przyda się na co dzień lub w długich trasach podczas służbowych wyjazdów czy na rodzinne wakacje. Jednak nazwa Land Cruiser zobowiązuje. Jak to auto sprawdza się w terenie?

 

 

 

MOŻLIWOŚCI TERENOWE

Najnowszym Land Cruiserem, szczególnie z najbogatszym pakietem wyposażenia, raczej niewielu wybierze się w poważny teren. A szkoda. Gen terenowego auta jest tu silny i wystarczy chociażby zmienić opony i zabezpieczyć lakier folią, by okazało się, że mamy naprawdę niezłą maszynę do szukania przygody w terenie. Atutem podstawowych wersji auta jest ramowa konstrukcja, stały napęd na wszystkie koła, sztywny most z tyłu, blokada centralnego mechanizmu różnicowego oraz reduktor. W wyższych kompletacjach tego modelu nasze umiejętności możemy wesprzeć inteligencją terenowych programów. System MTS  automatyczne rozłoży napęd na poszczególne koła w dopasowaniu do warunków drogowych.  W zapanowaniu nad terenowymi podjazdami i zjazdami pomoże Crawl Control. Oba te systemy obecnie już potrafią działać razem i robią to zadziwiająco dobrze oraz są odporne na błędy użytkownika. Niewłaściwe załączenie np. reduktora czy Crawl Control/MTS nie powoduje awarii, tylko wywołanie komunikatu informującego o konieczności ich poprawnego uruchomienia. 

 

 

Jazda w terenie z zapiętym reduktorem częściowo dezaktywuje też system Safety Sense (wyłącza się system PRE-COLLISION) dzięki czemu elektronika nie zatrzymuje pojazdu podczas próby wyjechania z większą prędkością na strome wzniesienie. Bez reduktora czujniki rozpoznają teren po prostu jako przeszkodę. 

Ułatwieniem w poruszaniu się po bezdrożach jest też podgląd z kamer. Na dużym wyświetlaczu można obejrzeć sobie auto i przeszkody z góry lub uzyskać widok przed maską i na koła.

 

 

Landcruiserowi puryści z żalem muszą pożegnać się ze 100% blokadą w tylnym moście. Jednak w zamian otrzymujemy  blokadę cierną typu Torsen LSD. Czy to dobrze? W gruncie rzeczy tak. Nowy Land Cruiser tak naprawdę nie jest stworzony do walki z terenem. Ma w komfortowych warunkach przewieźć przez offroadowe niespodzianki rodzinę, która jest na wyprawie czy wycieczce za miastem. Z blokadą automatyczną nie trzeba pamiętać o tym żeby wcześniej ją zapiąć, ona po prostu działa od razu gdy jest potrzebna. Gdy już wykona swoją pracę sama się też rozłączy, dzięki czemu zapominalscy nie uszkodzą swojego auta po wyjechaniu z terenu. W wyższych wersjach wyposażeniowych w zawieszeniu Land Cruisera znajdziecie też system KDSS, który poprawia wykrzyżowanie osi w terenie, dzięki czemu koła zyskują lepszą przyczepność.

 

 

 

Wadą nowych modeli Land Cruisera jest koło zapasowe podwieszone pod autem. W razie konieczności wymiany w terenie, gdy auto jest „zakopane” będzie to problem. Zaletą auta sa natomiast solidne zaczepy z przodu i tyłu. W razie problemów nie trzeba niczego wkręcać, szukać klapek ukrywajacych mocowania. Tak powinno być w porządnym aucie terenowym i Land Cruiser takie solidne ucha przydatne do holowania właśnie ma.

 

 

 

NA DRODZE

Poruszając się Land Cruiserem 150 trzeba mieć na względzie jego wagę. Dopuszczalna masa całkowita auta to prawie trzy tony. Pomimo to, ta Toyota z automatyczną skrzynią biegów spiętą z dieslowskim motorem o mocy 204 KM i 500 Nm momentu obrotowego rozpędza się bardzo dynamicznie. Czas potrzebny do osiągnięcia 100 km to mniej niż 10s! (9,9s). Poruszając się testowanym Land Cruiserem miałem jednak wrażenie, że auto robi to dostojnie, bez dreszczyku emocji czy adrenaliny, gdy przyspieszenie wciska w fotel. Wprawdzie Toyota dała kierowcy tryby jazdy, poza oszczędnym ECO i wypośrodkowanym NORMAL mamy jeszcze SPORT, który załączony pozwala wyraźnie odczuć lepszą reakcje na gaz, nie ma co spodziewać się tu wrażeń ze sportowej jazdy. Po prostu to nie tego typu auto. Bardziej pasuje do niego stateczny tryb przemieszczania się i zawieszenie ustawione na COMFORT (jego wysokość i twardość jest regulowana). Gdy uzupełnimy to o ekskluzywne dodatki we wnętrzu otrzymujemy przepis na wygodne podróżowanie.

Długą podróż umila oczywiście wspomniane wcześniej ekskluzywne wyposażenie (trzy strefowa klimatyzacja, znakomite nagłośnienie, grzane i wentylowane fotele itd.). Dla znudzonych pasażerów z drugiego i trzeciego rzędu foteli jest jeszcze dodatkowy ekran stacji multimedialnej. Nie służy on jednak tylko do wyświetlania „bajek” dla maluchów. Ma też wyjście HDMI, czyli jeśli macie ochotę można podpiąć do niego chociażby konsolę (w bagażniku mamy gniazdo 230V) i… grać!

 

 

W podróży pomoże oczywiście bardzo duży bagażnik. Gdy złożymy wszystkie fotele drugiego i trzeciego miejsca otrzymamy pojemność… 1833 l do poziomu dachu (974 do szyb). Na co dzień jednak bardziej interesująca jest ilość tego miejsca w wersji 5 miejscowej (480l) i 7 miejscowej (120l). Istotnym problemem, gdy dysponujemy wersją 7-osobową jest dylemat co zrobić z roletą gdy rozłożymy trzeci rząd. W Toyocie Highlander jest specjalny schowek w podłodze. Tu musimy pomyśleć o tym wcześniej i zostawić ten element w domu.

Jak ten Land Cruiser prowadzi się na drodze? Tak jak wcześniej wspomniałem, przyspiesza szybko, ale dostojnie. Nowy silnik o mocy 204 KM robi tu znakomitą robotę, którą docenicie wybierając się do kraju bez limitów na autostradzie. Auto po prostu cały czas dynamicznie się rozpędza aż do maksymalnej prędkości. Wcześniej motor pozwalał na to tylko do prędkości 150 km/h, a potem wskazówka na zegarze poruszała się bardzo powoli. Na asfalcie, szczególnie w autach wyposażonych w system KDSS (takie auto testowaliśmy) pojazd prowadzi się pewnie, znakomicie tłumiąc nierówności.

A jak wygląda apetyt na paliwo? Tabele producenta mówią o jego zużyciu na poziomie 9,1-10,3 l/100 km i można ten wynik nieznacznie poprawić, gdy nie przesadzamy z prędkością, jak i bardzo pogorszyć dochodząc nawet do 15-16 l/100 km, jeśli nam się naprawdę spieszy.

 

 

 

PODSUMOWANIE

Land Cruiser nawet w mniejszej linii PRADO to duży, terenowy pojazd, który idzie na przekór wszechogarniającej modzie, by terenowość pojazdu określona była ilością plastikowych, stylizacyjnych nakładek i jak najmniejszym eko silniczkiem. To auto jest dla ludzi, którzy po prostu lubią taki sposób poruszania się, z wysoką pozycją za kierownicą, z dobrze wyposażonym i wygodnym wnętrzem, pozwalającym na komfortowe przemieszczanie, ale… nie tylko.

Land Cruiser to też obietnica bezawaryjnej jazdy. W ubiegłym roku amerykański portal analityczny iSeeCars.com opublikował badania dotyczące trwałości aut dostępnych na tamtejszym rynku. W jego wynikach przeczytamy, że najbardziej prawdopodobne spotkanie samochodu w dobrym stanie, z przebiegiem ponad 300 000 km dotyczy właśnie Toyoty Land Cruiser!

Ale to auto daje coś jeszcze, Land Cruiser to też obietnica przygody. Jego możliwości sprawiają, że jeśli zamarzycie o wyruszeniu poza utwardzone szlaki, to nie zatrzyma Was pierwszy rów czy duży kamień na drodze. Ten model przez siedemdziesiąt lat zasłużenie zapracował na swoją terenową legendę. Obrósł wprawdzie w ekskluzywne dodatki, już raczej szkoda go do błota po klamki, ale… nadal ma w sobie ten potencjał, który powoduje, że wciąż  jest produkowany i nadal ma szerokie grono nabywców. To auto jest stworzone dla takich ludzi jak ja, poszukujących swojej drogi do przygody, niekoniecznie tej najszybszej, najprostszej, asfaltowej…

 

GALERIA ZDJĘĆ

{eventgallery event='test_land_cruiser_150' attr=images mode=lightbox max_images=100 thumb_width=170 offset=0 }

]]>
irek@bluephoto.pl (irko) LC J15 Thu, 11 Mar 2021 17:03:13 +0100
Land Cruiser 150 Igora https://landcruiser.pl/czytelnia-2/auta-2/artykuly-o-toyota-land-cruiser-j15-2/783-land-cruiser-150-igora-2 https://landcruiser.pl/czytelnia-2/auta-2/artykuly-o-toyota-land-cruiser-j15-2/783-land-cruiser-150-igora-2

 

Kilka miesięcy temu dane nam było dzieki uprzejmosci Toyota Radość testować nowego Land Cruisera 150 w najbogatszym wyposażeniu (link). A jak ocenia nowy model osoba użytkująca taką Toyotę na no dzień? Przedstawiamy Land Cruisera 150 PRADO Igora. Jest to auto z 2018 r, przeznaczone do codziennego i wygodnego poruszania się do i z pracy oraz na wakacyjne wyjazdy. Jego terenowe zdolności wykorzystywane są podczas wycieczek w niezbyt wymagający teren. W offroadowych wyprawach nadal wspiera go Hilux VII generacji, który wiele przeżył i nie szkoda jego lakieru na bliskie spotkania z przyrodą.

 

 

Dlaczego Land Cruiser?

Szukając wygodnego auta w gronie rodzinnym zdecydowano, że powinna to być Toyota.  Wynikało to z zaufania do marki, które powstało przez lata użytkowania Avensisa, potem Hiluxa, w chwili obecnej jeszcze Toyoty Rav4. Hilux sprawdził się przez te ponad 200 tysięcy kilometrów, które przejechał i po drogach, i w offroadowych wyprawach ale przyszła pora na zmianę. Pojawiła się potrzeba posiadania auta wygodniejszego, z wyższym komfortem podróżowania, z dynamiczniejszym silnikiem niż stare D4D 2,5l. Nowe auto powinno być równie niezawodne jak wszystkie poprzednie auta, zdecydowano więc o wyborze Land Cruisera 150 Prado, dodatkowo wyposażonego w  skórzaną tapicerkę, podgrzewanie fotele, czujniki z przodu i tyłu oraz hak.

Jak sie sprawuje?

Auto jest przeznaczone raczej do codziennego, komfortowego poruszania się z rodziną oraz niezbyt wymagającej turystyki. Poza wypadami autostradowymi za granicę przemierzyło bezdroża Bieszczad oraz tego roczną wyprawę przez Albanię do Grecji. Na razie jest po prostu za nowy, za ładny, za dużo wart, żeby stresować serce właściciela odgłosem rysowanej po krzakach karoserii. Do takich zabaw służy sprawdzony Hilux, który nadal znajduje miejsce pod domem, żeby pracować jako offroadowy ujeżdżacz przeszkód oraz auto do przewożenia wszystkiego w każdym terenie.

 

 

Jednak te kilka wypraw w obszary pozbawione wygodnych dróg  pozostawiły bardzo pozytywne wrażenie. Auto sprawnie pokonuje przeszkody a jednocześnie świetnie prezentuje się na asfalcie i wozi rodzinę bardzo komfortowo, również na duże odległości. Ten komfort i poczucie wygody w podróży sprawiło, że pod tym względem Hilux został odstawiony zupełnie na boczny tor. Po prostu pikap Toyoty poprzedniej generacji (VII) przegrywa z kretesem  pod tym względem.

 

 

Poza tym silnik Land Cruisera na razie pokazuje sie z dobrej strony jeśli chodzi o spalanie. W normalnym użytkowaniu (w cyklu mieszanym, miasto i wyjazdy dalsze) komputer pokazuje wynik w granicach 8,5l na 100km. Realnie jest to więcej (9,5l) ale nadal jest to znakomity wynik jak na tej klasy auto o sporej przecież wadze. Na trasie Land Cruiser 150 radzi sobie dobrze, rozpędza się dynamicznie i nie ma problemu z wyprzedzaniem jednak właściciel spodziewał się bardziej mocnego motoru w aucie.

Jakie są atuty auta

To co sprawia, że jazda Land Cruiserem 150 jest przyjemnością to fakt iż auto jest komfortowe, przestronne i posiada dobrze wyciszone wnętrze dzięki czemu nie słychać hałasów nawet przy dużych prędkościach.  Miejsca z przodu jak i na kanapie z tyłu jest wystarczająco dużo.  Bagażnik jest naprawdę przestronny, dzięki czemu cztero osobowa rodzina na urlop spokojnie zapakuje sie do auta a bagaże mieszczą się pod roletą.

 

 

Auto zapewnia sporo komfortu również kierowcy. Jego pozycja jest wygodna, wszystkie niezbędne funkcje dostępne są poprzez przyciski na kierownicy, bez konieczności szukania ich na desce rozdzielczej. To co potrzebne w samochodzie, którym poruszamy się na co dzień ale też chcielibyśmy zapuścić sie w lekki teren również jest. Na wyposażeniu auta mamy reduktor, blokadę centralnego mechanizmu różnicowego, asystenta zjazdu. W porównaniu do wyższych wersji wyposażeniowych, PRADO nie posiada systemu CRAWL CONTROL, MTS ani KDSS. Tutaj aby poruszać się w terenie trzeba jednak mieć umiejętności i odrobinę wiedzy jak i kiedy używać reduktora i blokad.

 

 

Na drodze utwardzonej bardzo dobrze sprawdza się stały napęd na 4 koła. W porównaniu z Hiluxem, który nie ma centralnego mechanizmu różnicowego, poprawa wygody i bezpieczeństwa podróżowania po często śliskim, zimowym asfalcie nieporównywalna. Auto nieźle trzyma się w zakrętach. PRADO ma twardsze zawieszenie niż te w wyższych wersjach wyposażeniowych ale wydaje się ono nawet lepszym rozwiązaniem na często byle jakie, polskie drogi niż delikatniejsze i miękkie z lepiej wyposażonych wersji.  

Czego brakuje w Land Cruiserze 150 PRADO?

Decydując się na tą wersje świadomie zrezygnowano z opcji ułatwiających w terenie. Dla kogoś kto potrafi używać reduktora i blokad nie są one koniecznie potrzebne. Jednak w długich trasach przydały by się w aucie lepsze, bardziej komfortowe fotele. Są one wygodne na co dzień ale jednak w długich trasach czuć kilometry w  plecach... Ponadto na pokładzie zamontowano niezbyt dobry system nagłośnieniowy. Posiada wprawdzie wzmacniacz ale brakuje chociaż małego subwoofera. 

Plany na przyszłość

Auto posiada już to co trzeba i nie bedzie znacząco modyfikowane. W planach jest wymiana nagłosnienia na lepsze jakościowo. Z opcji wyposażenia przydatnych w terenowych przeprawach na pewno Land Cruiser zyska lepsze osłony podwozia oraz solidne progi boczne.

 

Tekst i zdjęcia: Ireneusz Rek

 

GALERIA ZDJĘĆ

{eventgallery event='lc150_igor' attr=images mode=lightbox max_images=100 thumb_width=170 offset=0 }

]]>
irek@bluephoto.pl (irko) LC J15 Sun, 09 Sep 2018 14:02:13 +0200
Nowe szaty króla, czyli Land Cruiser 150 https://landcruiser.pl/czytelnia-2/auta-2/artykuly-o-toyota-land-cruiser-j15-2/740-nowa-toyota-land-cruiser-150-nowe-szaty-krola https://landcruiser.pl/czytelnia-2/auta-2/artykuly-o-toyota-land-cruiser-j15-2/740-nowa-toyota-land-cruiser-150-nowe-szaty-krola

 

Nowy Land Cruiser... Auto które swoją inaugurację już pod obecnie znana nazwą miało za sprawą Hanji Umehary wieki temu bo aż w 1954r. Ponad 60 lat historii, ciągłych zmian, dążenia do doskonałości. Od niedawna japońscy konstruktorzy oddają w nasze ręce kolejne wcielenie króla bezdroży. Jak auto zmieniło się w porównaniu z jeszcze niedawno dostepną wersją modelu 150? Dzięki Toyocie Radość mieliśmy możliwość ocenić to osobiscie podczas weekendowego testu na drodze ale także podczas przemierzania terenowych przeszkód.

Pierwsze wrażenie, auto jest po prostu ładne. Użytkownicy Land Cruiserów bardzo przyzwyczajają się do swoich aut. Nowości dotychczas przyjmowane były niechętnie i dotyczyło to szczególnie zmiany stylistyki karoserii. Tego problemu nie sprawia najnowsza wersja modelu 150. Już w pierwszych przeciekach w czerwcu 2017 roku kilka zaprezentowanych zdjęć robiło niezłe wrażenie a zaprezentowany już oficjalnie podczas targów IAA 2017 we Frankfurcie  zyskało ogromną aprobatę i sympatię.

Co sprawiło, że nowy model tak spodobał się nie tylko fanom terenowych Toyot?  Auto zyskało dzięki zgrabnemu wykorzystaniu elementów stylistycznych z wiekszego Land Cruisera 200. Ładne światła z zaznaczoną, modna kreską ledów, maska z podwójnym przetłoczeniem, które w większym bracie sugeruje dwa rzędy widlastego V8, przeprojektowany zderzak z halogenami, nowe klosze lamp z tyłu... Wszystko to niby tylko drobne, stylistyczne zmiany, bo bryła auta i jego parametry zmieniły się nieznacznie (długość o 60 mm, kąty natarcia i prześwit bardzo podobne), jednak sprawiają, że auto robi od razu bardzo pozytywne wrażenie.

 

 

Wiosna w ten wyczekany weekend gdy testowany miał być Land Cruiser, jak prawdziwa kobieta, strzeliła focha i świat na chwile znów otuliły czapy śniegu. I w takiej sytuacji docenimy nowinki jakie zaproponowała nam Toyota w nowym Land Cruiserze. Po pierwsze podgrzewana, przednia szyba. Siateczka drucików zatopiona w szkle jest lekko widoczna ale łatwo się do tego widoku przyzwyczaić, a jeszcze łatwiej pokochać, gdy nie trzeba skrobać tej ogromnej tarfli szkła z przodu. Potem jedno przycisniecie guzika i kierownica jest ciepła. Fotele przednie z trzy stopniową regulacją podgrzewania, sa teraz wentylowane. A pasażerowie? Tu także jest opcja grzania (na skrajnych miejscach) i to dwustopniowego. Dodatkowo drugi rząd foteli zyskał sterowanie klimatyzacją... Jak na nieoczekiwane, zimowe testy - fantastyczne dodatki dla kierowcy i pasażerów.

Powrót najzimniejszej pory roku stał się także przyczynkiem do przetestowania nowej funkcji mierzenia cisnienia w oponach. Auto odebrane w bardzo dodatnich temperaturach po mroźnej nocy zakomunikowało, że powietrza w kołach ma za mało i ile należy go uzupełnić...

 

 

Pierwsze chwile za kierownicą. Zmiany w porównaniu z poprzednia wersja 150-ki na pierwszy rzut oka widać na desce rozdzielczej auta. Jest ona obecnie bardziej uporządkowana, bardziej logiczna w obsłudze w porównaniu z poprzednim rozwiązaniem. W jej centralnym punkcie króluje 8-calowy wyświetlacz dotykowego systemu multimedialnego Toyota Touch® 2 with Go. O ile większy ekran jest wielkim plusem, o tyle sam system do obsługi multimediów już nie. Działa on z oporem, na pierwszy rzut oka widać, że nawet animacje przedstawione w menu nie są płynne. W nawigacji system rozpoznawania mowy rozśmiesza nietrafnością wyświetlania wypowiedzianych nazw miejscowości. Sama nawigacja działa jednak bardzo dobrze, oferujący dosyć dokładne mapy robione przez firmę Navteq (obecne w nawigacjach Garmin, Becker, czy Automapie). Wyszukiwanie stacj radiowych, odtwarzanie muzyki z nosników, tu wszystko działa jak najbardziej poprawnie. Na plus zaliczyć można również znakomity system nagłośnieniowy sygnowany przez JBL. 

 

   
     

 

Wiekszy ekran wyświetlacza na desce Land Cruisera przydaje się jeszcze bardziej dzieki nowej funkcji Panoramic View Monitor. Po załaczeniu widoku z kamer mozemy obserować widok otoczenia samochodu w zakresie 360 stopni. Jest on niedostępny podczas poruszania się z zapiętym reduktorem (wyświetlany jest wówczas widok z przed maski i na przednie koła), jednak wówczas mamy kolejny bonus od Toyoty - nowy widok „teren pod samochodem”. Kamera nagrywa obraz przed autem i system oblicza, gdzie znajdzie się pojazd za chwilę. Pozwala to na bardzo precyzyjne kierowanie samochodem w trudnych miejscach. Jeśli poruszamy się powoli, zobaczymy widok pod samochodem w linii kół przednich. Sprawdzone - działa!

 

 

Na środkowej konsoli uwagę zwracają dwa pokrętła. Jedno od sterowania systemem Crawl Control  i MTS oraz niższe do załączania napędu zredukowanego. Ich wygląd to kolejne nawiązanie do Land Cruisera 200 (choć tam znajdują się w innym miejscu). Nowością w obecnej wersji 150-ki jest fakt, że oba systemy inaczej niż dotychczas współpracują ze sobą i działają równolegle.

Co poza wyglądem zmieniło się w aucie? Na pewno nie silnik. Toyota pozostawiła do dyspozycji kierowców z Europy ten sam motor, który dostępny był w poprzedniku, czyli  2,8 l z serii GD (Global Diesel), o mocy 130 kW/177 KM i 450 Nm w zakresie 1600–2400 obr./min, zestawiony z automatyczną skrzynią biegów.

 

 

W terenie

Trzeba przyznać, że sprawdzona, ramowa konstrukcja, sztywny, tylny most, stały napęd na wszystkie koła powodują, że nawet bez przełożenia zredukowanego auto porusza się w terenie pewnie, wystarczy mu tylko nie przeszkadzać. Oczywiście, gdy zajdzie taka potrzeba Land Cruiser pozwala na rozwinięcie pełnej palety możliwości i argumentów, które dają jeszcze wiekszą przyjemność z terenowej jazdy. Wspomniane zredukowane przełozenie napędu przełącza sie obecnie jednym ruchem dużego pokrętła (nalezy to robić w trybie N skrzyni biegów). Gdy nasze umiejętności chcemy wesprzeć inteligencją terenowych programów system MTS zaproponuje odpowiednie ustawienia. W zapanowaniu nie tylko nad terenowymi podjazdami czy zjazdami pomoże Crawl Control. Wspomniana nowością jest fakt, że oba te systemy obecnie juz potrafia działać razem. I robia to zadziwiająco dobrze. Są one też odporne na błędy użytkownika. Niewłasciwe załaczenie reduktora czy wspomniancych systemow Crawl Control/MTS nie powoduje  awarii tylko wywołanie komunikatu informujacego o błedzie. 

Jazda w terenie z reduktorem jest obecnie łatwiejsza dzięki temu, że jego załączenie częściowo dezaktywuje system Safety Sense (wyłącza się system PRE-COLLISION).  W poprzednich modelach jego działanie powodowało zatrzymanie pojazdu podczas próby wyjechania z większą prędkością  na strome wzniesienie. Czujniki rozpoznawały po prostu teren jako przeszkodę. 

Ułatwieniem w poruszaniu się po bezdrożach jest wspomniany już podgląd z kamer. Na dużym wyświetlaczu można obejrzeć sobie auto i przeszkody z góry lub uzyskać widok przed maską i na koła. Niewielkim utrudnieniem w jego użytkowaniu jest przeniesienie przycisku załączającego kamerę z kierownicy na deskę w okolicę prawego kolana. 

Pewnym pogorszeniem terenowych możliwości auta jest zastosowanie w tylnym moście zamiast blokady100% załaczanej guzikiem na konsoli (dostępna teraz jako opcja), blokady typu Torsen LSD. Do dyspozycji kierowcy nadal pozostaje możliwość zablokowania centralnego mechanizmu różnicowego.

 

 

Dzięki Toyocie Radość do testowania mamy auto o najbogatszej specyfikacji. Nowe modele Land Cruisera 150 dostępne są w trzech wersjach kolorystycznych wnętrza – czarnej, brązowej i beżowej. Wersja beżowa, z drewnianymi wstawkami i w jasnej, skórzanej tapicerce wygląda fantastycznie. Ma tylko jedna wadę - jasna wykładzina na podłodze świetnie sprawdzi się w miejskim użytkowaniu. My, fani terenowych zmagań, wchodzący do auta w ubłoconych butach, z żalem patrzyliśmy jak te piękne, jasnobeżowe dywaniki pokrywa brud i piach...

 

Na drodze

Poruszanie się nowym Land Cruiserem ułatwia obecnie system Drive Mode Select z 5 ustawieniami  (Eco/Normal, Comfort, Sport, Sport+). Ich użycie, w zależności od preferowanego sposobu jazdy, zmienia sposób działania takich elementów jak: przepustnica, układ kierowniczy, zawieszenie, klimatyzacja. Nie da się jednak ukryć, że z obecnie oferowanym motorem Land Cruiser 150 demonem szybkości nie jest. Nawet w trybie Sport nie startuje spod świateł jak rakieta. Tylko czy do tego stworzono to auto?

Stały napęd na cztery koła powoduje, że auto na asfalcie, nawet śliskim, prowadzi się pewnie. Cała lista pomagaczy dba o to, byśmy podróżowali bezpiecznie i komfortowo.  Do dyspozycji mamy systemy Toyota Safety Sense, z takimi rozwiązaniami jak system ochrony przedzderzeniowej (PCS) z funkcją wykrywania pieszych, adaptacyjny tempomat z funkcją hamowania (ACC), układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA) oraz automatyczne światła drogowe (AHB). Dodarkowo system monitorowania martwego pola w lusterkach (BSM) z systemem ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA). Wszystkie te pomagacze wydają się zbędnymi elektronicznymi dodatkami do terenówki. Wystarczy jednak pojeżdzić chwilę autem by stwierdzić że są przemyślane i w wielu sytuacjach niezwykle przydatne. 

 

 

Wnętrze jest pojemne, nawet trzeci rząd foteli rozkładanych elektrycznie oferuje wystarczającą ilość miejsca dla osób dorosłych, jednak na niezbyt długo ze względu na niewygodne ułożenie nóg. Tak jak wspomniałem wcześniej, drugi rząd siedzeń posiada ogrzewane fotele i sterowanie klimatyzacją. Podłokietnik z lodówką z przodu, podłokietnik dla pasażerów, podświetlenie boków auta. Mnóstwo komfortu. I dodatkowo jeszcze podświetlenie spodu samochodu nocą żebyśmy wiedzieli gdzie wysiadamy... W tym całym przepychu jest tylko jedna łyżka dziegciu. Auto nie oferuje właściwie żadnej półki czy schowka na większy smartfon dla kierowcy. Oczywiście znakomicie działający system głośnomówiący rekompensuje tę niedogodność, ale pozostaje pewien niedosyt.

 

 

 

 

Czy warto kupić nowego Land Cruisera?

Na to pytanie jest tylko jedna odpowiedź. TAK. Nowa stylistyka auta sprawia, że jest on po prostu ładniejszy od poprzednika. Obecnie oferowany model jest jeszcze lepiej wyposażony, jeszcze bardziej komfortowy. Jednak dla kogoś kto docenia jego walory terenowe nie do przecenienia będzie nowy system Crawl Control  i MTS, które obecnie współdziałają. Również ograniczenie systemu PRE-COLLISION podczas jazdy z reduktorem pozwala na większą swobodę jazdy w terenie.

 

 

 

Dziękujemy Toyocie Radość za udostepnienie auta do jazd próbnych.

 

Tekst i zdjęcia: Ireneusz Rek

 

GALERIA ZDJĘC

{eventgallery event='toyota_land_cruiser_150_z_radosci' attr=images mode=lightbox max_images=100 thumb_width=170 offset=1 }

]]>
irek@bluephoto.pl (irko) LC J15 Sun, 18 Mar 2018 23:27:00 +0100
Land Cruiser 155 - Anna Brodzińska https://landcruiser.pl/czytelnia-2/auta-2/artykuly-o-toyota-land-cruiser-j15-2/571-land-cruiser-kdj-155-anny-brodzinskiej https://landcruiser.pl/czytelnia-2/auta-2/artykuly-o-toyota-land-cruiser-j15-2/571-land-cruiser-kdj-155-anny-brodzinskiej

Anna Brodzińska, prekursorka nowego trendu, jakim była stylizacja i projektowanie strojów podczas pierwszej wizyty, prowadzi jedno z najdłużej działających w historii współczesnej Polski atelier dla osób poszukujących eleganckich, niepowtarzalnych ubrań na każdą okazję. Prywatnie uwielbia offroadowe wyjazdy w mniej lub bardziej niedostępne obszary oraz... swoją Toyotę Land Cruiser KDJ 155.

]]>
irek@bluephoto.pl (irko) LC J15 Wed, 11 Jan 2017 07:42:35 +0100