LandCruiserAdventureClub - LC J7 LD https://landcruiser.pl/czytelnia/auta/artykuly-o-toyota-land-cruiser-j7-ld Thu, 02 May 2024 21:43:16 +0200 Joomla! - Open Source Content Management pl-pl klub@landcruiser.pl (LandCruiserAdventureClub) Nowy Land Cruiser LJ70? https://landcruiser.pl/czytelnia/auta/artykuly-o-toyota-land-cruiser-j7-ld/960-nowy-land-cruiser-lj70 https://landcruiser.pl/czytelnia/auta/artykuly-o-toyota-land-cruiser-j7-ld/960-nowy-land-cruiser-lj70

 

Nie wszyscy to może wiedzą, ale koncern Toyota produkuje nadal Land Cruisera 70 w Europie. W Portugalskich fabrykach w Ovar powstają nowe, lśniące J7 na rynek afrykański. Tym samym ten model jest jednym z najdłużej produkowanych Land Cruiserów! Nieprzerwanie od 1984 roku. Niestety, nie jest on u nas dostępny. 6-cylindrowy rzędowy turbo diesel (HZJ) o pojemności 4,2 l nie spełnia unijnych norm. Jednak na naszych portalach ogłoszeniowych pojawiły się krótkie 70-ki w nowych karoseriach,  z opisem iż jest to model LJ70. Co to za auta?

 


Jeśli chcielibyście prześledzić historię togo modelu zapraszamy do działu TOYOPEDIA. Dowiecie się tam, że w latach 80-tych Toyota opracowała tak naprawdę dwa modele Land Cruisera 70. Wersję Light Duty z zawieszeniem opartym na sprężynach oraz Heavy Duty z lekko innym przodem i na sprawdzonych, piórowych resorach. O ile model LJ został zastąpiony kolejnymi generacjami kultowej terenówki (J9, J12, J15), o tyle HZJ-y były i są produkowane i używane w tych rejonach świata, gdzie mniej liczy się komfort, a bardziej pancerność konstrukcji. Oczywiście nie obyło się bez zmian. Jedną z nich było przebudowanie przodu auta (lampy, gril, itd.) w 2007 roku.

 

 

Auto, które oglądamy, ma właśnie tę zmienioną i pachnącą nowością wewnątrz karoserię. Gdy zasiądzie się za jego kierownicą zaskakuje ogromne przeszklenie wnętrza. Tu naprawdę wszystko widać przez ogromne okna. Cofając 70-ką przypominam sobie kurs prawa jazdy i polecenia instruktora, który przy jeździe do tyłu zalecał przełożenie ramienia przez zagłówek i obserwacje manewru przez szyby. Tu wszystko widać! Zupełnie inaczej niż w nowych autach, gdzie lepiej obserwować ekranik z obrazem z kamery cofania…

We wnętrzu plastiki są jak to w prostym, roboczym aucie – twarde. Za to kokpit w porównaniu ze starszymi modelami wydaje się bardziej uporządkowany. I jest na nim przycisk, który bardzo rzadko można było spotkać w starych J7 – klimatyzacja. Wciskam guzik… działa!

 


Z przodu dostajemy wygodny fotel kierowcy oraz kanapę dla pasażerów. Teoretycznie dla dwóch osób, sprawdziłem raczej 1,5… Niestety przez to nie mamy do dyspozycji schowków na tunelu centralnym, są za to dwa przed fotelami pasażerów + oldskulowa rączka do trzymania. Jest nawet jeden uchwyt na napoje obok drążka skrzyni biegów. Z tyłu przestrzeni jest niewiele i cała została wykorzystana na ławeczki. Składa się je bardzo łatwo, teoretycznie więc w aucie możemy przewieźć siedem osób! I każda ma nawet pasy bezpieczeństwa… Całość wykończona spartańsko, ale praktycznie. Fotele i boczki maja pokrycie z czegoś co przypomina skórę, zamiast dywaników gumowa wykładzina.

 

 

Auto już fabrycznie postawione jest na 33-calowych kołach, które znakomicie pasują. Jedno spojrzenie jednak na piastę i cała tajemnica nowego LJ70 się wyjaśnia. Toyota już w 1999 roku wprowadziła w tym modelu mocowanie felgi na pięć śrub, a tu jest klasycznie sześć. Spoglądamy pod podwozie bardziej i widzimy ładnie zakonserwowane, ale jednak stare podwozie LJki, oparte na sprężynach…


Cały ten projekt zawdzięczamy… Wojsku Polskiemu. Kupiło ono ostatnio pojazd AERO 4x4 konstrukcyjnie oparty na Land Cruiserze HZJ70. Na sprawdzonym Toyotowskim podwoziu osadzono nową, militarną karoserię, a zbędne nadwozia sprzedano. Wszystkie zakupiła firma All Japanese Cars z Warszawy. Land Cruiser 70 to solidna konstrukcja, dobrze konserwowana i serwisowana działa niezawodnie przez lata. Niestety karoserie często ulęgają korozji. Auto które oglądam to właśnie taki przypadek, który przywrócono do komfortowego użyłkowania poprzez zmianę karoserii.

 

 

JAZDA


Każdy kto lubi takie samochody na pewno uśmiecha się na myśl, że mógłby znów siedzieć za kierownicą nowiutkiej 70-ki. Zapach plastików, nowa kierownica, fotele, idealna karoseria … Jeśli ktoś ma już takie auto i chciałby je sobie odświeżyć, zmieniając nadwozie, będzie zadowolony. Jednak dla tych, którzy przesiadają się z nowoczesnego SUV-a doznania mogą być bardzo bogate, intensywne i nie zawsze pozytywne. Zacznijmy od tego, że silnik 2,4 l w tym konkretnie egzemplarzu znakomicie sobie radził. W terenie bardziej powstrzymywała go opona niż brak mocy. Na drodze również przyspiesza żwawo, nawet na 5-ym biegu. Zawieszenie na sprężynach znakomicie amortyzuje nie tylko terenowe nierówności, ale tez np. tzw. „leżących policjantów”. Krótkie nadwozie z bardzo dobrymi kątami i prześwitem, zwrotne, ideał offroadowych zmagań. Gorzej na zwykłej drodze. Niestety kabina auta to konstrukcyjnie lata 80-te, więc komfortu w niej tyle, co w starym busie, jest po prostu głośno. Nadwozie jest wąskie i wysokie, więc łatwo się przechyla. Plusem za to jest fenomenalna widoczność ze środka. Okna są tak duże, że czujemy się w środku jak w akwarium. Mankamentem przekładki jest zestaw dwóch kluczyków, osobny do nadwozia oraz do stacyjki. Kolumna kierownicza jest ze starego auta, więc żeby wyjąć kluczyk należy ją opuścić, by nacisnąć pojawiający się wówczas przycisk do zwalniania kluczy. Skrzynia biegów wybiera przełożenia tak jak na to sugeruje wiek, niezbyt dokładnie.

PODSUMOWANIE


Możliwość jazdy odświeżonym Land Cruiserem to fenomanalna sprawa. Gdybym miał takie auto z karoserią w stanie trup, pomyślałbym nad zainwestowaniem i przekładką. Ktos kto kocha swoje auto, dba o nie, zna jego wady i zalety wynikające z konstrukcji z lat 80-tych możliwość zyskania nowego życia dla Land Cruisera – bezcenna. Osoby, które nigdy nie jeździły 70-ką, powinny się jednak takim autem przejechać i sprawdzić czy akceptują jego możliwości i ograniczenia.

 

HISTORIA PRODUKCJI LAND CRUISERA 70

 

Tekst i zdjęcia: Ireneusz Rek

Auto do artykułu udostępniła firma ALL JAPANESE CARS

ajc logo 2

 https://www.youtube.com/watch?v=7AwWzOuDGWs

 

GALERIA ZDJĘĆ

{eventgallery event='lj70_2020' attr=images mode=lightbox max_images=100 thumb_width=170 offset=0 }

 

]]>
irek@bluephoto.pl (irko) LC J7 LD Sat, 16 May 2020 11:13:26 +0200
Land Cruiser LJ 70 Pawła https://landcruiser.pl/czytelnia/auta/artykuly-o-toyota-land-cruiser-j7-ld/703-toyota-land-cruiser-lj-70-pawel-terenwizja https://landcruiser.pl/czytelnia/auta/artykuly-o-toyota-land-cruiser-j7-ld/703-toyota-land-cruiser-lj-70-pawel-terenwizja

Land Cruiser to marzenie wielu osób pasjonujących się offroadem oraz terenowa turystyką. Jedną z nich był Paweł Gołąb, którego fani terenowych zmagań znają bardzo dobrze dzięki YT-bowemu kanałowi TERENWIZJA. Wprawdzie kiedyś na pierwszym miejscu stawiał Suzuki Samuraja, jednak z biegiem lat Pawłowi przybywało wzrostu a Samuraj pozostał dzielnym i walecznym offroadowym zawodnikiem jednak za małym jak na Pawłowe centymetry wzrostu. 

 

 

Spotykamy się na piaszczystej, świdrzańskiej plaży. Land Cruiser LJ 70, który pokazuje mi Paweł jest tuż po remoncie, blacha połyskuje świeżo położoną powierzchnią powłoki Raptor, stalowe zderzaki czekają na starcie z terenowymi przeszkodami. Jak to sie stało, że wybrał akurat Land Cruisera? Dlaczego zainteresował się offroadem? Początek terenowych zabaw to jak to zwykle bywa przypadek. W rodzinie potrzebne było większe auto, akurat wówczas pod dom trafił trzydrzwiowy Hyundai Galloper. Pierwszy wyjazd na terenową imprezę udowodnił, że to jest to co pasjonuje i ojca, i syna. Auto zostało dozbrojone, przez kilka lat załoga zdobywała umiejętności i doświadczenie.

 

2017.12 LC70 Pawel IMG 9759

 

Potem przyszła pora na własny pojazd 4x4. Udział w terenowych imprezach razem z Terenwizją i chęć osiągania coraz lepszych wyników wymagały również dobrej, terenowej maszyny. I tu znów pomógł przypadek. Letnie praktyki zawodowe odbywane w jednym z samochodowych warsztatów pozwoliły na odkrycie w jego magazynach zapomnianej LJ70. Rocznik 87 wiec nic dziwnego, że już niedomagała (uszkodzony przedni most) a i optycznie przedstawiała się nie najlepiej. Po negocjacjach z właścicielem marzenie stało się rzeczywistością i trzeba było zwinąć rękawy i użyć wiedzę zdobytą w Mechanicznym Technikum żeby ożywić auto. Wiele własnej pracy włożonej w naprawy (most, wymiana płynów eksploatacyjnych) i usuniecie tandetnych rozwiązań (snorkel z rury) pozwoliły na pokosztowanie smaku zwycięstwa i pierwsze, terenowe jazdy. 

 

 

 

 

Potem jeszcze dozbrojenie w stalowe zderzaki oraz połozenie warstwy ochronnej na blachy w postacji preparatu RAPTOR w warsztacie IRONHOG 4x4 w Nasielsku i auto nabrało terenowego charakteru. Czy w tej chwili spełnia już wszystkie zamierzenia i plany? Oczywiście nie. Zawsze znajdzie się coś do poprawy, przerobienia. Wnetrze, w tej chwili spartańskie, bez dywaników wymaga wyciszenia, lift zawieszenia wykonany spawarka i podkładkami bedzie zastąpiony markowymi częściami, auto zyska wyciagarkę, lepszą tapicerkę na fotelach. W marzeniach jest też mocniejszy silnik (pod maską jest obecnie diesel 2,4l z turbiną o skromnej mocy 86 KM).  

Jakie plany na terenowe wykorzystanie auta ma Paweł? Land Cruiser będzie startowała w rajdach w klasie Wyczyn bez wyciągarki w barwach Terenwizji. Jednak to nie tylko auto do zdobywania pieczatek. Jest uzywane na codzień jako auto do jazdy po przysłowiowe bułki do sklepu.

  

 

OPIS AUTA

  • Land Cruiser LJ70 87r.
  • sztywne mosty z zawieszeniem opartym na sprężynach
  • napęd na tył, przód dołączany na sztywno, sprzegiełka w przednich piastach manualne
  • skrzynia biegów manualna, 5 biegów
  • 4-cylindrowy rzędowy turbodiesel, komory wirowe, 2446 cm3, 86 KM (63 kW) przy 4000 obr./min., 188 Nm przy 2400 obr./min.
  • opony MT 33" BFGoodrich
  • stalowe zderzaki przód i tył
  • lift zawieszenia 2"
  • snorkel
  • powłoka RAPTOR

 

Tekst i zdjęcia: Ireneusz Rek

O Land Cruiserze na kanale Terenwizji

https://www.youtube.com/watch?v=ZPVaodxRGGs 

 

GALERIA ZDJĘĆ

{eventgallery event='lj70_pawel_golab_terenwizja' attr=images mode=lightbox max_images=100 thumb_width=170 offset=0 }

]]>
irek@bluephoto.pl (irko) LC J7 LD Mon, 18 Dec 2017 17:30:12 +0100
Land Cruiser LJ 70 Soft Top - Emsi https://landcruiser.pl/czytelnia/auta/artykuly-o-toyota-land-cruiser-j7-ld/351-kolekcjonerska-okazja-lj70-soft-top https://landcruiser.pl/czytelnia/auta/artykuly-o-toyota-land-cruiser-j7-ld/351-kolekcjonerska-okazja-lj70-soft-top

Gdy w 1984 roku Toyota zaprezentowała model 70 Land Cruisera, nikt nie przypuszczał, że powstanie tyle jego odmian i modeli. Mało kto też spodziewał się, że będzie produkowany przez ponad 30 lat. Na niektórych rynkach jest dostępny w sprzedaży do dziś. Auto, które dziś prezentujemy, to odmiana wyjątkowa, model LJ 70 Soft Top ze składanym dachem, czyli wyjątkowy rarytas na naszym rynku.

 

]]>
irek@bluephoto.pl (irko) LC J7 LD Fri, 27 Nov 2015 16:51:00 +0100
Land Cruiser LJ 70 - Jarek i Ewa Czachara https://landcruiser.pl/czytelnia/auta/artykuly-o-toyota-land-cruiser-j7-ld/335-land-cruiser-lj-70-jarek-i-ewa-czachara https://landcruiser.pl/czytelnia/auta/artykuly-o-toyota-land-cruiser-j7-ld/335-land-cruiser-lj-70-jarek-i-ewa-czachara

Wrocław. Podmiejska kamienica na obrzeżach miasta to miejsce spotkania z Jarkiem i Ewą Czachara. Na chodniku parkują dwie 70-ki, obie bez szans na zlot nobliwych klasyków, za dużo wgniotek, rys, patentów. Te auta ciężko pracują w terenie na punkty i puchary, które za chwilę zobaczę jako dowód sprawności wiekowych LC i ich kierowcy (Jarka) oraz pilota (Ewy).

 

]]>
irek@bluephoto.pl (irko) LC J7 LD Thu, 18 Jun 2015 13:24:53 +0200