Land Cruiser UZJ 100 - na wyprawę
Tekst i zdjęcia: Ireneusz Rek
Rok 2000. cały świat odetchnął, komputery nie zwariowały przy przejściu systemów z daty 99 na 00, klub Corinthians Paulista zwycięzył w pierwszym turnieju FIFA Club World Championship w Brazylii, a Polska od roku była członkiem NATO. Jednak dla Karola to był rok ważny z innego względu. Właśnie wtedy wyprodukowano w Japonii jego Land Cruisera 100, z benzynowym silnikiem V8 o pojemności 4664 cm3 i mocy 235 KM.
Dla Toyoty był to trzeci rok produkcji modelu J10. Konstrukcja, zaprojektowana przez Takeo Kondo, oferowała nowe rozwiązania, na które narzekali tradycjonaliści przywiązani do marki. Między innymi niezależne zawieszenie z prozdu, po raz pierwszy wprowadzone do serii Station Wagon. Czy to się sprawdziło? Czas pokazał, że tą drogą poszli wszyscy producenci aut terenowych. Toyota doceniła fakt, że poza znakomitymi właściwościami w terenie ważne jest jeszcze, jak auto prowadzi się na drodze. A trwałość? Możliwości terenowe? Użytkownicy przemierzający świat po najdalsze jego krańce Land Cruiserami 100 dowiedli, że to rozwiązanie sprawdza się również na bezdrożach i wyprawach w nieznane.
DLACZEGO LAND CRUISER?
Na tak zadane pytanie na twarzy właściciela pojawia się uśmiech i szczera odpowiedź - to auto zawsze było marzeniem. Duży, solidny, pakowny, znakomity do wyjazdu gdzie oczy poniosą... Gdy trzy lata temu nadarzyła sie okazja, by kupić takie auto z solidnym, benzynowym V8, nie trzeba było go długo przekonywać.
PRZEBUDOWA
To auto w zamierzeniu miało daleko jeździć i być odpowiednio przygotowane na takie wyprawy. Dostało więc aluminiowe osłony, solidne zderzaki na przód i tył, zawieszenie + 2", solidne koła na dystansach, snorkel, dodatkowe oświetlenie ledowe, bagażnik dachowy, wyciągarkę... Dodatkowo praktyczne szuflady oraz... podwójny wydech zrobiony na zamówienie. Do nawigowania w terenie służy produkt firmy ORDON, tj. zgrabnie zbudowany tablet z dużą kamerą i softem opartym na androidzie. Lakier pokryto białym Plasti Dipem (folia w płynie). Do tego dodatkowe zegary informujące o parametrach pracy silnika i skrzyni biegów i... można było wyruszać w bezdroża...
WERYFIKACJA W TERENIE
Różne terenowe doświadczenia, a szczególnie ostatnia wyprawa w ukraińskie Karpaty, dowiodły, że projekt wymaga kilku poprawek. Przede wszystkim na bezdrożach urwał się zbiornik z gazem... A że zgodnie z zasadą, iż to co odpadnie w terenie jest niepotrzebne - auto już nie ma i nie będzie miało takiej instalacji. Uszkodzeniu uległy też standardowe progi. Te zamieniono na solidne, stalowe. Koła okazały sie za małe i zbyt mało agresywne w terenie. Na auto trafiły więc stalowe felgi z oponą ST COOPER 285/75/16. Również powłoka Plasti Dip nie zdała egzaminu. Została więc zerwana i na karoserię trafiła tradycyjna folia.
LAND CRUISER NA CO DZIEŃ
Ze względu na wysokie spalanie V8 tym autem nie jeździ się na co dzień po bułki do sklepu. Pomimo swojego zapotrzebowania na paliwo, samochód sprawia wiele frajdy, zarówno w weekendowych wycieczkach, jak i offroadowych zmaganiach. Pojazd wraz z damską obsadą ma za sobą start w imprezie "Kobiety na traktory", gdzie na 40 załóg został sklasyfikowany na 8. pozycji!
OPIS MODYFIKACJI
- Zawieszenie +2"
- Zderzak przód Snake 4x4
- Zderzak tył z mocowaniem karnistra oraz koła zapasowego Snake4x4
- Snorkel
- Aluminiowe osłony
- Stalowe progi
- Oświetlenie led w zderzaku i na bagażniku
- Oświetlenie led robocze
- Markiza
- Opony ST COOPER 285/75/16
- Felgi stalowe
- Bagażnik dachowy
- Zabudowa szufladowa z firmy maxfun.pl
- Nawigacja/rejestrator drogowy Vordon mCAR 2
- CB radio
- Lampy tylne led
GALERIA ZDJĘĆ