W roku 1983 Eiji Toyoda, prezes koncernu Toyota, rzucił wyzwanie swoim inżynierom, aby zbudowali luksusowy samochód, który mógłby konkurować z ówczesnymi produktami segmentu premium, głównie europejskimi. Po kilku latach badań i testów powstał pierwszy model nowej marki LEXUS, słynna do dzisiaj limuzyna LS 400. Kilka lat później ofertę uzupełnił pierwszy SUV. Był to model LX 450, czyli ekskluzywna wersja Land Cruisera J80. Auto, które prezentujemy, to druga generacja tej uksusowej terenówki, czyli Lexus LX 470.

 

 

Model ten, podobnie jak poprzednik, to bardzo dobrze wyposażona wersja Land Cruisera, w tym przypadku modelu 100. Co to oznacza? Tak jak w bliźniaczym modelu auto wyposażone jest w solidną ramę, stały napęd na cztery koła z reduktorem oraz mnóstwo miejsca w środku, jak przystało na flagowy model marki. Tak jak w pierwowzorze w zawieszeniu, z tyłu mamy sztywny most, ale przód to już zawieszenie niezależne. Co to dało? Przede wszystkim poprawiło prowadzenie samochodu na drodze, zwiększyło komfort i wygodę w codziennym, normalnym użytkowaniu. Jak pokazał czas, rozwiązanie to okazało się również wytrzymałe i sprawne w terenie, a tą droga poszli też inni producenci.

 

 

Do napędu auta wybrano motor benzynowy, oczywiście V8. Jednostka 2UZ-FE z końca produkcji posiada pojemność 4664 cm3 i generuje moc 275 KM (przy 4800 obr./min.) oraz moment obrotowy 434 Nm (przy 3400 obr./min.). Połączono ją z 5 biegowym automatem. Rozdział napędu odbywa się poprzez centralny mechanizm różnicowy (stały napęd 4x4). Kierowca ma również do dyspozycji blokadę centralnego dyferencjału, reduktor oraz blokadę tylnego mostu, co umożliwia jazdę w trudniejszym terenie.

Jakie zmiany zaproponował producent w stosunku do bazowego Land Cruisera 100? Przede wszystkim zmieniono wygląd przedniego pasa. Inna atrapa chłodnicy, charakterystyczne podwójne lampy, progi z podświetleniem, relingi... Lexus dodawał w modelu od razu duże felgi 18" z oponą 275/65/18, czyli tak naprawdę całkiem spore 32-calowe koła. Auto wyposażane było również standardowo w hak holowniczy, mocowany w systemie amerykańskim "na kwadrat". Wystarczy kilka ruchów, aby zapiąć go w razie potrzeby i schować, jeśli przeszkadza na co dzień czy w terenie...

 

 

Wnętrze ma swoje wady, takie jak np. trzeci rząd foteli, który składa się na boki i zajmuje miejsce w bagażniku. Jednak też sporo zalet. Jak na tamte czasy (ponad 20 lat od premiery modelu) rozpieszcza komfortem. Skórzana tapicerka z drewnianymi dodatkami, regulowane elektrycznie i podgrzewane przednie fotele, klimatyzowane drugi i trzeci rząd, elektrycznie uchylne szyby w bagażniku. Za nagłośnienie wnętrza odpowiada firma Mark Levinson. W drodze wspomaga nas firmowa nawigacja, niestety z niezbyt juz dokładnymi mapami, ale w dobie Google Maps to już nie jest taki duży problem... Radio wyposażone jest również w system bluetooth ze sterowaniem w kierownicy oraz... obsługuje video dla pasażerów siedzących z tyłu, wyświetlając obraz na ekranie rozkładanym pod sufitem. Z dodatków producent wyposażył auto w zmieniarkę płyt .

 

 

Podczas codziennej jazdy wygodę podróżowania wspomaga regulowane zawieszenie (sztywność pomiędzy komfortem a sportem oraz wysokość zawieszenia).

Pomimo upływu lat Lexus LX470 zachwyca bogactwem wyposażenia oraz dla tych, którzy chcieliby go wykorzystać w terenowej jeżdzie - sprawnością poruszania się po bezdrożach oraz komfofrtem jaki wówczas oferuje. Prezentowany egzemplarz to auto zachowane w idealnym wręcz stanie, patrząc na nie możemy zachwycić się jakością i starannoscią wykonania najbogatszej wersji tak naprawdę Land Cruisera 100, z najmocniejszym benzynowym silnikiem pod maską. 

 

Tekst i zdjęcia: Ireneusz Rek

 

GALERIA ZDJĘĆ 

 

PLG_SYSTEM_RRRCONTENTMEDIA_HEADER

LX470___IMG_6323
LX470___IMG_6324
LX470___IMG_6326
LX470___IMG_6329
LX470___IMG_6333
LX470___IMG_6334
LX470___IMG_6337
LX470___IMG_6339
LX470___IMG_6341
LX470___IMG_6342
LX470___IMG_6348
LX470___IMG_6350

PLG_SYSTEM_RRRCONTENTMEDIA_READMORE_TEXT