Tekst: Ireneusz Rek, zdjecia:BezAsfaltu 4x4 

Dla firmy BezAsfaltu 4x4 podróże to nie tylko moc wrażeń i wielka frajda z odkrywania nowego. To również doświadczenia niezbędne  do budowy samochodów w serwisie. Jeżdżąc samemu, mogą doradzić klientowi jakie przebudowy mają sens tak, aby po zainwestowaniu w przeróbki i terenowe usprawnienia uzyskać auto sprawne terenowe, a nie pomnik. W ich garażu znaleźliśmy ciekawą Toyotę Hilux zbudowaną na auto wyprawowe. Jest to najnowszy model pick-up'a japońskiego koncernu. Jak sprawdza się takie auto w czasie wyjazdów? Co w nim zmieniono?

 

tytulowa bezasfaltu 4x4 2

 

Dlaczego Hilux?

Jeśli szukamy nowego samochodu na wyprawę, to nie ma właściwie wyboru. Jeśli chcemy mieć auto które da się wykorzystać poza asfaltem, nie rujnując budżetu przy zakupie a jednocześnie można  je przebudować to obecnie tylko pikapy są jedyną rozsądna opcją. A dlaczego Toyota? Podczas wypraw, często w okolice pozbawione asfaltu i przyzwoitych dróg liczy się trwałość auta. I Toyota to właśnie oferuje. A gdy juz coś się zdarzy ważny jest dostęp do części i serwisu. I to jest kolejny atut aut tej marki - szczególnie w Azji gdzie auta te są popularne, sprawdzone i mechanicy maja pojecie jak je naprawiać i części.

 

 

bezasfaltu4x4 041

 

"Salon Polska"

Auto nabyte zostało jako nowe u jednego z warszawskich dealerów. Ten pikap to najbogatsza wersja o oznaczeniu SR5 z wyposażeniem zarezerwowanym wcześniej dla luksusowych pojazdów a nie roboczych ciężarówek z paką. Znajdziemy w nim ładną skórzaną tapicerkę, kubełkowe, grzane fotele, klimatronik, multiinstrumentalną kierownicę, wielkoformatowy wyświetlacz centralny, jednostka multimedialna "a la tablet", bezkluczykowe uruchamianie silnika. Pod maską kryje się 2,4 l dieslowska jednostka napędowa o mocy 150 KM i 400 Nm przy 1600-2000 obr/min.

Nowy Hilux to też sporo dodatków elektronicznych ułatwiających poruszanie w terenie i na szosie. Są to m.in. system aktywnej kontroli trakcji (Active Traction Control, A-TRC), który ułatwia jazdę po śliskim i kamienistym podłożu, funkcję wspomagania podczas zjazdu ze wzniesienia (Downhill Assist Control, DAC), która działa podczas jazdy do przodu i do tyłu, oraz funkcję wspomagania ruszania pod górę (Hill-start Assist Control, HAC). System elektronicznego rozdziału sił hamowania (Electronic Brakeforce Distribution, EBD) automatycznie rozkłada siły hamowania między koła przednie i tylne, w zależności od parametrów pojazdu i warunków na drodze.

System Pitch & Bounce Control ogranicza kołysanie wzdłużne i podskakiwanie pojazdu, a tym samym zwiększa komfort jazdy i ułatwia panowanie nad pojazdem. Układ kontroli toru jazdy przyczepy (Trailer Sway Control, TSC) pozwala skorygować ewentualne zmiany jej kierunku zanim staną się one niemożliwe do opanowania.

 

bezasfaltu4x4 069

 

Modyfikacje off-roadowe

Auto przeszło typowe modyfikacje, które warto przeprowadzić  przystosowując pojazd do turystyki 4x4. Dodano osłony silnika, reduktora, skrzyni biegów, zbiorników paliwa i adblue, snorkel, opony MT.  Nie modyfikowano napędów ani silnika.  Tylna blokada LSD i pozostałe rozwiązania które proponuje producent, przy tego typu rozwiązania znakomicie sie sprawdzają i nie trzeba ich poprawiać.

Auto wyposażono w wyciągarkę, zgrabnie ukrytą za oryginalnym zderzakiem. Wszystkie elementy sterujące nią zostały przeniesione do komory silnika a moduł sterowania bezprzewodowego do kabiny aby nie był narażony na zalewanie (mokry sterownik potrafi uruchomić wyciągarkę samoistnie). Całość można odłączyć "heblem"  ale nowinką jest to że sterowany jest on elektromagnetycznie, przyciskiem z wnętrza kabiny. Sterowanie pracą urządzenia może odbywać się zarówno za pośrednictwem pilota, jak i z kabiny dedykowanym do tego przełącznikiem.  Do obsługi wyciągarki oraz wyposażenia elektrycznego części kamperowej służy dodatkowy akumulator dodany do komory silnika na dedykowanej do Hiluxa podstawie, z modułem zarządzającym ładowaniem i separatorem.

Do jazdy w terenie niezbędne są większe koła z terenowym bieżnikiem.  Na felgi trafiły więc opony MT Discoverer Cooper STT Pro. Aby nie wystawały poza obrys karoserii błotniki auta zyskały plastikowe poszerzenia montowane na śruby.

Komplet wyposażenia uzupełniają stalowe progi oraz tylny zderzak przystosowany do holowania (zaczepy) oraz podnoszenia Hi-liftem.

 

bezasfaltu4x4 050

 

Wyposażenie wyprawowe

Podstawowym wyposażeniem auta na wyprawy, wokół której zbudowane są pozostałe elementy to nadbudówka części bagażowej. Jest to produkt tajlandzki, dedykowany do tego modelu Toyoty i stylistycznie dopasowany do auta. To co powoduje, że sprawdza się jako zabudowa wyprawowa to fakt, że jego konstrukcja oparta jest stalowym szkielecie. Dzięki czemu ma ona sporą nośność i sztywność umożliwiającą usadowienie nam niej namiotu dachowego. Wnętrze zabudowy kryje suche webasto do ogrzewania namiotu dachowego oraz zbiornik na wodę (z płynną regulacją temperatury) o pojemności ok 100l. Woda w zbiorniku jest podgrzewana przez mokre webasto. Dzięki temu temperaturę ok 40C osiąga już po niecałych 4min. System wyposażony jest w elektryczna pompę, która pozwala na korzystanie z prysznica zimnego bądź gorącego. Włączanie ogrzewania i sterowanie grzaniem może być realizowane z poziomu zabudowy, pilotem oraz z kabiny. Cały moduł grzewczy (zbiornik i webasto) zostało zabudowane w zabudowie szufladowej z możliwością niezależnego demontażu. Cała instalacja elektryczna obsługująca urządzenia wyprawowe jest położona od nowa i nie ingeruje w istniejący system elektryczny auta. Dzięki czemu nie wpływa na działanie elektryki auta.

Przestrzeń mieszkalna podczas wyjazdów uzyskana została poprzez dodanie na dachu zabudowy namiotu. Jest to produkt no name (kopia namiotu firmy AutoHome), jednak podczas wyjazdów sprawdził się a jego atutem była przede wszystkim cena. Jego rozkładanie jest ułatwione dzięki elektrycznym siłownikom. Wewnątrz dodano też elektryczne oświetlenie ledowe.

Po dodaniu wszystkich elementów wyposażenia bardzo wzrósł ciężar auta (4t). Takiemu obciążeniu nie podołały resory piórowe renomowanych producentów, nawet te z podwyższoną ładownością.  Ratunkiem było oddanie ich do wyspecjalizowanego warsztatu, w którym dłożono odpowiednia ilość dodatkowych piór i resor juz nie prostuje się pod obciążeniem.

 

bezasfaltu4x4 036

 

Wyprawy

Firma BezAsfaltu 4x4  od lat organizuje ciekawe wyjazdy offroadowe. Na ich stronie znajdziecie zaproszenia na wyprawy do Azji Środkowej, Iranu, Gruzji , na Bałkany... Wyposażają też auta wyprawowe, wiec aby sprawdzić czy proponowane przez nich rozwiązania są przydatne podczas wyjazdów zbudowali auto również dla siebie. Hilux to nowa konstrukcja, która "zaliczyła' do tej pory wypad do Kirgistanu. Jak sie sprawdził w drodze? Na pewno minusem samochodu jest jego silnik, któremu brakuje mocy po zwiększeniu ciężaru oraz dodaniu większych kół. Wadą jaka wynikła podczas podróży była też praca tylnego zawieszenia na wybojach. Auto z całym wyposażeniem jest dosyć ciężkie (do 4t.). Amortyzatory nawet najlepszych, renomowanych producentów nie sprawdzały się podczas pokonywania wybojów i zostały wymienione na takie z regulowana siła tłumienia co całkowicie rozwiązało problem podskakiwania tyłu auta.

Poza tym sam samochód, jego wnętrze, możliwości terenowe, są na zadowalającym poziomie. Auto dobrze się prowadzi i na asfalcie i poza nim. W terenie radzi sobie znakomicie bez dodawania extra blokad czy usprawnień (auto posiada w tylnym moście blokade LSD).

Modyfikacje

  • Snorkel
  • Opony Discoverer Cooper STT Pro
  • Poszerzenia nadkoli
  • Osłona silnika
  • Osłona zbiornika Ad Blue
  • Wyciągarka ze sterowaniem
  • Dodatkowy akumulator z modułem zarządzającym ładowaniem i separatorem
  • Progi boczne
  • Zderzak stalowy z tyłu Fabryka4x4
  • Halogeny ledowe
  • Nadkola
  • Nadstawka bagażnika ze szkieletem stalowym
  • Szuflady + płyta wysuwana na bagaż
  • Webasto do ogrzewania namiotu dachowego oraz wody
  • Namiot dachowy z opcja rozkładania elektrycznego

 

Hilux znakomicie sprawdził się podczas wyjazdów, a jak wyglądają na żywo patenty wykorzystane w aucie, przydatne w podróży?

Posłuchajcie:

 

 

 

 

GALERIA ZDJĘĆ

PLG_SYSTEM_RRRCONTENTMEDIA_HEADER

bezasfaltu4x4__001
bezasfaltu4x4__002
bezasfaltu4x4__003
bezasfaltu4x4__008
bezasfaltu4x4__009
bezasfaltu4x4__010
bezasfaltu4x4__016
bezasfaltu4x4__020
bezasfaltu4x4__025
bezasfaltu4x4__033
bezasfaltu4x4__036
bezasfaltu4x4__038

PLG_SYSTEM_RRRCONTENTMEDIA_READMORE_TEXT