Toyota bZ4X to elektryczny wybór z dwoma opcjami napędu
Toyota stawia śmiałe kroki w świecie pełnej elektromobilności, prezentując model bZ4X jako flagowy przykład swojego zaangażowania w bezemisyjną przyszłość. Z baterią o imponującej pojemności 71,4 kWh i opcją napędu na przód lub na cztery koła, sprosta nawet oczekiwaniom fanów jazdy w trudnych warunkach.
Dwa oblicza napędu
Toyota bZ4X stanowi globalną nowość w ofercie marki - to pierwszy samochód z linii bezemisyjnych bZ (beyond Zero), zaprojektowany od zera z bateryjnym napędem elektrycznym (BEV). Charakteryzuje się terenowymi zdolnościami typowymi dla klasycznych modeli Toyoty 4x4. Jego jakość i specyfikacje wynikają z ponad ćwierćwiecza doświadczenia Toyoty w tworzeniu pojazdów zelektryfikowanych.
Nowa Toyota dostępna jest z napędem przednim lub na cztery koła. Model w wersji FWD wyposażony jest w przedni silnik elektryczny o mocy 204 KM z momentem obrotowym 265 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu 7,5 sekundy, a jego maksymalna prędkość to 160 km/h. Za to wersja AWD o mocy 218 KM jest napędzana dwoma 109-konnymi silnikami elektrycznymi. Maksymalny moment obrotowy wynosi 336 Nm, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje im ledwie 6,9 sekundy. Komputer pokładowy dba o optymalne zużycie energii. Potrzebując niewielkiej siły napędowej wykorzystuje tylko przedni silnik.
Stworzony do jazdy w ekstremalnych warunkach
Możliwości terenowe na czołowym poziomie w tej klasie samochodów wynikają z zastosowania nowatorskiego napędu na cztery koła o nazwie XMODE. Kierowca ma możliwość wyboru różnych trybów działania systemu, dostosowując je do warunków takich jak jazda po głębokim śniegu czy błocie (do 20 km/h), a także w ekstremalnie trudnych okolicznościach (do 10 km/h). Funkcja Grip Control zapewnia optymalne dostosowanie prędkości podczas wspinania się, zjazdu czy jazdy na równym terenie.
Komfort jazdy
Za sprawą unikalnych właściwości platformy e-TNGA, Toyota bZ4X oferuje stabilne i dynamiczne prowadzenie w wersjach z napędem na przód i na cztery koła. Wysoka sztywność konstrukcji oraz nisko położony środek ciężkości sprawiają, że jazda jest pewna i komfortowa. Model ten cechuje się imponującym rozstawem osi wynoszącym 2 850 mm, co przekłada się na obszerną kabinę pasażerską. Tylne siedzenia zostały umiejscowione metr za przednimi, zapewniając płaską podłogę oraz przestronność dla nóg porównywalną z pojazdami z segmentów wyższych.
Wygoda i przestronność
Bagażnik Toyoty bZ4X zaprojektowano z myślą o funkcjonalności i elastyczności. Podwójna podłoga bagażnika umożliwia regulację jej wysokości, a jej obniżenie dodaje dodatkowe 71 mm przestrzeni, idealnej do przewozu wyższych przedmiotów. Z położoną w dolnym miejscu podłogą i złożonymi siedzeniami, pojemność bagażnika wynosi 452 l, co umożliwia transport trzech dużych walizek lub nawet dwóch rowerów górskich. Dodatkowo, tylne fotele można składać i dzielić w proporcjach 60:40, co zapewnia dodatkową elastyczność. Przestrzeń pod podłogą bagażnika została zoptymalizowana do przechowywania kabli ładowania, trójkąta ostrzegawczego i innych akcesoriów.
Ale to przecież nie wszystko. Centralnym elementem systemu napędowego Toyoty bZ4X jest bateria, której działanie uzupełniają zaawansowane stacje ładowania dostępne na rynku.
Szybkie ładowanie
Bateria typu litowo-jonowego o pojemności 71,4 kWh brutto (64 kWh netto) składa się z 96 ogniw chłodzonych płynem, które są ciągle monitorowane pod względem kondycji i stopnia zużycia. Toyota potwierdza swoją pewność co do jakości baterii trakcyjnej, udzielając gwarancji na 8 lat lub 160 000 przebytych kilometrów. Dzięki Programowi Extended Battery Care klienci mogą liczyć na zabezpieczenie baterii nawet do 10 lat i 1 miliona kilometrów, pod warunkiem regularnych, rocznych przeglądów w autoryzowanych serwisach Toyoty. Wersje bZ4X dostosowane do europejskich warunków pozwalają na ładowanie baterii nawet w skrajnie niskich temperaturach. Dzięki specjalnemu szybkiemu złączu bateria może być ładowana bezpiecznie, bez obaw o spadek jej wydajności. Uzupełnienie energii do poziomu 80% za pomocą ładowarki o mocy 150 kW (CCS2) zajmuje zaledwie 30 minut.
„Toyota bZ4X jest przygotowana do ładowania z mocą szczytową 150 kW, dzięki czemu auto naładuje się od 10% do 80% SoC w zaledwie 28 minut. Potwierdziły to analizy krzywych sesji ładowania wykonanych na naszym hubie w Warszawie.” – potwierdza Tomasz Siedlecki, dyrektor sprzedaży w firmie
Samochód jest wyposażony także w trójfazową ładowarkę pokładową o mocy 11 kW, która umożliwia korzystanie z domowej stacji ładowania Wallbox. To rozwiązanie pomoże nam naładować pojazd do 100% w około 7 godzin. Toyotę bZ4X można podłączyć także do gniazda 230 V, ale naładowanie baterii do pełna zajmie przynajmniej 9,5 godziny.
Trzy wersje wyposażenia
Pierwszym wariantem wyposażenia modelu Toyota bZ4X jest wersja Comfort. Ta wersja z napędem na przód, ma cenę początkową 246 900 zł. Wyróżnia się ona 18-calowymi felgami aluminiowymi oraz automatyczną, dwustrefową klimatyzacją. Podczas jazdy docenimy światła główne oraz światła do jazdy dziennej oparte na technologii LED. Wsparciem dla kierowcy jest kamera cofania ze statycznymi liniami pomocniczymi. Wnętrze pojazdu ozdabia system multimedialny Toyota Smart Connect z 8-calowym, kolorowym ekranem dotykowym, który posiada nawigację Connected z mapami online oraz 4-letnią transmisję danych. Bezpieczeństwo podczas podróży gwarantują systemy wsparcia kierowcy Toyota T-Mate, wyposażone w trzecią generację Toyota Safety System z opcją aktualizacji online.
Kolejnym z proponowanych przez Toyotę wariantem wyposażenia jest wersja Prestige. Jej cena rozpoczyna się od 257 900 zł dla modelu z napędem na przód, natomiast z napędem XMODE wynosi 271 900 zł. Wewnątrz pojazdu dominuje tapicerka materiałowa z elementami skóry syntetycznej. Komfort jazdy podnoszą podgrzewane fotele i kierownica. Do wygody kierowcy przyczyniają się również podgrzewane wycieraczki przedniej szyby oraz elektrycznie unoszone drzwi bagażnika. Nie brakuje także stacji do bezprzewodowego ładowania telefonów oraz 12,3-calowego ekranu systemu Toyota Smart Connect z nawigacją działającą w trybie online i offline. Dla tych, którzy pragną dodatkowych udogodnień, dostępny jest pakiet Tech za 3000 zł, oferujący m.in. kamerę cofania czy system monitorowania martwego pola.
Dla bardziej wymagających kierowców przygotowano wersję Executive. Jej cena zaczyna się od 284 900 zł dla modelu z napędem na przód i 298 900 zł dla wariantu z napędem XMODE. Wyposażenie tej wersji obejmuje 20-calowe felgi aluminiowe, tapicerkę ze skóry syntetycznej, wentylowane fotele przednie i kamerę monitorującą kierowcę (DCM). Ułatwieniem w parkowaniu jest zaawansowany asystent Toyota Teammate Advanced Park oraz monitor panoramiczny z systemem kamer 360 stopni (PVM). Komfort podróżowania podnosi panoramiczny dach oraz dwukolorowe nadwozie. Bezpieczeństwo podczas jazdy zapewnia system monitorowania martwego pola w lusterkach BSM.
W dobie rosnącej popularności samochodów elektrycznych, Toyota bZ4X wyróżnia się nie tylko zaawansowaną technologią, ale także atrakcyjnymi warunkami finansowymi dzięki usłudze KINTO ONE oraz korzystnym programom dopłat w programie "MÓJ ELEKTRYK".