Nowa Toyota Hilux – nowa epoka w świecie pick-upów
Mocniejszy, silniejszy i lepiej przygotowany do jazdy po bezdrożach niż kiedykolwiek – ten całkowicie nowy model Toyoty to w dalszym ciągu legendarny Hilux. Jednocześnie auto zapowiada nową epokę w segmencie pick-upów, oferując styl, wygodę, bezpieczeństwo i zaawansowane technologie, które spełnią oczekiwania nawet najbardziej wymagających klientów.
Legendarna Toyota Hilux zadebiutowała w 1968 r. w Japonii, a rok później była już dostępna w Europie. Samochód należy do dominujących graczy na globalnym rynku pick-upów od niemal 50 lat. Jak dotąd ten najpopularniejszy pick-up na świecie może pochwalić się łączną sprzedażą globalną przekraczającą 16 milionów sztuk. W 2015 r. w Europie sprzedano ok. 34 000 egzemplarzy, co zapewnia modelowi 23,1% udziału w jego segmencie i sprawia, że Hilux jest najlepiej sprzedającym się pick-upem na Starym Kontynencie. Hilux to samochód nie do pobicia, ceniony za jakość, wytrzymałość i niezawodność – ma na swoim koncie zdobycie Bieguna Północnego i wulkanów na Islandii oraz wiele podróży po Antarktyce i pustyniach całego świata. Nierzadko zajmuje też miejsca na podium w Rajdzie Dakar.
Nowa, 8. generacja Toyoty Hilux jest dostępna z nadwoziem w wersji Single Cab oraz w czteromiejscowej wersji Extra Cab i pięciomiejscowej Double Cab. Auto potwierdza doskonałą reputację serii i oferuje niezmiennie najwyższą jakość, wytrzymałość i niezawodność. Dzięki nowemu, mocniejszemu podwoziu z ramą podłużnicową, wzmocnionej strukturze skrzyni ładunkowej, udoskonalonemu napędowi 4x4 i większej ładowności, Hilux na nowo definiuje segment pick-upów przeznaczonych do ciężkiej pracy. Jednocześnie nowa Toyota Hilux jest odpowiedzią na tendencję coraz częstszego wykorzystywania pick-upów do rekreacji, dlatego otrzymał nowy, uwspółcześniony design, oferuje też większą wygodę, bogate wyposażenie, nowoczesne technologie i wysoki standard bezpieczeństwa. Wszystko to sprawia, że jazda Hiluxem jest bardziej stylowa i przyjemna niż kiedykolwiek dotąd.
Wytrzymałość zdefiniowana na nowo
Wytrzymałość i solidność cechujące wszystkie generacje tego modelu połączono teraz z dopracowaniem szczegółów na całkiem nowym poziomie. Dzięki temu nowa gama modeli Hilux to niezwykle atrakcyjne pick-upy następnej generacji. Wyjątkowe połączenie wytrzymałości i stylu jest doskonale widoczne w przedniej części auta. Łączy ona elegancki styl zgodny z językiem stylistycznym Keen Look, zastosowany w ujednoliconej konstrukcji górnego grilla i przednich reflektorów, z solidnością mocnego zderzaka z dużym dolnym wlotem powietrza w stylu Under Priority. Pod charakterystyczną maską, która sięga przednich błotników, wzmacniając jednocześnie solidny, spójny wizerunek auta, znajduje się drugi poziomy pas górnego wlotu powietrza. Przebiega on przez całą szerokość nowej Toyoty Hilux, przechodząc w przeprojektowane przednie reflektory i unikalne światła do jazdy dziennej z 12 białymi diodami LED.
Nowe przednie reflektory zachodzą na błotniki, co dodatkowo podkreśla szerokość nowego pick-upa. Zaawansowana technologia zastosowana w reflektorach obejmuje silne światła mijania LED, dostępne zwykle w samochodach należących do wyższych klas.
Umieszczenie obudowy świateł przeciwmgielnych na krańcach zderzaka podkreśla solidny i stabilny wygląd przodu pick-upa. Dolne krańce i spód zderzaka przechodzą płynnie w nową, mocniejszą i szerszą osłonę dolną. Ich kształt optymalizuje prześwit, z myślą o jeździe terenowej w nawet najbardziej ekstremalnych warunkach. Na bokach nowej Toyoty Hilux zrezygnowano z wizualnego podziału na partię pod i nad błotnikiem na rzecz płynnego przejścia przedniego zderzaka w masywne nadkola, co zapewnia samochodowi bardziej elegancki wygląd.
Sylwetka nowego pick-upa Toyoty kładzie nacisk zarówno na dynamikę, jak i wytrzymałość auta. To efekt pogrubienia przekroju dolnej części drzwi, która łączy przednie i tylne nadkola – zintegrowane teraz płynnie z nadwoziem – po czym zakrzywia się w górę i dociera do tylnych reflektorów.
Samochód jest jeszcze bardziej stylowy dzięki zastosowaniu czarnego słupka B w płynnej, przechylonej do tyłu sylwetce kabin w wersji Extra Cab i Double Cab oraz nowym, 17- i 18-calowym obręczom kół ze stopów lekkich. W modelach Double Cab wygląd całej konstrukcji dodatkowo ujednolica połączenie kabiny i bagażnika z chromowaną linią przewężenia.
Dach kabiny został starannie ukształtowany, aby poprawić zarówno stylistykę, jak i aspekty praktyczne. Uwzględniono nawet tak drobny szczegół jak antena — przesunięto ją do przodu, aby nie zagrażały jej większe ładunki czy elementy dołączane do skrzyni.
Stylizację tyłu nowej Toyoty Hilux podkreślają przeprojektowane reflektory o bardziej aerodynamicznym kształcie oraz nowy stalowy zderzak, który umieszczono niżej, aby ułatwić dostęp do skrzyni ładunkowej, gdy tylna burta jest zamknięta. Kamera cofania jest teraz wbudowana w układ klamki, aby zapewnić czystszy obraz i lepszą widoczność.
Nowa Toyota Hilux ma 5335 mm długości, 1855 mm szerokości i 1815 mm wysokości, jest więc o 75 mm dłuższa, 20 mm szersza i 45 mm niższa od swojej poprzedniczki. Skrzynia ładunkowa nowej Toyoty Hilux jest większa, solidniejsza i bardziej praktyczna. Jej maksymalna szerokość wzrosła z 1544 mm do najlepszej w tej klasie wartości 1645 mm. Tylną burtę wyposażono w mocniejsze zawiasy oraz przekonstruowano w jej konstrukcji wsporniki z blachy stalowej.
Sama skrzynia została wzmocniona, aby ograniczyć deformacje i uszkodzenia przy załadunku i rozładunku. Żebra podłogi zostały zaprojektowane na nowo, do panelu podłogowego dodano też progowe poprzeczki. Panel przedni został wzmocniony, zoptymalizowano też kształt wzmocnienia wnęki na koło zapasowe i osłonę otworu serwisowego w tylnej burcie.
Nowa Toyota Hilux jest do nabycia w pięciu popularnych kolorach podstawowych i trzech nowych odcieniach: pomarańczowym Orange Spice, czerwonym Volcano Red i niebieskim Hydro Blue.
Stylistyka wnętrza – trwałość, styl i innowacyjne technologie
Dostęp do kabiny nowej Toyoty Hilux ułatwia system Smart Entry/Smart Start oraz elektryczny kluczyk. Wnętrze auta jest połączeniem trwałości i funkcjonalności, jakich oczekuje się od każdego pojazdu cechującego się stylem i bogatym wyposażeniem na poziomie SUV-a.
Czytelna, uporządkowana deska rozdzielcza łączy elegancję klasy premium z solidnością niezbędną w pracy w terenie. Zastosowano w niej nowe, poprzeczne otwory wentylacyjne typu żeberkowego z obrotową regulacją.
Na konsoli centralnej dominuje ekran dotykowy o przekątnej 7’’ zaawansowanego systemu multimedialnego. System jest obsługiwany w łatwy, intuicyjny sposób za pomocą wysokiej jakości przełączników dotykowych i ruchów palców. Z myślą o łatwiejszym korzystaniu z tego rozwiązania przybliżono je do przednich foteli auta.
Nowa tablica wskaźników zawiera duże, czytelne, analogowe tarcze prędkościomierza i obrotomierza po obu stronach kolorowego wyświetlacza TFT o przekątnej 4,2 cala, który wyświetla liczne informacje z komputera pokładowego. Informacje można szybko i łatwo przełączać za pomocą przycisku wbudowanego w kierownicę. Najistotniejsze dane dotyczące jazdy ukazują się w górnej części ekranu, aby odwrócenie wzroku kierowcy od drogi trwało jak najkrócej.
Nowa kierownica o odważnej stylistyce, z poziomym ramieniem nawiązującym do designu deski rozdzielczej, umożliwia regulację odległości i pochylenia. Jest również wyposażona w podpórki pod kciuki oraz grubszy, przeszyty brzeg, gwarantujący wygodny chwyt. Integralne przyciski w kierownicy — w tym czterostopniowy przełącznik kołyskowy — ułatwiają kontrolę systemu multimedialnego z 6 głośnikami oraz obsługę systemu operacyjnego ekranu dotykowego w konsoli centralnej.
Stylistyka wnętrza nowej Toyoty Hilux powstała z myślą o kierowcach używających auta do rekreacji, dlatego dźwignia zmiany biegów została skrócona, aby przełączanie biegów przebiegało sprawniej. Co więcej, tryb jazdy, w tym ustawienie napędu na wszystkie koła, można teraz wybrać bez trudu za pomocą sąsiadujących ze sobą, łatwych w obsłudze przełączników.
W nowym Hiluxie oferowane są trzy czarne tapicerki do wyboru. W podstawowej wersji wyposażenia zastosowano wytrzymałą, mocną tkaninę, dostosowaną do użytkowników biznesowych. W wersji klasy średniej użyto wysokiej jakości trwałej tkaniny o miękkiej fakturze z myślą o klientach korzystających z samochodu zarówno do celów biznesowych, jak i rekreacyjnych. Samochód w najwyższej wersji wyposażenia, stworzonej na użytek rekreacyjny, fotele mają obicia ze skóry.
Nowy silnik 2.4 D-4D
Nowa Toyota Hilux otrzymała całkiem nowy silnik 2.4 D-4D Global Diesel (GD). Jednostka z funkcją Stop&Start łączy zdecydowanie lepsze generowanie momentu obrotowego przy niewielkich i średnich prędkościach z najlepszą w tej klasie oszczędnością paliwa.
Nowy, 16-zaworowy 4-cylindrowy silnik DOHC jest wyposażony w turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek (VTG) z intercoolerem. Jednostka o pojemności 2393 cm3 generuje moc 150 KM (110 kW ) przy 3400 obr./min. i maksymalny moment obrotowy na poziomie 400 Nm w przedziale 1600–2000 obr./min.
Wersja Hiluxa z napędem na dwa koła współpracuje z 6-biegową manualną skrzynią biegów, natomiast modele z napędem na wszystkie koła są dostępne z 6-biegową manualną lub automatyczną skrzynią biegów do wyboru. Obie skrzynie biegów zostały znacząco udoskonalone, aby zwiększyć ich wytrzymałość, poprawić ich charakterystykę podczas jazdy z niewielką prędkością i zapewnić kierowcom cichsze, płynniejsze zmiany biegów przy wykorzystaniu pełnego potencjału nowego silnika.
Wszystkie wersje osiągają prędkość maksymalną 170 km/h i przyspieszają od 0 do 100 km/h w ciągu 12,8 s (6A/T) lub 13,2 s (6M/T). Wydajność nowego silnika jest o 9% wyższa niż w poprzednim modelu. Silnik 2.4 D-4D cechuje się średnim zużyciem paliwa na poziomie jedynie 7,1 l/100 km* i emisją CO2 wynoszącą zaledwie 187 g/km*.
Dynamika jazdy i możliwości w terenie
Nowa Toyota Hilux jest wyposażona w nowe podwozie z ramą podłużnicową, zapewniającą o 20% większą sztywność skrętną. Zaprojektowano je z myślą o połączeniu lepszego manewrowania, poprawy komfortu jazdy, ograniczenia hałasu i drgań oraz większego bezpieczeństwa w razie kolizji, ze znakomitą wytrzymałością nawet w najbardziej ekstremalnych warunkach.
Mocny, trwały system tylnego zawieszenia z resorem piórowym i podwójnym amortyzatorem poddano szczegółowemu przeglądowi. Pozwoliło to połączyć dostosowane do jazdy terenowej działanie przegubu, jakie powinien zapewniać wytrzymały, mocny samochód z napędem na wszystkie kola, z wygodą jazdy i stabilnością manewrowania cechującą SUV-y.
Nowa Toyota Hilux znakomicie sprawdza się w każdym terenie. Auto wyposażono w dołączany napęd 4x4 wraz ze skrzynią rozdzielczą umożliwiającą wybór przełożeń szosowych lub terenowych. Tylny mechanizm różnicowy jest mechanizmem o ograniczonym poślizgu (LSD – limited-slip differential).
Nowy silnik 2.D D-4D Global Diesel Toyoty charakteryzuje się udoskonaloną charakterystyką z dużym momentem obrotowym przy niewielkich i średnich prędkościach. Dzięki nowej ramie zwiększono uciąg przyczepy do 3.2 ton.
Najwyższe standardy bezpieczeństwa czynnego i biernego
Nowa Toyota Hilux oferuje nowoczesny pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense. Ich działanie opiera się na współpracy czujników laserowych i kamery umieszczonych w kompaktowym module na górze przedniej szyby. Pakiet obejmuje 4 układy, które w istotny sposób wspierają kierowcę i zmniejszają ryzyko kolizji. Należą do nich układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (Pre-collision System) z systemem automatycznego hamowania, układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (Lane Departure Alert), automatyczne światła drogowe (Automatic High Beam) i układ rozpoznawania znaków drogowych (Road Sign Assist).
*Parametr czeka na ostateczną homologację
Foto: www.toyota-europe.com, FB
GALERIA ZDJĘĆ