Kiedy w 1984r do kin wszedł film o elektronicznym mordercy, terminatorze, w którym komputerowy system SkyNet wysyła robota, by zabić matkę przyszłego lidera rewolucji nikt nie przypuszczał, jakim będzie hitem. Ta niskobudrzetowa produkcja tak bardzo spodobała sie widzom, że doczekała się znakomitej drugiej cześci, a potem całkiem niezłych kolejnych.  W bieżącym roku, producenci serii postanowili, że kolejny raz zobaczymy zmagania mechanicznych bohaterów. Już w listopadzie na ekrany polskich kin wchodzi nowa część słynnej serii: "Mroczne przeznaczenie”. Na udostępnionym trailerze z filmową zapowiedzią produkcji widzimy ponownie Lindę Hamilton w roli Sarah Connor.  Ta starsza już pani wkracza do akcji z bazuką i brutalnie rozprawia się z maszynami ale... dla miłośników terenowych Toyot istotny jest jednak ważny szczegół – Sarah wjeżdża na scenę kultowym Land Cruiserem 80. Choć w filmie to już zmęczony trudnym życiem egzemplarz, trzeba pamietać, że w swoim czasie wyznaczał nowe standardy rynku 4x4, zarówno na polu technologii, jak i luksusu...

 

terminator 01

terminator 03

 

Land Cruiser 80 w filmie Tima Millera to ikona tego modelu, w najpopularniejszym, wisniowym kolorze. Wprowadzał on bardzo wiele innowacji do pojazdów 4x4 japońskiego producenta. Przede wszystkim w zawieszeniu resory piórowe zastąpiono sprężynami śrubowymi, na czym zyskały komfort jazdy i sterowalność auta. Przednią oś dodatkowo wspierały trzy wahacze, a tylną aż pięć. Każdy z wahaczy pracował na tulejach metalowo-gumowych, co gwarantowało precyzję prowadzenia i skutecznie tłumiło wibracje pracujących elementów zawieszenia.

W układzie napędowym dołożono centralny mechanizm różnicowy, a wszystkie modele z gamy poza jednym dysponowały full-time 4x4. Przełączanie trybów pracy napędu odbywało się za pomocą przełącznika na tablicy przyrządów. Z kolei sterowanie trybu pracy reduktora następowało poprzez dźwignię na tunelu środkowym. Reduktor HF2A miał sterowanie elektroniczne załączające centralny mechanizm różnicowy, a więc można było z niego korzystać nawet w trybie part-time 4x4. Dodatkowo, można było zamówić blokady mechanizmów różnicowych obu mostów, co sprawiało, że nie było praktycznie drogi, na której Land Cruiser nie dałby sobie rady.

 

toyota land cruiser 80

 

Auto miało 5 metrów długości i 2 metry szerokości, zapewniając mnóstwo miejsca na dachu do mocowania akcesoriów. Było oferowane z dwoma silnikami benzynowymi 4.0 i 4.5 oraz dwoma dieslami 4.2 1HZ i turbodoładowanym 4.2 1HD-T o mocy 165 KM. Od 1996 roku Toyota oferowała w LC 80 w standardzie ABS i poduszki powietrzne. Jednak w 1997 roku zakończono jego produkcję w Japonii, a na jego miejsce wszedł model J10. 

 

Wasze Land Cruisery 80

Wiecej o modelu J8

Zdjęcia: YT