Jakim autem właściwie jest Lexus LX450? Toyota wprowadziła ten model do sprzedaży od listopada 1995 roku jako rocznik modelowy 1996, gdy między Japonią a USA trwała "wojna celna". Stany groziły obłożeniem wszystkich japońskich samochodów luksusowych cłem w wysokości 100 procent. Aby nie dać się wyprzeć z najważniejszego rynku, Japończycy postanowili wykorzystać fakt, iż zapowiadane cła nie obejmowały pojazdów terenowych i w rekordowo krótkim czasie przygotowano nowe auto, które stało się pierwszym SUV-em w ofercie marki Lexus.  


 

Konstrukcyjnie pojazd opiera się na Land Crusierze 80. Od zewnątrz LX 450 różnił się od protoplasty przednim grillem, okładzinami drzwi i kołami. Samochód zyskał dające większy komfort, bardziej miękkie zawieszenie, lepsze wygłuszenie nadwozia i oczywiście luksusowe wnętrze z trzema rzędami skórzanych foteli dla siedmiu osób, sześciopłytowym zmieniaczem CD i elektrycznym szyberdachem. Jako źródło napędu wykorzystano benzynowy silnik R6 DOHC o pojemności 4,5 litra generujący moc 215 KM przekazywaną na obie sztywne osie z elektronicznie blokowanymi mechanizmami różnicowymi.

Jak auto znalazło sie w Polsce?

Samochód sprowadzono z USA dosyć dawno, gdy była to jeszcze młoda sztuka. Po latach użytkowania przez pierwszego właściciela został kupiony przez Maćka, fana terenowych Toyot, posiadajacego jeszcze takie auta jak LC60 oraz LC95. Lexus LX450 może już być właściwie zakwalifikowany jako youngtimer. Tego typu samochód, w dobrym stanie, zachowany w oryginalnej formie jest już rzadkością, więc duże ingerencje w jego konstrukcje raczej nie były dobrze widziane przez właściciela. Jednocześnie pojazd o tak dobrych właściwościach terenowych i trwałości powinien żyć. W związku z tym postanowiono poddać go jedynie modyfikacjiom do poziomu pozwalającego na wygodne podróżowanie we współczesnym świecie.

 

 

Modyfikacje

Auto zyskało tylko podstawowe modyfikacje przydatne w podróży poza utwardzonymi szlakami. Podniesiono zawieszenie o 2”,co poprawiło kąty (rampowy, natarcia oraz zejścia) oraz pozwoliło założyć koła w rozmiarze 33”. Do konwersji użyto sprawdzonych amortyzatorów i sprężyn firmy OME oraz klasyczne opony AT BFG. Żarówki w lampach świeciły dość chimerycznie, zostały więc zastąpione przez żarniki bi-xenonowe. Odnowiono wnętrze pojazdu (poszycie foteli). System audio z lat 80 zastąpiono współczesną wersją. Rama i podwozie pojazdu jest w świetnym stanie, zatem zrobiono tylko drobne poprawki i zabezpieczenie antykorozyjne.

 

Przystosowanie do turystyki

Lexus LX450 oraz jego brat bliźniak Toyota j80 są idealnymi samochodami do turystyki off-roadowej. Są to bardzo trwałe konstrukcje z dwoma “pełnymi” mostami. Jednocześnie Full time 4WD system zapewnia trakcję na śliskiej nawierzchni mimo braku pomocy ze strony elektroniki. Ilość miejsca w LX450 jest dość znaczna, jednak bez odpowiedniej aranżacji jest dość trudna do wykorzystania. W tym przypadku nieodzowna jest odpowiednia funkcjonalna zabudowa przestrzeni bagażowej.Głównym założeniem zabudowy bagażnika w przypadku tego projektu było zachowanie funkcjonalności auta do użytku codziennego mogącego przewozić 4 osoby oraz szybkiej zmiany aranżacji na pojazd ze spaniem dla 1 lub 2 osób w zależności od potrzeb.  

 

 

Zabudowa bagażnika

Przestrzeń bagażowa w Lexusie LX450 jest jedną z największych w swojej klasie. Duża ilość miejsca nie oznacza łatwego dostępu do bagażu, dolna klapa utrudnia sięganie w głąb samochodu. Mimo wysokich oparć oraz sufitu zapakowanie bagaży jeden na drugim właściwie uniemożliwia dostęp do tych położonych na dole. Rozwiązaniem w takim przypadku jest przemyślana zabudowa. Umożliwia ona lepszą organizację bagażu oraz łatwy dostęp. Wykończenie (kolor tapicerki oraz klamki) zostały dobrane przez właściciela tak aby pasowały do klasycznego samochodu.

 

 

Szuflady

Maciek zdecydował się na system z dwoma szufladami obok siebie, oraz dodatkową szufladą na akcesoria kuchenne (szuflada w szufladzie) z podnoszonym blatem. Zabudowa została wykonana przez Bison-Gear.com z Warszawy. W projekcie użyto samoblokujących się prowadnic o nośności do 120kg. Dzięki blokadzie wbudowanej w prowadnice nie trzeba stosować dodatkowych zamków. Prowadnice blokują się także przy maksymalnie wysuniętych szufladach, dzięki czemu nie zasuwają się samoczynnie, gdy samochód jest pochylony do przodu, co jest sporym problemem w szufladach ze standardowymi prowadnicami.

 

 

Szuflady posiadają wyjmowane przegródki, co pozwala zmienić aranżację bagażu w zależności od aktualnej potrzeby. Celowo nie zdecydowano się na wypełnienie z frezowanej pianki, która zabiera sporą ilość miejsca w szufladzie. W zamian boki szuflady zostały wyfrezowane, co jest trudniejsze w produkcji, ale zdecydowanie bardziej praktyczne.  

 

Szuflada “kuchenna”

Z prawej strony zabudowy umieszczona jest szuflada kuchenna. Główna szuflada zawiera w sobie szufladę dodatkową. Obie szuflady mogą być wysuwanie oddzielnie (nie ma potrzeby wysunięcia jednej, żeby wysunąć drugą). Główna część szuflady ma miejsce na kuchenkę gazową, oraz miejsca na małą butlę lub kartusze z gazem i garnki. Szuflada dodatkowa wyposażona jest w podnoszony blat roboczy, który może także służyć jako stolik “barowy”. Pod blatem jest miejsce na akcesoria kuchenne jak: sztućce, przyprawy lub talerze (po wyjęciu części przegródek).

 

 

Spanie

Jednym z wymogów zabudowy była możliwość szybkiego rozłożenia spania, przy zachowaniu funkcji samochodu - jazda na codzień w 4 osoby. Dodatkowo musi być opcja rozłożenia spania tylko dla 1 osoby, w takiej konfiguracji nie ma potrzeby wyjmowania całego bagażu. Rozłożenie spania zajmuje około 2 minuty. Płyty do spania w czasie podróży przechowywane są za fotelami. Dzięki temu na górnej części szuflady można przymocować np. slider z lodówką (opcja, gdy śpi 1 osoba).

 

 

Dodatkowe wyposażenie bagażnika

Zabudowa szufladowa to nie jedyna możliwość zwiększenia funkcjonalności bagażnika. Bison-Gear.com ma w swojej ofercie dostępne od ręki siatki pod sufit montowane w miejsce rączek trzeciego rzędu siedzeń. Rozwiązanie bardzo praktyczne do przewożenia miękkiego bagażu o dużej objętości np.śpiwory, koce czy kurtki. Inną opcją jest sztywna, stalowa półka. Obie opcje są bardzo użyteczne. Odpowiednią wersję trzeba dobrać do potrzeb użytkownika.

Kolejnym przydatnym dodatkiem mogą stać sie dla Was kratki typu molle na okna. Można na nichzamontować dodatkowe lekkie akcesoria, np. przewody do kompresora, taśmy, torby molle, apteczki itp.

 

 

Dalsza rozbudowa

W kolejnym etapie są planowane następujące usprawnienia:

  • kratka przestrzeni pasażerskiej,
  • dodatkowy akumulator (jest do tego przewidziana przestrzeń obok zabudowy) wraz z ładowarką DC-DC,
  • slider na lodówkę wraz boxem oraz miejscem na stolik.

Dzięki użyciu boxu jest możliwości załadowania samochodu “pod sufit” bez ograniczania dostępu powietrza dla lodówki oraz blokowania samej lodówki.

 

 

 

Czego brakuje w wyposażeniu auta i dlaczego

W samochodzie nie zamontowano na stałe zbiornika na wodę. Zabiera on dodatkowe miejsce, co w samochodzie używanym na co dzień nie jest praktyczne. Poza tym z doświadczenia w podróżowaniu samochodem terenowym zauważyliśmy, zlew/umywalka również jest niepraktyczny. Biwakując w terenie, warzywa czy naczynia myjemy z dala od samochodu. Nie mamy wtedy błota zaraz obok. Problem mógłby załatwić zbiornik na szarą wodę, jednak w takim przypadku tracimy kolejne miejsce w samochodzie. Nie dotyczy to oczywiście kamperów czy kampervanów, gdzie jest dużo więcej miejsca.

 

 

Wykonanie

Całość prezentowanego wyposażenia wykonano i zamontowano w warszawskiej firmie BISON-GEAR. Została ona powołana do życia przez pasionatów podróży 4x4, którzy po wielu latach zbierania doświadczeń w podróżowaniu zdefiniowali wyzwania z jakimi borykają się użytkownicy samochodów podczas wypraw. Z tych doświadczeń, powstało wiele ciekawych patentów przetestowanych i sprawdzonych podczas podróży, które teraz przydaja sie wszystkim, którzy marzą o wyprawach oraz odpowiednim do tego wyposażeniu. 

Możecie zamówić tam zabudowę całościową, wliczając instalację elektryczną, hydrauliczną oraz elementy metalowe. Pomiary i instalacja odbywa się w Warszawie. Poza zabudowami dostaniecie tam również akcesoria. Oferta dostępna jest pod adresem www.bison-gear.comWiększość produktów jest dostępna od ręki. 

Opis funkcji powyższej zabudowy bardzo dokładnie przedstawiono na filmie zamieszczonym na YT. Nie wszystko co zawiera konstrukcja da się przedstawić w opisie i zdjęciach. Wiele przydatnych funkcji najlepiej zobaczyć podczas rozkładania i montażu.  

 

 

GALERIA ZDJĘĆ

 

PLG_SYSTEM_RRRCONTENTMEDIA_HEADER

01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12

PLG_SYSTEM_RRRCONTENTMEDIA_READMORE_TEXT