Linia Prado: Toyota Land Cruiser J25: 2024 - 20..
Linia Prado - Toyota Land Cruiser J25: 2024 - 20..
Po długiej i udanej karierze Land Cruisera 150 z linii Prado przyszedł czas na godnego następcę. W 2023 roku Toyota pokazała zupełnie nowego Land Cruisera 250, który już nazewnictwem jest miszmaszem dwóch linii modelowych. I okazuje się, że to samo dotyczy zarówno koncepcji, jak i konstrukcji.
Rodzina Land Cruiserów ewoluowała przez lata w trzy równoległe serie: Station Wagon, Heavy Duty i Light Duty, znana też jako Prado. Nazewnictwo miało pewien ciąg logiczny. Przykładowo od lat 90. Linia Station Wagon składała się z modeli 100, 200 i wreszcie 300 (nazwa co 100). Linia Prado to z kolei modele 90, 120 i 150 (nazwa co 30). W 2023 roku Land Cruiser 250 rozbił ten koncept, ale nieprzypadkowo.
Land Cruiser 250 to miszmasz Prado i Station Wagona
Toyota Land Cruiser 250 powstała na platformie GA-F i konstrukcji ramowej, więc nowy Land Cruiser pozostaje wciąż prawdziwym autem terenowym, a jego poszczególne elementy i części zostały zaprojektowane tak, by można je było łatwo naprawić lub wymienić na specjalistyczne akcesoria off-road. W praktyce, jak przyjrzeć się bliżej konstrukcji 250, to jest to ta sama, lecz zmodyfikowana rama, jakiej użyto wcześniej do zbudowania Land Cruisera 300. Tej samej ramy użyto także do zbudowania Toyoty Tacomy i 4Runnera zaprezentowanego w 2024 roku.
Nowa dla linii Prado rama ma 84 dodatkowe punkty spawania. Po raz pierwszy zastosowano klej strukturalny w celu zwiększenia sztywności w miejscach łączenia elementów blaszanych. Trwałość gwarantują gruba blacha stalowa i materiały o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie, które zastosowano w strategicznych miejscach. Ogólna sztywność skrętna ramy wzrosła o 50 proc., podczas gdy sztywność ramy i nadwozia wzrosła o 30 proc. Wymiarami Land Cruiser 250 nie odstaje już za bardzo od modelu 300, a rozstaw osi i kół są identyczne. Co podczas jazdy niweluje jakiekolwiek różnice pomiędzy nimi, bo i zawieszenie jest bardzo podobne (podwójne wahacze z przodu i sztywna oś z tyłu). Istotna różnica dotyczy jedynie układu amortyzatorów i sprężyn. W modelu 300 jak wiecie nadal stosowano zawieszenie pneumatyczne i system E-KDSS (Electronic Kinetic Dynamic Suspension System. W Land Cruiserze 250 zrezygnowano z obu rozwiązań na rzecz układu SDM, czyli rozłączania przedniego stabilizatora.
Land Cruiser 250 jest pierwszą Toyotą, w której zastosowano ten system. Przy pomocy wyłącznika na konsoli środkowej kierowca może rozłączyć przedni stabilizator, zwiększając skok zawieszenia w terenie. Dzięki temu podczas jazdy z małą prędkością po nierównych, kamienistych nawierzchniach łatwiej jest utrzymać kontakt wszystkich czterech kół z podłożem. Gdy prędkość pojazdu wzrośnie, stabilizator zostanie automatycznie załączony. Auto ma dzięki temu ma 10 proc. większy skok kół, choć i tak konstrukcyjnie nowe przednie zawieszenie Land Cruisera zapewnia o 10 proc. większy skok niż w modelu 150. Na rynku polskim tylko dwa warianty wyposażenia Executive i First Edition są oferowane z systemem SDM.
Kolejną nowością w układzie jezdnym jest pierwsze w historii Land Cruisera elektryczne wspomaganie kierownicy (EPS). W porównaniu z układem hydraulicznym, zmniejsza ono drgania kierownicy, które mogą wystąpić podczas jazdy na nierównych nawierzchniach. Auto lepiej prowadzi się przy wyższych prędkościach i łatwiej się nim manewruje. Ponadto zastosowanie EPS pozwoliło na rozszerzenie liczby systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy Toyota Safety Sense. Nowy Land Cruiser zyskał m.in. aktywnego asystenta utrzymania pasa ruchu (LTA). Nowy układ kierowniczy oszczędza również energię, ponieważ ta jest wykorzystywana tylko wtedy, gdy jest to potrzebne - tj. nie na biegu jałowym lub podczas jazdy na wprost. Zwiększono również sztywność kolumny kierownicy oraz rozmiary wałka i drążka kierowniczego.
Nowy elektronicznie sterowany układ hamulcowy został zaprojektowany z myślą o lepszej wydajności. Konwencjonalny układ hydrauliczny wspierany jest przez sterownik systemu VSC, co zwiększa wyczucie podczas hamowania. Auto zwalnia naturalnie i liniowo. Nowy Land Cruiser ma hamulce tarczowe o średnicy 340 mm z przodu oraz 335 mm z tyłu. Elektryczny hamulec postojowy działa na tylnych kołach.
Land Cruiser został wyposażony w liczne systemy wspomagające jazdę w terenie. Należą do nich system Crawl Control System utrzymujący stałą prędkość w terenie, który ma pracuje ciszej niż poprzednik. Dostępnych jest pięć różnych ustawień prędkości odpowiednio dostosowanych do różnych nawierzchni i wzniesienia.
System Multi-Terrain Select (MTS) dostosowuje pracę układu kierowniczego, hamulcowego i napędu do różnych typów nawierzchni w terenie. Nowością jest tryb Auto, w którym kierowca nie musi zmieniać ustawień w trakcie jazdy. Można z niego korzystać również z reduktorem w obu trybach (H4 i L4). MTS obsługiwany jest przy pomocy pokrętła na konsoli środkowej. Mud, Sand, Rock oraz Auto – to tryby dostępne przy reduktorze ustawionym na niskim przełożeniu. Gdy reduktor przełączymy na biegi szosowe, dostępne są tryby Mud, Sand, Dirt, Deep Snow oraz Auto.
Kolejnym jest system wspomagający zjazd ze wzniesienia (DAC), który pomoże w utrzymaniu niskiej prędkości podczas pokonywania stromych zjazdów bez blokowania kół. Został opracowany tak, aby można go było używać niczym tempomatu przy prędkościach od 4 do 30 km/h z reduktorem zarówno w trybie H4, jak i L4.
Stały napęd na cztery koła z nowymi przekładniami
Jak przystało na Land Cruisera, model 250 nadal ma stały napęd na cztery koła z centralnym mechanizmem różnicowym typu Torsen umieszczonym w dwubiegowej skrzyni rozdzielczej o oznaczeniu VF4CM. Dyferencjał został zoptymalizowany pod kątem osiągów i wpływu na zużycie paliwa. Nowy reduktor radzi sobie z większym momentem obrotowym, jest trwalszy i mniej podatny na korozję. Nowa blokada mechanizmu różnicowego oparta o elektrozawór zapewnia o 85 proc. szybszą reakcję (około 0,15 s). Konstrukcja wału napędowego została dopracowana pod kątem trwałości oraz cichszej pracy. Kierowca wybiera bieg reduktora przy pomocy elektronicznego przełącznika z ustawieniem H4 i L4. Oddzielnym przyciskiem włącza centralną blokadę mechanizmu różnicowego, a poza wersją Prestige również tylną blokadę mechanizmu różnicowego.
Jedną z największych nowości w układzie przeniesienia napędu jest ośmiostopniowa skrzynia biegów AL80F o konstrukcji hydrokinetycznej, która została zaprojektowana z myślą o poprawie osiągów, niższym zużyciu paliwa i cichej pracy. Przekładnia hydrokinetyczna wyposażona jest w wielopłytkowe sprzęgło z funkcją lock-up. Funkcja ta może być realizowana przy niskich prędkościach, zapewniając lepsze wyczucie auta. Nowa skrzynia biegów wyposażona została w zmodernizowany tłumik drgań, który redukuje wahania momentu obrotowego, przekazywanego do wałów napędowych. Zarówno przekładnia hydrokinetyczna, jak i tłumik drgań mają zmniejszone wymiary i masę.
Nowa przekładnia zapewnia zarówno lepszą wydajność, jak i trwałość niż w poprzedniku. Lepiej zestopniowane przełożenia skrzyni automatycznej przy wyższych prędkościach ograniczają wahania obrotów silnika i gwarantują płynną pracę. Przełożenie pierwszego biegu zostało skrócone, aby poprawić przyspieszenie przy ruszaniu oraz w jeździe terenowej, podczas gdy siódmy i ósmy bieg mają dłuższe przełożenie niż szósty w Land Cruiserze 150. Nowy Land Cruiser 250 o 25 proc. szybciej zmienia biegi dzięki zastosowaniu nowych elektromagnesów, które są o 29 proc. lżejsze w porównaniu z rozwiązaniem stosowanym wcześniej. Nowa pompa oleju o mniejszej średnicy pracuje cicho i obniża zużycie paliwa.
Nowy stary silnik
W Europie Land Cruiser 250 zadebiutował z 2,8-litrowym turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym, znanym z poprzednika oraz modelu Hilux i Land Cruiser 70 z rocznika 2024. Jednostka o oznaczeniu 1GD-FTV względem wcześniejszego ma nowy typ łopatek wirnika turbiny, który zmienia zachowanie skompresowanego powietrza, zwiększając efektywność w turbosprężarce. Mocniejszy jest też alternator, a przeprojektowana miska olejowa ma mniejszą masę.
Czterocylindrowy rzędowy silnik o pojemności 2755 cm3 wytwarza maksymalną moc 204 KM/150 kW przy 3000-3400 obr/min. Dzięki maksymalnemu momentowi obrotowemu 500 Nm, generowanemu w zakresie od 1600 do 2800 obr/min, auto ma lepsze osiągi. Land Cruiser 250 lepiej przyspiesza i reaguje na dodanie gazu, w czym dużą zasługę ma oczywiście nowa skrzynia biegów. Poprawiono też wycieszenie silnika oraz zredukowano wibracje. Auto jest bardziej przyjazne środowisku za sprawą zwiększonej wydajności katalizatora SCR oraz powiększonego, 17-litrowego zbiornika AdBlue. W 2025 roku Toyota wprowadzi w Europie hybrydową wersję Land Cruisera, łączącą 2,8-litrowy silnik wysokoprężny z silnikiem elektrycznym 48V i kompaktową baterią litowo-jonową. Poprawi to właściwości jezdne, zapewniając lepsze osiągi także w trudnych warunkach przy cichszej i płynniejszej pracy. Na innych rynkach Land Cruiser jest oferowany w innych wersjach silnikowych. Przykładowo w USA dostępna jest hybryda oparta na benzynowym silniku 2,4 litra (T24A-FTS). Wraz z silnikiem elektrycznym zespół napędowy generuje 330 KM mocy i 630 Nm momentu, a za przeniesienie odpowiada ten sam co w Europie ośmiostopniowy automat.
Ten sam silnik, ale bez wspomagania układem hybrydowym dostępny jest na rynkach wschodnioeuropejskich i na Bliskim Wschodzie. Sama jednostka benzynowa generuje 281 KM i 430 Nm. Dodatkowo w Europie Wschodniej i Japonii można wybrać Land Cruisera z benzynowym silnikiem wolnossącym 2,7 litra (2TR-FE) o mocy 163 KM, generującym moment obrotowy 246 Nm.
Nowy Land Cruiser, nowe nadwozie
Land Cruiser 250 mierzy 4925 mm długości, 1980 mm szerokości i 1935 mm wysokości. Rozstaw osi to dokładnie tyle, ile wynosi w Land Cruiserze 300, czyli 2850 mm. Auto w każdym kierunku urosło względem poprzedniej generacji Prado, czyli Land Cruisera 150. W klasycznej linii nadwozia Land Cruisera można dostrzec inspiracje seriami 40 i 70, na co wskazują proste linie boczne, długa maska, niemal pionowa przednia szyba, krótki zwis przedni i charakterystyczne trapezoidalne nadkola. Proporcje nadwozia są podobne jak w kultowych modelach, a klasyczny kształt kabiny gwarantuje dużą przestrzeń dla pasażerów i na bagaże.
Najważniejsze elementy przedniego pasa pogrupowano bliżej środka, a reflektory osadzono wysoko, by zminimalizować ryzyko uszkodzenia podczas jazdy w trudnych warunkach. Klasyczny emblemat TOYOTA umieszczono zarówno z przodu, jak i z tyłu nad tablicą rejestracyjną. Narożniki zderzaka można łatwo wymienić w razie uszkodzenia. Przednie reflektory w technologii LED umieszczono pod smukłymi, podłużnymi kloszami. W limitowanej wersji First Edition zastosowano okrągłe światła Bi-LED wraz z pionowo rozmieszczonymi kierunkowskazami i światłami do jazdy dziennej. Aby zminimalizować ryzyko uszkodzeń, przednie światła przeciwmgielne zostały głęboko osadzone w rogach przedniego zderzaka, a dolne sekcje drzwi mają ściętą, wklęsłą powierzchnię. Manewrowanie ułatwiają ścięte przednie i tylne narożniki.
Priorytetem było zapewnienie kierowcy jak najlepszej widoczności do przodu i na boki. Żeby zwiększyć pole widzenia i zmniejszyć martwe pole bezpośrednio przed pojazdem obniżono środek maski. Z kolei podniesione boki pomagają wyczuć szerokość auta. Aby poprawić widoczność na boki, słupek A ustawiono pod mniejszym kątem, lusterka przymocowano do drzwi, a dolna linia szyb - w nawiązaniu do klasycznej Toyoty BJ70 - została obniżona o około 30 mm w porównaniu z poprzednikiem.
W zależności od wersji wyposażenia nowy Land Cruiser ma 18- lub 20-calowe felgi aluminiowe o nowych wzorach oraz jeden z siedmiu lakierów. Ponadto wersja First Edition wyróżnia się dwukolorwym malowaniem nadwozia, w którym lakiery Smoky Blue oraz Sand połączone są z jasnoszarym dachem. Do auta dostępna jest szeroka gama oryginalnych akcesoriów.
Nowy Land Cruiser 250 został dopracowany pod kątem aerodynamicznym. Opór powietrza pomagają zmniejszyć m.in. przesłony w górnej części zderzaka, które zamykają się przy dużych prędkościach, aby zahamować przepływ powietrza do komory silnika. Przed przednimi kołami zamontowane zostały także osłony zmniejszające przepływ powietrza uderzającego w opony i kierujące je do chłodzenia tarcz hamulcowych. Ich konstrukcja jest elastyczna, dzięki czemu wytrzymają jazdę w terenie.
Żeby stłumić zawirowania powietrza zmniejszono różnicę między poziomami przednich słupków a rynnami przeciwdeszczowymi, dopracowano kąt pochylenia lusterek i odpowiednio wyprofilowano ich obudowy. Boczne listwy drzwiowe korygują przepływ powietrza wzdłuż pojazdu, a właściwości aerodynamiczne poprawia też tylny spojler.
Doskonałe wnętrze
Wnętrze pojazdu jest bezpieczne i funkcjonalne. Zastosowane materiały są wysokiej jakości i odporne na uszkodzenia, co jest szczególnie ważne, gdy auto będzie intensywnie wykorzystywane do jazdy off-road. Pasażerowie mają doskonałą widoczność na zewnątrz oraz dużo przestrzeni w środku.
Charakterystycznymi elementami designu wnętrza są poziome linie deski rozdzielczej i górnej listwy drzwi. Zegary na tablicy wskaźników oraz ekran multimedialny umieszczono wysoko, by zapewnić dobrą widoczność. Wszystkie niezbędne przełączniki są w zasięgu ręki, zapewniając szybką i intuicyjną obsługę.
W zależności od wersji auto ma 7-calowy kolorowy wyświetlacz na tablicy wskaźników lub wirtualny kokpit o przekątnej 12,3 cala (Invincible, Executive i First Edition). System multimedialny jest obsługiwany przy pomocy ekranu dotykowego o wysokiej rozdzielczości o przekątnej 9 lub 12,3 cala. W wersji z większym ekranem system ma nawigację opartą na chmurze, która korzysta z aktualnych informacji o ruchu drogowym oraz inteligentnego asystenta głosowego, którego można wywołać komendą „Hej Toyota”.
Projektanci wnętrza ogromną wagę przywiązali do takich detali jak ząbkowany design okrągłych wywietrzników oraz przełącznika trybów jazdy, obszycie foteli oraz elementy wykończenia o teksturze tytanu. Przyciski, pokrętła i przełączniki mają różne tekstury, by kierowca od razu wiedział, z jakiej funkcji korzysta i nie odwracał wzroku od drogi. Tryby systemu Multi-terrain Select zostały skalibrowane po konsultacjach z kierowcami rajdowymi, aby jeszcze lepiej dopasować auto do jazdy w różnym terenie.
Panele drzwi oraz obudowa deski rozdzielczej wykonane są z materiałów, które zapewniają ochronę kolanom podczas jazdy w terenie, a zaokrąglony profil górnej części panelu drzwi ułatwia swobodne ruchy łokciom. Zaprojektowana od nowa kierownica ma szeroko rozstawione ramiona, by chronić palce w przypadku odbicia kierownicy. Na środku umieszczono klasyczny logotyp TOYOTA, a po prawej i lewej stronie rozmieszczono przełączniki systemu multimedialnego oraz asystentów jazdy. Kształt podsufitki zwiększa poczucie przestrzeni, a opcjonalnie można zamówić szyberdach (pakiet Skyview).
Land Cruiser 250 dostępny jest w pięcio- lub siedmiomiejscowej wersji. Przednie fotele zostały zaprojektowane od nowa, żeby dawały jak najwięcej komfortu podczas jazdy w terenie. Opcjonalnie mogą być wyposażone w elektryczną regulację. Ponadto regulowany w ośmiu kierunkach fotel kierowcy ma dodatkową regulowaną manualnie poduszkę podtrzymującą uda. Rozwiązanie to wydłuża fotel o dodatkowe 50 mm. Fotele mają cieńsze oparcia, co zwiększa przestrzeń na nogi i kolana pasażerów siedzących z tyłu. Są dostępne z ogrzewaniem i wentylacją. Grubsze poduszki rozpraszają nacisk na szerszy obszar ciała pasażera i są ukształtowane tak, aby siedzieć w prawidłowy sposób. Twarda dolna warstwa poduszki stabilizuje pozycję pasażera podczas skręcania lub zmiany pasa ruchu. Podobną funkcję, zwłaszcza podczas jazdy off-roadowej, pełnią wydłużone podparcia boczne. Tapicerka foteli wykonana jest w zależności od wersji ze skóry naturalnej lub syntetycznej lub z nowego, wytrzymałego materiału SUMITEX, który powstaje z mocnej przędzy wyprodukowanej z przetworzonego plastiku PET pochodzącego z zakładów Toyoty w Japonii.
Kanapa w drugim rzędzie siedzeń ma trzy miejsca oraz jest dzielona i składana w proporcji 60:40. Siedmiomiejscowy model ma trzeci rząd dzielony i składany manualnie lub elektrycznie w proporcji 50:50. Drugi rząd siedzeń można składać w klasyczny dla Land Cruisera sposób, czyli albo składając jedynie oparcia, albo podnosząc całą kanapę.
W pięciomiejscowym Land Cruiserze 250 przestrzeń bagażowa ma płaską podłogę i jest dłuższa oraz szersza niż w 150. W wersji siedmiomiejscowej szerokość bagażnika jest większa, a gdy trzeci rząd siedzeń jest rozłożony, długość się nie zmieniła w porównaniu z poprzednikiem. W wersji siedmiomiejscowej za fotelami w trzecim rzędzie jest miejsce na dwie walizki kabinowe. Po złożeniu trzeciego rzędu jest wystarczająco dużo miejsca na cztery duże walizki i jedną średnią. W modelu z pięcioma siedzeniami przestrzeń jest nieco większa, mieszcząc nawet pięć dużych walizek (w zależności od ich wymiarów). Standardem jest tylna klapa otwierana do góry z możliwością elektrycznego sterowania, co ułatwia dostęp do bagażnika. Dodatkowo tylna szyba otwiera się niezależnie, czyli dokładnie tak, jak w modelu 150 z otwieranymi na bok drzwiami.
Inżynierowie skoncentrowali się na jak najlepszym wyciszeniu wnętrza oraz zredukowaniu wibracji, które docierają do pasażerów. Dlatego zminimalizowano liczbę punktów, w których hałas może przedostawać się do kabiny, a nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F jest mniej podatna na generowanie dźwięków i wibracji. Nadwozie zostało lepiej uszczelnione u podstawy przednich i środkowych słupków, szczelin wokół słupków oraz otworów drzwiowych. Do układu dolotowego powietrza oraz wypełnienia nadkoli dodano specjalny materiał dźwiękochłonny. Dopracowano nawet wzory bieżników fabrycznych opon tak, by zmniejszyć hałas generowany przez koła. W porównaniu z poprzednim modelem zastosowano grubszą warstwę izolacyjną za deską rozdzielczą, która pokrywa także większą przestrzeń. Materiał wygłuszający został również dodany do podłogi pojazdu. Zastosowano nową konstrukcję mocowania silnika oraz nowe mocowania poduszek między nadwoziem a ramą.
Systemy bezpieczeństwa - więcej niż kiedykolwiek
Land Cruiser 250 został wyposażony w bogaty pakiet systemów bezpieczeństwa i wspomagania jazdy Toyota T-MATE. Monitor panoramiczny z systemem kamer 360 stopni (PVM) zapewnia pełny obraz obszaru wokół pojazdu, a wykorzystując system Multi-Terrain Monitor (MTM) wyświetla także obraz pod pojazdem, co ułatwia precyzyjne manewrowanie w trudnym terenie. Kierowca może przełączać się między czterema kamerami, aby sprawdzać widok w martwych punktach. Obraz z kamer można także połączyć, żeby uzyskać jeden złożony obraz.
Widok terenu pod pojazdem pokazuje położenie tylnych kół i nawierzchnię. Nowymi funkcjami MTM są linie wskazujące pojazd oraz położenie kół. Żeby uzyskać bardziej szczegółowy widok, obraz na ekranie można przybliżyć. PVM można używać przy prędkościach do 12 km/h. Po raz pierwszy w Land Cruiserze system można aktywować przy pomocy poleceń głosowych lub przycisku na konsoli. Opcjonalnie dostępny jest spryskiwacz kamery cofania.
Samochód został wyposażony w układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem zapobiegającym kolizjom na skrzyżowaniach, systemem ograniczenia przyspieszenia przy małych prędkościach, który reaguje na nagłe użycie pedału przyspieszenia oraz z awaryjnym wspomaganiem kierowania. Układ Proactive Driving Assist zapewnia dodatkową ochronę przy niskich prędkościach, wykrywając zaparkowane pojazdy i pieszych oraz wspomaga zwalnianie podczas zbliżania się do poprzedzającego pojazdu lub pokonywania zakrętu.
Inne nowe funkcje obejmują układ awaryjnego zatrzymania pojazdu (EDSS). Gdy włączony jest asystent utrzymania pasa ruchu (LTA), układ wykrywa, gdy kierowca przestał wykonywać ruchy kierownicą, hamulcem i pedałem przyspieszenia przez pewien czas, a następnie wysyła ostrzeżenie. Jeśli kierowca nadal nie reaguje, system zatrzymuje pojazd i włącza światła awaryjne. Asystent bezpiecznego wysiadania z pojazdu (SEA) ostrzega, jeśli istnieje ryzyko otwarcia drzwi w sytuacji, gdy z tyłu nadjeżdża inne auto lub rower. Pakiet Toyota Safety Sense można zaktualizować zdalnie metodą over-the-air (OTA) bez konieczności wizyty w serwisie.