Zupełnie nowy SUV segmentu B - Toyota Yaris Cross
Toyota to koncern z ogromnym doświadczeniem dotyczącym budowy aut 4x4. W swoim dorobku ma przecież legendę w postaci Land Cruisera czy Hiluxa. Z biur projektowych koncernu wyszły też takie projekty jak RAV4, pionier segmentu kompaktowych SUV-ów z samonośnym nadwoziem. Ostatnio w dobie mody na małe auta 4x4 zaproponowano kolejny pojazd powracający do żródeł RAV4, która w miedzy czasie przecież bardzo urosła.
Nowe auto Toyoty to Yaris Cross. Oparto go na trzech filarach: bogatym doświadczeniu Toyoty w dziedzinie napędów hybrydowych, projektowaniu nowoczesnych samochodów miejskich oraz SUV-ów.
Inteligentny napęd AWD-i
Jedną z ważnych cech projektu jest inteligentny układ AWD-i. To pierwsze takie rozwiązanie w tym segmencie. AWD-i rozbudowuje napęd hybrydowy o dodatkowy silnik elektryczny przy tylnej osi. Ich współpraca zapewnia wyjątkową przyczepność i stabilność w trudnych warunkach, na śliskiej nawierzchni bądź na luźnym podłożu. Elektryczny system AWD-i jest mniejszy i lżejszy niż mechaniczny napęd 4x4, dzięki czemu Yaris Cross Hybrid AWD-i zużywa mniej paliwa i emituje mniej CO2 niż jakikolwiek inny B-SUV z napędem na wszystkie koła.
Układ AWD-i napędza tylną oś podczas ruszania i przyspieszania. Standardowo podczas jazdy Yaris Cross jest napędzany na przednią oś, jednak na śliskiej lub miękkiej nawierzchni automatycznie włącza się dodatkowy silnik z tyłu. Dzieje się tak na przykład podczas deszczu, na śniegu i lodzie czy też na piaszczystych drogach.
Nowy napęd hybrydowy
Do napędu auta zaproponowano 1.5-litrowy, 3-cylindrowym silnik benzynowy, pracującym w cyklu Atkinsona. Generuje on moc 116 KM. Jego precyzyjnie opracowana konstrukcja pozwoliła ograniczyć tarcie i mechaniczne straty energii oraz zoptymalizować szybkość spalania mieszanki. Silnik uzyskuje wysoki moment obrotowy już przy niewielkich prędkościach obrotowych oraz wykazuje bardzo niskie zużycie paliwa. Wydajność cieplna jednostki wynosi 40% – więcej niż porównywalnych silników wysokoprężnych. Dodatkowo auto wykorzystuje napęd hybrydowy 4 generacji. Gdy w 2012 roku Toyota jako pierwsza wprowadziła technologię hybrydową do segmentu B, Yaris Hybrid odniósł spektakularny rynkowy sukces, stając się jedną z najpopularniejszych hybryd w Europie. Nowy Yaris Cross korzysta z najnowszej technologii hybrydowej Toyoty.
Platforma GA-B
Yaris Cross został oparty na nowej platformie GA-B, podobnie jak spokrewniony z nim miejski hatchback Toyota Yaris. Architektura TNGA zapewnia wysoki poziom sztywności nadwozia i dobrze wyważoną konstrukcję, co przekłada się na bardzo dobre właściwości jezdne.
Przestronny i praktyczny
Jak przystało na SUV-a, Yaris Cross przestronnym i praktycznym samochodem. Elektrycznie otwierana tylna klapa ułatwia włożenie bagaży z tyłu auta, kiedy ręce są zajęte. Ruchoma podwójna podłoga w bagażniku albo tworzy bezpieczny schowek na dnie, albo pozwala zapakować do auta spore przedmioty. Co więcej, pokrywa podłogi bagażnika składa się z dwóch części, dzięki czemu można uzyskać zarówno schowek, jak i uzyskać więcej miejsca na pakunki. Do wyposażenia bagażnika należą także elastyczne linki do mocowania przedmiotów.
Przy rozłożonej tylnej kanapie i rozwiniętej rolecie bagażnik ma znaczną pojemność. Oparcia kanapy składają się w proporcjach 40:20:40, dając duże możliwości konfiguracji bagażnika w zależności od ilości i liczby pasażerów.
Zaawansowane systemy wsparcia kierowcy
Fundamentem wysokiego poziomu bezpieczeństwa Yarisa Cross jest platforma GA-B, która zapewnia wyjątkową sztywność nadwozia. Konstrukcja auta oraz zaawansowane systemy bezpieczeństwa sprawiają, że nowy model spełnia najwyższe standardy niezależnych organizacji sprawdzających samochody w testach zderzeniowych.
Auto jest wyposażone w systemy bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense oraz zaawansowane funkcje wspierania kierowcy, które pomagają zapobiegać kolizjom w wielu różnych sytuacjach na drodze poprzez wczesne ostrzeganie kierowcy oraz automatyczne ingerencje układu hamulcowego i kierowniczego w razie ryzyka wypadku.
Stylistyka nadwozia
Projekt nadwozia Yarisa Cross został opracowany przez spory zespół specjalistów z Europy i Japonii. Lance Scott, Design General Manager w Studio ED2 Toyoty, mieszczącym się w Nicei we Francji, tak relacjonuje proces projektowania nowego SUV-a:
„Kiedy rozpoczynaliśmy tworzenie projektu auta, było dla nas jasne, że choć wygląd to najważniejszy czynnik mający wpływ na decyzje zakupowe klientów segmentu B-SUV, ogromne znaczenie ma również praktyczność pojazdu. Nie są to rzeczy łatwe do pogodzenia, szczególnie w przypadku samochodu o tak kompaktowych wymiarach.
Od samego początku pracowaliśmy z myślą o europejskich kierowcach, dlatego musieliśmy lepiej ich zrozumieć. Zaczęliśmy powadzić rozmowy z klientami, by lepiej poznać ich styl życia, upodobania, codzienne zajęcia i sposoby spędzania wolnego czasu. Po wykonaniu tego bardzo przyjemnego zadania, które pozwoliło nam wiele się nauczyć, pełni entuzjazmu powróciliśmy do studia projektowego, by stworzyć samochód, który odzwierciedli osobowości naszych rozmówców. Chcieliśmy dostarczyć im ekscytującą kombinację wyrafinowania i żywiołowości.
Skupiliśmy się na dwóch słowach kluczowych: energiczny i minimalistyczny. W naszym pojęciu najlepiej odzwierciedlały połączenie zwinności kompaktowego auta oraz siłę i odporność SUV-a.
Podczas rysowania pierwszych szkiców nadwozia, szybko przyszedł nam do głowy kształt diamentu. Potem pojawił się pomysł na hasło „zwinny diament”, który przywołuje skojarzenia mocnego, twardego i luksusowego kamienia szlachetnego w kombinacji ze zwinnym, dającym radość z jazdy samochodem, który mieliśmy zaprojektować.
Patrząc z góry, nadaliśmy bryle Yarisa Cross formę diamentu, która pozwoliła nam mocno zaznaczyć błotniki. W ten sposób uzyskaliśmy pełen energii kształt, który jest jednocześnie mocny i wyrafinowany.
Aby samochód miał charakterystyczną sylwetkę SUV-a, zwiększyliśmy prześwit i tak zaprojektowaliśmy auto, by wyglądało na stabilne i mocno osadzone na drodze, w czym pomogły duże kanciaste błotniki i oczywiście duże koła – nawet 18-calowe.
Design przodu miał dla nas pierwszorzędne znaczenie. Chcieliśmy, by nawiązywał do DNA SUV-ów Toyoty, ale jednocześnie by miał swój indywidualny charakter.
Z tyłu również zadbaliśmy o to, by samochód wyglądał stabilnie, w czym pomogły szerokie nadkola. Umiejscowione pionowo tylne reflektory i tylna szyba bardzo przypominają Yarisa, ale szersza, bardziej kwadratowa klapa bagażnika podpowiada, że w bagażniku znajdziemy więcej miejsca niż w miejskim hatchbacku.
Toyota planuje produkcję Yarisa Cross na poziomie ponad 150 000 egzemplarzy rocznie i spodziewa się, że nowy model zajmie przynajmniej 8% rynku subkompaktowych SUV-ów. Samochód będzie powstawał w fabryce TMMF w Valenciennes we Francji.