Zabudowa mieszkalna AZAR4 dla pick-upów
Własny samochód z napędem na cztery koła i marzenia o wielkich podróżach z dala od cywilizacji. Czy można to zrealizować bez konieczności nocowania w namiocie lub ciasnym wnętrzu auta? Tak. Dla posiadaczy pick-upów firma AZAR4 zaproponowała właśnie nowoczesna kapsułę mieszkalną, którą posadowić można również na Toyocie Hilux.
Jak sprawdzi się taka zabudowa podczas podróży po bezdrożach? Przy tego typu konstrukcjach istnieje bardzo wiele ograniczeń z których trzeba zdawać sobie sprawę. Ważna jest odpowiednia budowa i rozłożenie mas co opisywaliśmy w osobnym artykule dotyczącym zabudów mieszkalnych dla pikapów. Propozycja firmy AZAR4 jest nowym projektem, jednak bazując na podobnych pomysłach innych producentów wskazać można wiele jej zalet i wad o których warto wiedzieć. Na pewno z takim "domkiem na plecach" można podróżować i daleko, i długo czego dowodzi moduł mieszkalny użytkowany przez naszego klubowego kolegę, Zbyszka Ciemińskiego. Jego auto to Toyota Hilux z zabudową wykonaną przez firmę Geocar, której koncepcja jest bardzo podobna do tej zaproponowanej przez polską firmę z Gdańska.
Jej najważniejszą wadą jest dosyć duży gabaryt i zaburzony środek ciężkości auta. Z takim ciężarem poruszanie w terenie nie jest już takie łatwe i nie każda droga jest do przejechania. Jednak jeśli jesteśmy w stanie to zaakceptować otrzymujemy w zamian wiele zalet obok których trudno przejść obojętnie. Przede wszystkim w porównaniu z podobnymi rozwiązaniami, jak np. konstrukcje z podnoszonym, materiałowym dachem (o mniejszym obrysie podczas jazdy i łatwiejsze do przemieszczania sie po bezdrożach) zabudowa firmy AZAR4 daje większy komfort podczas noclegów. Po pierwsze, wnętrze jest gotowe do noclegu od razu po za trzymaniu. Po drugie, podczas wietrznych nocy nie ma problemu łopoczących materiałowych boków. I po trzecie, najważniejsze, zamknięta bryła zabudowy, dobrze izolowana i ogrzewana sprawia, że nocleg staje się bardziej komfortowy i nie ograniczamy sie tylko do najcieplejszych miesięcy lata i miejsc o przyjaznej temperaturze otoczenia.
KONSTRUKCJA
Podczas przyglądania się danym technicznym opisywanej kapsuły uwagę zwraca bardzo niska waga całości, sugerowana przez producenta. W założeniu jest to tylko 285 kg w wersji STANDARD do 500 kg w opcji PREMIUM. W porównaniu z ładownością nowego Hiluxa, wynoszącą przeszło 1000 kg jest to bardzo niewiele i tu tkwi podstawowa zaletą tej konstrukcji. Podobne rozwiązania oferowane przez firmy wykonujące zabudowy kamperowe są o wiele cięższe, przez co ich możliwości zabrania wakacyjnego wyposażania są mniejsze, jak i istnieje obawa o trwałość auta i jego zawieszenia. Kapsuła firmy AZAR4 jest lekka, a dodatkowo, ponieważ jest to jednolity element - szczelna. Korpus zabudowy wykonany jest z włókna szklanego i sklejki szkutniczej.
WYPOSAŻENIE
Do dyspozycji mamy wystarczającą, jednak mimo wszystko dosyć niewielką powierzchnię, odpowiednią do możliwości pick-upa. W sypialni znajduje się łóżko z materacem piankowym, półki i schowki z płyt meblowych, a także dodatkowo specjalny mechanizm odgradzający strefę nocną od dziennej.
Strefa dzienna
Znalazło się tutaj miejsce na kanapy z oparciami, które po rozłożeniu pełnią funkcję łóżka do spania. Stolik z regulowaną wysokością sprawdzi się podczas wspólnych posiłków, a zabudowa z płyty meblowej lub sklejki szkutniczej pomieści sporo rzeczy. W najbogatszej opcji wyposażenia, w kapsule znajdziecie radio MP3 i zestaw głośników. Zabudowa może być również wyposażona w oświetlenie (diody LED).
Kuchnia
Jest to serce każdego domu, więc i tutaj nie mogło jej zabraknąć. Posiłki przyrządzić można na dwupalnikowej kuchence gazowej, do dyspozycji jest lodówka turystyczna (wyposażenie opcjonalne) i szafki kuchenne. Moim zdaniem gotowanie w tak małej przestrzeni to niezbyt dobry pomysł ze względu na zapachy, którymi przejdzie każdy element wnętrza. Jednak w deszczowy dzień, gdy przyjdzie Wam ochota na kawę, docenicie to rozwiązanie...
Łazienka
Kapsuła posiada również wydzieloną przestrzeń łazienkową. Jest to wodoszczelny moduł kompozytowy z gładką powierzchnią łatwą do utrzymania czystości i higieny. W najbogatszej wersji wyposażeniowej premium jest zaopatrzona w zestaw prysznicowy, umywalkę, toaletę turystyczną, a nawet lustro i haczyki na ręczniki.
We wnętrzu zabudowy możecie otrzymać instalacje: wodną, elektryczną, grzewczą i gazową. W wyposażeniu przewidziano panel słoneczny o mocy 150W wytwarzający energię elektryczną, zasilanie akumulatorowe o pojemności 100 Ah oraz sterownik dla tych źródeł energii. Zaplanowana instalacja wodna dostarcza wodę ze zbiorników 60 lub 120 litrów (w zależności od wersji wyposażenia) oraz zbiorników wody szarej.
Pickup camper wyposażony jest w drzwi tylne ze schodkami i zamkiem, okna dachowe z możliwością wentylacji i okna boczne zintegrowane z wentylacją, żaluzjami i moskitierą.
WERSJE WYPOSAŻENIOWE
AZAR4 proponuje swoją kapsułę w trzech wersjach wyposażeniowych. Różnice pomiędzy nimi są znaczące i obejmują poza cena oscylującą w granicach między 40 a 90 tys złotych różny stopień wykończenia zabudowy.
Standard
Bryła kapsuły z zewnątrz nie odbiegająca wyposażeniem od pozostałych wersji, jednak jest to pusta skorupa, w środku pozbawiona całkowicie wyposażenia. Zaopatrzono ją za to w kompletne wiązki instalacji elektrycznej oraz w izolacje termiczną. Dobre rozwiązanie dla tych, którzy chcieliby wykończyć swoje mieszkanie na kółkach wg swojego pomysłu. Do zamocowania na aucie wyposażona w kit montażowy (4 pasy).
Comfort
Kapsuła z podstawowym wyposażeniem:
- oświetlenie sufitowe LED w strefie dziennej 2 szt.
- oświetlenie LED w łazience
- materac piankowy wymiary 1900x1200 mm
- mechanizm do odgrodzenia strefy nocnej od dziennej
- półki boczne i schowki z płyt meblowych
- stolik opuszczany z regulowaną wysokością
- dwie kanapy 900 x 440 mm z oparciami 900x420 mm rozkładane na łóżko 1740x900 mm w stałej kolorystyce
- moduł kompozytowy, brodzik wodoszczelny
Premium
W pełni wyposażona i gotowa do drogi wersja mieszkalna.
- bulaj drzwi tylnych
- antena zewnętrzna radiowa
- zbiornik na olej napędowy ogrzewania
- intensywne boczne oświetlenie
- przewód podłączeniowy 230V 10A o dł. 5m
- światła cofania
- zbiornik wody szarej 25 litrów - łazienka
- zbiornik wody szarej 10 litrów- kuchnia
- zbiornik 60 litrów woda czysta z pompą oraz wskaźnikiem poziomu wody
- akumulator 100 Ah
- panel sterowania systemów elektrycznych
- ogrzewanie EBERSPÄCHER AIRTRONIC
- gniazdo 12V plus USB
- intensywne oświetlenie LED strefy dziennej
- oświetlenie LED w zabudowie kuchennej
- półki boczne i schowki ze sklejki okleinowanej
- radio bluetooth, zestaw głośników wersja jachtowa
- zlewozmywak ze stali nierdzewnej
- dwupalnikowa kuchenka gazowa z butlą o pojemności 2kg
- umywalka, bateria, instalacja odpływowa i dopływowa
- toaleta turystyczna
- zestaw prysznicowy
- akcesoria łazienkowe lustro, półki, haczyki
Na zamówienie do wersji premium
- podpory kapsuły 4 sztuki z regulowaną wysokością
- markiza CORTIMA
- uchwyty do listew airline
- kit montażowy - (śruby rzymskie wahliwe 2 szt., pasy montażowe 2 szt.)
- terma ciepłej wody
- ładowarka automatyczna akumulatora
- przetwornica 12V/230V
PODSUMOWANIE
Czy tego typu zabudowa sprawdzi się podczas wypadów, w tereny o słabszych drogach, tam gdzie dojazd jest utrudniony ale nie na tyle żeby przejechać terenowym kamperem? Propozycja skierowana do fanów podróży 4x4 ze strony firmy AZAR4 jest ciekawa. Zaprezentowana kapsuła jest lekka, nie obciąża za bardzo pojazdu ale jednocześnie ma spory wymiar co jest zaletą (obszerne wnętrze) i wadą jednocześnie (utrudniony przejazd w terenie, zawadzanie o przeszkody, podwyższony środek ciężkości, wyższe opłaty na promach). Na pewno sprawdzi sie dla tych którzy już mają pick-upa i chcieliby wykorzystać go jako auto wyprawowe bez konieczności spania w namiocie (niestety oddzielna przestrzeń ładunkowa w tego typu autach nie pozwala w żaden sposób wygodnie umieścić w nich łóżka).
Na pewno jako bazę pod taką kapsułę znacznie lepiej sprawdziłyby się auta z 1,5 kabiny (tak jak zaprezentowany na pierwszym zdjeciu Hilux) a nie 4 drzwiowe. W tych z dłuższą kabiną wydaje się, że całość za bardzo wystaje poza obrys pojazdu. Ze względu na ilość miejsca najlepszą opcją byłoby założenie takiej zabudowy ZAMIAST skrzyni ładunkowej tak jak w aucie z prezentowanym na naszych stronach z firmy GEOCAR. Tracimy wówczas jednak wielofunkcyjność auta.
Strona producenta: azar4.pl