Wreszcie jest. Nowy Land Cruiser 250!
Nowa generacja Land Cruisera, nazwana 250, długo kazała na siebie czekać. Od premiery poprzednika minęło 14 lat. Ale w końcu jest. I w pełni zaskakuje wyglądem, nawiązując do kanciastych modeli serii J7 oraz kultowego już FJ Cruisera.
Rama to podstawa
Nowy Land Cruiser 250 zachował klasyczną konstrukcję na ramie i podobnie jak nieoferowany w Europie Zachodniej Land Cruiser 300 korzysta z zaadaptowanej platformy GA-F, które zwiększa jego terenowe możliwości. Jednocześnie samochód jest łatwy w manewrowaniu, a także bardziej komfortowy podczas jazdy w mieście lub w trasie.
W porównaniu z poprzednikiem sztywność ramy wzrosła o 50%, a łączna sztywność ramy i nadwozia o 30%. Dzięki tym zmianom auto jeszcze lepiej się prowadzi w zakrętach i jest bardziej komfortowe. Poprawiono również ustawienia bazowego zawieszenia w celu zwiększenia zakresu jego pracy w płaszczyźnie góra-dół, co ma kluczowe znaczenie w trakcie jazdy terenowej, gdy co najmniej jedno z kół traci kontakt z podłożem.
Jakie napędy? Diesel zostaje, elektryfikacja od 2025 roku
Nowa Toyota Land Cruiser zadebiutuje z turbodoładowanym silnikiem Diesla o pojemności 2,8 l, który zapewnia odpowiedni balans pomiędzy osiągami a niskim zużyciem paliwa. Silnik osiąga moc 204 KM/150 kW i został połączony z ośmiobiegową, automatyczną przekładnią Direct Shift. Ta kombinacja pozwala pociągnąć przyczepę o masie do 3,5 tony.
Na początku 2025 roku do gamy dołączy zelektryfikowany napęd, który łączy efektywność jednostki 2,8 l z 48-woltowym układem mildhybrid.
Powrót do klasycznego kształtu
Stylistom nowej Toyoty Land Cruiser udało się stworzyć ponadczasową sylwetkę, która jest nowoczesna, a zarazem daje poczucie, że auto sprosta najtrudniejszym warunkom. Nowa generacja terenowej ikony mamasywny wygląd, co może być interpretowane jako „powrót do korzeni”, a przy tym celem było stworzenie jak najbardziej praktycznego nadwozia. W jeździe po bezdrożach pomocne okażą się krótkie zwisy, ścięte narożniki oraz zwężona dolna część nadwozia, a wiele elementów zostało zaprojektowanych tak, by były łatwe do wymiany w razie uszkodzenia.
Z boku uwagę zwraca klasyczna sylwetkę Land Cruisera z mocno podkreślonymi poziomymi liniami. Nowa generacja ma 4920 mm długości, 1980 mm szerokości oraz 1870 mmwysokości. Rozstaw osi wynosi 2850 mm.
Kabina dostępna będzie w pięcio- lub siedmiomiejscowejwersji. Wnętrze jest solidne i funkcjonalne, co podkreśla deska rozdzielcza z horyzontalnym układem przycisków i przełączników, z których łatwo korzystać także w trakcie jazdy w terenie.
Nisko osadzona maska, na nowo zaprojektowana deska rozdziela oraz obniżona linia szyb z większymi oknami bocznymi znacząco poprawiły widoczność kierowcy we wszystkich kierunkach.
Terenowa elektronika
Nowa Toyota Land Cruiser będzie pierwszą generacją w historii modelu, w której zastosowano elektryczne wspomaganie kierownicy (EPS). Dzięki temu autem będzie łatwiej manewrować, jego prowadzenie będzie bardziej płynne i bezpośrednie, a w trakcie jazdy po nierównościach kierowca nie odczuje tego aż tak bardzo na kole kierownicy. Wprowadzenie elektrycznego wspomagania kierownicy pozwala także na zastosowanie asystenta utrzymania pasa ruchu (LTA), który jest częścią pakietu Toyota SafetySense.
Land Cruiser zyskuje dodatkowe możliwości terenowe dzięki możliwości odłączania przedniego drążka stabilizatora. Technologia SDM (Stabiliser with DisconnectionMechanism), zastosowana po raz pierwszy wsamochodzie Toyoty,umożliwia kierowcy zmianę stanu stabilizatora za pomocą przełącznika na desce rozdzielczej. Dzięki temu samochód ma lepsze właściwości jezdne w terenieoraz większy komfort podczas jazdy.
System Multi-Terrain Monitor zyskał kamery oraz ekran w jakości HD, dzięki czemu kierowca jeszcze lepiej widzi, co znajduje się wokół samochodu oraz pod nim. System zmiennej charakterystyki napędu w zależności od terenu Multi-Terrain Select został także ulepszony i automatycznie dopasowuje osiągi do warunków na trasie.
Toyota Land Cruiser będzie korzystać z najnowszych systemów wsparcia kierowcy podczas jazdy i parkowania Toyota T-Mate, w tym z najnowszej generacji Toyota SafetySense.
Land Cruiser 250 First Edition
Specjalne z myślą o europejskim rynku powstanie limitowana wersja nowej Toyoty Land Cruiser – First Edition, w liczbie zaledwie 3000 egzemplarzy. Samochód będzie można zamówić tylko podczas pierwszego etapu przedsprzedaży, która ruszy w październiku tego roku.
Toyota Land Cruiser First Edition w szczególny sposób uhonoruje dziedzictwo tego modelu oraz jego terenowy charakter. Tę wersję wyróżniać będą klasyczne, okrągłe reflektory, a auto będzie można zamówić z dwukolorowym malowaniem nadwozia z lakierami Sand lub Smoky Blue.