Wprowadzając na światowe rynki w 1998 roku model RX, Lexus zdefiniował całkowicie nową klasę luksusowych crossoverów. Lexus RX błyskawicznie stał się światowym bestsellerem, zyskując do chwili obecnej 2,2 miliona nabywców. Na frankfurckim salonie samochodowym debiutuje właśnie najnowsza, czwarta już generacja kultowego modelu.

 

 

 

Zapowiedzią rewolucyjnego crossovera był koncepcyjny Lexus SLV (Sports Luxury Vehicle), zaprezentowany w roku 1997 na Chicago Auto Show. W tym czasie trwały już testy drogowe prototypów modelu RX, który trafił do salonów w marcu 1998 jako Lexus RX 300.

 

 

Łącząc doskonały komfort przestronnej kabiny ze świetną dynamiką, znakomitymi własnościami jezdnymi i pozwalającym śmiało mierzyć się z bezdrożami prześwitem 185 mm, Lexus RX zyskał uznanie klientów, szybko stając się najpopularniejszym samochodem marki, odpowiedzialnym za połowę sprzedaży wszystkich jej modeli.

Lexus RX pierwszej generacji oferowany był na światowych rynkach z trzylitrowym silnikiem V6 o mocy 220 KM i czterobiegową, automatyczną przekładnią z sekwencyjnym sterowaniem Steermatic. Klienci mogli wybrać wersję z napędem na przednią oś lub wszystkie cztery koła. Na rynek japoński opracowano wersje z czterocylindrowymi silnikami rzędowymi 2,2 i 2,4 l.

Premiera drugiej generacji modelu w lutym 2003 przyniosła zupełnie nowe nadwozie o bardziej dynamicznej stylistyce i współczynniku oporu aerodynamicznego obniżonym do wartości 0,35. Układ napędowy wyposażono w pięciostopniową automatyczną skrzynię biegów, a nabywcy wersji z napędem na obie osie zyskali możliwość zamówienia zawieszenia z elektronicznie sterowanym tłumieniem pneumatycznym. Dla klientów amerykańskich stworzono wersję RX 330 z silnikiem 3,3 l o mocy 230 KM.

 

 

W roku 2005 na rynek trafiła przełomowa wersja RX 400h – pierwszy seryjnie produkowany samochód hybrydowy w segmencie premium. Lexus RX 400h zyskał benzynowy silnik V6 o pojemności skokowej 3,3 l i mocy 211 KM, współpracujący z silnikiem elektrycznym o mocy 167 KM i przekazującą napęd na przednie koła sterowaną elektronicznie przekładnią e-CVT. Napęd tylnych kół zrealizowano za pomocą ulokowanego z tyłu drugiego silnika elektrycznego o mocy 68 KM. Łączna moc napędu odpowiada mocy czterolitrowego silnika V8, stąd oznaczenie 400 w symbolu modelu.

 

 

Konwencjonalną trzylitrową jednostkę zastąpiono w roku 2006 silnikiem o pojemności skokowej 3,5 litra, mocniejszym, a jednocześnie bardziej oszczędnym dzięki zastosowaniu usprawnionego mechanizmu sterowania zaworami Dual VVT-i. Wykorzystująca go wersja zyskała oznaczenie RX 350.

Produkcję trzeciej generacji Lexusa RX, nawiązującego do koncepcyjnego samochodu LF-X, rozpoczęto w styczniu 2009 roku. Nowej stylistyce nieco powiększonego nadwozia towarzyszył współczynnik oporu aerodynamicznego zmniejszony do 0,33. Wersję z napędem konwencjonalnym wyposażono we współpracujący z sześciobiegową przekładnią automatyczną silnik V6 3,5 l o mocy 275 KM lub czterocylindrową jednostkę rzędową o pojemności skokowej 2,7 l. Hybrydowy napęd Lexusa RX 450h zaopatrzono w pracujący w cyklu Atkinsona trzyipółlitrowy silnik V6 o mocy 249 KM oraz analogiczny jak w 400h napęd kół przednich i tylnych silnikami elektrycznymi o mocy 167 i 68 KM.

 

 

Lexus RX czwartej generacji dostępny będzie w dwóch wersjach silnikowych. Sercem wersji 200t o napędzie konwencjonalnym będzie nowy, turbodoładowany, czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2 l i mocy 238 KM, współpracujący z sześciostopniową, automatyczną skrzynią biegów.  Hybrydowa jednostka napędowa nowego Lexusa 450h o mocy 313 KM zapewniać będzie przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 7,7 s i bardzo niskie zużycie paliwa – zaledwie 5,3 l na 100 km przy emisji CO2 wynoszącej jedynie 145 g/km.

Lexus RX czwartej generacji trafi do sprzedaży w Polsce pod koniec roku – obecnie w salonach firmy trwa przedsprzedaż nowego modelu ze znaczną bonifikatą.

 

 

ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ