Test opon AT na sezon 2023. Jakie najlepiej sprawdzają się w codziennej jeździe?
Często pada z waszej strony pytanie: jakie polecacie opony do Land Cruisera? Z odpowiedzią przychodzi serwis internetowy Tire Reviews zajmujący się wyłącznie testami ogumienia. Przygotował zestawienie dziewięciu opon typu AT oraz ciekawe narzędzie do własnej oceny.
W teście wykonanym przez Tire Reviews wzięło udział dziewięć modeli ogumienia typu AT:
- Continental TerrainContact AT
- Goodyear Wrangler All Terrain Adventure
- Firestone Destination AT2
- Travelstar Ecopath AT All Terrain
- Pirelli Scorpion All Terrain Plus
- Yokohama Geolander AT G015
- Toyo Open Country AT III
- BFGoodrich Trail Terrain TA
- Nitto Terra Grappler G2
Bez zagłębiania się w szczegóły, jeśli chcecie znać punktację, to powyżej jest właściwa kolejność. Wygrały continentale, drugie miejsce zajęły goodyeary, a trzecie firestony. Ostatnie miejsce zajęły opony marki Nitto.
Jak oceniano opony?
Wzięto pod uwagę pięć kategorii:
- zachowanie na suchym asfalcie (hamowanie i właściwości jezdne),
- zachowanie na mokrym asfalcie (hamowanie i właściwości jezdne, aquaplaning, przyczepność w zakręcie),
- zachowanie w terenie (przyczepność na piaszczystej drodze i na luźnym lekko kamienistym szutrze),
- komfort (hałas i opory toczenia),
- cena.
Jak sami widzicie, nie ma tu testu typowo terenowego, czyli na błocie czy piachu, nie ma prób wytrzymałości na skalistym podłożu. To dlatego, że celem testu jest wyłonienie najbardziej uniwersalnej opony terenowej pod kątem jazdy po różnych nawierzchniach, ale jednak dróg, nie całkowitych bezdroży.
Na suchym asfalcie najlepsze okazały się opony Goodyear Wrangler All Terrain Adventure. Najkrótszą drogę hamowania zapewniały natomiast opony Continental TerrainContact AT. Na mokrej nawierzchni najlepiej zachowywały się znów Continental i Goodyear, ale tyle samo punktów zdobyły Pirelli. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że Pirelli wyraźnie gorzej hamują od opon Continental, Goodyear oraz Firestone.
Kolejna kategoria to zachowanie poza drogami utwardzonymi i tu przeprowadzono test na dwóch dość podobnych nawierzchniach szutrowych - jednej typowo piaszczystej, drugiej bardziej kamienistej. Na piaszczystym podłożu najsprawniej odcinek testowy przejechano na oponach Firestone i BF Goodrich, choć tak na dobrą sprawę czasy są na tyle zbliżone, że poza Nitto Terra Grappler G2 wszystkie testowe AT-ki można ocenić tak samo.
Najnowsze artykuły
Subiektywnie jednak najwyżej oceniono BF Goodrich i Toyo. Najniżej zaś opony Nitto, Yokohama i Continental. Z kolei na luźnym, ale bardziej kamienistym podłożu, najwyższą subiektywną ocenę dostało ogumienie BF Goodrich i ono też uzyskało najlepszy czas przejazdu odcinka testowego. Najniższe oceny subiektywne dostały opony Nitto i Yokohama.
W kategorii komfortu jazdy najwyżej oceniono yokohamy, a drugie miejsce zajęły firestone’y oraz continentale. Najgorzej spisały się opony marki Travelstar. Ponieważ nie bazowano na polskim rynku opon, nie będziemy już poruszać tematu ceny. Ale w tym miejscu warto wspomnieć, że Tire Reviews stworzyło narzędzie do samodzielnej oceny opon według własnych kryteriów. Standardowe kryteria w ogólnej ocenie za całokształt przewidują bowiem wagę ocen w poszczególnych kategoriach. I tak dla suchej nawierzchni jest to 30%, dla mokrej 35%, dla luźnej 15%, komfort ma wpływ na 10% oceny końcowej i tak samo istotna jest cena. Możecie jednak samodzielnie ustalić wagę poszczególnych kategorii i tym samym sami ocenić, które opony będą dla was najlepsze.
Link do testu i narzędzia do oceny: https://www.tire-reviews.com/Tyre-Tests/Results-Grid/2022-Tyre-Reviews-All-Terrain-Tyre-Test.htm
Link do wideo: