Błoto, dobra zabawa, zapchana chłodnica, przegrzewanie się silnika. Brzmi znajomo? No pewnie. Mud Killer pokazał urządzenie do kolejnego elementu tej układanki, czyli czyszczenia. Postanowiliśmy nabyć taką lancę i sprawdzić czy rzeczywiście jest tak użyteczna dla właściciela auta terenowego.

 

 

ZAKUP URZĄDZENIA

Lancę zamówiliśmy poprzez stronę shop.mudkiller.eu. Podstawowa wersja to koszt 279 zł. Obecnie firma wykonuje jeszcze inne, bardziej rozbudowane wersje urządzenia (z metalowym a nie plastikowym zaworem, wersja do węży na sprężone powietrze czy combo – o podwójnym zastosowaniu) jednak do testów wybraliśmy wersję najtańszą z wykorzystaniem wody. Proces zamawiania okazał się bardzo łatwy i szybki. Od razu po zamówieniu skontaktowano się z nami aby potwierdzić wysyłkę i właściwie następnego dnia mieliśmy ja już u siebie. Przesyłka o wymiarach 64x8x8 cm zawierała: lancę miedzianą, malowana w kolorze żółtym, zawór plastikowy (zawinięty w tekturę), instrukcję wraz z pamiątkowa naklejką.

 

 

JAK TO DZIAŁA

Zasada funkcjonowania urządzenia jest bardzo prosta. Należy nakręcić plastikową końcówkę na lancę, na to założyć wąż ogrodowy z wodą i już możemy działać. Wskazówki producenta przedstawiamy poniżej:

  • Przyrząd „Mud Killer” podłączamy za pomocą zwykłego węża ogrodowego do domowej instalacji wodociągowej o ciśnieniu pomiędzy 0,5 do 0,6 Bar.
  • Nie wykorzystuj innych instalacji o większym ciśnieniu wody (myjki ciśnieniowe, ujęcia hydrantowe itp.)
  • Sprawdź czy odległość pomiędzy chłodnicami umożliwia bezpieczne wsunięcie lancy czyszczącej pomiędzy chłodnice tak aby ich nie uszkodzić.
  • Wyreguluj ciśnienie tak aby mieć pewność, że nie uszkodzi delikatnych elementów chłodnicy
  • Zapewnij sobie odpowiednie miejsce do przeprowadzenia czyszczenia chłodnic - pamiętaj o tym, że istnieje ryzyko zabrudzenia błotem podłoża na którym stoi pojazd.
  • Jeśli Twoje chłodnice dodatkowo są zanieczyszczone olejem albo innymi środkami zapewnij sobie takie miejsce do pracy aby nie doszło do niepożądanych sytuacji ryzyka zatrucia środowiska
  • Powierzchnia lakiernicza celowo jest wrażliwa na zarysowania - dzięki temu zwrócisz uwagę na ewentualne kolizje w przestrzeni pomiędzy chłodnicami i unikniesz zagięcia lamelek.

Tak jak wspomniano w instrukcji urządzenie celowo podłączamy do domowej instalacji a nie urządzeń ciśnieniowych, typu Karcher żeby nie zniszczyć delikatnych lamelek chłodnicy. Bardzo zabrudzona chłodnica to dużo wody. Trzeba o tym pamiętać. U mnie szeroka struga popłynęła z podjazdu na ulicę i może to stanowić problem jeśli jezdnia jest szutrowa (taka mam) ponieważ tworzy się wówczas błoto co niezbyt spodoba się sąsiadom.

 

 

Mycie lancą jest bardzo proste w autach które maja tylko jedna chłodnicę. W Toyocie Hilux z klimatyzacją jest ich więcej i tu już nie jest tak łatwo. Dzięki smukłej budowie da się ją jednak włożyć pomiędzy, jest to poważny atut urządzenia. Tak jak wspomniano w instrukcji – bardzo się wówczas rysuje i pokazuje miedziany kolor materiału z jakiego ją wykonano, z pod farby.

SKUTECZNOŚĆ

Moja chłodnica po TOYOTA OFFROAD FESTIVAL w Olszyna Motopark 4x4 w sierpniu została umyta. I urządzenie wykazało, że tak rzeczywiście jest ale… tylko po środku, tam gdzie dostęp był łatwy po zdjęciu atrapy. Wszystkie miejsca po bokach oraz na dole były bardzo zapchane błotem. Podczas mycia bardzo wyraźnie to widać. Tam gdzie przepływ jest – woda tryska wesoło przez lamelki chłodnicy. Tam gdzie go nie ma ledwo się sączy. Po myciu woda wszędzie pokazywała dobry przepływ czyli operacja była skuteczna.

Ważną sprawą podczas pracy jest zarezerwowanie sobie odpowiednio dużej ilości czasu oraz zabezpieczenie miejsca działania. Operacja jest pracochłonna, jednak naszym zdaniem stanowi jedyna alternatywę w sytuacji gdy nie planujemy wyciągania chłodnicy poza auto. Pochłania również spore ilości wody. Wszystko to jednak rekompensuje świadomość, że chłodzenie w naszym samochodzie będzie działać lepiej.

PODSUMOWANIE

Czy lanca MUD KILLER to przydatne urządzenie? Moim zdaniem jest wręcz obowiązkowym wyposażeniem każdego miłośnika offroadu. Dzięki niej za każdym razem gdy wracamy z błotnych zmagań od razu możemy wypłukać chłodnicę by zapobiec przegrzewaniu silnika. Może w Toyocie Hilux nie jest to aż tak wielki problem, gdy chłodzenie się zmniejsza wiskoza zwiększa obroty wiatraka i układ chłodzenia daje radę, choć nieprzyjemnie wówczas głośno całość pracuje. Jednak np. w Land Cruiserze J9 z silnikiem 1KZ-T układ chłodzenia nie jest tak wydajny i bardzo łatwo o przegrzanie silnika, uszkodzenie głowicy a przez to kosztowna naprawę.

 

 

 

Tekst i zdjęcia: Ireneusz Rek

 

GALERIA ZDJĘĆ

PLG_SYSTEM_RRRCONTENTMEDIA_HEADER

mud_killer_11.2021___2V6A6105
mud_killer_11.2021___2V6A6107-2
mud_killer_11.2021___2V6A6108
mud_killer_11.2021___2V6A6115
mud_killer_11.2021___2V6A6116
mud_killer_11.2021___2V6A6119
mud_killer_11.2021___2V6A6121
mud_killer_11.2021___2V6A6124
mud_killer_11.2021___2V6A6128
mud_killer_11.2021___2V6A6133
mud_killer_11.2021___2V6A6138