Linia GR SPORT to już całkiem pokaźna gama samochodów. Znaczek ten znajdziemy w sumie na siedmiu modelach Toyoty. Zdecydowana większość aut z linii GR SPORT otrzymało modyfikacje, które zwiększają ich możliwości i poprawiają właściwości jezdne. Gdybyście więc chcieli kupić jako drugie auto w rodzinie cywilny model Toyoty, który dobrze wygląda i fajnie jeździ, wersje GR SPORT to dobry kierunek. A niektóre z modeli z tej linii mogą Was naprawdę zaskoczyć.

 

lc300 02

 

LAND CRUISER GR SPORT

Ta wersja kultowej terenówki Toyoty opracowana została jako pojazd bazowy Rajdu Dakar. Wizualnie Land Cruiser 300 GR SPORT to elementy stylistyczne takie jak:

  • napis TOYOTA umieszczony na błyszczącej czarnej siatkowej osłonie chłodnicy z wzorem plastra miodu.
  • plakietki GR Sport zdobiące grill, a także drzwi, tylną klapę, kierownicę, zagłówki przednich siedzeń, przycisk zapłonu oraz ekran multimedialny podczas uruchamiania. 
  • czarne 18-calowe felgi aluminiowe, dedykowane osiągom i trwałości w terenie,
  • czarne nadkola, stopnie boczne, klamki, obudowy lusterek i linia okien.
  • nie lakierowana, dola część przedniego zderzaka, który w stosunku do zwykłej wersji jest też bardziej podciety przez co posiad lepsze kąty najazdu

Wnętrze GR Sporta oferuje do wyboru dwa wzory wykończenia ze skórzanymi akcentami – czerń z ornamentami karbonowymi oraz agresywnie kontrastującą, czerwono-czarną kolorystykę.

 

 

Ale ta wersja Land Cruisera 300 to nie tylko efektowne, stylistyczne dodatki. GR Sport jest standardowo wyposażony w przednie i tylne blokady mechanizmu różnicowego oraz innowację technologiczną - pierwszy na świecie e-KDSS (elektroniczny system dynamicznego zawieszenia Kinetic). Umożliwia ono zaawansowaną kontrolę zawieszenia Land Cruisera poprzez niezależne blokowanie i zwalnianie przedniego i tylnego stabilizatora. Skutkuje to dwoma pozornie sprzecznymi osiągnięciami: optymalnym trzymaniem się drogi i wykrzyżem kół w warunkach terenowych w połączeniu z mniejszym kątem przechyłu, który zapewnia wyższy poziom komfortu jazdy i stabilności prowadzenia na drodze.  

Począwszy przyszłego roku Toyota Auto Body w Rajdzie Dakar weźmie udział w wyścigu używając właśnie pojazdu opartego na serii 300 GR Sport. Nasze wrażenia z jazdy tym modelem opisaliśmy w osobnym artykule na stronie.

 

HILUX GR IMG E4143

 

Hilux GR SPORT

Ta legenda off-roadu jest częstym gościem na naszym portalu. W przypadku Hiluxa zespół projektujący wersję GR SPORT zupełnie się nie ograniczał, jeśli chodzi o modyfikacje podwozia. Zawieszenie zostało wymienione na jednorurowe przednie i tylne amortyzatory oraz twardsze sprężyny – oczywiście czerwone. W efekcie zyskujemy większą przyczepność, a pickup stabilniej się prowadzi i szybciej reaguje na ruchy kierownicą, co odczujemy i w terenie, i na asfalcie. Trudno też nie zauważyć czerwonych osłon podwozia z aluminiowych płyt o grubości 5 mm. Toyota opracowała je specjalnie dla polskiego rynku, by zabezpieczyć silnik i skrzynię biegów oraz tylny most. Kupując Hiluxa GR SPORT, dostaniemy też od producenta opony All Terrain 265/65 R17 na 17-calowych aluminiowych felgach, poszerzone nadkola, stopnie boczne i spojler nad skrzynią ładunkową.

Hilux  w nowej najwyższej wersji GR SPORT jest dostępny z podwójną kabiną i z mocniejszym silnikiem Diesla 2,8 l sparowanym z sześciobiegową skrzynią automatyczną. Dzięki tej jednostce mamy do dyspozycji 204 KM mocy przy 3400 obr./min i 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego w zakresie 1600-2800 obr./min. Duża moc, elastyczność i wydajność silnika to m.in. efekt zastosowania wtrysku paliwa typu common rail, turbosprężarki o zmiennej geometrii i intercoolera chłodzonego cieczą.

 

rav4 GR Sport

 

RAV4 GR SPORT

Wersja GR SPORT to w gamie RAV4 zupełna nowość. Auto wejdzie do sprzedaży pod koniec roku, dlatego nie ma go jeszcze w cenniku. Wiadomo, że będzie miało charakterystyczną dla GR SPORT stylistykę na zewnątrz i w kabinie, dostanie 19-calowe alufelgi z unikalnym wykończeniem uzyskanym nową techniką, nowe przednie spojlery i najnowsze wyposażenie, które wchodzi do RAV4 wraz z rocznikiem 2023. GR SPORT będzie można skonfigurować z napędem hybrydowym lub hybrydą plug-in

To co nas najbardziej interesuje w wersji GR SPORT, to tuning zawieszenia, czyli sztywniejsze sprężyny i amortyzatory, które poprawią stabilność, ułatwią panowanie nad autem i pozwolą więcej wycisnąć z hybrydowych napędów – w szczególności z 306-konnego systemu plug-in hybrid, któremu wystarcza zaledwie 6 sekund, by rozpędzić RAV4 do setki.

 

TOY YARIS GRS 2022 HUB BRAND IMG 6 min scaled

 

Yaris GR SPORT

Kiedy słyszymy zbitkę Yaris i GR, przede wszystkim na myśl przychodzi sportowy, 261-konny GR Yaris z napędem GR-FOUR. To jednak nie jest samochód na zakupy – jego potencjał najlepiej widać na torze wyścigowym. GR Yaris jest zaprojektowanym od podstaw autem homologacyjnym GR Yarisa Rally1, który właśnie wygrał w WRC wszystko, co było do wygrania.

Yaris GR SPORT nie ma z GR Yarisem wiele wspólnego. To najwyższa wersja seryjnego hatchbacka, która jednak oprócz dodatków stylistycznych i topowego wyposażenia otrzymała także delikatny fabryczny tuning. Nadwozie, choć i tak bardzo sztywne dzięki platformie TNGA, zostało dodatkowo wzmocnione, zawieszenie tak dostrojone, aby zapewnić lepsze osiągi, a elektroniczne wspomaganie kierownicy dopracowane pod kątem szybszych reakcji i większej precyzji.

Amortyzatory reagują szybciej przy niższych prędkościach, przyczyniając się do lepszych reakcji układu kierowniczego i większego komfortu jazdy. Tylne sprężyny zoptymalizowano pod kątem zwiększenia stabilności nadwozia oraz zapewnienia lepszej przyczepności kół podczas przyspieszania i hamowania. Aerodynamika auta zyskała dzięki dodatkowym okładzinom wewnątrz wszystkich czterech nadkoli. A chromowana końcówka rury wydechowej, 18-calowe aluminiowe koła i zderzaki w sportowej stylistyce atrakcyjnie wyglądają.

 

yaris GR sport

 

Yaris Cross GR SPORT

Yaris Cross powstał na tej samej co Yaris hatchback platformie TGNA-B, jednak zyskał aż o 24 cm dłuższe nadwozie i o 2,5 cm większy, 17-centymetrowy prześwit. W wersji GR SPORTtuning zawieszenia poprawił przyczepność i ograniczył przechyły podczas ostrych zakrętów, a jednocześnie zmniejszył prześwit o 1 cm. Obok długiej listy elementów stylistycznych i topowego wyposażenia Yaris Cross GR SPORT ma też sportowy tylny zderzak z dyfuzorem i 18-calowe alufelgi.

 

 corolla GR

 

Corolla GR SPORT

Corolla była jednym z pierwszych samochodów, które otrzymały wersję GR SPORT. Znaczek ten zaczął się pojawiać na kompaktowej Toyocie już w 2019 roku To tak naprawdę jedyny model, w którym GR SPORT rzeczywiście oznacza przede wszystkim pakiet stylistyczny. Jest jednak jeden element, którym możemy poprawić właściwości jezdne auta. To dostępny za dopłatą dla Corolli GR SPORT z nadwoziem hatchback lub TS Kombi system AVS, czyli aktywne zawieszenie o dynamicznie regulowanej charakterystyce amortyzatorów. Układ ten steruje siłą amortyzacji przy wszystkich czterech kołach, zmniejszając wychylenia i poprawiając precyzję układu kierowniczego.

 

chr gr

 

Toyota C-HR GR SPORT

Toyota C-HR jest spokrewniona z Corollą i powstała na tej samej płycie podłogowej, a jednocześnie akurat ten samochód najbardziej kojarzy się z zadawaniem szyku w mieście. Dlatego tak na logikę zmiany w jego podwoziu mogłyby się wydawać mało prawdopodobne. Jednak twórcy wersji GR SPORT dla Toyoty C-HR w ogóle się tym nie przejęli. Nie tylko przeprojektowali zawieszenie i układ kierowniczy, dzięki którym auto prowadzi się jeszcze pewniej i dynamiczniej, ale dodali lekkie opony Continental Premium Contact 6, które zwiększają przyczepność przedniej osi i sztywność na zakrętach. W specjalne opony zostały ubrane 19-calowe alufelgi, zarezerwowane tylko dla tej wersji wyposażenia. Do kompletu z tylnym spojlerem, który w Toyocie C-HR należy do standardu, wersja GR SPORT dostała też przedni spojler.