Hilux, mimo iż ma krótszą i nie tak barwną historię jak Land Cruiser (historie produkcji wszystkich modeli tego auta znajdziecie w TOYPEDI), jest samochodem niezwykłym w gamie pojazdów 4x4. "Karierę" zaczynał jako dostawczak arbuzów i innych produktów, które trzeba było przewieźć na pace. Dziś jest samochodem użytkowym, przemysłowym, rekreacyjnym, wyprawowym, biznesowym... tak, tak. 

 

 

Produkcja pick-upa Toyoty rozpoczęła się w marcu 1968. Początkowo samochód był oferowany wyłącznie w Japonii, z napędem na tylną oś, jako prosty środek do transportu towarów. Ważną datą był rok 1979, kiedy pojawiła się wersja z napędem na cztery koła. Dziś Hilux jest synonimem niezawodności, najwyższej jakości oraz komfortu podróżowania.

W 1951 roku Toyota zaprezentowała światu model BJ, który kilka lat później przyjął nazwę Land Cruiser. Od tego momentu datuje się początek terenowej historii Toyoty. Hilux dołączył do rodziny Land Cruisera niedługo później, w 1968 roku. Przez ponad 50 lat swoich rynkowych sukcesów przeszedł dogłębną ewolucję – wystarczy wspomnieć, że pierwsza generacja Hiluxa była napędzana silnikiem o pojemności 1.5 l i mocy zaledwie 77 KM. Dziś na rynkach całego świata oferowana jest ósma generacja modelu, bardziej wygodna, sprawna terenowo, o zdecydowanie wiekszych mozliwościach poruszania się na każdej nawierchni...

 

 

Toyota Stout (na zdjęciu 2. generacja) - prekursor Hiluxa

 

Hilux przez ponad 45 lat wpisał się w krajobraz wielu części świata. Wraz z Land Cruiserem jest uważany za najbardziej niezawodny samochód w Afryce. Tam, gdzie od pojazdu oczekuje się wytrzymałości każdego dnia i pełnej bezawaryjności, Hiluxy są najczęstszym widokiem na drodze. Ale spotkamy je także na najbardziej niedostępnych terenach globu – często okazuje się, że Toyota jest jedynym samochodem, który do nich dociera. Tak było na przykład w 2008 roku, kiedy ekspedycja naukowców, po raz pierwszy w historii wyruszyła samochodami 4x4 na Biegun Południowy. Dowiozły ich tam zmodyfikowane Hiluxy. Przyczyną tak dużej popularności tych samochodów oraz zaufania, jakim darzy je 13.5 miliona użytkowników na świecie, jest właśnie niezawodność i reputacja najbardziej niezniszczalnego samochodu.

 

    

Nawet Clarkson, May i Hammond nie poradzili sobie z Hiluxem

 

Reputację te postanowił sprawdzić kilka lat temu zespół brytyjskiego programu motoryzacyjnego Top Gear. Do tego celu kupiony został Hilux z 1988 roku, o przebiegu 305 tys. km, na którym dziennikarze przeprowadzili prawdziwe studium niezniszczalności. Wśród uszkodzeń, którym poddawane było auto, znalazły się: uderzenie w drzewo, zjazd po kamiennych schodach, topienie przez 4 godziny w oceanie, zrzucenie przyczepy kempingowej z wysokości kilku metrów, podpalenie, uderzenia kulą do wyburzania budynków. Na samym końcu, Hilux został umieszczony na dachu 73-metrowego budynku, który następnie został zdetonowany. Hilux Top Geara, mimo niedowierzania wszystkich prowadzących program i telewidzów, przetrwał każdą z tych prób. Po najpoważniejszych zniszczeniach, za każdym razem udawało się uruchomić pojazd bez wykorzystania części zamiennych, przy użyciu jedynie podstawowych narzędzi. Do dziś, ten egzemplarz, w bardzo zniszczonej formie, ale nadal jeżdżący, jest ozdobą studia Top Gear. Brytyjski program potwierdził jaka jest, była i będzie Toyota Hilux – zdumiewająco trwała i odporna na znacznie więcej, niż można się spodziewać.Kolejną ekspedycję z Hiluxem Top Gear zorganizował wspólnie z Arctic Trucks na magnetyczny Biegun Północny. I świat oszalał na punkcie Hiluxów z kołami 44".

 

 

Właśnie dlatego, po latach sukcesów rynkowych, Hilux jest dziś jednym z najczęściej wybieranych samochodów wyczynowych do startu w Rajdzie Dakar. Aby osiągnąć w nim sukces, trzeba mieć umiejętności kierowcy rajdowego, determinację i żelazną psychikę, ale także samochód, któremu można w pełni zaufać. Udowodnił to w 2019 r.  Nasser Al-Attiyah podczas 41. Rajdu Dakar stając na najwyższym stopniu podjum po dziesięciu trudnych i wymagających etapach wyścigu.

 

EWOLUCJA HILUXA

 

 

1968 – 1972 Hilux RN 10 - 1. generacja

 

1972 – 1978 Hilux RN 20 - 2. generacja

 

1978 – 1983 Hilux 3. generacja

 

Styczeń 1979 Hilux 4x4 - REWOLUCJA po raz pierwszy napęd 4x4 w Hiluxie

 

1983 – 1988 Hilux 4. generacja

 

1988 – 1997 Hilux 5. generacja

 

1997 – 2005 Hilux 6. generacja

 

2005 – 2015 Hilux 7. generacja 

 

toyota hilux dakar double cab 24

2015 – 2...... Hilux 8. generacja 

 

 

HILUX KONTRA HILUX

Obecnie swoją historię pisze kolejna generacja pick-upów Toyoty. Nowe auta są wygodniejsze, bardziej bogato wyposażone, bardziej terenowe od poprzednika. A jak sprawuja się w starciu z użytkownikiem? Zaprazamy do lektury artykułu z porównaniem dwóch kolejnych generacji auta (link).

 

 

 

 

Jeśli zainteresowało was to auto, zobaczcie jak można je wykorzystać, przygotować pod swoje indywidualne potrzeby. Dział HILUX (link) przedstawia auta które nas zaciekawiły. Zapraszamy do lektury.

 

 

 hilux auta 2