Land Cruiser KDJ 120 - na Dakar
Dariusz Kalisz, od lat startujący w Rajdowych Mistrzostwach Polski Samochodów Terenowych, w Land Cruiserach zakochał się podczas pierwszej wyprawy do Maroka, odbytej zacnym, ale wiekowym modelem serii J4. Swoje wyprawowe pasje obecnie kontynuuje również terenową Toyotą. Kilometry terenowych tras przemierza Land Cruiserem 100. Jednak swoją pasję ścigania dotychczas realizował w Mitsubishi. Gdy nadarzyła się okazja, również tutaj w jego życiu pojawiła się Toyota.
Opisywane auto sportową karierę rozpoczęło w Republice Czeskiej. Zostało zakupione w 2009 r. jako nowe i od podstaw zbudowane w profesjonalnej firmie tuningowej, zgodnie ze specyfikacją T2. Auto zostało należycie doinwestowane, co widać w dbałości o szczegóły i jakości materiałów. Pomysłodawcą projektu był Dušan Kunovský, szef firmy CENTRAL GROUP, potentat na rynku nieruchomości w Czechach. Razem z Liborem Latiňákiem planowali wystartować nim w rajdzie Dakar 2010. W swym zamierzeniu wsparli sie bardziej doświadczonymi kolegami z Czech, z którymi stworzyli wspólny team. Jiří Janeček oraz Viktor Chytka, startowali już w Dakarze i do dyspozycji mieli takie same auto, czyli Land Cruisera 120 (więcej o modelu serii J12 przeczytasz w Toyopedii). O rozmachu przedsięwzięcia świadczy fakt, że w promocji startu zespołu brały udział Miss Czech Aneta Vignerová i Miss World 2006 Taťána Kuchařová.
Foto: Czech Dakar Team
Załoga Jiří Janeček/Viktor Chytka rajd Dakar ukończyli na 41. pozycji w klasyfikacji generalnej i 7. w klasie T2. Szczęście nie dopisało teamowi Libor Latiňák/Dušan Kunovský i ich żółtej 120-ce. Po awarii zasilania, holowaniu, nocy spędzonej na pustyni zrezygnowali z dalszej jazdy.
W roku 2016 auto zostało okazyjnie zakupione przez Darka Kalisza. Wielu jego kolegów ścigało się Toyotami i bardzo je chwalili. Również na naszych stronach opisywaliśmy auta Pawła Molgo - Hiluxa w specyfikacji T1 oraz Land Cruisera 200 w T2, którymi zdobywał wiele nagród na polskich i zagranicznych trasach.
Jak Toyota poradziła sobie podczas Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych? Całkiem nieźle. Start w sześciu z siedmiu rund zaowocował miejscami na podium, a w generalce w ubiegłym roku załoga dotarła do 4. pozycji. Auto jest długie, bardzo dobrze się prowadzi.
Obecnie właściciel szuka nowego wyzwania, a auto jest na sprzedaż.
Dane techniczne:
Silnik: 3.0 D4D
Rok produkcji: 2009
Moc: 204 KM
Wyposażenie
Sprzęgło spiekowe
Skrzynia biegów: manualna
Klimatyzacja
Zawieszenie przód: 4x FRT (Ferencz Racing Technology)
Zawieszenie tył: 4x FRT (Ferencz Racing Technology)
Hamulce: Standardowe
2 x zbiornik paliwa
Instalacja do lamp,
6- punktowe pasy bezpieczeństwa
System przeciwpoślizgowy
System gaśniczy
Safari snolker
Aluminiowe osłony silnika i skrzyni biegów
Osłona tylnego mostu
Osłony przeciwbłotne amortyzatorów przednich i tylnych
Pasy zabezpieczające amortyzatory przed urwaniem przy dużych skokach
Klatka bezpieczeństwa
Fotele Recaro
Kierownica MOMO
Dodatkowa niezależna gaśnica
Antena do podłączenia GPS
Intercom Parrot
Niezależne dwa metromierze kasowane z podnóżka
Dodatkowe oświetlenie dla pilota
Zabudowa pod kamerę wewnętrzną GoPro z wyprowadzoną instalacją
Szyba tylna, szyby boczne, obicia drzwi - kevlar
Konsola flokowana
Wyposażenie dodatkowe
Trapy i łopaty
2 komplety 16' kół magnezowych
Zapasowe amortyzatory przód i tył (8 sztuk)
Zapasowe wahacze
Zapasowe zwrotnice
Zapasowa półoś
GALERIA ZDJĘĆ