Historia Toyoty RAV4: 1994-20..
Kiedy w 1994 roku Toyota zaprezentowała na Salonie Samochodowym w Genewie model RAV4, auto wywołało niemałe zainteresowanie. Niewielu mogło się jednak spodziewać, że ten samochód całkowicie zrewolucjonizuje motoryzację, stworzy nowy segment i stanie się pierwszym kompaktowym SUV-em w historii. Od tamtego czasu na ulice wyjechało 6 milionów Toyot RAV4, a w 2018 roku sprzedaż tego modelu osiągnęła poziom 750 tys. egzemplarzy. Zobacz jak ten japoński SUV zmieniał się na przestrzeni lat i co czyni każdą z jego generacji wyjątkową.
RAV4 V 2019-...
Aktualna generacja Toyoty RAV4 zadebiutowała na początku 2018 roku na Salonie Samochodowym w Nowym Jorku. Po raz pierwszy samochód oparto na nowej, modułowej platformie Toyota New Global Architecture. Najnowsza odsłona legendarnego SUV-a zwraca również uwagę całkowicie nowym wyglądem i muskularnym nadwoziem.
Na nowej platformie
Zastosowanie platformy TNGA sprawiło, że auto ma niżej położony środek ciężkości, mniejszą masę, a przy tym sztywniejsze o 57% nadwozie. Nowa Toyota RAV4 mierzy 4600 mm długości i jest o 5 mm krótsza od poprzedniej generacji, a także o 10 mm niższa - ma 1650 mm wysokości. Nadwozie auta jest natomiast szersze o 10 mm, więc jego szerokość wzrosła do 1885 mm. Toyota RAV4 2019 ma również o 30 mm większy rozstaw osi, który wynosi teraz 2690 mm.
Toyota RAV4 - przestronny SUV
Nowa konstrukcja daje wiele praktycznych korzyści. Dzięki większemu rozstawowi osi nowe RAV4 zapewnia jeszcze bardziej przestronne wnętrze. Szerokość samochodu w miejscu tylnej kanapy wzrosła o 40 mm, na dodatek pasażerowie drugiego rzędu siedzeń mają teraz o 49 mm więcej miejsca na nogi. Mimo mniejszej długości, Toyota RAV4 2019 dysponuje również największym w historii modelu bagażnikiem - jego pojemność wzrosła o 79 l i wynosi teraz 580 l. A dzięki niższej położonej masce, węższym słupkom A i lusterkom zamontowanym na drzwiach auto zapewnia lepszą widoczność z wnętrza i mniejszą martwą strefę. Uwagę zwraca również wygodniejsza pozycja za kierownicą, a to za sprawą większego zakresu regulacji fotela kierowcy.
Nowoczesny napęd hybrydowy
Toyotę RAV4 5. generacji wyposażono w dwie jednostki napędowe - silnik benzynowy o mocy 173 KM i maksymalnym momencie obrotowym 207 Nm oraz układ hybrydowy najnowszej, 4. generacji z motorem benzynowym 2.5. Zastosowany w hybrydowym SUV-ie silnik ma bezpośredni wtrysk paliwa i wyjątkowo wysoką sprawność cieplną. Toyota RAV Hybrid 2019 występuje w dwóch wariantach - układ połączony z napędem na przednią oś generuje 218 KM mocy, a odmiana 4x4 ma ich nieco więcej, bo 222. Oba wytwarzają natomiast 221 Nm momentu obrotowego. Konwencjonalny układ napędowy sparowano z manualną, 6-stopniową skrzynią biegów lub przekładnią Direct Shift CVT, a hybryda występuje wyłącznie z bezstopniowym automatem.
Najszybsza hybrydowa Toyota RAV4
Toyota RAV4 V to również lepsze osiągi. Odmiana z silnikiem benzynowym w wersjach 4x2 i 4x4 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,8. Zaś hybrydowej Toyocie RAV4 ten sprint zajmuje 8,4 s w przypadku wariantu 4x2 i tylko 8,1 w odmianie 4x4 - to o 2 sekundy mniej, niż w przypadku poprzednika. Warto dodać, że 5. generację modelu wyposażono w nowy napęd na cztery koła AWD-i. Inteligentny system może przekazać nawet 80% momentu obrotowego na tylną oś, a także zablokować koło pozbawione przyczepności i przekazać moment obrotowy na inne, mające dobry kontakt z podłożem. Najnowsza Toyota RAV4 dysponuje również w udoskonalonym zawieszeniem wielowahaczowym.
Bogate wyposażenie
Nowa generacja SUV-a Toyoty otrzymała zupełnie nowe wnętrze, z miękkimi materiałami wykończeniowymi wysokiej jakości. W środku już w standardzie znajdziemy dwa ekrany - 7-calowy, umieszczony pomiędzy zegarami oraz 8-calowy, dotykowy na konsoli centralnej, będący częścią systemu Toyota Touch. Samochód może imponować bogatym wyposażeniem. Na liście znajdziemy na przykład 9-głośnikowy system audio marki JBL o mocy 800 wat, cyfrowe lusterko wsteczne, które wyświetla obraz z kamery zamontowanej nad tylną szybą, ładowarkę indukcyjną, bezdotykowo otwieraną klapę bagażnika, 2-strefową klimatyzację automatyczną czy wentylowane fotele. We wnętrzu auta znalazło się również miejsce dla 5 portów USB.
Bezpieczny SUV dla rodziny
Toyota RAV4 2019 to również bardzo bezpieczny SUV. Już w standardzie auto jest wyposażone w pakiet bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense najnowszej, drugiej generacji. W jego skład wchodzą m.in. inteligentny aktywny tempomat, asystent utrzymania pasa ruchu, układ rozpoznawania znaków drogowych oraz system wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z funkcją wykrywania pieszych w dzień i w nocy oraz rowerzystów za dnia. Bogactwo aktywnych systemów sprawia, że nowa Toyota RAV4 nawet w najniższej wersji wyposażenia jest zdolna do semi-autonomicznej jazdy. Dodatkowo kierowcę mogą wspomagać przednie i tylne czujniki parkowania, system kamer z widokiem 360 stopni, układ ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu z funkcją automatycznego hamowania czy system detekcji przeszkód. Hybrydową Toyotę RAV4 z napędem AWD-i wyposażono w tryb Trail Mode, służący do jazdy off-roadowej.
GALERIA ZDJĘĆ
RAV4 IV 2012-2018
Czwarta generacja Toyoty RAV4 zadebiutowała 2012 roku na Salonie Samochodowym w Los Angeles. Trzy lata później samochód poddano wyraźnemu faceliftingowi, czyniąc wygląd jego nadwozia nie tylko bardziej nowoczesnym i dynamicznym, ale również spójnym stylistycznie z innymi autami najnowszej oferty japońskiego producenta.
RAV4 - auto dla rodziny
Wymiary nowej Toyoty RAV4 pozwalają przyporządkować to auto do segmentu średnich SUV-ów. Długość RAV4 czwartej generacji wynosi 4570 mm, szerokość 1840 mm, wysokość 1660 mm, a rozstaw osi – 2660 mm. Auto wyposażono równie w bagażnik o pojemności od 547 do 1746 l. Te liczby przekładają się dużą ilość przestrzeni we wnętrzu, nawet na tylnej kanapie i czynią z RAV4 SUV-a chętnie wybieranego rodziny. Mimo nie najmniejszych rozmiarów auto Toyoty pozostaje jednak łatwe w prowadzeniu, nawet w miejskich warunkach. Jego promień skrętu wynosi 5,3 metra - tyle, co w wielu popularnych hatchbackach.
Hybrydowy SUV
Toyota RAV4 jest dostępna na polskim rynku w trzech wersjach silnikowych. Najmocniejsza z nich to odmiana 2,5 Hybrid, wyposażona w 2,5-litrowy motor benzynowy pracujący w oszczędnym cyklu Atkinsona i silnik elektryczny oraz bezstopniową przekładnię E-CVT. Łączna moc takiego układu wynosi 197 KM i czyni to ponad 1600-kilogramowe auto jednocześnie całkiem dynamicznym i oszczędnym. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje hybrydowemu SUV-owi tylko 8,3 s, a jego średnie zużycie paliwa wersji z napędem na przednią oś wynosi 5,1 l/100km.
Drugą opcją jest silnik benzynowy 2.0 Valvematic, który wytwarza moc 152 KM. Ta jednostka występuje z ręczną przekładnią, a także automatyczną, bezstopniową skrzynią biegów Multidrive S. W ofercie znajduje się również 2-litrowy diesel D-4D o mocy 143 KM, dostępny wyłącznie z manualną skrzynią biegów i napędem na przednie koła.
Napęd 4x4 w nowej Toyocie RAV4
Aktualna Toyota RAV4 jest oferowana z napędem na przednią oś i dwoma rodzajami napędu 4x4. Pierwszy z nich jest dołączany poprzez wielopłytkowe sprzęgło elektromagnetyczne, sterowane przy pomocy komputera, odczytującego m.in. informacje o zmianach przyczepności auta, pozycji kierownicy i pedału przyśpieszenia. Pozwala on również na stałe załączenie napędu na cztery koła do prędkości 42 km/h, przy użyciu przycisku umieszczonego w kabinie. Drugi to inteligentny system E-Four, występujący wyłącznie w odmianie hybrydowej SUV-a. W tym rozwiązaniu przednie koła są wprawiane w ruch przez układ hybrydowy, a tylną oś napędza dodatkowy silnik elektryczny. Tutaj również sterowaniem zajmuje się inteligentny komputer, nie ma jednak żadnego mechanicznego połączenia pomiędzy osiami. System E-FOUR daje dodatkową korzyść - w takiej wersji samochód może holować przyczepę o masie do 1650 kg.
Bezpieczny SUV
RAV4 może poszczycić się również dobrymi wynikami w zakresie bezpieczeństwa. Auto otrzymało pięć gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP, a na dodatek dysponuje pakietem zaawansowanych systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense, korzystającym z kamery i radaru fal milimetrowych. Pakiet zawiera układy automatycznego hamowania zapobiegającego kolizjom, który wykrywa pieszych, rozpoznawania znaków drogowych, ostrzegania przez niezamierzoną zmianą pasa ruchu, automatycznych świateł drogowych, wykrywania zmęczenia kierowcy i aktywny tempomat.
Nowoczesne rozwiązania na pokładzie
SUV-a Toyoty wyposażono również w szereg innych rozwiązań ułatwiających bliższe i dalsze podróże. Na pokładzie znajdziemy czujniki parkowania, system kamer pokazujących w widoku 360 stopni to, co dzieje się wokół pojazdu, podgrzewanie tylnej kanapy, układ bezdotykowego otwierania pokrywy bagażnika czy system stabilizacji toru jazdy przyczepy. We wnętrzu znajdziemy również system multimedialny Toyota Touch 2 z 7-calowym ekranem dotykowym.
Podobnie jak wcześniejsze generacje, Toyota RAV4 osiągnęła wielki sukces rynkowy. W 2017 roku to auto Toyoty było piątym najpopularniejszym samochodem na świecie i jednocześnie najchętniej kupowanym SUV-em. Rynek motoryzacyjny docenił również niezawodność tego auta. Pod koniec 2016 w swoim rankingu renomowana organizacja Consumer Reports uznała RAV4 za najbardziej niezawodne auto na amerykańskim rynku w segmencie kompaktowych SUV-ów.
RAV4 III (2005-2012)
Toyota RAV4 trzeciej generacji została zaprezentowana w 2005 roku na Salonie Samochodowym w Genewie. Samochód otrzymał bardziej smukłe nadwozie w porównaniu do poprzednika. Zostało ono jeszcze dodatkowo udoskonalane w wyniku dwóch faceliftingów, które przeprowadzono w 2008 i 2010 roku.
Amerykański znaczy większy
RAV4 trzeciej generacji był znacznie większy od wcześniejszych odsłon modelu. Auto było dostępne w dwóch rozmiarach – podstawowym, kierowanym na rynek europejski i azjatyckim oraz powiększonym, stworzonej z myślą o odbiorcach w USA i Australii. Europejska, pięciomiejscowa Toyota RAV4 trzeciej generacji miała 1815 mm szerokości, 1720 mm wysokości, długość od 4395 do 4445 mm i rozstaw osi wynoszący 2560 mm. Bagażnik w tej odsłonie liczył od 465 do 1552 l pojemności (przy złożonych siedzeniach). W wydaniu przeznaczonym na rynki amerykański i australijski wymiary auta to 1855 mm szerokości, 1755 mm wysokości, 2660 mm rozstawu osi i 4600 mm długości. Auto było również dostępne w odmianie 7-osobowej. Zrezygnowano jednak z kontynuowania produkcji wariantu 3-drzwiowego.
Toyota RAV4 z silnikiem V6
Trzecia odsłona Toyoty RAV4 była dostępna z szeroką paletą silników. Z pośród jednostek benzynowych trzeba wymienić dwulitrowe jednostki o mocach 152 i 158 KM, silnik 2.4 wytwarzający moc 170 KM i dostępny na rynku amerykańskim motor V6 o mocy 269 KM. W tej ostatniej odmianie SUV Toyoty przyspieszał od 0 do 100 km/h w około 7 s. Lista diesli nie była krótsza. Do wyboru były trzy jednostki D-4D 2.2 o mocach 136, 150 i 177 KM i tyle samo silników 2.2 D-CAT, których moce wahały się od 150 przez 177 do 180 KM. Silniki były dostępne z 5- i 6-biegowymi przekładniami manualnymi i automatycznymi skrzyniami biegów.
Pierwszy SUV z trybami jazdy
Trzecia odsłona Toyoty RAV4 była pionierska, jeśli chodzi o układ napędowy. Po raz pierwszy w historii modelu japoński producent zrezygnował z zastosowania stałego napędu na cztery koła. Zamiast tego wprowadzono układ dołączający napęd na tylną oś, bazujący na sprzęgle wielopłytkowym i współpracujący z systemami kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy. Kierowca mógł przy pomocy przycisku włączyć na stałe napęd na cztery koła, jednak działał on do prędkości 40 km/h, a następnie był automatycznie wyłączany. W aucie wprowadzono elektryczne wspomaganie kierownicy i możliwość wyboru trybów jazdy, co było pierwszym rozwiązaniem tego typu w segmencie kompaktowych SUV-ów. Dostępne były również odmiany auta wyłącznie z napędem na przednią oś.
6 poduszek powietrznych w standardzie
Kierowcy RAV4 trzeciej generacji nie mogli narzekać na wyposażenie auta. Na jego liście można było znaleźć takie elementy jak kamera cofania, automatyczna klimatyzacja, światła LED, szyberdach, podgrzewane fotele, skórzana tapicerka czy nawigacja satelitarna. Auto otrzymało również 4 gwiazdki w testach zderzeniowych Euro NCAP, a w jego standardowym wyposażeniu znalazło się 6 poduszek powietrznych.
SUV napędem elektrycznym
Podobnie jak w przypadku pierwszej generacji modelu, Toyota RAV4 III doczekała się odsłony z napędem elektrycznym. Auto zbudowano we współpracy z amerykańską Teslą, która dostarczała silniki i akumulatory do pojazdu. Elektryczny SUV był dostępny jednie w Stanach Zjednoczonych i przez trzy lata sprzedał się w liczbie 2 600 sztuk.
RAV4 II (2000-2005)
Drugą generację Toyoty RAV4 zaprezentowano w 2000 roku. Tak jak poprzednie RAV4, samochód oparto na płycie podłogowej popularnej Corolli, jednak w nowej odsłonie modelu zmieniono na nowe aż 70% części. SUV zyskał nową, bardziej wyrazistą stylistkę i stał się nieco większy, a jego wygląd dodatkowo odświeżono poprzez facelifting w 2003 roku.
Dwie wersje nadwoziowe
RAV4 II wprowadzono na rynek w dwóch odmianach nadwoziowych – 3- i 5-drzwiowej. Pierwsza z nich mieściła we wnętrzu cztery osoby, a druga pięć. Zrezygnowano z produkcji odmiany z miękkim dachem. W obu wariantach kompaktowy SUV Toyoty miał 1735 mm szerokości i 1650 mm wysokości w wersji sprzed faceliftingu oraz 1680 mm po odświeżeniu. Długość odmiany z trojgiem drzwi wynosiła 3860 mm, a rozstaw osi – 2280 mm. Bagażnik auta liczył od 150 l do 766 l, gdy tylne fotele były złożone. Natomiast 5-drzwiowa RAV4 II miała na początku 4193 mm długości, by następnie urosnąć do 4230 mm. Odległość pomiędzy osiami dłuższego wariantu SUV-a wynosiła 2490 mm, a bagażnik miał od 400 do 970 l pojemności. W obu wariantach zarządzanie przestrzenią bagażową znacznie ułatwiały przesuwane tylne fotele.
Japoński SUV 4x4
Druga odsłona Toyoty RAV4 była dostępna w kilku wariantach silnikowych. Najmocniejszy z nich to oferowana w USA wersja z benzynowym motorem o pojemności 2,4 l i mocy 163 KM. Na rynku europejskim była oferowana niewiele słabsza odmiana 2.0 VVT 150 KM, a także 125-konna wersja z jednostką o pojemności 1,8 l, występująca jedynie z napędem na przednią oś. W ofercie znalazł się również jeden diesel 2.0 D4-D z wtryskiem common rail o mocy 116 KM. Silniki łączono z manualnymi skrzyniami biegów o 5 przełożeniach i 4-biegowymi automatami. W wersjach 4x4 SUV-a zastosowano stały napęd z centralnym mechanizmem różnicowym bazującym na sprzęgle wiskotycznym, pochodzącym z Lexusa RX300.
Kurtyny powietrzne w standardzie
Na wyposażeniu Toyoty RAV4 II znalazły się takie elementy jak klimatyzacja, elektryczne szyby, immobilaiser, centralny zamek sterowany pilotem czy radio z odtwarzaczem CD. Na pokładzie samochodu nie zabrakło rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo. Samochód wyposażono w poduszki powietrzne, system stabilizacji toru jazdy, kontrolę trakcji, ABS i asystenta hamowania. Druga odsłona Toyoty RAV4 była również pierwszym SUV-em wyposażonym w standardzie w kurtyny powietrzne.
RAV4 I (1994-2000)
Pierwszą generację Toyoty RAV4 zaprezentowano w 1994 roku na Salonie Samochodowym w Genewie. Samochód był rozwinięciem konceptu RAV-FOUR, pokazanego przez Toyotę na Tokyo Motor Show w 1989 roku. Nazwa modelu pochodziła od słów Recreational Activity Vehicle with Four wheel drive, co po polsku oznacza samochód rekreacyjny z napędem na cztery koła. Koncept kompaktowej terenówki wyróżniał się nie tylko stylistyką, ale przede wszystkim konstrukcją. Łączył bowiem w sobie cechy samochodu terenowego i zwykłego auta osobowego. Miał większy prześwit i napęd na cztery koła tak jak auta off-roadowe, a jednocześnie oparto go na konstrukcji samonośnej z silnikiem zamontowanym pod maską poprzecznie, tak jak ma to miejsce w większości popularnych samochodów jeżdżących po ulicach.
Pierwszy kompaktowy SUV
Wcielenie w życie tego projektu było odważnym posunięciem i uczyniło z Toyoty pierwszego producenta kompaktowego SUV-a. Samochód oparto na płycie podłogowej Corolli, stąd jego niezbyt duże rozmiary. Do wyboru nabywców były dwie wersje nadwoziowe – 3-drzwiowa (dostępna również z miękkim dachem) i 5-drzwiowa. Pierwsza z nich mieściła w swoim wnętrzu cztery osoby, a druga pięć. Toyota RAV4 pierwszej generacji z trojgiem drzwi liczyła pierwotnie 3740 mm długości, 1646 mm wysokości w odmianie przednionapędowej i 1655 mm w wersji 4x4 i miała rozstaw osi wynoszący 2200 mm. Pojemność bagażnika w tej odsłonie modelu wynosiła od 176 l do 520 l przy złożonych fotelach. Wersja 5-drzwiowa miała natomiast rozstaw osi wynoszący 2410 mm, długość 4150 mm, wysokość 1650 mm w odmianie z napędem na jedną oś, 1661 mm w wersji AWD oraz bagażnik mieszczący co najmniej 520 l. W przypadku obu wariantów nadwoziowych szerokość auta wynosiła 1695 mm. Po faceliftingu, który miał miejsce w 1998 roku wymiary SUV-a Toyoty uległy drobnym zmianom. Długość obu wersji wzrosła o 10 mm, a wysokość wynosiła odtąd 1661 mm w każdej odmianie nadwoziowej i napędowej.
Z jednym silnikiem i napędem na cztery koła
Pierwsza generacja Toyoty RAV4 była dostępna z jednym silnikiem – benzynową jednostką R4 o pojemności 2,0 litra i mocy 129 KM znaną z modelu Carina. Współpracowała z nią 5-biegowa, manualna przekładnia lub automat o czterech przełożeniach. W pierwszym SUV-ie Toyoty zastosowano stały napęd na cztery koła wyposażony w centralny mechanizm różnicowy z blokadą. Auto otrzymało również całkowicie niezależne zawieszenie pochodzące z sportowej Celiki GT-Four. Samochód wyposażono w takie elementy jak elektryczne lusterka i szyby, centralny zamek, klimatyzację, a także rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa - ABS oraz poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera.
Elektryczna Toyota RAV4
Ciekawym rozdziałem w historii Toyoty RAV4 pierwszej generacji jest produkcja wersji z napędem elektrycznym. Ten bezemisyjny SUV pojawił się na rynku w 1997 roku. Auto miało silnik elektryczny o mocy 67 KM, zasilany przez niklowo-metalowo-wodorkowe akumulatory, pozwalające na przejechanie dystansu nawet ponad 190 km. W sumie sprzedano 1 500 sztuk elektrycznego SUV-a, a wiele egzemplarzy jeździ po drogach do dziś.