Wprowadzone do produkcji w 1960r modele 40 serii Land Cruisera niewiele różniły się od poprzedzających je aut typu 20/30. Zaproponowane zmiany w wyglądzie zewnętrznym były kosmetyczne: m.in. nowa maskownica z przodu integrująca reflektory i grill, przednie kierunkowskazy przeniesione na błotniki, bardziej prostokątne nadkola z tyłu, detale takie jak lusterka, progi, klamki. Jednak to 40-ki zostały zapamiętane i polubione przez tysiące użytkowników na świecie. Stało się tak, gdyż to wraz z tym modelem Land Cruiser stał się naprawdę globalnym autem, sprzedawanym na całym świecie. Nie bez znaczenia miał również fakt bardzo długiego czasu produkcji (26 lat) jak i ogromna niezawodność i trwałość która zapamiętali użytkownicy tego modelu.
Nowością w stosunku do poprzednika było dodanie do układu napędowego reduktora, co poprawiło dynamikę jazdy w terenie. Wzmocniono również silniki serii F ze 105 KM w FJ25 do 125 KM, a później nawet do 130 KM na rynku japońskim w FJ40.
Po kryzysie paliwowym z roku 1973 do Land Cruisera zaproponowano również silniki diesla o mniejszej pojemności (2977 cm3, 76KM) zaadaptowane z lekkich ciężarówek Dyna i busów Coaster. Mimo, że mniejsze od typu F nadal wyróżniały się pojemnością i możliwościami w stosunku do konkurencji stosującej w swych pojazdach silniki mniejsze niż 3 litrowe. Poza tym konstrukcja Toyoty była bardzo nowatorska, silniki diesla (typ B) dysponowały np. systemem EDIC, który automatycznie wyłączał świece żarowe i rozrusznik lub zatrzymywał silnik po przekręceniu kluczyka w stacyjce.
W 1972 r na wyposażenie wersji przedłożonych LC trafiła nowa jednostka wysokoprężna oznaczona symbolem H, o pojemności 3576 cm3 i sześciu cylindrach.
Pierwszym Land Cruiserem z serii był FJ40 z miękkim dachem do którego w 1961 r dołączył model FJ40V z dachem twardym, niewielkimi bocznymi oknami i większymi drzwiami. Przez 26 lat produkcji z fabryk Toyoty wyjechało ponad milion egzemplarzy czterdziestek w różnych odmianach i rozstawach osi. Jego montaż zatrzymano w Japonii dopiero 1984 a wersje przedłużone budowano jeszcze do 1986 r.
Wersje serii 40
BJ40 |
Dach miękki/twardy. Rozstaw osi 2285 mm. Silnik B, wolnossący, 2977 cm3, 76 KM |
BJ41 |
Dach miękki/twardy. Rozstaw osi 2285 mm. Silnik 2B, wolnossący, 3186 cm3, 84 KM |
BJ42 |
Dach miękki/twardy. Rozstaw osi 2285 mm. Silnik 3B, wolnossący, 3431 cm3, 90 KM |
BJ43 |
Dach miękki. Rozstaw osi 2430 mm. Silnik B, wolnossący, 2977 cm3, 76 KM |
BJ44 |
Dach miękki/twardy. Rozstaw osi 2430 mm. Silnik 2B, wolnossący, 3186 cm3, 84 KM |
BJ45 |
Dach miękki/twardy. Rozstaw osi 2950 mm. Silnik 3B, wolnossący, 3431 cm3, 90 KM |
BJ46 pickup |
Rozstaw osi 2950 mm. Silnik 3B, wolnossący, 3431 cm3, 90 KM |
BJ46 |
Dach miękki/twardy. Rozstaw osi 24305 mm. Silnik 3B, wolnossący, 3431 cm3, 90 KM |
HJ45 |
Dach miękki/twardy. Rozstaw osi 2950 mm. Silnik H, wolnossący, 3576 cm3, 90 KM |
HJ45 pickup |
Rozstaw osi 2950 mm. Silnik H, wolnossący, 3576 cm3, 90 KM |
HJ45 do zabudowy |
Rozstaw osi 2950 mm. Silnik H, wolnossący, 3576 cm3, 90 KM |
HJ47 |
Dach miękki/twardy. Rozstaw osi 2950 mm. Silnik 2H, wolnossący, 3980 cm3, 103 KM |
HJ47 pickup |
Rozstaw osi 2950 mm. Silnik 2H, wolnossący, 3980 cm3, 103 KM |
HJ47 do zabudowy |
Rozstaw osi 2950 mm. Silnik 2H, wolnossący, 3980 cm3, 103 KM |
FJ40 |
Dach miękki, otwór drzwiowy starczego typu z zaokrągleniami na dole Rozstaw osi 2285 mm. Silnik F, 3978 cm3, 125 KM |
FJ40 |
Dach miękki, otwór drzwiowy, standardowy, z ostrymi narożnikami na dole. Dach twardy. Rozstaw osi 2285 mm. Silnik F, 3978 cm3, 125 KM |
FJ40 |
Dach miękki/twardy. Rozstaw osi 2285 mm. Silnik 2F, 3978 cm3, 135 KM |
FJ42 |
Dach miękki,. Napęd tylko na tylna oś. Rozstaw osi 2285 mm. Silnik F, 3978 cm3, 125 KM |
FJ43 |
Dach miękki. Rozstaw osi 2430 mm. Silnik F, 3978 cm3, 125 KM |
FJ43V |
2 drzwiowy station wagon. Rozstaw osi 2430 mm. Silnik F, 3978 cm3, 125 KM |
FJ45 |
Dach miękki/twardy Rozstaw osi 2950 mm. Silnik 2F, 3978 cm3, 135 KM |
FJ45 pickup SWB |
Pickup (krótszy) Rozstaw osi 2650 mm. Silnik F, 3978 cm3, 125 KM |
FJ45 pickup |
Pickup (dłuższy) Rozstaw osi 2950 mm. Silnik F, 3978 cm3, 125 KM |
FJ45 pickup |
Pickup Rozstaw osi 2950 mm. Silnik 2F, 3978 cm3, 135 KM |
FJ45V |
2 lub 4 drzwiowy station wagon. Rozstaw osi 2650 mm. Silnik F, 3978 cm3, 125 KM |
FJ45 do zabudowy |
Rozstaw osi 2950 mm. Silnik F, 3978 cm3, 125 KM |
FJ45 do zabudowy |
Rozstaw osi 2950 mm. Silnik 2F, 3978 cm3, 135 KM |
Autor: IR
Linki:
Alexander Wohlfarth, Legenda Land Cruisera, 2014
Auta opisane na stronach LandCruiser.pl
BJ42 - na wyprawę
BJ40 - na co dzień Rafała Wesołowskiego
FJ45L - pikap po odbudowie Zbigniewa Nowosielskiego
FJ40 - Leszka Liszewskiego
FJ40 - kolekcjonerski egzemplarz Marka
UZJ40 - Pawła Śliwy po odbudowie
FJ40 Zbigniewa Nowosielskiego po renowacji
FJ40 na czterdzieste urodziny Arka
BJ45LP z kolekcji Infinitum Classic Car Club
BJ40/43 B
BJ41/44 2B
BJ42/45/46 3B
HJ45 H
HJ47 2H
FJ40/42/43/43V/45/45V F
FJ40/45 2F