Land Cruiser HZJ73 – Janek
Land Cruiser HZJ to samochód-llegenda, którą bardzo wielu chciałoby mieć, ale niewielu jest na tyle odważnych, aby sprostać temu wyzwaniu i przemierzać świat autem tak pancernym, trwałym, ale jednak wymagającym. Przedstawiamy wam auto, które ma ciekawą historię i przeszło wiele dość nieoczywistych zmian.
Jaki jest Land Cruiser HZJ73? Przede wszystkim pod maską posiada niezawodne serce, czyli 6-cylindrowego, rzędowego, wolnossącego diesla o pojemności 4164 cm3. Ten niewysilony motor, dający zaledwie 132 KM i 320 Nm, jest bardzo trwały, o ile jego pompa paliwowa jest w dobrej kondycji. Karoseria to dosyć rzadki widok na naszych drogach, czyli kabriolet ze zdejmowanym dachem i kładzioną na maskę szybą przednią. Rama w rozmiarze mid-size osadzona jest na sztywnych mostach i oldschoolowych, ale za to niezaprzeczalnie trwałych, resorach piórowych.
Egzemplarz Janka jest niezaprzeczalnie oryginalny i z ciekawą historią. Wyprodukowany w 1991 roku (kwalifikuje się na auto zabytkowe) w ręce obecnego właściciela trafił w 2006 roku z przebiegiem 227 tys. km. Niewątpliwie zakupiony był sercem, a nie rozumem, za tanio i za szybko. Po pierwszych oględzinach okazało się, że jest w nienajlepszym stanie, niewiele w nim działa. Na jego najpilniejsze naprawy zainwestowano równowartość zakupu! Korzyścią z tego był fakt, że auto przeszło naprawdę dokładną weryfikację, wymieniono w nim absolutnie wszystko czego potrzebowało oraz… dodano klimatyzacje (z J8).
Niestety samochody japońskie z tamtych lat oprócz trwałości znane są ze słabej jakości karoserii. Również i to auto nie ominął ten problem. Konieczna była kompleksowa naprawa blacharska. Ponieważ ten samochód był budowany z sercem, bardziej jako spełnienie marzeń niż tylko z potrzeby posiadania terenówki, padła decyzja o… wymianie całej karoserii na inną, pozbawioną problemu korozji. W roku 2012 właściciel odbył bardzo emocjonującą podróż do Włoch z których na kołach wrócił kolejnym Land Cruiserem J7, tym razem z idealną karoserią, ale z uszkodzonym i nielubianym motorem włoskiej firmy VM.
I tak z dwóch samochodów powstał jeden. Land Cruiser miał wówczas na zegarach 295 450 km
Przeprowadzone prace:
- karoseria z auta sprowadzonego z Włoch, w bardzo dobrym stanie
- oryginalna rama, wypiaskowana i zabezpieczona antykorozyjnie i pomalowana
- mosty (przód i tył) poddane renowacji, wymieniono wówczas wszystkie zużyte elementy (również gumowe)
- zamontowano oryginalny kompletny wydech, chłodnicę, tylne tarcze kotwiczne
- przeprowadzono regenerację zacisków hamulcowych
- przed złożeniem samochodu wszystkie śrubki i drobne elementy samochodu po oczyszczeniu ocynkowano
- założono 2 nowe reflektory, sprzęgło i łożysko oporowe
- wyciszono wnętrze poprzez oklejenie blach matami STP
- zamontowano dobry system nagłaśniający
Podczas rozmowy oglądam zdjęcia z prac. Każdy dzień to kolejny folder. I tak dzień po dniu, wszystkie etapy renowacji na fotografiach. Ogrom pracy.
Auto odwdzięczyło się wożąc właściciela na wyprawy przez Europę, Ukrainę, Rosję, Uzbekistan, Tadżikistan, Kazachstan. Ponieważ jest to auto typowo wyprawowe, używane podczas wakacyjnych, dalekich wyjazdów, poza nimi spędzało czas w garażu. Niejeżdżone zimą zachowało się w doskonałym stanie bez grama rdzy.
Właściciel auta włożył w jego renowacje wiele serca. Gdy zaglądamy do garażu okazuje się, że i tu ma wiele ciekawych skarbów. Co na przykład? Dwa kolejne laminowane dachy, już bez wycięcia na namiot, pozwalające „ucywilizować” auto. I jeszcze jeden, tym razem miękki. Do tego zapasowy silnik, pompa wody i pompa paliwowa, nieużywane, kupione „na wszelki wypadek” i zabierane na wyprawy. Komplet foteli, całe mnóstwo pudełek z częściami…
WYPOSAŻENIE AUTA
- nadstawka z zamontowanym na stałe namiotem dachowym z wejściem od środka i z zewnątrz. Wewnątrz dwa materace.
- Komplet mebli ze sklejki.
- Blokada tylnego mostu ARB z kompresorem umożliwiającym pompowanie opon.
- Wyciągarka 12000 lb ze sterowaniem pilotem i liną syntetyczną.
- Oryginalne WEBASTO
- Klimatyzacja !
- Przetwornica 24/12 V
- Przetwornica 24/230V
- Metromierz z małą przetwornicą zasilającą 24/12V
- Radio CB z dwiema antenami ( tył lub przód )
- Radio z CD i USB
- Lodówka absorpcyjna 12/230V
- Oświetlenie wewnętrzne ledowe.
- 2 halogeny dalekosiężne Hella
- Światła do jazdy dziennej.
- Dodatkowe światło tylne.
- Stalowy zderzak przedni
- Stalowy zderzak tylny z dwoma odchylanymi ramionami (na koło i kanister)
- Robione na zamówienie progi boczne
- Highlift z uchwytem montowanym na koło zapasowe
- Wodoodporne pokrowce na siedzenia
- Dodatkowy fotel kierowcy RECARO sterowany elektrycznie z podgrzewaniem i wentylacją.
- Opony BF Goodrich AT 235/85/17
PODSUMOWANIE
Land Cruiser HZJ 73 jest bardzo ciekawą opcją dla osób, które nie chcą długiego i mało zwrotnego auta, ale potrzebują więcej miejsca niż to oferowane w popularnym u nas modelu 70/71. Dłuższa część pasażerska i bagażowa skutkują możliwością wykonania chociażby takiej zabudowy jak prezentowana na zdjęciach oraz… spania w kabinie (auto wyposażone jest w system stelaży, dzięki którym można wewnątrz zbudować łóżko jedno- lub dwuosobowe po pochyleniu foteli).
Atutem auta jest zdejmowany, laminowany dach. Jest oczywiście ciężki i nieporęczny, ale… daje możliwość zamiany i uzyskania innej funkcjonalności. W opisywanym aucie najczęściej zamontowany jest ten z zamocowanym na stałe namiotem dachowym. Jednak właściciel, jeśli nie potrzebuje tego balastu, zamienia go zna zwykły (ma dwa rodzaje, standardowy i podwyższany „holenderski”) lub miękki. Ze względu na budowę zawieszenia (piórowe, sztywne mosty) na asfalcie nie prowadzi się tak „osobowo” i wygodnie jakbyśmy chcieli, jednak odwdzięcza się, gdy zjedziemy z utwardzonego szlaku. Tu uderzenie w kamień nie przestawia geometrii ani nie uszkadza zawieszenia. Jest po prostu pancerne.
Tekst i zdjęcia: Ireneusz Rek, bluephoto.pl