Tak lexus RX dba o bezpieczeństwo. Systemy najnowszej generacji i zupełnie nowe funkcje
Nowy Lexus RX został zaprojektowany i wyposażony tak, by zapewnić jak najwyższy poziom bezpieczeństwa czynnego i biernego kierowcy oraz pasażerom. Auto ma komplet poduszek bezpieczeństwa, w tym dwustopniowe przednie poduszki kierowcy i pasażera. Projekt konstrukcji nadowozia został dopracowany, by przyjmować i odpowiednio rozprowadzać energię w razie zderzenia, zachowując integralność kabiny. Jej możliwości pod tym względem wzrosły dzięki powiększonym przednim podłużnicom, zastosowaniu dodatkowego elementu poniżej podłużnic bocznych oraz nowej podłużnicy w podłodze łączącej środkowy słupek i tunel przekładni. Zaprojektowana od nowa tylna rama ze stali o wysokiej wytrzymałości daje większe bezpieczeństwo podczas uderzenia z tyłu.
Lexus wyposażył też RX-a piątej generacji w systemy bezpieczeństwa czynnego najnowszej generacji, które mają zwiększony zakres wykrywania ryzyka wypadku oraz ich zapobiegania. Trzecia generacja układu Lexus Safety System+ obejmuje nową wersję układu wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z funkcją wykrywania motocykli oraz innych obiektów znajdujących się na drodze auta. Ponadto, PCS jest w stanie zidentyfikować ryzyko zderzenia w sytuacji, gdy nadjeżdża pojazd z naprzeciwka lub gdy piesi przechodzą przez skrzyżowanie w trakcie wykonywania manewru skrętu. Reaguje szybciej, a zdolność do uniknięcia zderzenia wzmacniana jest funkcją wspomagania kierownia (Emergency Steering Assist), która zwiększa stabilność auta i pomaga utrzymać je na pasie ruchu.
Proactive Driving Assist
Bezpieczeństwo przy niskich prędkościach poprawia układ Proactive Driving Assist, który wykorzystuje trzy funkcje: asystenta wykrywania przeszkód, asystenta zwalniania i asystenta kierowania. Kamera z przodu auta monitoruje pole przed samochodem. Jeśli wykryje ryzyko zderzenia z pieszym, rowerzystą, zidentyfikuje nieprawidłowo zaparkowany samochód, odpowiednio przyhamuje i skręci bez opuszczania pasa ruchu. Jego działanie różni się od systemu PCS, bo wcześniej wykrywa zagrożenie i szybciej reaguje, by ryzyko zderzenia się nie zwiększyło.
Asystent zwalniania pomaga także w płynnym spowolenieniu auta, gdy kierowca zdejmie nogę z pedału przyspieszenia np. podczas zbliżania się do innego auta lub w zakręcie (przy prędkościach powyżej 20 km/h). Jeśli system uzna, że hamowanie silnikiem nie wytraci prędkości wystarczająco, zacznie automatycznie hamować.
Asystent kierowania pomaga utrzymać auto na pasie ruchu w zakręcie. System zidentyfikuje pasy namalowane na jezdni przed zakrętem, obliczy jego promień i dostosuje kąt skrętu kierownicy. Jeśli kąt okaże się niewystarczający, pomoże kierowcy nadać odpowiedni tor jazdy. Podczas jazdy na wprost system zmniejsza poziom wspomagania kierowania, pomagając utrzymać neutralny tor jazdy.
Jeszcze więcej systemów w standardzie
Kamera zamontowana nad kołem kierownicy cały czas monitoruje kierowcę, a gdy ten poczuje się źle lub straci koncentrację i nie zareaguje na alarmy, samochód będzie w stanie zwolnić i się zatrzymać, a także wezwie pomoc.
Montowany w Lexusie RX Lexus Safety System + zawiera ponadto automatyczne lub adaptacyjne światła drogowe, asystenta utrzymywania pasa ruchu (LTA) z korektą toru jazdy (LDA) oraz układ rozpoznający znaki drogowe (RSA). Standardem jest również adaptacyjny tempomat (ACC), który teraz szybciej rozpoznaje auta wjeżdżające na pas przed RX-a, a dzięki układowi Lane Trace Assist auto porusza się po zakrętach bardziej naturalnym torem. Tempomat identyfikuje i reaguje na większą liczbę znaków, w tym znaki ostrzegawcze i znak STOP.
Mniejsze ryzyko kolizji podczas wysiadania z auta
Lexus RX od wersji Prestige ma też system monitorowania martwego pola (BSM), system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA), a także tylne lampy z sygnalizacją nagłego hamowania (FHL).
Piąta generacja flagowego SUV-a Lexusa wyposażona jest w elektroniczne klamki, które w wyższych wersjach wspomagane są asystentem bezpiecznego wysiadania (Safe Exit Assist). System uniemożliwi otwarcie drzwi, jeśli z tyłu nadjeżdża inny pojazd lub rowerzysta. Lexus szacuje, że funkcja, która zadebiutowała wraz z premierą drugiej generacji modelu NX, pomoże uniknąć do 95% wypadków spowodowanych nieuważnym otwarciem drzwi.
Poszerzony pakiet systemów bezpieczeństwa
Trzecia generacja Lexus Safety System + jest standardem we wszystkich europejskich RX-ach. W wersjach Prestige z pakietem Technology, Omotenashi oraz F SPORT dostępny jest poszerzony pakiet systemów bezpieczeństwa (Extended Safety Package). W jego skład wchodzi asystent wyprzedzania na drogach szybkiego ruchu (LCA), aktywowany kierunkowskazami. Dodatkową funkcją jest też system ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu pojazdu (FCTA). Na wyświetlaczu HUD będzie wyświetlany kierunek, z którego nadjeździe inny pojazd. Jeśli kierowca nie zareaguje, system uruchomi ostrzeżenie dźwiękowe oraz wyświetli stosowny komunikat.
Pakiet ma również funkcję aktywnego wspomagania kierowania (Emergency Steering Assist with Active Support), który identyfikuje ryzyko zderzenia z pieszym lub obiektem przed pojazdem. Jeśli system uzna, że wyhamowanie pojazdu nie wystarczy do uniknięcia zderzenia, przejmie także kontrolę nad układem kierowniczym.