Hilux GR Sport i rajdowe emocje
Pierwszy sezon World Rally-Raid Championship (W2RC) zakończył się historycznym podwójnym tytułem mistrzowskim dla Toyoty i Nassera Al-Attiyah. Teraz fani rajdów terenowych mogą złapać chwilę oddechu, aby przygotować się do śledzenia Katarczyka i jego Hiluxa w najbliższym Rajdzie Dakar. Albo wybrać się na jazdę próbną seryjnym Hiluxem w wersji GR Sport, dla którego Dakarowa rajdówka stała się inspiracją.
W naszej redakcji z całych sił kibicujemy teamowi TOYOTA GAZOO Racing. Liczymy na to, że GR DKR Hilux T1+ powtórzy swój sukces ze stycznia tego roku i wygra również w nadchodzącym Rajdzie Dakar. Tym bardziej, że zwycięstwo Hiluxa znalazło odzwierciedlenie w ofercie seryjnego modelu. Chodzi oczywiście o Hiluxa w wersji GR Sport, którego stylistyka i konfiguracja zostały zainspirowane rajdówką Nassera. Toyota zaprezentowała nową najwyższą wersję pick-upa w marcu, a w drugiej połowie roku pierwsze egzemplarze trafiły do swoich polskich właścicieli.
Hilux GR Sport – topowa konfiguracja podkręcona tuningiem
Hiluxa GR SPORT napędza mocniejsza z dwóch dostępnych jednostek, czyli 2,8-litrowy silnik D-4D o mocy 204 KM i 500 Nm momentu, który jest w ofercie tego modelu od 2020 roku. Wersja ta otrzymała też sześciobiegową automatyczną skrzynię, napęd 4x4 i podwójną kabinę. Auto może pociągnąć przyczepę z hamulcem o masie 3,5 tony, a jego ładowność wynosi okrągłą tonę.
W przypadku Hiluxa odmiana GR SPORT nie jest po prostu wersją wyposażenia, lecz wnosi kilka istotnych off-roadowych modyfikacji. Zawieszenie zostało wymienione na jednorurowe amortyzatory z przodu i z tyłu oraz nowe twardsze sprężyny. W efekcie auto prowadzi się stabilniej i szybciej reaguje na ruchy kierownicą, co odczujemy zarówno w terenie, jak i na asfalcie. Jest też bardziej stabilne przy bocznych podmuchach wiatru, a tylna oś ma lepszą przyczepność. Komponenty zawieszenia pokryto czerwonym lakierem, więc są dobrze widoczne i cieszą oko.
Czerwone są też osłony podwozia, zrobione z pięciomilimetrowych płyt aluminiowych. Toyota opracowała jest specjalnie dla polskiego rynku, aby zabezpieczyć silnik i skrzynię biegów oraz tylny most. Przydatne w terenie okażą się też opony AT, nałożone na 17-calowe felgi aluminiowe w nowym wzorze.
Stylistyka Gazoo Racing
Na pierwszy rzut oka najłatwiej rozpoznać wersję GR SPORT po dużym czarnym grillu, nawiązującym do osłony chłodnicy rajdowego Hiluxa. Napis TOYOTA na środku grilla zamiast emblematu marki to sentymentalny dodatek, nawiązujący do klasycznych Hiluxów czwartej generacji z początku lat 80. Mocną stylistykę podkreślają większe ramki świateł przeciwmgielnych i czarne motywy na lusterkach, bocznych stopniach, błotnikach, nad przestrzenią ładunkową i w klamce tylnej klapy.
W środku znajdziemy aluminiowe sportowe pedały, łopatki do zmiany biegów przy kierownicy i nowe sportowe fotele pokryte skórzaną tapicerką z perforacją, czerwonymi przeszyciami i emblematem GR na zagłówkach. Logotyp GR SPORT jest też na fotelach, dywanikach, przycisku Start, a po uruchomieniu auta pokaże się na wyświetlaczu między zegarami. Dobrze wyglądają też zdobienia przypominające włókno węglowe, skórzana kierownica z czerwonym obszyciem, czerwona listwa dekoracyjna poprowadzona w poprzek kokpitu czy niebieskie podświetlenie panelu drzwi. Przestrzeń ładunkową można przesłonić czarną, elektrycznie sterowaną roletą. Hilux GR SPORT jest dostępny w trzech kolorach utrzymanych w stylistyce Toyota Gazoo Racing. W przypadku Platinum Pearl White i Crimson Spark Red nawiązanie do kolorystyki zespołu jest oczywiste. Lakier Royal Grey jest co prawda ciemniejszy od szarego koloru w layoucie Gazoo Racing, ale za to jego głęboki odcień sprawia, że samochód wygląda świetnie.