Google nie tylko ułatwia wyszukiwanie informacji w internecie, ale także analizowanie trendów w zainteresowaniach ludzi na całym świecie. Portal comparethemarket.com.au skorzystał z tego narzędzia, by sprawdzić, którymi markami samochodowymi interesują się internauci. W 2020 roku ich uwaga w największym stopniu skupiała się na Toyocie. Japońska marka była najczęściej ze wszystkich marek motoryzacyjnych wpisywana w okienko wyszukiwarki Google w 55 ze 158 analizowanych krajów.



 

Toyota na pierwszym miejscu

Liczba krajów, w których Toyota cieszyła się największym zainteresowaniem internautów, wzrosła z 28 w 2019 roku do 55 w 2020. Oznacza to, że w 34,8% wszystkich przeanalizowanych krajów najczęściej szukano informacji o tej marce. Tym samym Toyota prześcignęła BMW, które choć w 2019 roku zanotowało rekordową popularność i było numerem 1 w aż 118 państwach, to w 2020 roku budziło największe zainteresowanie w 34 krajach.

W 2020 roku Toyota zdominowała branżę motoryzacyjną w internecie m.in. w Australii i Nowej Zelandii, Rosji, Mongolii i Pakistanie, a także w Azji Południowo-Wschodniej, dużej części Afryki, kilku krajach Ameryki Południowej i Środkowej, na Islandii i oczywiście w Japonii. 

Analitycy portalu comparethemarket.com.au przypuszczają, że popularność Toyoty w minionym roku wynikała z dużej liczby premier unikalnych samochodów. Nowy GR Yaris, który przedefiniował segment hot hatchów, wodorowa Toyota Mirai o zupełnie nowej konstrukcji i zasięgu zwiększonym o 30% czy elektryczny dwuosobowy mikrosamochód Toyota C+pod to tylko niektóre przykłady. Jednocześnie na liczbę wyszukiwań w internecie na pewno miała wpływ ogromna popularność Corolli i RAV4, które pomogły Toyocie utrzymać pozycję najczęściej kupowanej marki samochodowej na świecie. A biorąc pod uwagę, że w obliczu pandemii część sprzedaży samochodów przeniosła się do kanałów on-line, silna pozycja Toyoty na rynku musiała przełożyć się na ruch w internecie.

 

 

BMW nadal popularne

Niezwykły skok popularności BMW w 2019 roku (nr 1 w 118 krajach) był wydarzeniem jednorazowym i w 2020 roku bawarska marka wróciła mniej więcej do poziomu z 2018 roku, zajmując w 2020 roku pierwsze miejsce w 34 krajach. Niemniej BMW nadal cieszy się bardzo dużą popularnością internautów i zajmuje drugie miejsce w rankingu podsumowującym ruch internetowy w ubiegłym roku. Na pewno powodem do satysfakcji dla zarządu spółki jest przewaga w Niemczech, gdzie konkurują o uwagę swoich rodaków z koncernem Volkswagena. Marka z Monachium cieszy się największym zainteresowaniem w wielu krajach Europy, jak choćby Wielka Brytania, Hiszpania, Norwegia czy Grecja, a także w RPA i na Madagaskarze.

 

 

Kraje, które wspierają własne marki

Podobnie jak dwa lata temu, również w roku ubiegłym wiele marek cieszyło się szczególną popularnością w swoich ojczystych krajach. Tak było w przypadku Japonii (Toyota), Niemiec (BMW), USA (Ford) i Korei (Hyundai), ale najwyraźniej na konsumenckim patriotyzmie korzystają także mniejsze europejskie marki. W Szwecji najwięcej zapytań w wyszukiwarce dotyczy Volvo, we Włoszech – Fiata, a we Francji – Peugeota. Nie może tego natomiast o sobie powiedzieć Seat, jako że Hiszpanie większym zainteresowaniem obdarzyli BMW, Maruti ani Tata, od których mieszkańcy Indii woleli czytać o samochodach marki Kia, ani żadna z licznych chińskich marek, od których bardziej interesująca dla Chińczyków była włoska marka Alfa Romeo.