Hybryda piątej generacji w nowej Corolli Cross
Technologia hybrydowaToyoty doczekała się już piątej generacji, a pierwszy model z nowym napędem jest do kupienia w polskich salonach. Chodzi oczywiście o Corollę Cross, czyli pierwszego SUV-a w rodzinie Corolli. Układ hybrydowy 2,0 l o mocy zwiększonej do 197 KM rozpędza to auto do setki w 7,5 s. Na razie jest to jedyny model napędzany piątą odsłoną hybrydy Toyoty, ale już napoczątku 2023 roku dołączy do niego aktualna Corolla 12. generacji. Auto otrzyma dwa nowe hybrydowe układy napędowe o większej mocyw ramach faceliftingu.
Opracowując piątą generację technologii hybrydowej, Toyota od razu zbudowała dwa układy – jeden z silnikiem 1,8 l, a drugi z jednostką 2,0 l. Taki sam zestaw figuruje w obecnym cenniku Corolli, więc jak łatwo się domyślić, nowe napędy zastąpią dotychczasowe, poprawiając moc, osiągi i wydajność auta. Corolla Cross otrzymała te same napędy, jednak w Europie dostępny jest tylko ten mocniejszy. Przynajmniej na razie.
Zacznijmy od konkretów. Moc napędu opartego na silniku 1,8 lwzrosła ze 122 do 140 KM, czyli o 15%. Pozwoli to Corolli po faceliftingu rozpędzić się od 0 do 100 km/h w 9,2 s, a więc o 1,7 s szybciej niż obecnie. Zużycie paliwa jeszcze nie zostało podane, jednak zapewne będzie porównywalne, skoro średnia emisja CO2 jest na podobnym poziomie i wynosi od 102 g/km. Aktualna Corolla Hybrid 1.8 z hybrydą czwartej generacji potrzebuje od 4,3 l/100 km wg WLTP.
Corolla z napędem 2.0 już teraz jest całkiem zrywna – model z rocznika 2022 ma moc 184 KM i do setki potrzebuje 7,9 s. W nowej generacji tego układu moc rośnie do 197 KM, a 100 km/h Corolla 2023 osiąga po 7,5 sekundach. W tym przypadku również utrzymano emisję CO2 na podobnym poziomie, a nawet jest o 3 g niższa i wynosi 107 g/km. Zużycie paliwa na razie nie jest znane, ale wynik tegorocznego modelu na poziomie 4,7 l/100 km wg WLTP pozwoli się zorientować, czego możemy się spodziewać.
Corolla Cross to zupełnie nowy model, więc nie możemy jej osiągów i wydajności do niczego porównać. Znamy natomiast jej dokładne osiągi. 197-konny napęd hybrydowy 2.0 w wersji FWD rozpędza ją do setki w 7,6 s. Układ AWD-i ma tę samą moc systemową, ale dodatkowy silnik elektryczny przy tylnej osi o mocy 41 KM skraca sprint do setki do 7,5 s.Corolla Cross z napędem na przód zużywa od 5,0 l/100 km benzyny i produkuje od 114 g/km CO2, a napęd na cztery koła minimalnie podnosi te wartości do 5,3 l/100 km paliwa i 120 g/km CO2. Przy czym są to średnie wyniki w cyklu mieszanym wg WLTP, z uwzględnieniem jazdy autostradowej. W mieście kompaktowy SUV z hybrydowym napędem nowej generacji spokojnie zejdzie poniżej 5 l/100 km.
Ogólna konstrukcja i zasada działania napędu hybrydowego Toyoty jest niezmienna od lat. Mamy tu silnik benzynowy oraz silnik elektryczny i generator podłączone do baterii trakcyjnej, których pracą zarządza komputer za pośrednictwem przekładni hybrydowej. W wersji AWD-i przy tylnej osi pracuje jeszcze jeden silnik elektryczny. W przepływie energii między motorami elektrycznymi i akumulatorem pośredniczy konwerter, dzięki któremu można zastosować mocniejsze jednostki elektryczne przy mniejszej baterii. To tylko jeden ze sposobów, w jaki Toyota ogranicza zużycie cennego litu i kobaltu na każdy zelektryfikowany samochód.
W nowej generacji wszystkie elementy napędu hybrydowego zostały zmodyfikowane, a każda modyfikacja służyła dwóm celom – zmniejszeniu masy i wymiarów napędu oraz zwiększeniu wydajności. Tak jest zresztą za każdym razem – każda kolejna generacja hybrydy Toyoty jest mniejsza i bardziej wydajna od poprzedniej.
Kiedy powstawał układ czwartej generacji, Toyota skupiła się na obniżeniu zużyciu paliwa i emisji spalin. Tym razem priorytetem była większa dynamika. Oba silniki elektryczne zostały wymienione na nowe. Silnik MG2 znajdujący się wewnątrz przekładni hybrydowej jest o 5 KM mocniejszy. Wrosła też moc silnika benzynowego i wydajność falownika, i to wszystko przełożyło się na większą moc całego układu.
Bateria systemu hybrydowego piątej generacji znajduje się pod tylną kanapą. W poprzedniej generacji napęd 1.8 otrzymał akumulator litowo-jonowy, natomiast układ z silnikiem 2.0 korzystał z baterii niklowo-wodorkowej. Teraz ogniwa litowo-jonowe są w obu wersjach. Toyota wykorzystała te kilka lat, jakie upłynęły od premiery hybrydy czwartej generacji, na prace rozwojowe, dzięki czemu nowa generacja baterii li-ion jest mniejsza, o 14% lżejsza i o 14% mocniejsza od poprzedniej. Otrzymała m.in. lepszy układ chłodzenia, który pracuje ciszej i wydłuża jej żywotność. Porównanie z baterią niklowo-wodorkową z układu 2.0 poprzedniej generacji wypada jeszcze lepiej – Corolla Hybrid2.0 otrzymuje akumulator trakcyjny o 40% lżejszy niż wcześniej.
Corolla 12. generacji jest obecna na europejskim rynku od 2019 roku, kiedy zastąpiła Corollę sedan 11. generacji oraz Aurisa hatchback i kombi. Auto jest dostępne w trzech wersjach nadwozia i z dwoma napędami hybrydowymi do wyboru. W 2021 roku została najpopularniejszym samochodem osobowym w Polsce, detronizując Octavię. W tym roku do września zarejestrowano ponad 16 000 Corolli i jest to jedyny model, który w pierwszych trzech kwartałach roku przekroczył granicę 10 000 egzemplarzy.
Nowa Corolla Cross to pierwszy SUV w rodzinie Corolli446 cm długości, 182,5 cm szerokości, 162 cm wysokości i 264 cm rozstawu osi to wymiary, które pozycjonują to auto między Toyotą C-HR a RAV4. 433-litrowy bagażnik (w wersji FWD) ma bardzo niski próg załadunku na wysokości 72 cm. W wyposażeniu znajdziemy wszystko, co Toyota ma najnowszego, w tym zestaw asystentów kierowcy T-MATE z Toyota Safety Sense 3. generacji i półautonomicznym systemem parkowania Toyota Teammate, Digital Cockpit z 12,3-calowym wyświetlaczem, multimedia Toyota Smart Connect, stałe połączenie z internetem i zdalne funkcje na aplikacji MyT.