Wodorowa Toyota Hilux z prestiżową nagrodą za innowacyjny napęd
Toyota otrzymała Richard Parry-Jones Memorial Medal za prototypowego Hiluxa zasilanego wodorowymi ogniwami paliwowymi. Institution of Mechanical Engineers (IMechE) doceniło zaangażowanie koncernu w rozwijanie zaawansowanych technologii prowadzących do redukcji emisji w transporcie.
Richard Parry-Jones Memorial Medal jest przyznawany osobom i firmom, które wyróżniają się szczególną innowacyjnością w sektorze motoryzacyjnym. Nagroda została nazwana na cześć jednego z najbardziej zasłużonych brytyjskich inżynierów, pracujących w branży automotive.
Nagroda jest wyrazem dla Toyoty za pionierskie rozwiązania zastosowane w prototypowym Hiluxie. Legendarny pick-up otrzymał wodorowy napęd zasilany ogniwami paliwowymi. Wodorowy Hilux wpisuje się w wielotorową strategię koncernu, która polega na dekarbonizacji opartej na różnych nisko- i bezemisyjnych rozwiązaniach dla motoryzacji, energetyki i przemysłu. Już teraz Toyota ma w swojej ofercie samochody hybrydowe, hybrydy plug-in, auta elektryczne oraz samochody zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi.
„To ogromny zaszczyt i dowód, że nasze zaangażowanie w dążeniu do zmian w sektorze motoryzacyjnym jest doceniane. Projekty takie jak budowa wodorowego Hiluxa to nie tylko szansa na rozwój dla naszych pracowników oraz firm z nami współpracujących, ale też sposób na tworzenie bardziej zrównoważonej przyszłości” – powiedział Richard Kenworthy, dyrektor zarządzający Toyota Motor Manufacturing UK.
Ponad 600 km zasięgu wodorowego Hiluxa
Prace nad stworzeniem Toyoty Hilux z napędem elektrycznym na ogniwa paliwowe rozpoczęły się na początku 2022 roku. Do pick-upa o legendarnej niezawodności, trwałości i wytrzymałości zaadaptowano rozwiązania, które od blisko dekady są komercyjnie wykorzystywane przez Toyotę w modelu Mirai.
Napęd prototypowego Hiluxa korzysta z komponentów Toyoty Mirai drugiej generacji. Wodór przechowywany jest pod wysokim ciśnieniem w trzech zbiornikach, a na jednym tankowaniu auto pokona nawet ponad 600 km. To zdecydowanie więcej niż byłoby możliwe z wykorzystaniem elektrycznego napędu z akumulatorem trakcyjnym. W wodorowym Hiluxie bateria, która magazynuje energię wytwarzaną przez ogniwa paliwowe, umieszczona jest z tyłu, by nie zmniejszać przestrzeni w kabinie.
10 prototypowych egzemplarzy poddanych zostanie rygorystycznym testom bezpieczeństwa oraz niezawodności, które są wymagane przed wprowadzeniem wodorowego Hilxua do produkcji. Auto może trafić na rynek w drugiej połowie tej dekady.