Tundra i Tacoma. Amerykańskie pick-upy Toyoty
Niedawno przyglądaliśmy się amerykańskiej gamie Toyoty pod kątem terenowych SUV-ów. Teraz sprawdzamy, jak za Oceanem wygląda oferta pick-upów marki. Jak wiemy, renomę Toyoty w tym segmencie budują tam Tundra i Tacoma – dwa potężne woły robocze o imponujących rozmiarach, dzielności terenowej i wyposażeniu.
Tundra z hybrydowym napędem V6
Tundra to flagowy pick-up Toyoty w Ameryce Północnej o długości sięgającej 6,4 m. Aktualna, trzecia generacja jest oferowana w trzech wersjach silnikowych, z napędem 4x2 lub 4x4. Silnik i-FORCE Twin-Turbo V6 o pojemności 3,4 l ma 363 KM lub 394 KM mocy. Na tej samej jednostce oparty jest nowy napęd hybrydowy i-FORCE MAX, który udowadnia, że hybrydowy pick-up sprawdza się w terenie co najmniej równie dobrze jak auto z konwencjonalnym napędem. Układ generujący 443 KM mocy i 790 Nm maksymalnego momentu obrotowego umożliwia ciągnięcie przyczepy o masie do 5 190 kg.
Silnik elektryczny o mocy 49 KM został umieszczony między skrzynią biegów a jednostką V6 o pojemności 3,4 l. Jego głównym zadaniem jest zwiększanie mocy i momentu obrotowego auta, aby ułatwić poruszanie się po trudnym terenie i poprawić dynamikę jazdy po asfalcie. Podczas spokojnej jazdy motor elektryczny przejmuje w całości napędzanie samochodu, co przekłada się na oszczędność paliwa. Nowa Tundra została wyposażona w 10-biegową automatyczną skrzynię biegów, której przełożenia zostały tak dostrojone, aby ułatwić pokonywanie trudnego terenu. Napęd hybrydowy pracuje naturalnie i zgodnie z przyzwyczajeniami użytkowników pick-upów – kierowca może nawet nie zauważyć, kiedy auto porusza się na samym silniku spalinowym, a kiedy na samym elektrycznym lub jest napędzane przez obie jednostki.
Limitowana Tundra z kowbojskim siodłem
Toyota Tundra jest oferowana w USA w 6 wersjach wyposażenia, do których w tym roku dołączyła specjalna jubileuszowa wersja 1794 Limited Edition. Nazwa stanowi nostalgiczne nawiązanie do daty założenia rancza w San Antonio w Teksasie, na miejscu którego obecnie mieści się fabryka Toyoty produkująca Tundrę i Sequoię. Tundra 1794 Limited Edition otrzymała m.in. wzmocnione zawieszenie i prześwit większy o 1,1 cala, ale najważniejszym wyróżnikiem jest wnętrze zaprojektowane wspólnie z teksańską firmą Saddleback Leather Company, w całości wykończone solidną brązową skórą. Każdy ze 1500 właścicieli limitowanej edycji otrzyma do tego komplet dopasowanych skórzanych akcesoriów.
Po przygodę nową Tundrą TRD Pro
Topową off-roadową wersją flagowego pick-upa już tradycyjnie jest Tundra TRD Pro, dostępna wyłącznie z najmocniejszym, hybrydowym napędem 4x4. Auto otrzymało tylny mechanizm różnicowy z elektroniczną blokadą, terenowe zawieszenie TRD Pro podniesione o 1,1 cala, 18-calowe kute felgi aluminiowe BBS z oponami All-Terrain, aluminiowe osłony podwozia TRD zabezpieczające silnik i bak paliwa oraz systemy terenowe Multi-Terrain Select (MTS), Crawl Control (CRAWL) i Downhill Assist Control (DAC). Topowe wyposażenie kabiny zawiera mnóstwo udogodnień i systemów cyfrowych, a do tego elektrycznie odchylany i przesuwany panoramiczny dach z elektrycznie sterowaną osłoną przeciwsłoneczną.
Nowa Tacoma z hybrydą
Toyota Tacoma trafiła na amerykański rynek ponad 30 lat temu, jednak dziś należy do najnowszych i najpopularniejszych modeli w swoim segmencie za sprawą nowej generacji, która w zeszłym roku zadebiutowała razem z nową gamą silnikową, w tym napędem hybrydowym i-FORCE MAX. Bazowa jednostka to nowy, czterocylindrowy silnik o pojemności 2,4 litra z turbodoładowaniem, który w połączeniu ze standardową ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów generuje moc 231 KM. W wyższych wersjach wyposażenia ten sam silnik dysponuje wyższą mocą 274 KM lub 282 KM, w zależności od wybranej skrzyni biegów – odpowiednio manualnej o 6 biegach lub 8-biegowego automatu. Topowe wersje Tacomy zyskują nowy napęd hybrydowy i-FORCE MAX z czterocylindrowym silnikiem Turbo 2,4 l Hybrid, który we współpracy z silnikiem elektrycznym generuje łącznie 330 KM mocy.
Off-roadowa Tacoma TRD Pro
Najciekawszą wersją z punktu widzenia fanów off-roadu jest Tacoma TRD Pro z elektronicznie załączanym napędem 4x4, tylnym mechanizmem różnicowym z elektroniczną blokadą, stabilizatorem z przodu i z tyłu, lekko podniesionym zawieszeniem TRD Pro off-road, większymi hamulcami oraz 18-calowymi kołami TRD z 33-calowymi oponami terenowymi Goodyear. Model TRD Pro zyskuje tylny metalowy zderzak ARB o dużym prześwicie z czerwonym hakiem holowniczym oraz aluminiową osłonę przedniej części podwozia. Auto łatwo rozpoznać po charakterystycznym grillu z napisem TOYOTA i zintegrowaną listwą świetlną LED oraz LED-owymi światłami przeciwmgielnymi. Warto też podkreślić, że w Tacomie TRD Pro 2024 debiutują przednie fotele IsoDynamic Performance, które wykorzystują nowy system amortyzatorów.