Luksusowe crossovery Lexus NX i RX wyposażone są w napęd wszystkich kół, szczególnie przydatny w warunkach zimowych. Szczególnie ciekawie funkcję tę zrealizowano w wersjach tych aut o napędzie hybrydowym. 

 

 

 

W konwencjonalnych samochodach napęd wszystkich kół (AWD, All Wheel Drive) uzyskiwany jest przez przeniesienie momentu obrotowego na drugą oś za pomocą wału napędowego, łączącego zintegrowaną z silnikiem przekładnię z mechanizmem różnicowym drugiej osi. Rozwiązanie to wiąże się z szeregiem niedogodności. Stały napęd wszystkich kół okupiony jest zwiększonym zużyciem paliwa, zaś możliwość odłączania i włączania napędu drugiej osi dodatkowo zwiększa komplikację układu i zwykle wymaga udziału kierowcy.

 

 

W hybrydowych Lexusach NX 300h i RX 450h zastosowano sterowany elektronicznie napęd AWD o nazwie E-Four. Koła przednie napędzane są bezpośrednio przez hybrydową jednostkę napędową z bezstopniową przekładnią e-CVT, łączącą moc silnika spalinowego i elektrycznego. Napęd tylnej osi zapewnia zintegrowany z nią osobny silnik elektryczny o mocy 50 kW z własnym sterownikiem mocy, przekładnią redukcyjną i mechanizmem różnicowym.

Moment obrotowy przekazywany na tylne koła jest inteligentnie regulowany przez elektronikę sterującą napędem samochodu. Podczas jazdy w normalnych warunkach silnik elektryczny tylnej osi jest wyłączony, co ogranicza zużycie paliwa. W sytuacji, gdy sterownik wykryje poślizg napędzanych kół przedniej osi, automatycznie zmniejsza przekazywany do nich moment obrotowy i uruchamia silnik kół tylnych, ułatwiając np. ruszanie na śliskiej nawierzchni. Elektronika odpowiednio dozuje moc tylnego silnika także podczas dynamicznej jazdy, poprawiając stabilność i sterowność samochodu. Podczas zwalniania i hamowania silnik tylnej osi pełni również rolę generatora ładującego akumulator układu hybrydowego, umożliwiając odzyskanie części energii kinetycznej pojazdu.

 

 

Zastosowany w crossoverach Lexusa układ E-Four udostępnia zalety napędu na wszystkie koła , nie mając wspomnianych na początku wad. Dodatkową korzyścią są jego niewielkie wymiary, stosunkowo mała masa i prostota, korzystanie wpływająca na trwałość i niezawodność.

System E-Four, opracowany przez macierzysty koncern Lexusa, Toyota Motor Corporation, zastosowano po raz pierwszy w modelu Estima, sprzedawanym w Europie jako Previa. Obecnie znalazł on również zastosowanie w japońskiej wersji czwartej generacji Toyoty Prius.

 

 

ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ