
Kolejna podróż Arkadego P. Fiedlera. Za kierownicą elektrycznej Toyoty bZ4X
W ramach kontynuacji serii „Najpiękniejsze drogi Europy” podróżnik Arkady Fiedler przemierzy elektryczną Toyotą bZ4X wyjątkowe trasy w Austrii i północnej Słowenii. W trakcie odkrywania niesamowitych dróg będzie korzystał z usługi Toyota Charging Network.
Fiedler w podróż elektryczną Toyotą bZ4X wyruszy jeszcze w sierpniu. Poszukiwanie najpiękniejszych tras w Austrii i Słowenii będzie już trzecią jego wyprawą za kierownicą Toyoty, a zarazem będzie to trzeci rodzaj napędu z gamy koncernu, który przetestuje podróżnik. Na początku 2020 roku pokonał prawie 9500 km hybrydową Toyotą RAV4 podczas wyprawy na Nordkapp, w której musiał się zmierzyć z surową zimą za kołem podbiegunowym i całkowitymi ciemnościami nocy polarnej. W 2022 roku sprawdził, jak podróżuje się po Europie elektrycznym samochodem na wodór. Bezemisyjną Toyotą Mirai przejechał 4900 km z Warszawy do Amsterdamu i Paryża, a z powrotem przez Szwajcarię do Warszawy. Teraz czas na elektryczną Toyotę bZ4X.
Toyota bZ4X gotowa na odkrywanie europejskich dróg
Komfortowy SUV to idealny towarzysz na takie wyprawy. Zbudowana na platformie e-TNGA Toyota bZ4X ma bardzo duży rozstaw osi, co przełożyło się na dużą przestrzeń dla pasażerów w kabinie. Umieszczona pod podłogą bateria obniża środek ciężkości, poprawia właściwości jezdne i umożliwia pokonanie nawet do 514 km. Wysokiej jakości litowo-jonowy akumulator trakcyjny ma pojemność 71,4 kWh brutto i jest objęty gwarancją fabryczną na 8 lat lub 160 000 kilometrów przebiegu. Program Battery Care zapewnia ochronę do 10 lat i 1 miliona kilometrów pod warunkiem dokonywania corocznego przeglądu baterii w autoryzowanym serwisie.
Samochód, którym Fiedler będzie poruszał się po drogach Austrii i północnej Słowenii, jest wyposażony w standardzie, tak jak każdy nowy elektryczny pojazd marki, w przewody niezbędne do ładowania. W specjalnym pokrowcu w bagażniku znajduje się trójfazowy kabel do ładowania AC o długości 7,5 m (Typ 2, 32 A), który umożliwia ładowanie z domowego wallboxa lub publicznej stacji ładowania AC, a także przystosowany do bezpiecznego ładowania z domowego gniazdka 230V kabel o długości 6 m.
Dostęp do blisko miliona ładowarek w Europie
Toyotę bZ4X można także naładować na szybkiej stacji ładowania DC z maksymalną mocą do 150 kW. Uzupełnienie energii w zakresie 10-80% zajmuje 30 minut, a podczas swojej podróży Fiedler będzie korzystał z publicznych stacji ładowania w ramach Toyota Charging Network. To jedna z największych sieci punktów ładowania w Europie. Daje ona dostęp do blisko miliona ładowarek w 22 krajach, w tym ponad 11 tys. w Polsce. W Austrii, której drogi przemierzał będzie Fiedler, możliwe jest uzupełnianie energii w blisko 30 tys. miejsc, a liczba punktów ładowania w Słowenii przekroczyła już 2,2 tys.
Ładowanie w usłudze Toyota Charging Network można rozpocząć przy pomocy karty RFID, w którą wyposażona jest każda elektryczna Toyota, lub w aplikacji MyToyota. Z poziomu smartfona można wyszukać stacje ładowania, sprawdzić aktualny status przyłączy, prędkości ładowania i cen energii, a następnie zarządzać całym procesem ładowania. Wszystkie opłaty ujęte są w jednej miesięcznej fakturze lub rachunku.
Toyotą bZ4X po drogach Austrii i Słowenii
„Podczas samochodowych podróży fascynują mnie drogi. Często cel wyprawy je wyznacza – to one, ciągnąc się tysiącami kilometrów, prowadzą mnie do niego. Nieraz jednak to same drogi definiują moją podróż. To z nimi się zmagam. To na nich spotykam ciekawych ludzi i przeżywam niezwykłe chwile. To one spontanicznie przynoszą nieplanowane przygody. Potrafią zachwycać lub budzić grozę. Nieustannie się zmieniając, łączą odmienne światy. I to właśnie drogi są celem projektu filmowo-podróżniczego „Najpiękniejsze drogi Europy”. W nowej odsłonie projektu zapraszam na przygodę w poszukiwaniu najpiękniejszych tras Austrii i północnej Słowenii. Żeby móc cieszyć się z uroków tych niesamowitych krajobrazów, w podróż zabieram elektryczną Toyotę bZ4X. Możliwość korzystania z Toyota Charging Network pozwoli skoncentrować się na wyszukiwaniu najlepszych dróg bez obawy o zasięg” – powiedział Fiedler.
Arkady Paweł Fiedler jest pasjonatem podróży samochodowych, producentem filmów podróżniczych i autorem książek. Zorganizował wyprawy klasycznymi samochodami przez Afrykę i Azję, a także jako pierwszy człowiek w historii przejechał w 2018 roku kontynent afrykański z południa na północ samochodem elektrycznym bez żadnego wsparcia, korzystając wyłącznie z zastanej infrastruktury elektrycznej. Projekt ten został nominowany do nagrody TRAVELERY National Geographic. Autor książki „Maluchem przez Afrykę” jest wnukiem wybitnego pisarza i podróżnika Arkadego Adama Fiedlera, znanego z takich publikacji jak „Dywizjon 303”, „Orinoko” i „Kanada pachnąca żywicą”.