Land Cruiser - legenda bezdroży, produkowany przez Toyotę pod tą nazwą od 1954 r. tak naprawdę niejedno ma imię. Na polskim rynku mamy obecnie w sprzedaży tylko jego mniejszą wersję, określaną jako PRADO. Na świecie oferowany jest jednak nadal jego większy brat, który w ubiegłym roku doczekał się nowej odsłony. Land Cruiser 300, o którym mowa, to rozwinięcie linii STATION WAGON, dużych krążowników bezdroży, wiozących chętnych nie tylko na terenowe wycieczki w przestronnym i komfortowym wnętrzu. Jak zmieniło się to auto? Czy zachowało offroadowy gen pierwszych Land Cruiserów? O tym przekonamy się oglądając egzemplarz, udostępniony nam przez firmę Dubaicars.

 

 

 

Spotkanie z najnowszym Land Cruiserem J30 nie jest łatwe. Obecnie Toyota umożliwia ich zakup tylko na wybranych rynkach (Rosja, Australia, kraje Bliskiego Wschodu). My mamy możliwość poznania tego auta pod salonem Toyoty JA-NOW-AN w Zabrzu. Pierwsze wrażenie? Auto jest duże i dostojne, z wielkim, ociekającym chromem grillem. Przyglądając się mu z bliska zauważyć można zupełnie nową stylizację nadwozia. Poprzednik, J20 posiadał bardzo wiele obłości i dużą powierzchnię szyb. Nowy model ma znacznie masywniejszy przód, niżej poprowadzoną linię zderzaków, mniejsze okna w linii bocznej. Nowa stylistyka auta może się podobać. Co ciekawe 300-ka posiada dokładnie takie same wymiary jak poprzednik.

WNĘTRZE

Zasiadając za kierownicą samochodu od razu czuć jak wielki postęp wykonał japoński koncern projektując wnętrze. Centralny punkt na desce rozdzielczej zajmuje wysoko położony ekran LED o wymiarach 9” (w bogatszych wersjach 12,3”) z możliwością podłączenia do telefonu i korzystania z dogodności aplikacji CarPlay. Obsługa dwustrefowej klimatyzacji odbywa się za pomocą fizycznych przycisków (a nie na ekranie),  co docenią miłośnicy offroadu, obsługujący auto w rękawiczkach czy nie zawsze czystymi palcami. Duży schowek w podłokietniku otwiera się zarówno na stronę pasażera, jak i kierowcy oraz posiada wbudowana lodówkę.

 

 

Nowością w aucie jest również rozwiązanie trzeciego rzędu siedzeń w bagażniku. W poprzedniku były to fotele rozkładane na boki, przez co ograniczające przestrzeń bagażową. Obecnie jest już praktyczniej - dodatkowe siedziska chowają się w podłodze. 

 

 

Małym minusem opisywanego egzemplarza są dywaniki w kolorze beżowym (świetne na pustyni, brudzące się łatwo w naszym klimacie) i zwykła, materiałowa tapicerka.

MOŻLIWOŚCI TERENOWE

Nowy Land Cruiser 300 to nadal rama oraz sztywny, tylny most. Co się zmieniło? Konstrukcja auta to platforma w architekturze TNGA, poprawiająca sztywność, wytrzymałość i stabilność nadwozia, a dodatkowo lżejsza o 200 kg od poprzednika. Dla fanów offroadu na pewno ciekawa jest wersja GR Sport, ponieważ posiada przednie i tylne blokady mechanizmu różnicowego oraz innowację technologiczną: elektroniczny system dynamicznego zawieszenia Kinetic. Umożliwia on zaawansowaną kontrolę zawieszenia poprzez niezależne blokowanie i zwalnianie przedniego i tylnego stabilizatora. Skutkuje to optymalnym trzymaniem się drogi i wykrzyżem kół w warunkach terenowych w połączeniu z mniejszym kątem przechyłu podczas prowadzenia na drodze. Opisywany model to podstawowa, postawiona na sprężynach wersja, jednak nie pozbawiona atrybutów terenowych. Stały napęd 4x4 wszystkich kół pozwala na sprawne i bezpieczne przemieszczanie się na asfalcie. Kiedy zjedziemy w teren możemy zblokować centralny dyferencjał, tylny most i jeśli to za mało - użyć biegów zredukowanych. Załączanie reduktora odbywa się wygodnie za pomocą klawisza przy dźwigni biegów.

 

 

SILNIK

Fanów silników V8 nie ucieszył fakt, że już nie zobaczymy ich w nowych Land Cruiserach. Ich miejsce zajęły benzynowe jednostki napędowe V6 twin-turbo o pojemności 3,5 l oraz 3,3-litrowe diesle. W ofercie pozostawiono również stary, sprawdzony motor benzynowy 4.0 V6. W prezentowanym aucie znajdziemy silnik benzynowy o mocy 409 KM, rozpędzający pojazd do setki w… 6.7s. To zasługa nie tylko wyższej mocy w porównaniu do starej jednostki (+ 30 KMi 108 Nm), ale też niższej masy. Silnik spięto z nową, 10-stopniową automatyczną skrzynią biegów, która przyczynia się do redukcji zużycia paliwa o 10 procent w porównaniu z poprzednikiem.

 

 

DOSTĘPNOŚĆ

Najnowszy Land Cruiser 300 niestety nie jest oferowany w oficjalnej sieci sprzedaży Toyoty w Polsce. Aby stać się jego właścicielem, należy zdać się na pośrednictwo takich firm jak Dubaicars, które w ciągu trzech miesięcy są w stanie pojazd sprowadzić jako używany (z minimalnym przebiegiem), zarejestrować, opłacić podatki i wystawić fakturę VAT. Jest też możliwość zakupu auta poprzez dealera TOYOTY w Zabrzu, firmę JA-NOW-AN, co może pomóc w korzystnym leasingu np. w Toyota Bank. Pewną niedogodnością posiadania auta kupowanego spoza oficjalnej sieci dealerskiej jest brak gwarancji. Dla tych, którzy nie wierzą w jakość Land Cruisera, możliwe jest wykupienie trzyletniego ubezpieczenia gwarancyjnego w CarDefend Insurance.

 

ILE TO KOSZTUJE?

Land Cruiser 300 to flagowy model Toyoty, więc nie może być tani. Niestety do ceny dochodzą jeszcze cła, akcyza i VAT. I mamy już kwotę powyżej 500 tys. złotych. Cennik dostepny jest na stronie Dubaicars.

 

GALERIA ZDJĘĆ

 

Galeria

LC_300___2V6A9587
LC_300___2V6A9590
LC_300___2V6A9591
LC_300___2V6A9592
LC_300___2V6A9593
LC_300___2V6A9595
LC_300___2V6A9596
LC_300___2V6A9599
LC_300___2V6A9601
LC_300___2V6A9602
LC_300___2V6A9604
LC_300___2V6A9607

Pełna galeria