Cztery załogi będą reprezentować zespół TOYOTA GAZOO Racing podczas Rajdu Dakar 2021, który 3 stycznia ma wystartować z Dżuddy w Arabii Saudyjskiej. W skład fabrycznej ekipy wchodzą Nasser Al-Attiyah z Mathieu Baumelem, Giniel de Villiers z Alexem Haro, dakarowy debiutant Henk Lategan z pilotem Brettem Cummingsem oraz Shameer Variawa z Denisem Murphym.

 

tgr dkr 153

 

Zespół TOYOTA GAZOO Racing rywalizuje w Rajdzie Dakar od 2012 roku i od tamtej pory niemal nie schodzi z podium najtrudniejszego rajdu terenowego świata. Fabryczna Toyota Hilux czterokrotnie była druga (2013, 2015, 2018 i 2020), dwa razy (2012 i 2016) zajęła trzecie miejsce, a w 2019 roku odniosła największy sukces - duet Nasser Al-Attiyah/Mathieu Baumel poprowadził ją do zwycięstwa.

W tym roku zespół składa się z najwyższej klasy specjalistów od rajdów cross-country oraz zawodników, którzy w edycji 2021 najtrudniejszego rajdu terenowego świata będą zbierać cenne doświadczenie. TOYOTA GAZOO Racing pretendentów do zwycięstwa ma w duetach Al-Attiyah/ Baumel i De Villiers/Haro, a dla załóg Lategan/Cummings oraz Variawa/Murphy to czas niezwykle cennej nauki i wsparcia liderów.

 

tgr dkr 158

 

Tak jak w 2020 roku Al-Attiyah z Baumelem będą liderami zespołu, a Katarczyk pojedzie po swój czwarty triumf w tej niezwykle wymagającej imprezie. W trudnym sezonie 2020 wygrali Rajd Andaluzji, który był ostatnim sprawdzianem przed przyszłorocznym Rajdem Dakar. „Cieszę się, że znów pojadę w tym rajdzie Toyotą Hilux. Wygraliśmy tym autem edycję 2019, przed rokiem byliśmy drudzy. Czas wrócić do Arabii Saudyjskiej i pojechać po zwycięstwo” – stwierdził kierowca z Kataru.

W gronie pretendentów do tytułu są też De Villiers i Haro, którzy wygrali w 2019 roku Rajd Maroka. „Rajd Dakar to piekielnie trudna impreza, a trasy w Arabii Saudyjskiej z poprzedniej edycji nie były odstępstwem od tej normy. Nie możemy doczekać się styczniowego ścigania i jesteśmy gotowi na wyzwania, które czekają na nas na wydmach i drogach. Najnowszy Hilux jest lepszy niż kiedykolwiek wcześniej i jestem pewny, że mamy odpowiednie auto na Rajd Dakar” – powiedział De Villiers.

Do TOYOTA GAZOO Racing dołączyli Henk Lategan i Brett Cummings, którzy po raz drugi z rzędu wygrali cykl South African Cross-Country Series (SACCS). Dla kierowcy będzie to debiut w Rajdzie Dakar. Cummings startował wcześniej dwukrotnie na motocyklu. Nowym duetem w zespole są też Shameer Variawa i Denis Murphy. Variawa ma już dakarowe doświadczenie, a Murphy w tej roli wystąpi po raz pierwszy.

 

toyota hilux v8 dakar 2021 14

 

Hilux jeszcze lepszy

Kierowcy do dyspozycji dostaną najnowszą wersję Toyoty Hilux, która została zbudowana w siedzibie zespołu, znajdującej się nieopodal legendarnego toru Kyalami w Johannesburgu. Tegoroczny model to kolejna ewolucja sprawdzonego w boju Hiluxa, który zadebiutował w 2018 roku. Auto ma silnik montowany centralnie, niezależne zawieszenie kół tylnych i napęd na cztery koła. Samochód jest stale ulepszany, a jego wyniki w kolejnych edycjach Rajdu Dakar są dowodem na niezawodność i trwałość, z której znany jest Hilux. W 2018 roku Toyota była na drugim i trzeci miejscu, w 2019 roku zwyciężyła, a w 2020 była druga.

„Jesteśmy podekscytowani Rajdem Dakar 2021, zwłaszcza w obliczu pandemii koronawirusa, który tak mocno wpłynął na motorsport w tym roku. Rajd ma się zacząć po Nowym Roku, a my jesteśmy bardzo szczęśliwi, że pojedziemy czterema Toyotami Hilux zbudowanymi i dopracowanymi w RPA” – powiedział Glyn Hall, szef zespołu.

TOYOTA GAZOO Racing dzięki startom w cyklu SACCS cały czas rozwijała możliwości dakarowego Hiluxa. Pod okiem szefa zespołu Glyna Halla Giniel de Villiers i Henk Lategan przekazywali niezwykle cenne informacje na temat auta i jego zachowania w warunkach rajdowych. Na Rajd Dakar 2021 układ i geometria auta pozostały niezmienione, ale delikatnym modyfikacjom poddano zawieszenie oraz silnik V8, by najnowsza wersja Hiluxa była konkurencyjna i niezawodna.

 

hilux 2020

 

Inspiracją Hilux 2020

Wygląd zewnętrzny został dostosowany do najnowszej generacji produkcyjnego Hiluxa. Cywilna wersja, która zadebiutowała na rynku jesienią 2020 roku, to połączenie nowej stylistyki przodu, nowej, mocnej jednostki napędowej o pojemności 2,8 litra i udoskonalonych właściwości jezdnych w terenie i na drogach. Auto zyskało także więcej komfortu, lepsze wyposażenie i szerszą gamę modelową. Przód Hiluxa 2020 został całkowicie przeprojektowany. Otrzymał nowy, trójwymiarowy grill i zmieniony przedni zderzak. Teraz auto wygląda jeszcze bardziej okazale, kojarząc się z trwałością i możliwościami terenowymi potężnego pick-upa.

Nowy 16-zaworowy silnik Diesla DOHC o pojemności 2755 cm3 spełnia normę Euro 6d. Jednostka generuje 204 KM (150 kW) przy 3400 obr./min. Z automatyczną skrzynią biegów rozwija 500 Nm momentu obrotowego w zakresie 1600-2800 obr./min. Maksymalny moment obrotowy przy manualnej skrzyni biegów wynosi 420 Nm w zakresie 1400-3400 obr./min.

Ogromne możliwości terenowe Hiluxa zostały wzmocnione za sprawą kilku rozwiązań. Jednym z nich jest elektroniczny system działający jak mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu LSD. Dostępny jest on w wersjach 4x4 i działa w trybie jazdy z napędem na jedną oś, zwiększając przyczepność na luźnej nawierzchni. Prędkość obrotowa silnika na biegu jałowym została obniżona z 850 do 680 obr./min. Poprawiono także szybkość reakcji na pedał przyspieszenia oraz działanie systemu stabilizacji pojazdu (VSC). Wprowadzono również specjalne oprogramowanie wspomagania układu kierowniczego o zmiennym wydatku, zwiększające precyzję prowadzenia. Samochód otrzymał nowy monitor kąta skrętu kół w czasie manewrowania.