Zespół TOYOTA GAZOO Racing gotowy na Rajd Dakar 2022 z nową Toyotą GR DKR Hilux T1+
W Rajdzie Dakar 2022 barwy zespołu TOYOTA GAZOO Racing będzie reprezentować zupełnie nowe auto – Toyota GR DKR Hilux T1+. W myśl koncepcji, by poprzez udział w Rajdzie Dakar tworzyć coraz lepsze samochody, nowa rajdówka jest największym skokiem naprzód, odkąd w 2011 roku Toyota zainicjowała program startów w Rajdzie Dakar.
Całkiem nowa Toyota GR DKR Hilux T1+ wyszła już z fazy prototypu, ale do rozpoczęcia Rajdu Dakar, który zaplanowano na początek stycznia 2022 roku, samochód cały czas będzie rozwijany i dopracowywany. Zgodnie z przepisami FIA masa auta wzrosła do 2000 kg. Auto będzie napędzał nowy, 3,5-litrowy silnik V6 z podwójnym turbodoładowaniem, który pochodzi z nowej Toyoty Land Cruiser 300 GR Sport. Jednostka napędowa jest lżejsza od poprzednika, a do tego oferuje wyższy moment przy niższych prędkościach obrotowych. Parametry silnika są ściśle regulowane przepisami FIA, dlatego moc wynosi około 298 kW, a moment obrotowy sięga 660 Nm, co odpowiada osiągom seryjnej jednostki.
„W pracach nad nową Toyotą GR DKR Hilux T1+ poczyniliśmy znaczne postępy, dlatego jesteśmy pewni, że auto jest gotowe sprostać wyzwaniu jakim jest Rajd Dakar. Teraz zajmiemy się dostrajaniem auta na styczniowy rajd. Nowy silnik z Land Cruisera okazał się niezawodny od samego początku, a jego praca w parametrach jednostki seryjnej oznacza, że nie musimy jej wysilać, by uzyskać maksymalne osiągi” – mówi Glyn Hall, szef zespołu.
Pochodzący z nowego Land Cruisera silnik V6 z podwójnym turbodoładowaniem już w swojej seryjnej wersji ma ogromne możliwości. W aucie na Rajd Dakar zastosowano też seryjne turbosprężarki oraz intercooler, który ma ogromną wydajność cieplną. W rajdówce został on jednak umieszczony tak, by go lepiej dopasować do konstrukcji Hiluxa.
W porównaniu z poprzednikiem zwiększył się też skok zawieszenia z 280 mm do 350 mm, dzięki czemu kierowca może lepiej wykorzystać możliwości nowych, powiększonych do 37 cali opon. Ich szerokość także jest większa - z 245 mm do 320 mm. Samochód wyposażony jest w aluminiowe felgi, z których korzystano podczas całego procesu rozwojowego. Zachowano ich aluminiową barwę, dzięki czemu mają lepsze promieniowanie cieplne.
„Jestem pod wrażeniem nowego samochodu, a zwłaszcza tego, jak dzięki nowym oponom radzi sobie w trudnym terenie. Silnik ma doskonałe parametry i już nie mogę się doczekać, by go sprawdzić w rywalizacji z innymi autami” – powiedział Nasser Al-Attiyah, kierowca zespołu.
Pod karoserią dakarowy Hilux ma stosowany od 2016 roku układ z montowanym centralnie silnikiem. Kształt kokpitu też w dużej mierze został zachowany z poprzednich generacji. Zgodnie z nowymi przepisami kategorii T1+, auto zabiera ze sobą dwa, a nie trzy zapasowe koła.
GR DKR Hilux T1+ w barwach TOYOTA GAZOO Racing
Zupełnie nowe jest także malowanie karoserii, które jest zbliżone do wykorzystywanego przez zespoły TOYOTA GAZOO Racing w rajdach WRC oraz wyścigach długodystansowych. Choć dakarowy Hilux od lat jest częścią TOYOTA GAZOO Racing, teraz będzie to jeszcze bardziej widoczne. Jednym z elementów będą charakterystyczne litery „GR” umieszczone w podobnym stylu jak na rajdowym Yarisie WRC oraz wyścigowym GR010 HYBRID, które przypominają, że motorsportowe maszyny są blisko spokrewnione z ekscytującymi sportowymi samochodami Toyoty z linii GR.
Na Rajd Dakar 2022 zespół wystawi cztery zupełnie nowe Hiluxy w wersji GR DKR T1+ w ramach misji tworzenia coraz lepszych aut na bazie rajdowych doświadczeń. Liderami będzie katarsko-francuski duet Nasser Al-Attiyah - Mathieu Baumel, czyli zwycięzcy tej imprezy z 2019 roku. Obok nich pojadą Giniel de Villiers (triumfator z 2009 roku) z pilotem Dennisem Murphym. W trzecim aucie zobaczymy reprezentantów RPA Henka Lategana i Bretta Cummingsa, których celem jest zaprezentowanie mocnego tempa na całej trasie rajdu. Czwartego Hiluxa poprowadzą Shameer Variawa i pilot Danie Stassen z RPA.
W najbliższy weekend Al-Attiyah i De Villiers poprowadzą nowe auta w ostatniej rundzie mistrzostw RPA w rajdach cross-country (SACCS) w ramach dalszych prac rozwojowych. Trasa liczy około 400 km w zróżnicowanym terenie nieopodal miasta Parys. Kierowcy Hiluxów nie mają jednak szans na punkty, bo kategoria T1+ nie jest uznawana przez organizatorów cyklu. W aucie poprzedniej generacji pojadą Lategan i Cummings, którzy bronią mistrzostwa w SACCS.
Zespół TOYOTA GAZOO Racing w RPA przeprowadzi ostatnie testy auta przed wysłaniem go na początku grudnia do Arabii Saudyjskiej. Ostateczny kształt trasy Rajdu Dakar 2022 nie jest jeszcze znany, ale spodziewane są podobne typy terenu jak w edycjach 2020 i 2021. Rajd Dakar nie będzie jedynym sprawdzianem dla Toyoty GR DKR Hilux T1 – auto w 2022 roku będzie startować w mistrzostwach świata w rajdach terenowych, które zadebiutują w kalendarzu FIA.
Specyfikacja
Silnik |
Seryjny V35A |
Stosowany w modelu |
Land Cruiser 300 |
Typ silnika |
Benzynowy z podwójnym turbodoładowaniem |
Regulacja kontroli |
Ogranicznik doładowania poprzez FIA Reference Power Curve |
Moc |
298 kW |
Moment obrotowy |
660 Nm |
Jednostka sterująca |
Motec |
Skrzynia biegów |
Sadev, sześciobiegowa, sekwencyjna |
Mechanizmy różnicowe |
Przedni, centralny i tylny o ograniczonym poślizgu |
Sprzęgło |
215, ceramiczne, dwutarczowe |
Konstrukcja |
Rama rurowa |
Rozstaw osi |
3140 mm |
Długość |
4810 mm |
Szerokość |
2300 mm |
Wysokość |
1890 mm |
Masa własna |
2000 kg (zgodna z przepisami FIA) |
Nadwozie |
Toyota Hilux Double Cab Pick-up, kompozytowe |
Przednie zawieszenie |
Podwójne wahacze, 350 mm skoku |
Tylne zawieszenie |
Podwójne wahacze, 350 mm skoku |
Koła |
17-calowe, Method Race Wheels |
Opony |
37-calowe, BF Goodrich |
Zbiornik paliwa |
540 litrów, FT3 Safety Cell |