Najtrudniejszy terenowy rajd świata od ponad 40 lat przyciąga miłośników przygód i rajdowej walki na bezkresach pustyni. Od kilku lat za sprawą rywalizacji w kategorii Classic możemy obserwować powrót klasycznej motoryzacji, także na rajdowe trasy. W gronie legendarnych terenowych konstrukcji, które startują w Dakar Classic, prym wiedzie ikona Toyoty wśród aut terenowych - model Land Cruiser.

 LandCruiser PL Land Cruiser HDJ80 Dakar Classic 02


Auta zmieniają się wraz z rozwojem techniki. Powstają coraz mocniejsze i szybsze konstrukcje jak zwycięska Toyota GR DKR Hilux klasy T1+ załogi Nasser Al-Attiyah i Mathieu Baumel. Do gry wchodzą także nowe pojazdy takie jak SSV, które stanowią aktualnie większość stawki w wielu rajdach terenowych. Na odcinkach specjalnych możemy już nawet obserwować rajdowe ciężarówki zasilane wodorem.

Jeżeli jednak chcemy spełnić marzenia i wystartować w Rajdzie Dakar w kategorii samochodów, to najprostszym i najtańszym sposobem udziału jest właśnie kategoria Classic.

LandCruiser PL Land Cruiser HDJ80 Dakar Classic 09
Historyczne terenówki na start

Rajd Dakar jest marzeniem każdego kierowcy biorącego udział w rajdach terenowych. To impreza, która rozpala emocje wśród rzeszy fanów na całym świecie. W 2021 roku organizator zaskoczył nowym pomysłem - stworzeniem kategorii Classic dla aut, które startowały w rajdach terenowych przed 2000 rokiem. 

Ważnym aspektem rywalizacji w tej kategorii jest fakt, że nie odbywa się ona na czas tak jak w „dużym” Rajdzie Dakar, a na regularność. Oznacza to, że zawodnicy muszą pokonać wyznaczone przez organizatora odcinki specjalne w dokładnie określonym czasie, nie szybciej, nie wolniej. Za każde odstępstwo naliczane są punkty karne, a wygrywa ten, kto w ciągu całego rajdu otrzyma tych punktów jak najmniej, czyli przejedzie cały rajd „regularnie”.

Czy to oznacza, że to jest to łatwiejsza forma rywalizacji niż walka na czas? Niekoniecznie. Trzeba wziąć pod uwagę, iż auta kategorii Classic mają po prostu starsze rozwiązania techniczne niż najnowsze konstrukcje. Są wolniejsze, mniej wytrzymałe i często także dużo mniej komfortowe.

Przejechanie nimi po wyznaczonej trasie okazuje się nie mniej wyczerpujące niż współczesnymi konstrukcjami. Ciągłe utrzymywanie średniej wyznaczonej prędkości w trudnym pustynnym terenie autem mającym 30 lat lub więcej, w połączeniu ze skomplikowaną nawigacją sprawia, że całość jest bardzo trudnym wyzwaniem. Dakar Classic jest najlepszą ofertą dla osób, które nie dysponują odpowiednim budżetem, by wystartować w pustynnym maratonie współczesną konstrukcją.

Po pierwsze koszty samego wpisowego są prawie o połowę niższe (18 tys. euro w porównaniu do 30 tys. euro). Do tego dochodzą jeszcze dużo niższe koszty przygotowania oraz serwisu auta w trakcie samych zawodów. Świetnym przykładem są tutaj Serge Mogno i Florent Drulhon oraz ich prawie seryjna Toyota Land Cruiser HDJ80. “Ze względu na nasz niewielki budżet na rajd, Serge i ja zgodziliśmy się zminimalizować logistykę w porównaniu z dużymi zespołami. Zabraliśmy tylko 2 pudła z używanymi częściami zamiennymi i rzeczy osobiste (śpiwory, namiot itp. ). Nic więcej i żadnej dodatkowej pomocy technicznej. W najgorszym wypadku było to pewne ryzyko, ale przede wszystkim była to czysta przygoda!”. - mówił Florent Drulhon, pilot i zwycięzca Dakar Classic 2022.

Korzystne możliwości udziału w Dakar Classic okazały się dla wielu osób jedyną realną szansą spełnienia marzeń, a formuła startu w kategorii Classic z roku na rok staje się coraz popularniejsza. „Udział w Rajdzie Dakar jest bardzo wymagający dla ludzi oraz sprzętu, a finansowy próg wejścia jest dla wielu po prostu za wysoki. Dakar Classic to świetna oferta na rozwój tej imprezy. Nowa kategoria zwiększa frekwencję i uatrakcyjnia rywalizację, ale przede wszystkich otwiera drogę do udziału w tym legendarnym wyzwaniu”. - mówi Michał Horodeński, polski kierowca rajdowy, który rozpoczął w tym sezonie starty klasycznym Land Cruiserem w mistrzostwach Polski.

LandCruiser PL Land Cruiser HDJ80 Dakar Classic 05

Land Cruiser to właściwy wybór

Samochodowa stawka Dakar Classic liczyła w tym roku 75 aut, z czego przedstawicieli rodziny Land Cruiser wybrało aż 23 kierowców. Niego nie zabrakło przedstawicieli serii 100, 90, a nawet serii 70 z lat 80. Jednak najliczniej reprezentowaną wersją był legendarny HDJ80. 

Dalsze liczby mówią same za siebie. Całe podium tegorocznego rajdu Dakar Classic należało do Land Cruiserów. Zwycięstwo wywalczyła załoga Toyoty Land Cruiser HDJ80 w składzie Juan Morera i Lidia Ruba. Na drugim stopniu podium także stanęła załoga Land Cruisera HDJ80 Carlos Santaolalla i Aran Juanola Sol, a trzecie miejsce wywalczyli Paolo Bedeschi i Daniele Bottallo w Land Cruiserze BJ71.

Łącznie aż siedem Toyot znalazło się w TOP10 klasyfikacji generalnej oraz grupy H1, a w grupie H2 po wygraną sięgnęli zeszłoroczni triumfatorzy Dakar Classic Serge Mogno i Florent Drulhon w swojej zwycięskiej żółtej Toyocie Land Cruiser HDJ80.

Land Cruiser obok modelu Hilux - trzykrotnego zwycięskiego auta w Rajdzie Dakar, jest szczególnym autem dla marki Toyota w rajdach terenowych. Klasyczna japońska terenówka jest niekwestionowanym liderem zwycięstw w kategorii aut seryjnych, z kilkunastoma triumfami, z czego ostatnich dziesięć było wywalczonych z rzędu! Do sukcesów współczesnych modeli serii 200 i 300, doszły teraz także wspaniałe zwycięstwa klasycznych wersji w kategorii historycznej. Jak widać Toyota Land Cruiser to idealny samochód na Rajd Dakar Classic.

LandCruiser PL Land Cruiser HDJ80 Dakar Classic 06

Klasyki nie tylko na Dakar Classic

Popularność klasyków w motorsporcie rośnie od lat, ale w rajdach terenowych widzimy je od niedawna. Od samego początku w nielicznym gronie imprez, podczas których mogą rywalizować klasyczne rajdowe terenówki, są rajdy rozgrywane w Polsce, ze sztandarowym rajdem terenowym w naszym kraju, czyli rundą Pucharu Świata i Europy FIA - Baja Poland. „Od kilku lat obserwujemy wzrost zainteresowania tak zwaną klasyczną motoryzacją, w szczególności pojazdami z dwóch ostatnich dekad zeszłego stulecia” - mówi Tomasz Brzeziński, wicedyrektor rajdu Baja Poland i jeden z głównych pomysłodawców nowej klasy historycznej w rajdach terenowych - „Na całym świecie rozgrywane są rozmaite zawody dla kierowców takich aut. Dostrzegamy duży potencjał w dalszym rozwoju tej kategorii pojazdów i chcemy ją popularyzować w ramach działań Fundacji Baja Poland”. - dodaje Brzeziński.

Pierwsi zawodnicy w Polsce próbowali już swoich sił w tej kategorii w ramach startów w Baja Poland Series, czy Pucharze Polski. Od tego sezonu możemy zobaczyć także pierwsze klasyczne terenowe auto rajdowego startujące regularnie w rywalizacji na najwyższym krajowym poziomie.

Szlaki w tej dziedzinie postanowił przetrzeć zespół Toyota Team Classic, przygotowując replikę historycznego rajdowego Land Cruisera, na wzór aut, które z powodzeniem startowały w latach 90. i na początku lat dwutysięcznych w Rajdzie Dakar, oraz innych terenowych maratonach.

LandCruiser PL Land Cruiser HDJ80 Dakar Classic 08

Na debiut zespół wybrał kwietniowy rajd Columna Medica Baja Drawsko, rozgrywany w kultowym miejscu dla miłośników rajdów terenowych w Polsce - Poligonie Drawskim. Odbywają się tutaj największe i najtrudniejsze rajdy terenowe Baja w Polsce.

W sierpniu zespół wystartował w Baja Poland zajmując wysoką. 15 pozycję w klasyfikacji generalnej.

Tekst: Dawid Smółka / Katarzyna Smółka

Foto: arch. Toyota Team Classic