Podczas planowania podróży bardzo często okazuje się, że brakuje nam miejsca na bagaż. Jednym z rozwiązań w takiej sytuacji jest montaż bagażnika dachowego. Nie jest on tylko platformą do przeważenia skrzyń z zaopatrzeniem, może być również nośnikiem dodatkowego wyposażenia, takiego jak oświetlenie, markiza czy wyposażenia offroadowego takiego jak łopaty, hi-lift, siekiery, trapy. Przyda się również do montażu dachowego namiotu, jeśli preferujecie ten rodzaj spędzania wolnego czasu. Co oferuje nam rynek dla Land Cruisera J15? Sprawdziliśmy to dla Was.

 

mod 68 150prado 12
 

ARB

Licząca już blisko pół wieku historia firmy ARB rozpoczęła się właśnie od bagażników dachowych. Dla właścicieli LC150 australijski producent proponuje rozbudowany system Base Rack. Naszym zdaniem najlepszy będzie model o wymiarach 1835x1155mm.

 

ARB BaseRack roof rack Landcruiser Prado 150series how to use

 

Jest to lekka, w pełni spawana, aluminiowa konstrukcja o dużej wytrzymałości i sztywności. Najważniejsze cechy tego produktu to punkty mocowania z boku, dające większe wykorzystanie belek bagażnika do załadunku bagażu, niska masa, miejsce na poprowadzenie wiązek kabli wewnątrz profili, system montażu do szczelin w przetłoczeniach profili oraz, co najważniejsze, duża gama dostępnych akcesoriów. Do konstrukcji możemy dodać mocowania taśmy bagażowej typu oczko lub kółko, mocowanie podnośnika typu hi-lift, trapów, butli na gaz, kanistrów na wodę lub paliwo, rolety, koła zapasowego, listew LED, owiewki, rolek ułatwiających załadunek długich. Całkiem sporo akcesoriów, a to jeszcze nie wszystko. Platformę można zaopatrzyć w różne opcje relingów od pełnego po ¼.

Koszt zakupu samej platformy, kwota 3 320,79 zł nie obejmuje mocowań do auta a każdy z elementów dodatkowych to też spory wydatek. Przykładowo obowiązkowy zestaw montażowy do dachu kosztuje 898.00 zł, a reling pełny 1 944,72 zł.

Waga samego bagażnika to 20 kg, a jego obciążenie dynamiczne -150 kg, (równo rozłożony ładunek po 25 kg na poprzeczkę). Trzeba pamiętać, że sugerowane obciążenie dachu Toyoty Land Cruiser 150 jest mniejsze od podanego powyżej. 

 

arb steel

 

Dużo tańszym rozwiązaniem jest zakup bagażnika Deluxe Steel tub Touring, wykonanych ze stali. Do Land Cruisera 150 założymy modele z pełnym relingiem o wymiarach 1790 x 1120mm (Deluxe Steel) lub z relingiem z przodu 1790x1250mm (Touring), malowane proszkowo na kolor grafitowy, wyposażone w praktyczny rant, który zabezpiecza przewożony ładunek.

Koszt zakupu to kwota 3 845,00 zł (Deluxe Steel) lub 4 429,97 zł (Touring) z mocowaniami do auta i obejmuje ona już kompletny produkt. Ta druga opcja jest bardziej wskazana, gdy planujemy montaż namiotu. Ładowność tych bagażników to 75 kg. Brak danych dotyczących wagi samego produktu.

 

FRONT RUNNER

Na swojej stronie www firma podaje, że Front Runner został wymyślony gdzieś przy ognisku w Botswanie, przez garstkę przyjaciół uwielbiających terenowe podróże. Wykorzystali oni swoje doświadczenia z afrykańskich podróży oraz wykształcenie inżynierskie, aby wymyślić nowy, inteligentny sprzęt i zbudować go mocniejszym niż… cóż, jak to ujęli, „słonie przy wodopoju”. Obecnie produkty firmy cieszą się zasłużoną renomą ze względu na jakość, przemyślany projekt i trwałość. Produkcja realizowana jest w zakładach na obrzeżach Johannesburga w RPA.

A jakie rozwiązania firma oferuje w kwestii bagażników dachowych do Land Cruisera 150? Do naszych Toyot ten południowo-afrykański producent może zaproponować model SLIMLINE II w wersji długiej (1255mm x 1964mm) lub krótkiej (1345 mm x 1156 mm). Jest on wykonany z aluminium. 

pol pl FRONT RUNNER BAGAZNIK DACHOWY SLIMLINE II TOYOTA LAND CRUISER PRADO 150 3636 4

 

Każdy element bagażu czy wyposażenia mocowany jest osobno. Slimline II pozwala na montaż akcesoriów bez konieczności zdejmowania czegokolwiek z dachu. Wyposażenie jest indywidualnie zabezpieczane na górze, dole lub bokach bagażnika przy użyciu dedykowanego systemu mocowań. Dzięki temu bez konieczności przeróbek czy kombinowania możemy bezinwazyjne zamontować zbiorniki wody, paliwa, namiot, rowery, grill, narty, wędki, siekierę, liny, łopaty, dodatkowe światła, stoliki turystyczne, butle z gazem, zapasowe koła, skrzynki, krzesełka czy nawet kajaki. Jest to bardzo ciekawa propozycja, którą mieliśmy okazje testować i jest godna polecenia.

Kompletny produkt to koszt 6 228,02 zł dla wersji długiej i 4 832,68 zł dla krótkiej.

Waga produktu 29 kg.

 

RHINO RACK

Kolejną firmą produkującą akcesoria wyprawowe, w tym bagażniki dachowe, jest amerykański Rhino-Rack. Dla Land Cruisera 150 proponuje aluminiową konstrukcję nazwaną Pioneer Platform. Podobnie jak produkty konkurencji jest to projekt modułowy. Dzięki specjalnej budowie profili zyskujemy możliwość szybkiego i bezinwazyjnego montażu dodatkowych akcesoriów i uchwytów, zarówno w profilach górnych jak i bocznych. Poza tym oferuje on możliwości ukrycia okablowania we wszystkich profilach. Dodatkowo narożniki można wiercić / wycinać, aby zapewnić dostęp do okablowania. Tu również otrzymamy całą gamę specjalnych uchwytów i mocowań dzięki czemu do platformy zamocujemy bagaż czy offroadowe wyposażenie. Produkt wymaga zakupu osobno nóżek  mocujących bagażnik do dachu Land Cruisera .

Rino rack Prado 44102B SX005 00 600x322

Koszt zakupu bagażnika to kwota 4094.13 zł, na nóżki wydamy dodatkowo 1325 zł

Wymiary bagażnika wynoszą 1928 x 1236 x 45 mm a waga – 26kg

 

MORE4x4

Bardziej budżetowym rozwiązaniem jest zakup produktu polskiego producenta, oferowanego pod nazwą More4x4. Są to stalowe konstrukcje, malowane proszkowo w kolorze czarnym oraz wykończone zewnętrznie strukturą. Na froncie tych bagażników uwzględniono miejsce montażu oświetlenia przedniego pojazdu w postaci halogenów dalekosiężnych lub paneli LED. Przewidziano także miejsca montażowe dla czterech dedykowanych lamp roboczych montowanych wewnątrz tylnej oraz bocznych części bagażnika, co chroni oświetlenie i instalację przed uszkodzeniami. Na górnej płaszczyźnie bagażniki posiadają otwory do łatwego montażu siatek bagażowych oraz przykręcenia dowolnych mocowań indywidualnych. Produkty More 4x4 pokryte są piecową farbą strukturalną "Spękana Pustynia", nakładaną w technice malowania proszkowego. Ta mocna struktura daje efekt zbliżony do powłoki RAPTOR. Ponieważ są to konstrukcje stalowe, dla zmniejszenia wagi wiele elementów posiada ażurową konstrukcję.

 

bagaznik dachowy toyota land cruiser j150 koszowy more4x4 1

2007 bagaznik offroad dachowy toyota land cruiser 150 more 4x4

 

Producent zapewnia dwa wzory pasujące mocowaniami do Land Cruisera 150: platformę 1200mm x 2050mm oraz bagażnik koszowy 1200mm x 1950mm.  Oba rozwiązania maja ciekawą przestrzenną konstrukcję. Koszt zakupu to 2 500,00 zł dla platformy oraz 3 320,00 zł dla konstrukcji koszowej. Niestety brak danych co do wagi i nośności.

  

PODSUMOWANIE 

Planując wyprawę i sposób rozmieszczenia bagażu na aucie pamiętajcie, że nie jest to rozwiązanie obojętne dla jakości prowadzenia i podróżowania. Gdy jest ono zbyt ciężkie i wysoko ustawione  powoduje zmianę środka ciężkości, co wpływa ogromnie na prowadzenie na drodze i zachowanie się auta na trawersach.

Zatem jakie bagaże można zamieścić na dachu? Najlepiej nie za dużo i lekkie (np. skrzynie z ubraniami). Miejcie też na uwadze, że nawet jeśli kupujecie bagażnik dachowy o dużym udźwigu, to może się okazać, że … dach auta nie wytrzyma takiego obciążenia. W Land Cruiserze 150 producent nie zaleca wożenia ciężaru większego niż 100 kg. Dlaczego? Zbyt duże obciążenie bagażnika może spowodować chociażby wyłamanie mocowań i wyrwanie całego zestawu wraz z wyposażeniem przy gwałtownym hamowaniu na drodze. Jeśli na dachu musi być załadowana naprawdę duża ilość bagażu, najlepiej wybrać rozwiązanie jak najlżejsze. W takiej sytuacji najlepiej sprawdzi się produkt wykonany z aluminium, ponieważ materiał ten wytrzymuje większy nacisk, niż większość najlepszych stalowych bagażników dachowych, przy o 1/3 mniejszej wadze.

Ograniczenie wagi dotyczy przede wszystkim sytuacji, gdy auto się przemieszcza. Na postoju obciążenie może być większe, wiec namiot dachowy z bagażnikiem zbliżający się do granicy nośności nie jest problemem, tak samo jak kilka osób i ich kilogramy, które mogą w nim spać na biwaku. Jednak jeśli rozważacie ciężkie namioty, najlepiej zamocować je na aucie bez bagażnika, bezpośrednio na poprzeczkach.