Toyota RAV4 – używany SUV, na którego Cię stać
Wszyscy lubimy praktyczne samochody. Takie, które sprawdzą się w mieście i na wsi, na asfalcie i nieutwardzonych drogach, w czasie krótkiego wypadu na zakupy i długiej wyprawy na narty. Stąd wielka popularność SUV-ów. Marką, która rozpoczęła tę modę była Toyota, która w 1989 roku zaprezentowała światu samochód koncepcyjny RAV-FOUR. Auto będące połączeniem samochodu osobowego i terenówki zwróciło uwagę publiczności i po pięciu latach doczekało się wersji produkcyjnej. Od tamtego czasu na rynek trafiły cztery generacje kultowego SUV-a Toyoty, a sam model mocno się zmienił. Wielka popularność RAV4 sprawiła, że auto jest szeroko dostępne na rynku wtórnym. Sprawdzamy, jak zmieniał się na przestrzeni lat i ile kosztuje używany SUV Toyoty.
Z wiatrem we włosach
Pierwsza generacji Toyoty RAV4 trafiła do salonów wiosną 1994 roku. Samochód był dostępny w odmianie 3-drzwiowej (występującej również z miękkim dachem) i 5-drzwiowej. Wersję z trojgiem drzwi można by dzisiaj śmiało nazwać małym, miejskim SUV-em – auto miało trochę ponad 3,7 m długości i niespełna 1,7 m szerokości. Było więc o 20 cm dłuższe i tak samo szerokie jak aktualna Toyota Yaris. W środku znajdowały się tylko cztery miejsca i skromnych rozmiarów bagażnik. Znacznie większą przestrzeń oferowała odmiana 5-drzwiowa, licząca ponad 4,1 m długości. Niezależnie od wersji nadwoziowej, pod maskę japońskiego SUV-a trafiła tylko jedna jednostka - benzynowy silnik 2.0 o mocy 125 KM. Chociaż RAV4 pierwszej generacji była dostępna z napędem na przód, większość aut powstała w wersji ze stałym napędem 4x4. W 1998 roku samochód przeszedł facelifting, który dotknął przede wszystkim w przedniej części nadwozia. Produkcja RAV4 I generacji zakończyła się dwa lata później.
Ceny: od kilku do 15 tys. zł.
Ceny pierwszej generacji SUV-a zaczynają się od kilku i dochodzą do 15 tys. złotych. W ofertach dominują auta w odmianie 3-drzwiowej, wyposażone w manualną skrzynię biegów. Wersja z pięciorgiem drzwi jest rzadziej spotykana i często nieco droższa. Bez problemu znajdziemy egzemplarze wyposażone w takie elementy jak klimatyzacja, elektryczne lusterka i szyby, centralny zamek, ABS czy poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera.
RAV4 żegna się miękkim dachem
Druga generacja Toyoty RAV4 trafiła do sprzedaży w 2000 roku. Samochód ponownie był dostępny w dwóch wersjach nadwoziowych – 3- i 5-drzwiowej, ale już bez odmiany z miękkim dachem. Wzrosły wymiary SUV-a. Wersję 3d wydłużono o ponad 10 cm, a wariant 5d urósł o kilka centymetrów. Powiększono za to gamę silników. Do wybory były dwa silniki benzynowe – 1.8 VVTi o mocy 125 KM i 2.0 MPV wytwarzający 150 KM, a także diesel D-4D 2.0 o mocy 116 KM. Odmiany z dwulitrowymi silnikami wyposażono w stały napęd 4x4 ze sprzęgłem wiskotycznym, natomiast benzynowa wersja 1.8 otrzymała jedynie napęd na przednią oś.
Ceny: od 10 do 30 tys. zł.
Za sprawną Toyotę RAV4 II generacji na polskim rynku musimy zapłacić co najmniej około 10 tys. zł. Ceny używanego SUV-a dochodzą do niemal 30 tys. zł. Inaczej niż w przypadku poprzedniej generacji, na portalach aukcyjnych dominują wersje 5-drzwiowe. W najlepszych odmianach Toyotę RAV4 z tego okresu wyposażono m. in. w klimatyzację automatyczną, boczne poduszki powietrzne, podgrzewane lusterka, komputer pokładowy, ASR i ESP.
Ciekawa para - RAV4 i V6
Trzecia generacja Toyoty RAV4 została zaprezentowana w 2005 roku. Japoński producent na stałe zrezygnował z 3-drzwiowego nadwozia i odtąd SUV jest dostępny jedynie z pięciorgiem drzwi. Ponownie wzrosła długoś nadwozia, które mierzyło już niemal 4,4 m, o kilka centymetrów zwiększono również jego szerokość. Po raz kolejny poszerzono paletę silników. W ofercie znalazło się kilka jednostek benzynowych o pojemnościach od dwóch do 3,5 litra i mocach od 152 do 269 KM, a także szereg diesli 2.2 dysponujących mocami od 136 do 180 KM. W RAV4 trzeciej generacji zrezygnowano również ze stałego napędu na cztery koła. Zastąpił je układ ze sprzęgłem wielopłytkowym, załączający tylną oś w razie potrzeby. Użytkownik mógł również ręcznie włączyć napęd 4x4 w SUV-ie, ale po przekroczeniu prędkości 40 km/h był on automatycznie rozłączany.
Ceny: od 20 do 70 tys. zł.
Ceny używanej Toyoty RAV4 trzeciej generacji na polskim rynku zaczynają się od 20 tys. złotych, a w przypadku najlepiej wyposażonych i utrzymanych egzemplarzy dochodzą do 70 tys. złotych. Wybór jest naprawdę spory, a przy odrobinie szczęścia pośród ofert możemy natrafić na niedostępną w oficjalnej sprzedaży w Polsce 269-konną wersję V6. W wyposażeniu najlepszych egzemplarzy możemy znaleźć m.in. klimatyzację dwustrefową, nawigację satelitarną, tempomat, czujniki zmierzchu, system dostępu bezkluczykowego, elektrycznie sterowane fotele, tryb jazdy sportowej czy łopatki zmiany biegów.
Ponad 4,5 m japońskiego auta
Czwarta generacja Toyoty RAV4, będąca nada w oficjalnej sprzedaży, trafiła na rynek w 2013 roku. Stylistka samochodu ponownie uległa dużym zmianom, wyraźnie wzrosły również jego rozmiary – długość znacznie przekroczyła 4,5 m, szerokość 1,8 m, a rozstaw osi powiększono do 2,6 m. Wzrost wielkości bardzo pozytywnie wpłyną na przestronność wnętrza – nawet dorośli pasażerowie podróżujący na tylnych siedzeniach nie mogą narzekać na brak miejsca, a pojemność bagażnika osiągnęła prawie 550 litrów. Początkowo samochód był oferowany z jednostką benzynową Valvematic o mocy 152 KM i dwoma silnikami Diesla – 124- i 150-konnym. W wersjach z napędem na 4x4 w SUV-ie ponownie zastosowano układ załączający tylną oś w razie potrzeby, lecz wyraźnie unowocześniony. Pozostawiono również funkcję zblokowania centralnego mechanizmu różnicowego, pozwalający, by obie osie otrzymywały taką samą ilość momentu obrotowego.
Nadchodzi hybrydowy SUV
Od faceliftingu, który nadszedł w 2015 roku auto jest dostępne w trzech wersjach – benzynowej z silnikiem 2.0 Valvematic o mocy 152 KM, wysokoprężnej z 143-konnym dieslem D4-D 2.0 i najmocniejszej, hybrydowej o łącznej mocy 197 KM. Hybrydowy SUV jest dostępny z inteligentnym napędem 4x4 E-Four, w którym tylna oś jest napędzana za pomocą silników elektrycznych. Odświeżenie modelu przyniosło również widoczne zmiany stylistyczne – przód auta zyskał bardziej nowoczesny wygląd, zmodyfikowano również stylistykę tylnych świateł i kokpitu.
Nowa Toyota RAV4 za mniej niż 96 tys. zł.
Ceny używanych Toyot RAV4 IV generacji zarejestrowanych w Polsce zaczynają się od około 70 tys. zł. Co ciekawe, nowy egzemplarz SUV-a prostu z salonu zgodnie z aktualnym cennikiem promocyjnym dostaniemy już za 95 900 zł. Na pokładzie najlepiej wyposażonych aut znajdziemy m.in. system kamer z widokiem 360°, elektrycznie unoszone drzwi bagażnika, podgrzewanie tylnej kanapy, automatyczną klimatyzację dwustrefową, układ monitorowania martwego pola w lusterkach, a także rozbudowany pakiet bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense.