Siła w parze z bezpieczeństwem. Toyota Hilux z najnowszymi systemami T-MATE
Krótka i spokojna przejażdżka czy wymagająca i wielogodzinna wyprawa? Niezależnie od okoliczności trzeba pamiętać, że w każdej sytuacji najważniejsze jest bezpieczeństwo. Toyota Hilux choć słynie ze swojej siły i niezawodności poza utwardzonymi szlakami, jest także wzorem do naśladowania pod kątem bezpieczeństwa. Legendarny pick-up jest dostępny z szeroką gamą systemów wsparcia kierowcy. Czym są i jak działają systemy Toyota T-MATE?
Każda Toyota jest inna, ale wszystkie łączy niezawodność i bezpieczeństwo. Każdy model japońskiej marki, niezależnie segmentu i wersji nadwozia, może zostać wyposażony w szereg systemów wspomagających jazdę kierowcy i komfort pasażerów. Dotyczy to nie tylko osobowych modeli Toyoty, ale także aut użytkowych z rodziny Toyota Professional.
Jednym z nich od ponad 55 lat jest Toyota Hilux, która słynie na całym świecie ze swojej niezłomności i wyjątkowej siły. Legendarny pick-up od 1968 roku jest wzorem do naśladowania i absolutnym bestsellerem, którego na całym świecie sprzedało się już ponad 20 milionów egzemplarzy. Z jakimi systemami występuje Toyota Hilux i za co są odpowiedzialne?
Poczuj się bezpiecznie. Czym są systemy Toyota T-MATE?
Ktoś mądry kiedyś powiedział, że wszystkich scenariuszy nie można przewidzieć, ale do wszystkich można się przygotować. Pod tą filozofią podpisuje się Toyota, która dążąc do zminimalizowania skutków zdarzeń drogowych oraz liczby ofiar śmiertelnych w wypadkach, każdy swój model wyposażyła w inteligentne systemy bezpieczeństwa T-MATE. Które z nich znajdziemy na pokładzie Toyoty Hilux?
Systemy bezpieczeństwa z rodziny Toyota T-MATE, które są filarami bezpieczeństwa w Toyocie Hilux to m.in. układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych, układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu z funkcją powrotu na zadany tor jazdy (LDA + SC), układ wykrywania zmęczenia kierowcy (SWS), układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA) oraz inteligentny tempomat adaptacyjny (iACC) i system automatycznego powiadamiania ratunkowego (eCall). Za co konkretnie są odpowiedzialne i w jaki sposób działają?
Układ wczesnego reagowania (PCS) wykrywa ryzyko zderzenia z innymi pojazdami, pieszymi i rowerzystami i ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym i wizualnym. Jeżeli kierowca nie zareaguje na czas, samochód zacznie automatycznie hamować, aby nie dopuścić do kolizji lub zminimalizować jej skutki.
Układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA + SC) powiadamia kierowcę sygnałem dźwiękowym i komunikatem na wyświetlaczu wielofunkcyjnym, w momencie, gdy pojazd zaczyna opuszczać pas ruchu bez wcześniejszego użycia kierunkowskazu. W awaryjnej sytuacji samochód powróci na pierwotny tor jazdy poprzez przyhamowanie kół po wewnętrznej stronie.
Inteligentny tempomat adaptacyjny z kolei utrzymuje stały zadany dystans od poprzedzającego auta, a w sytuacji, gdy odległość zaczyna się zmniejszać, tempomat automatycznie zaczyna hamować i uruchamia światła stop. W samochodach wyposażonych w układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA) system dodatkowo odczytuje ograniczenia prędkości i sugeruje dostosowanie stylu jazdy do obowiązujących limitów.
System powiadamiania ratunkowego eCall zostaje aktywowany, gdy dochodzi do poważnego zdarzenia, by zaoszczędzić cenne sekundy, automatycznie łącząc się z numerem 112 i wzywając pomoc, nawet jeśli kierowca ani żaden z pasażerów nie są w stanie tego zrobić. Pomoc zostanie wezwana automatycznie za każdym razem, gdy na skutek zdarzenia zostaną uruchomione poduszki powietrzne. Pomoc może też zostać wezwana w dowolnej chwili przy użyciu przycisku, dzięki któremu można łatwo połączyć się z operatorem, np. jeśli kierowca jest świadkiem poważnego wypadku.
Priorytet w każdej wersji wyposażenia
Każdy z wymienionych systemów ułatwiających jazdę w mieście i na autostradzie jest oferowany w ramach wyposażenia standardowego we wszystkich wariantach Hiluxa obecnie dostępnych na polskim rynku - począwszy od wersji wyposażenia SR (od 145 384 zł netto) do topowej wersji GR SPORT (od 210 184 zł netto).
Do listy systemów T-MATE zaliczają się także przednie i tylne czujniki parkowania oferowane dla wersji SR za dopłatą 1600 zł (bezpłatne od wersji SR5) oraz niewymagający dopłaty system stabilizacji toru jazdy przyczepy (TSC) i system wspomagający zjazd ze wzniesienia (DAC) oraz kamera cofania).
Od wariantu SR5+ (od 174 084 zł netto) do odmiany GR Sport (od 210 184 zł netto) w standardzie auto jest dodatkowo wyposażone w monitor panoramiczny z systemem kamer 360 stopni (PVM). W takiej konfiguracji Toyota Hilux posiada już kompletny wachlarz systemów Toyota T-MATE, będąc jednocześnie jedynym pick-upem na rynku, który oferuje tak wysoki poziom bezpieczeństwa.