Toyota Hilux Vigo do zadań specjalnych
Kiedy podczas biegu w Kołobrzegu w biurze organizatora powstał dylemat, jak dostarczyć sprzęt na metę zlokalizowaną w nadmorskich piaskach, sytuację uratował Hilux. Nie pierwszy raz spory bagażnik, połączony z prostym, ale skutecznym napędem na 4 koła, pozwolił Łukaszowi wykonać kawał dobrej roboty i dostarczyć sprzęt do pomiaru czasu biegaczy tam gdzie trzeba.
POSZUKIWANIA
Właściciel firmy Chronosports zajmującej się pomiarem czasu podczas coraz popularniejszych i licznych w ostatnim czasie w zawodów biegowych szukał auta, które byłoby sprawne terenowo (ze względu na często trudny dojazd i lokalizacje tras oraz mety) i jednocześnie posiadającego pojemny bagażnik. Rozważane były różne opcje jednak z naciskiem na Toyotę ze względu oczekiwaną trwałość i bezawaryjność. Motoryzacyjny dziennikarz, Patryk Mikiciuk z którym drogi właściciela firmy skrzyżowały się podczas zlotów aut zabytkowych bardzo polecał Hiluxa: bo sprawdzony (również w dziennikarskich testach), prosty konstrukcyjnie, pojemny, na lata. Ponadto do wyboru pikapa skłaniały oczywiście ówczesne przepisy podatkowe, traktujące tego typu auta jako ciężarówki a więc z większą możliwością odliczeń. Jednak podstawowym atutem była odrębna przestrzeń ładunkowa. Dlaczego? Przewożony sprzęt już na miejscu, podczas pracy może stać w otwartej skrzyni, a że jest ona oddzielona od kabiny to np. podczas mrozów czy innych niedogodności pogodowych można schronić sie do zamkniętego wnętrza auta.
ZAKUP
W 2007r. gdy prowadzone były poszukiwania auta rynek jeszcze nie był przygotowany na zwiększenie popularności pikapów. Obecnie w dobie dostępności Hiluxów w różnych opcjach wyposażeniowych i silnikowych trudno uwierzyć, że parę lat temu Toyota oferowała swojego pikapa na rynku polskim tylko z jednym silnikiem 2,5 D4D o mocy 120 KM i że czas oczekiwania na auto przekraczał pół roku. Okazało się, że prościej i szybciej nabyć takie auto w Niemczech gdzie dodatkowo w ofercie Toyoty były modele z silnikiem 3.0 o mocy 171 KM. Demonstracyjny egzemplarz w najbogatszej wersji wyposażeniowej SR5, manualna skrzynią, klimatyzacją, welurową tapicerką nabyto od jednego z tamtejszych dealerów.
MODYFIKACJE
Zakupione auto przez sprzedawcę zaopatrzone było już w zabudowę skrzyni ładunkowej firmy ARB. Aby nabrało bardziej terenowego charakteru w warsztacie Arka Hasnego specjalizującego się w serwisowaniu i modyfikacjach aut terenowych w podwarszawskiej Kobyłce dodano kilka usprawnień, które ułatwiają poruszanie poza utwardzonymi szlakami. Zmieniono przede wszystkim opony z szosowych na AT-ki sprawdzonej marki BFGoodrich, w rozmiarze 285x65 i na stalowych, 16 calowych felgach. Wymieniono też zawieszenie na Dobinsonsa +2", dodano osłony aluminiowe silnika oraz stalowe progi marki COYOT. Wprawdzie w planach nie było głębokiego brodzenia mogącego skutkować zalaniem silnika ale mimo wszystko auto zaopatrzono w snorkel firmy SAFARI. Ciekawie rozwiązano kwestię wyciągarki. Płytę pod nią umieszczono za oryginalnym zderzakiem tak, że na zewnątrz widoczny jest tylko ślizg do liny. Całość jest skuteczna i przydatna, jednocześnie nie szpecąc pojazdu.
UŻYTKOWANIE
Decydując się na Hiluxa z tamtych lat trzeba sobie zdać sprawę, że pomimo najbogatszego pakietu wyposażeniowego SR5 jest to nadal auto o standardzie ciężarówki. Plastiki są twarde i łatwe do zarysowania, klimatyzacja tylko manualna we wszystkich wersjach, brak komputera pokładowego, itd. Już późniejsze wersje po roku 2009 z 3 litrowymi silnikami doposażano takie luksusy jak lepsze fotele, czterotłoczkowe hamulce tarczowe, klimatronik, 6 poduszek bezpieczeństwa, komputer pokładowy, itd. Jednak do celów w jakich kupiono auto, Hilux VII generacji w pierwszej, przedliftingowej wersji sprawdza się znakomicie. Prosty napęd na 4 koła (dołączana sztywno przednia oś), reduktor, przeprowadzone usprawnienia pozwalają na bezproblemowe przemieszczanie się w terenie. Przewożony sprzęt w całkiem pojemnej przestrzeni bagażowej (około 2m3) przez ostatnie 9 lat zawsze docierał do celu. Cztery koła hiluxa dowożą regularnie aparaturę pomiarową na takie imprezy jak Maraton Kampinoski, Bieg AGH, Maratony MTB. Autem wytyczano też trasy biegów górskich OSSONA CUP a na Jurajskim Borowaniu w kategorii open właściciel uplasował się na 5 pozycji z nagrodą specjalną za najdłuższy pojazd podczas imprezy.
Najważniejszą cechą oczekiwaną po aucie miała być jego bezawaryjność. Tutaj Toyota nie rozczarowała. Po 240 000 przejechanych kilometrach dopadły ją typowe usterki modelu czyli awaria alternatora po 150 tys. przebiegu, wymiana uszczelnień przednich półosi, łożyska koła tylnego i krzyżaka wału. Hilux załapał się także na dwie akcje serwisowe: wymianę smoka oleju oraz paska pod kierownicą. I to wszystko...
PLANY NA PRZYSZŁOŚĆ
Ponieważ auto sprawdziło się, nadal będzie wozić sprzęt na biegowe trasy przez co najmniej następne ćwierć miliona kilometrów. W chwili obecnej planowane są dalsze jego usprawnienia, właściciel zakupił stalowy zderzak sprawdzonej firmy Fabryka4x4. Dzięki temu, że pojazd jest zarejestrowany w Polsce przed 1.11.2007 może to być konstrukcja jak najlepsza i trwała, której nie ograniczają przepisy Unii Europejskiej.
TOYOTA HILUX 2007, 3.0 |
SILNIK - 3.0 L 1KD-FTV, 2982 cm3 Turbodiesel CommonRail, D-4D DOHC I4, 16-zaworowy bezpośredni wtrysk, 171 KM przy 3600 obr/min, 343 Nm przy 1400-3400 obr/min |
SKRZYNIA ROZDZIELCZA Dwubiegowa, sterowana elektromechanicznie: H=1.000, L=2,566, stały napęd kół tylnych, dołączany napęd kół przednich, LSD tylnego mostu, przekładnia główna 3,909 |
SKRZYNIA BIEGÓW 5- stopniowa, manualna |
ZAWIESZENIE PRZEDNIE Niezależne, podwójne wahacze poprzeczne, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe, stabilizator zawieszenie +2” Dobinsons (amortyzatory + sprężyny) |
ZAWIESZENIE TYLNE Zależne, podłużne, dwustopniowe resory paraboliczne, amortyzatory teleskopowe + 2 ‘’ amortyzatory Dobinsons + dłuzsze wieszaki |
UKŁAD HAMULCOWY Dwuobwodowy ABS, EBD, tarcze z przodu, bębny tył, wspomaganie podciśnieniowe, hamulec pomocniczy mechaniczy na tyne koła, |
KOŁA BF Goodrich T/A 305/70r16, 285/65/16 – felgi stalowe Toyota |
NADWOZIE 4 drzwiowe nadwozie zamknięte oparte na ramie |
WYMIARY Długość, 5255mm, szerokość 1835 mm, wysokość 1810mm, rozstaw osi 3085 mm, promień skrętu kół/nadwozia 6,2/6,5m, |
MASY/OBIĘTOŚCI Masa własna 1885kg, pojemność skrzyni ładunkowej (do linii burt) - 1520x1510x450mm, pojemność zbiornika paliwa 80l |
OSIAGI Prędkość maksymalna 170km/h, średnie zużycie paliwa miasto/poza miastem/mieszany 10,3/8,3/7,1 l/100 km |
Dodatki: - Wyciągarka KingOne Winch - Snorkel Safari - nadbudowa ARB
|
Tekst: Ireneusz Rek
Zdjęcia: Ireneusz Rek, Łukasz Maletz
ZOBACZ GALERIĘ ZDJĘĆ