Land Cruiser 120 stanowi kontynuacje linii Prado, zapoczątkowanej modelem LJ70. Jeszcze do niedawna był zbyt drogi żeby pasjonaci offroadowego wykorzystania tego typu aut chcieli realizować swoje pasje właśnie w tym modelu. Auto nie budziło również zaufania u terenowej braci ze względu na nowoczesny, opływowy wygląd. Czy słusznie? W perspektywy czasu i doświadczeń jakie mamy z tymi autami trzeba powiedzieć, że Toyota wyciągnęła wnioski z bledów popełnionych przy konstruowaniu modelu J9 i zastępująca go J12 była już o wiele solidniej skonstruowana dzięki czemu znakomicie sprawdza się na offroadowych szlakach. Nie bez znaczenia jest też fakt, że w większości są to auta wyprodukowane przed październikiem 2007r dzięki czemu legalnie można wyposażać je w niehomologowane, stalowe zderzaki.

 

tytulowa LC 12 expedycja

 

Model pokazano publiczności w 2002 roku podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu. 120-ka zaprojektowana w Europie, w Centrum Projektowym ED2 na południu Francji była pierwszym Land Cruiserem który nie powstał w Japonii. Do jego napędzania na naszym rynku dostępne były właściwie tylko dwa silniki: 4.0 V6, z automatyczną skrzynią (w większości przypadków) oraz bardziej popularny diesel D4-D z 163 KM i 343 Nm, oraz skrzynią 5 man. lub 4 aut (1KD-FTV).  Tych, których zainteresował ten model zapraszamy do lektury TOYPEDII, gdzie opisaliśmy go dokładniej.

Auto które widzimy na zdjęciach to efekt przebudowy wykonanej w firmie eXpedycja zlokalizowanej w Chwaszczynie pod Gdynią. Jakie prace wykonano aby sprawić by ten Land Cruiser zyskał większą dzielność terenową? Pierwszy krok to przegląd blacharski auta oraz konserwacja ramy. Po wypiaskowaniu, wypłukaniu i osuszeniu podwozia, zastosowano preparat Ikorol do wnętrza ramy, na łączenia blach i w profile, epoksydowy podkład z przemysłu okrętowego, Raptor na całe podwozie oraz Fluidole w profile i zakamarki.

 

IMG 2709

 

Zabezpieczenie karoserii

Auto które porusza się w terenie jest narażone na bardzo niszczycielski kontakt przyrody z karoserią. Jej zabezpieczenie można wykonać na wiele sposobów. W tym przypadku całe auto zostało po prostu pokryte sprawdzonym produktem, czyli powłoką Raptor w szarym kolorze, a listwy w czarnym, pasującym do zderzaków.

 

IMG 2900

IMG 2745

 

Zderzaki

Przód i tył auta zyskał dodatkową ochronę dzięki stalowym zderzakom. W przypadku przedniego jest to nowość w ofercie serwisu: produkt More 4×4. Wykonany ze stali 6, 4 i 3 mm ma tą zaletę, że zastosowano w nim podpory bocznych krawędzi co daje możliwość precyzyjnego ustawienia zderzaka względem nadwozia. Dodatkowo umieszczono w nim wyciągarkę More 4×4 13000 X-Pro z liną syntetyczną.

 

IMG 2855

 

Bagażnik dachowy

Ważnym elementem wyposażenia auta terenowego, a w szczególności tego wykorzystywanego na wyprawach jest bagażnik dachowy. Pozwala on na ukrycie/zabranie dodatkowego wyposażenia (np. oświetlenia, Hi-Lifta), bagaży ale też np. namiotu dachowego. W tym przypadku również zastosowano produkt  More4x4. Dzięki temu że jest właśnie dedykowany do tego modelu Toyoty jego montaż jest niebywale prosty. Dzięki przemyślanej konstrukcji ukryte w nim lampy są znakomicie chronione przed uszkodzeniami, a instalacja elektryczna ukryta wewnątrz profili bagażnika.

 

Progi

Land Cruisery zwykle wyposażane były przez producenta w stopnie, które bardzo ułatwiają wsiadanie, pakowania bagaży na dach, estetycznie wyglądają. Jednak specyfika terenowego poruszania się po bezdrożach definiuje konieczność ich wymiany na element bardziej odporny, na stałe przymocowany do ramy a nie karoserii. Stąd zmiana oryginalnych elementów na stalowe, dedykowane do tego pojazdu, na stałe przyspawane do ramy. Powierzchnia przylegania podpory progu do ramy jest wysokości ramy, a najważniejszymi spawami są właśnie te krańcowe, górny i dolny, które zapewniają podporze progu przyleganie na całej wysokości ramy.

 

IMG 2932

IMG 2938

 

Osłony

Zabezpieczenie podwozia do Toyoty Land Cruiser J120 mającej pracować w terenie, musi być solidne. W tym przypadku są to również produkty More 4×4 wykonane z blachy o grubości 4mm. W przypadku tej Toyoty są to: osłona mostu i silnikaosłona skrzyni i osłona reduktora.

 

IMG 2731

 

Snorkel

W standardowym aucie powietrze do silnika zasysane jest z okolic przedniego błotnika. Przy głębokim brodzeniu miejsce to może znaleźć się pod wodą. Jeśli często jeździmy na wypady i mamy obawę, że możemy zalać silnik, powinniśmy mieć snorkel. Sprawdzi się on również znakomicie na wyprawach w kolumnie aut, gdy poruszamy sie po pylistych drogach. Powietrze zasysane jest wówczas z wyższego punktu i jest większa szansa, że nie wciągniemy tyle pyłu i brudu z powietrza. Snorkel do Toyoty Land Cruiser to układanka elementów, które trzeba właściwie poskładać. Jednak nie zawsze to wystarcza i koniecznością jest uszczelnienie puszki filtra powietrza. Wszystkie łączenia najlepiej połaczyć na klej do szyb.

Zawieszenie

Przy okazji prac remontowo naprawczych w warsztacie zamontowano zawieszenie z liftem 2 cale Ironman. Nie poleca się podnosić tego typu auta wyżej ze względu na fakt, że zawieszenie niezależne jakie posiada Land Cruiser 120 z przodu nie toleruje zbytniego podnoszenia. Po prostu wahacze nie mogą dobrze pracować gdy zakres ich pracy za bardzo zmienimy. Ma to też wpływ na awaryjność takiego układu.

 

Tekst i zdjęcia: eXpedycja.pl 

expedycja