Land Cruiser VDJ 200 - Maciej B
Land Cruiser 200 to największa i najbardziej luksusowa wersja terenowej Toyoty dostępnej na naszym rynku. Swego czasu w telewizyjnym programie AUTOMANIAK prowadzący szukali idealnej terenówki. Pomimo zastrzeżeń co do pokazywanych wówczas aut porównanie dowiodło, ze król jest jeden. I jest nim właśnie ten model. Podczas Toyota Offroad Festivalu we Włościejewkach uwagę zwracała czarna dwuseta, doposażona offroadowo, przykurzona od jazdy po torze Autodromu 4x4 i okolicznych terenowych ścieżkach. Jej użytkownikiem jest Maciej Burakowski z Bydgoszczy.
Dlaczego LAND CRUISER?
Autami terenowymi zajmował się od zawsze, przeszedł przez inne marki i stwierdził, że jest to optymalny wybór, gdy bierzemy pod uwagę zdolności terenowe, ale też trwałość. Wcześniej jeździł 70-ką, 90-ką, 120-ką, 150-ką ale zawsze marzeniem był największy Land Cruiser. I gdy tylko znalazł się w zasięgu możliwości finansowych - dołączył do rodziny. Dlaczego akurat J20? Każdy kto kocha motoryzację lubi też duże silniki. Za ich moc i ten charakterystyczny dźwięk V8. To, co trzeba oddać, to fakt, że Land Cruiser 200 to bardzo luksusowy sposób poruszania się w terenie, jednak nie jest szosowym pozerem jak większość dostępnych obecnie SUV-ów.
Ramowa konstrukcja, sztywny tylny most, reduktor, wiele systemów wspomagających poruszanie się poza drogami. Jest też duży. To nie pomaga w terenie, jednak daje poczucie bezpieczeństwa. Znajomi Maćka, uczestniczący w poważnym wypadku właśnie w Land Cruiserze 200, wyszli z niego właściwie bez szwanku, więc taki crash test ze szczęśliwym finałem dodatkowo umocnił go w twierdzeniu, że był to trafny wybór. Land Cruiser 200 jest też bardzo uniwersalny. Bardzo dobrze prowadzi się po drodze, z dużymi prędkościami. Silnik diesla V8 o pojemności 4461 cm3 i mocy 286 (650 Nm przy 1600-2800 obr./min.) z dwoma turbosprężarkami w połączeniu z sześciostopniową automatyczną skrzynią biegów do setki rozpędza się w 8,2s! Pozwala też na bezproblemowe holowanie nawet dużych przyczep. A gdy już znudzi Was droga - potrafi zjechać z utwardzonego traktu i dać wiele frajdy z przedzierania się przez przeciwności terenowe.
Jedyną wadą tego akurat egzemplarza jest fakt wyposażenia go przez poprzedniego właściciela w tuingowe hamulce firmy Alton. Są one dedykowane do modeli opancerzanych, więc posiadają bardzo twarde i duże tarcze oraz 6-tłoczkowe zaciski. Na drodze sprawdzają się świetnie, jednak nie pozwalają na założenie felg mniejszych niż 20". Niestety na rynku trudno zakupić opony terenowe do takiej felgi.
Co pomaga w terenie?
- Niezastąpiony jest system Crawl Control, który sterując pracą silnika i układu hamulcowego utrzymuje stałą prędkość pojazdu na jednym z pięciu poziomów prędkości.
- Napęd 4x4 z centralnym mechanizmem różnicowym LSD Torsen. Rozdziela on automatyczne moment obrotowy pomiędzy przednią a tylną oś w proporcji 40/60% (przód/tył). W razie potrzeby do 50% może zostać przekazany na przód lub do 70% na tył. Centralny mechanizm różnicowy można również zablokować w proporcji 50/50%.
- Reduktor, załączany prostym, obrotowym przełącznikiem.
- Bezpieczne i pewne ruszanie na stromych i śliskich zboczach umożliwia HAC automatycznie kontrolując hamulec, kiedy kierowca przechodzi od hamulca do gazu i tym samym system redukuje ruch wsteczny.
- System wspomagający zjazd ze wzniesienia DAC, obsługiwany przez kierowcę i uruchomiany gdy wybrany jest tryb L4.
- Kontrola zawieszenia KDSS. Jest to system zmiennej sztywności stabilizatorów niwelujący przechyły podczas jazdy po asfalcie i zapewniający lepszą trakcję i wykrzyże podczas pokonywania przeszkód terenowych.
- Zderzak ARB dedykowany do J20
- Dodatkowe oświetlenie na zderzaku
- Osłony
- Snorkel
Tekst i zdjęcia: Ireneusz Rek
GALERIA ZDJĘC