Land Cruiser FZJ 80 - Emsi
W roku 1989 pojawiła się informacja o następcy produkowanego w latach 80-tych modelu J6. Nowe auto miało być bardziej komfortowe, ale nacisk położono również na jakość i trwałość podzespołów. Patrząc z perspektywy czasu stwierdzić można, że model J8 spełnił założenia konstruktorów, czego dowodzą auta opisane na www.landcruiser.pl. Pomimo wielu lat użytkowania, 80-ki nadal przemierzają świat. Mariusz Reweda w swoim kamperze przebył wiele tysięcy kilometrów bezdroży w podróżach po świecie. Krzysztof Gadzało niedługo dobije z przebiegiem swojego auta do miliona kilometrów. Mariusz Jajesniak tak bardzo polubił Lexusa LX450 opartego na modelu J8, że auto kupione do upalania po USA sprowadził do domu i przemierza szlaki Europy.
80-ka, którą tu przedstawiamy, to jeden z bardziej lubianych, a rzadkich egzemplarzy na naszym rynku, wyposażony w dzielone w pionie tylne drzwi. Do jego napędu służy sześciocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy o pojemność 4 476 cm3 i mocy 215 KM z automatyczną skrzynią biegów.
Jego poprzedni właściciel starannie wyremontował nadwozie, jednak stracił serce do terenowych wyjazdów i "porzucił" auto, aż wreszcie postanowił sprzedać. Z drobnymi usterkami układu hamulcowego trafiło do pasjonata marki, który postanowił przywrócić mu sprawność i przygotować do terenowych wycieczek. Serwisu Land Cruisera podjął się Arek Hasny z COYOT RACING w podwarszawskiej Kobyłce.
PRZYWRACANIE SPRAWNOŚCI AUTA
Najważniejszym celem w przygotowaniu auta było dokładne jego sprawdzenie, naprawa wszystkich usterek oraz wymiana wszystkich podzespołów zużytych, mogących sprawiać kłopoty w przyszłości. Silnik, wyposażony w instalacje gazową, został jej pozbawiony. Wprawdzie motor ten dobrze znosi gazowanie, jednak auto miało być jak najbardziej "fabryczne" w oryginale. Posiadana wcześniej instalacja wymusiła wymianę cewki, świec, przewodów wysokiego napięcia, kopułki oraz palca rozdzielacza. Rzędowa "szóstka" chodzi teraz jak nowa.
Zdiagnozowano problem z hamulcami. Po wymianie nieszczelnego serwa hamulcowego na sprawne, używane, auto zatrzymuje sie znów prawidłowo.
Przeglądowi poddano również mosty i wały. Okazało się, że ponad 20 lat eksploatacji spowodowało konieczność wymiany krzyżaków. Podobnie łożyska w mostach, końcówki kierownicze, uszczelniacze kul. Simmeringi półosi oraz flansz wymieniono na wszelki wypadek. Po oględzinach stwierdzono konieczność wymiany czopu piasty. Nie był to tani element, ale i ten został zastąpiony nowym, oryginalnym.
Oczywiście, zadbano również o tak podstawowe sprawy, jak wymiana olejów w silniku, skrzyni biegów, mostach, reduktorze. Do tego celu użyto olejów znanych w motosporcie, firmy SORT.
Ponieważ lampy przednie i tylne nie były już w najlepszej kondycji - wymieniono je na nowe.
DODATKOWE WYPOSAŻENIE WNĘTRZA
Auto w planach miało służyć do dalekich wypraw. Do wnętrza zamontowano więc wygodniejsze fotele i kanapę z modelu J10. Wprawdzie są one większe i potrzebne były przeróbki, ale zapewniają więcej komfortu, a udało się je zamontować w oryginalnych mocowaniach.
Kolejnym wyposażeniem podnoszącym jakość podróży jest konsola sufitowa firmy African Outback z miejscem na CB radio (jest na wyposażeniu) i oświetleniem ledowym. Dodatkowo sprawdzono działanie wszystkich elementów i po znalezieniu problemu z silnikami opuszczającymi szyby - również je wymieniono na sprawne.
MODYFIKACJE TERENOWE
- Opony 33" Goodyear Wrangler Duratrac (5 szt) na stalowych felgach, które w tym wzorze dodawane było do wersji LC na rynki arabskie i Afrykę
- Wymienione zawieszenie na Dobinsons + 2" ze zwiększoną nośnością, na użycie wyciągarki i stalowego zderzaka
- zderzak stalowy firmy UP
- wyciągarka King One 12000 lbs (5443 kg)
- snorkel TJM
- bagaznik dachowy jako platforma do namiotu dachowego marki Hannibal
- amortyzator skrętu Dobinsons
Obecnie auto szuka nowego właściciela. Land Cruiser to legenda trwałosci i niezawodności. Model 80, tak zadbany, z pewnością jeszcze długo będzie woził przyszłego własciciela po świecie.
Tekst: Ireneusz Rek, zdjecia: Kacper Nowogrodzki
GALERIA ZDJĘC