Toyota Highlander - przede wszystkim bezpieczeństwo!
Nowy Highlander Hybrid otrzymał najnowszą wersję pakietu systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense, których zadaniem jest zapobieganie kolizjom lub ograniczanie ich skutków. Nowe funkcje sprawiają, że TSS wspomaga kierowcę w bezpiecznej jeździe w jeszcze większym zakresie sytuacji na drodze. Pakiet zawiera m.in. układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z funkcją wykrywania pieszych w dzień i w nocy oraz rowerzystów w dzień, inteligentny tempomat adaptacyjny działający w pełnym zakresie prędkości, współpracujący z układem rozpoznawania znaków drogowych (RSA), asystenta utrzymania pasa ruchu (LTA) i automatyczne światła drogowe (AHB).
System PCS otrzymał kilka nowych funkcji, takich jak układ wykrywania samochodów nadjeżdżających z naprzeciwka (zapobiegający zderzeniu czołowemu), układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach oraz wspomaganie kierownicy w razie ryzyka zderzenia (ESA) współpracujące z układem wykrywania pieszych i rowerzystów w dzień.
Kierowca otrzymuje wsparcie w bezpiecznej jeździe także w postaci inteligentnego tempomatu adaptacyjnego, działającego w pełnym zakresie prędkości, z funkcją redukcji prędkości w zakrętach oraz udoskonalonego asystenta utrzymania pasa ruchu (LTA). Highlander jest standardowo wyposażony ponadto w układ detekcji przeszkód ICS zapobiegający kolizji podczas manewrów oraz system automatycznego powiadamiania ratunkowego (eCall).
Najnowsza wersja systemu PCS
Kiedy PCS aktywuje funkcję automatycznego hamowania, by zapobiec kolizji z pieszym, rowerzystą lub poprzedzającym samochodem, w przypadku wykrycia rozpoczęcia przez kierowcę manewru wymijania, uruchamiane jest awaryjne wspomaganie kierownicy (ESA). Generuje ono dodatkową siłę w układzie kierowniczym, gdy trzeba wykonać nagły manewr, by uniknąć zderzenia z przeszkodą, pomagając jednocześnie utrzymać stabilność samochodu. Po wyminięciu przeszkody ESA pomaga wrócić na pierwotny tor jazdy.
Układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach ostrzega o niebezpieczeństwie zderzenia z jadącym z naprzeciwka samochodem lub z pieszym na przejściu podczas skrętu na skrzyżowaniu (w lewo lub w prawo). W razie konieczności system uruchamia automatyczne hamowanie awaryjne.
Nowe funkcje inteligentnego tempomatu adaptacyjnego
Pełnozakresowy inteligentny tempomat adaptacyjny (IACC) jest uruchamiany przyciskiem na kierownicy, który ułatwia włączenie systemu podczas jazdy. System współpracuje z układem rozpoznawania znaków drogowych, włącznikami kierunkowskazów i funkcją redukcji prędkości w zakrętach.
Kiedy IACC jest aktywowany i kierowca chce zmienić pas, po włączeniu kierunkowskazu poprzedzającym manewr wyprzedzania samochód zaczyna przyspieszać jeszcze przed zmianą pasa, by skrócić czas trwania manewru. Po zmianie pasa samochód automatycznie przyspiesza do zadanej prędkości pojazdu, a następnie samochód powraca do jazdy ze stałą prędkością.
Dzięki współpracy tempomatu adaptacyjnego z systemem rozpoznawania znaków drogowych ustawiona na początku prędkość może zostać łatwo dostosowana do obowiązującego ograniczenia prędkości. System ograniczenia prędkości samochodu w zakręcie spowolni pojazd, jeżeli rozpozna, że auto porusza się zbyt szybko, by bezpiecznie pokonać dany zakręt.
Asystent utrzymania pasa ruchu (LTA)
System utrzymania pasa ruchu (LTA) ma większe możliwości niż układ ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu (LDA). LTA wspomaga płynną jazdę na autostradzie nawet jeśli pojawiają się na niej częste zakręty lub kiedy ruch na drodze jest nasilony.
Kiedy system odnotowuje ryzyko przypadkowego zjechania z pasa ruchu, nie tylko ostrzega o tym kierowcę, ale uruchamia wspomaganie kierownicy, aby utrzymać pojazd na właściwym torze. Kiedy jednocześnie włączony jest tempomat adaptacyjny, zaczyna działać również funkcja utrzymywania samochodu pośrodku pasa ruchu.
Dalsze udoskonalenia systemu LTA obejmują szybszą reaktywację po zmianie pasa ruchu, skuteczniejsze kontrowanie zawirowań powietrza spowodowanych przez duże ciężarówki oraz uzyskanie większej stabilności jazdy po prostej. System wcześniej rozpoznaje stopień zakrzywienia drogi w zakręcie, by bardziej precyzyjnie pokonywać zakręt, a także skuteczniej działa przy większych prędkościach dzięki zwiększonej sile skrętu kierownicy.
System sygnalizowania zajęcia tylnych siedzeń
Istotną funkcją zwiększającą bezpieczeństwo użytkowania auta jest system sygnalizowania zajęcia tylnych siedzeń. Czujniki umieszczone w siedzeniach w drugim i trzecim rzędzie informują o tym, że z tyłu wciąż znajdują się pasażerowie. Funkcja ta zapobiega nieumyślnemu pozostawieniu dziecka w zamkniętym samochodzie.