- Jesteś tutaj:
- Start
- Czytelnia
- Aktualności
- Nowości
- Toyota bZ4X - elektryczny crossover już wkrótce zadebiutuje w Europie
Premiera modelu bZ4X to kamień milowy w rozwoju technologii zelektryfikowanych pojazdów Toyoty, których tradycja sięga 1997 roku. bZ4X wnosi także istotne innowacje w zakresie bezpieczeństwa, systemów wsparcia kierowcy i multimediów opartych na łączności internetowej.
Razem z tym samochodem Toyota wprowadzi do swojej oferty nowy program leasingowy, który umożliwi załatwienie wszystkich spraw związanych z zakupem i posiadaniem auta w jednym miejscu.
Toyota bZ4X to przestronny, komfortowy SUV z nowym napędem na cztery koła, który zapewnia wiodące w swojej klasie właściwości jezdne i osiągi w terenie. Napęd AWD jest realizowany przez dwa silniki elektryczne, po jednym przy każdej osi. Jest to pierwszy model opracowany przez Toyotę od początku jako samochód elektryczny na baterię (BEV), a także pierwszy, w którym zastosowano nową platformę zaprojektowaną specjalnie dla pojazdów BEV. W platformie eTNGA (Toyota New Global Architecture) baterie są umieszczone pod podłogą pojazdu i stanowią integralną część podwozia. Daje to wiele korzyści, w tym nisko położony środek ciężkości, doskonałe wyważenie przód/tył oraz wysoką sztywność nadwozia, które mają pozytywny wpływ na bezpieczeństwo, komfort jazdy i prowadzenie.
Nadwozie Toyoty bZ4X to elegancka, minimalistyczna bryła o wyrazistym charakterze SUV-a, z wąskimi przednimi światłami i wyraźnie zaznaczonymi bocznymi krawędziami przedniej części auta. Patrząc z boku, auto ma niską, opływową sylwetkę, smukłe przednie słupki i nisko poprowadzoną linię osi, która odzwierciedla nisko położony środek ciężkości. Duże koła (do 20 cali średnicy) zostały umieszczone w rogach, pozostawiając bardzo krótkie zwisy. Duże progi korespondują z charakterem SUV-a. Tył zdobi listwa świetlna na całą szerokość auta.
Nadwozie zawiera elementy aerodynamiczne, które wygładzają przepływ powietrza nad i pod pojazdem i przyczyniają się do ograniczenia zużycia energii, zwiększając zasięg auta. Należą do nich otwory w rogach przedniego zderzaka, które tworzą kurtyny powietrzne, pełna osłona podwozia, dzielony spojler dachowy oraz specjalnie ukształtowany tylny spojler. Właściwości aerodynamiczne poprawia także tylny dyfuzor i precyzyjnie ustawiony kąt nachylenia tylnej szyby. Wąski dolny grill otrzymał przesłonę, która dostosowuje przepływ powietrza chłodzącego akumulator i pomaga zmniejszyć opór wiatru.
Duży rozstaw osi pozwolił opracować przestronną i wygodną, pięciomiejscową kabinę. Deska rozdzielcza jest smukła i nisko osadzona, co zwiększa pole widoczności kierowcy do przodu. Zasada „ręce na kierownicy, oczy na drodze” jest wspierana przez kokpit, w którym 7-calowy ekran TFT i wyświetlacz informacyjny znajdują się na linii oczu kierowcy, nad kierownicą.
Wszyscy pasażerowie mają do dyspozycji wiodącą w klasie przestrzeń na nogi – odległość między punktami biodrowymi przednich i tylnych siedzeń wynosi metr. Bagażnik ma pojemność do 452 l przy rozłożonych tylnych siedzeniach.
Toyota bZ4X z napędem na przednie koła jest napędzana dynamicznym silnikiem elektrycznym o mocy 204 KM (150 kW) i momencie obrotowym 265 Nm. Auto z tym napędem przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,4 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 160 km/h. Model z napędem na wszystkie koła ma maksymalną moc 217 KM i moment obrotowy 336 Nm. Prędkość maksymalna tej wersji pozostaje bez zmian, a przyspieszenie do 100 km/h wynosi 7,7 sekundy (wstępne dane sprzed homologacji).
Napęd samochodu oferuje tryb jazdy „przy pomocy jednego pedału”, w którym wzmocnione zostało odzyskiwanie energii z hamowania, co pozwala kierowcy przyspieszać i zwalniać głównie przez operowanie pedałem gazu.
Toyota skorzystała z ponad 25-letniego doświadczenia w rozwoju technologii baterii do zelektryfikowanych pojazdów, aby zapewnić wiodącą na świecie jakość, trwałość i niezawodność nowej baterii litowo-jonowej, która zasila model bZ4X. Pewność, jaką marka wiąże z jakością i trwałością produkowanych przez siebie akumulatorów trakcyjnych, znajduje odzwierciedlenie w rozszerzonym programie gwarancyjnym. Aby móc zagwarantować klientom tak wysoką jakość, Toyota tak długo doskonaliła baterię do bZ4X, aż osiągnęła trwałość na poziomie 90% pojemności po 10 latach lub 240 000 km przebiegu.
Wydajność i żywotność baterii to efekt zastosowania systemu stałego monitorowania napięcia, natężenia i temperatury baterii na poziomie poszczególnych ogniw. Jeśli czujniki wykryją nieprawidłowy poziom generowanego ciepła, zostaną automatycznie uruchomione odpowiednie sterowniki. Wprowadzono także rozwiązania, które ograniczają degradację materiałów, a w procesie produkcyjnym uwzględniono zabezpieczenia zapobiegające przedostaniu się ciał obcych do akumulatora. To pierwsza bateria Toyoty chłodzona cieczą.
Wydajny system ogrzewania zapewnia utrzymanie dobrych osiągów i zasięgu także w zimnym klimacie. Model bZ4X otrzymał pompę ciepła, która wykorzystuje ciepło z powietrza na zewnątrz do ogrzewania wnętrza. Rozwiązanie to jest bardziej wydajne i pobiera mniej energii niż standardowy system klimatyzacji i ogrzewania.
Dodatkowo temperaturę we wnętrzu reguluje ogrzewanie promieniowaniem podczerwonym skierowane na kierowcę i pasażera na przednim fotelu, które pozwala rozgrzać się w około minutę, znacznie szybciej niż tradycyjne systemy. Źródło promieniowania IR jest umocowane pod kolumną kierownicy i tablicą rozdzielczą, skąd ogrzewa nogi i stopy. Rozwiązanie to jest dostępne jako opcja, razem z ogrzewaniem siedzeń.
Litowo-jonowa bateria o wysokiej gęstości mocy ma 71,4 kWh pojemności, co oznacza spodziewany zasięg ponad 450 km (zgodnie z normą WLTP). Szczegółowe parametry będą zależały od wersji auta i w tej chwili pozostają przybliżone ze względu na trwający proces homologacji.
Bateria może zostać szybko naładowana bez narażania na utratę jej żywotności: naładowanie do poziomu 80 procent można osiągnąć w 30 minut przy użyciu szybkiej ładowarki o mocy 150 kW (CCS2). Od czwartego kwartału 2022 roku dostępna będzie trójfazowa ładowarka pokładowa o mocy 11 kW, która jeszcze bardziej poprawi wydajność tego procesu.
Toyota opracowała zupełnie nowy napęd na cztery koła do aut elektrycznych, który sprawia, że bZ4X zachowuje przyczepność i stabilność w trudnych warunkach na drodze i dobrze sobie radzi podczas jazdy poza asfaltem. Elektryczny napęd AWD opiera się na współpracy dwóch silników elektrycznych o mocy 80 kW napędzających osobno przednią i tylną oś.
System jest wyposażony w selektor trybów jazdy XMODE, który pozwala kierowcy dobrać odpowiednie ustawienia do warunków. Układ XMODE pozwala dostosować parametry samochodu do warunków panujących na drodze – jazdy w śniegu i błocie, jazdy w głębokim śniegu i błocie (poniżej 20 km/h) oraz w trybie Grip Control do jazdy w trudniejszym terenie (poniżej 10 km/h).
Toyota bZ4X będzie pierwszym modelem marki z układem kierowniczym steer-by-wire - One Motion Grip, który w Europie zostanie wprowadzony w późniejszym terminie. Po rozdzieleniu mechanicznego połączenia kierownicy z przednimi kołami to elektroniczny system dostosowuje skręt kół do intencji kierowcy. To rozwiązanie pozwoliło uzyskać więcej przestrzeni na nogi, poprawiło pozycję za kierownicą oraz ułatwia wsiadanie i wysiadanie. Tradycyjna kierownica została zastąpiona wolantem One Motion Grip, sprawiając, że posługiwanie się nim jest łatwiejsze i wygodniejsze, i pozwala uniknąć przekładania rąk na kierownicy. Do osiągnięcia skrajnych położeń kół wystarczy obrót wolantu o 150 stopni.
Brak fizycznego połączenia pozwolił na zlikwidowanie wibracji przenoszonych z przednich kół. Jednocześnie kierowca cały czas doskonale czuje, co się dzieje z kołami i po jakiej nawierzchni jedzie. Wyczucie układu kierowniczego poprawiono poprzez niezależny układ kontroli momentu obrotowego. Charakterystyka pracy układu kierowniczego może zostać zmieniona wraz z wyborem innego trybu jazdy.
Ekologiczny charakter bZ4X nie ogranicza się do bezemisyjnego elektrycznego układu napędowego. W konstrukcji samochodu Toyota szeroko wykorzystuje materiały pochodzące z recyklingu. Ponadto marka uruchomi program regeneracji, ponownego użycia i recyklingu akumulatorów. Celem firmy jest maksymalizacja cyklu życia komponentów i materiałów użytych w samochodzie.
Zasięg bZ4X na jednym ładowaniu można zwiększyć za pomocą opcjonalnego dachu z panelem fotowoltaicznym, który przetwarza energię słoneczną w elektryczną, doładowując baterię zarówno podczas jazdy, jak i na postoju. Toyota szacuje, że panel jest w stanie zgromadzić w ciągu roku energię pozwalającą przejechać dodatkowe 1800 km.
Model bZ4X został wyposażony w Toyota T-Mate – zaawansowane systemy bezpieczeństwa czynnego i wsparcia kierowcy nowej generacji.
Trzecia generacja zestawu Toyota Safety Sense wprowadza nowe systemy oraz udoskonalone funkcje. System współpracuje z kierowcą na zasadach partnerskich, by osiągnąć ostateczny cel zarówno producentów samochodów, jak i kierowców – zero ofiar i rannych w wypadkach drogowych.
Dzięki udoskonalonemu modułowi kamery i radaru z przodu oraz skierowanym do przodu radarom po bokach, pakiet Toyota Safety Sense 3.0 zyskał większy zasięg oraz większą skuteczność, a jednocześnie nowe możliwości wykrywania niebezpieczeństwa i przeszkód na drodze w większej liczbie różnych sytuacji na drodze.
Wygodę korzystania z nowego bZ4X zwiększa także dostępny w najwyższej wersji wyposażenia, nowy Advanced Park – półautonomiczny system parkowania, który przejmuje kontrolę nad kierownicą, gazem i hamulcem podczas cofania i parkowania równoległego, a także wyjeżdżania z równoległych miejsc parkingowych. Wykorzystuje on kamerę 360 stopni oraz 12 ultradźwiękowych czujników parkowania zamontowanych dookoła samochodu, dzięki którym może wjechać i wyjechać z miejsca parkingowego w pełni zdalnie, bez kierowcy w środku.
System Toyota Safety Sense opcjonalnie może sprawdzać również samopoczucie kierowcy za pomocą monitora, który rejestruje jego zwykłą pozycję podczas jazdy i uruchamia sygnał ostrzegawczy, jeśli wykryje jakiekolwiek odchylenie, które może oznaczać niebezpieczne rozproszenie uwagi, złe samopoczucie lub zasypianie.
Model bZ4X wykorzystuje najnowszy, bardziej wydajny system multimedialny Toyoty z intuicyjnym 8-calowym lub nawet 12-calowym ekranem dotykowym oraz nawigację w chmurze z funkcją planowania podróży, która korzysta z aktualnych informacji o ruchu drogowym i miejscach do parkowania. System ma również funkcje specyficzne dla pojazdów BEV, takie jak wskaźnik zasięgu, wsparcie podczas jazdy i szczegóły dotyczące stacji ładowania.
Za pośrednictwem nowych multimediów kierowca może wchodzić w interakcje z samochodem za pomocą wzroku, dotyku i głosu. Udoskonalony system rozpoznawania głosu daje możliwość korzystania z nowego asystenta pokładowego, który pozwala głosowo sterować klimatyzacją, otwierać i zamykać okna czy korzystać z multimediów takich jak audio i nawigacja.
Bezprzewodowe połączenie z internetem samochodu umożliwia automatyczne aktualizacje oprogramowania oraz pobieranie nowych systemów i usług.
Wraz z premierą nowego elektrycznego SUV-a bZ4X Toyota wprowadza zupełnie nowy program leasingu, który reprezentuje nowe podejście do zakupu samochodu oraz stawia na wyższy poziom doświadczeń klienta związanych z posiadaniem auta.
Jego celem jest, aby większość sprzedaży Toyoty w Europie odbywała się za pośrednictwem nowej, kompleksowej umowy leasingowej, obejmującej finansowanie pojazdu, konserwację i serwis, dostarczanie ładowarek ściennych i dostęp do usług internetowych, w tym do jednej z największych sieci ładowarek w Europie. Na życzenie klienta oferta leasingu będzie mogła zostać poszerzona o ubezpieczenie samochodu, pomoc drogową oraz finansowanie akcesoriów do samochodu.
Toyota będzie współpracować z dystrybutorami i sieciami salonów marki w całej Europie, aby zapewnić klientom najlepsze rozwiązania dostosowane do ich wymagań, oferując produkty finansowe, które uwzględnią różne poziomy przystosowania lokalnych rynków do sprzedaży i obsługi samochodów elektrycznych na baterie.