Toyota Aygo X – nowy większy kuzyn Aygo
Toyota Aygo to absolutny lider segmentu A w Polsce. Małe auto miejskie swoją pozycję zawdzięcza z jednej strony awangardowej stylistyce nadwozia i wnętrza oraz nowoczesnemu wyposażeniu, a z drugiej praktyczności i niskim kosztom utrzymania. Jego następca, Aygo X, który wnosi najnowocześniejsze technologie, niezwykle atrakcyjne nadwozie crossover i świetne właściwości jezdne, będące pochodną architektury TNGA, jest po prostu skazany na sukces. Sprawdzamy, czym się te modele różnią między sobą oraz co mają wspólnego.
Toyota Aygo od lat była liderem małych samochodów w Polsce, a w ostatnich latach odpowiadała za połowę sprzedaży w segmencie A. Jeśli popatrzeć na jej wygląd i wyposażenie, trudno uwierzyć, że Aygo drugiej generacji zadebiutowało 8 lat temu, a facelifting przeszło cztery lata temu. Mała Toyota weszła na rynek z nowatorską stylistyką, wprowadzając rewolucję do segmentu A. W efekcie do dziś zarówno oryginalny model drugiej generacji, jak i jego wersja po liftingu wygląda świeżo i awangardowo.
To, że Aygo do dziś jest bardzo popularnym autem do miasta, nie stanęło na przeszkodzie, by Toyota wprowadziła na rynek zupełnie nowy model, który ma wszystkie atuty, bywyznaczać standardy w segmencie małych samochodów miejskich przez kolejne lata. Aygo X, bo o nim mowa, został zaprojektowany według nowej koncepcji stylistycznej, w architekturze TNGA. Dokładniej rzecz biorąc, Aygo X powstało na tej samej platformie GA-B, co Yaris,tylko lekko skróconej. Co więcej, zamiast uważanego za oczywiste w segmencie A nadwozia hatchback nowa mała Toyota otrzymała nadwozie crossover. To oznacza, że auto ma zupełnie inne proporcje, inne wnętrze i inne właściwości jezdne niż jego poprzednik.
Aygo X jest dużo większe i bardziej przestronne od Aygo drugiej generacji. Ma przy tym większyprześwit i masywną sylwetkę z wysoko uniesionym tyłem, dzięki czemu pomimo niewielkich rozmiarów od razu widać, że to crossover. Szczególną uwagę zwracają bardzo duże koła. Aygo X może mieć 17- lub nawet 18-calowe felgi – dla porównania największe koła dostępne dla Aygodrugiej generacji miały 15 cali. Ta decyzja projektantów podkreśla charakter crossovera i stanowi mocny akcent – dość powiedzieć, że średnica 18-calowych kół stanowi aż 40% wysokości całego samochodu.
O tym, że Aygo X jest dużo większy od poprzednika, możemy się łatwo przekonać – wystarczy spojrzeć na oba auta. Sprawdźmy jednak, co mówią ich specyfikacje. Aygo X ma 152,5 cm wysokości, jest zatem wyższe od poprzednika o 6,5 cm. Długość 370 cm sprawia, że nowy model jest dłuższy o 23,5 cm. Zyskał też sporo na szerokości – 174 cm to o 12,5 cm więcej niż miał poprzedni model. Większy o 9 cm rozstaw osi oznacza natomiast dłuższe, bardziej komfortowe wnętrze.Większy jest także bagażnik – w porównaniu z poprzednią generacją zyskał 63 litry i mieści teraz 231 litrów. Jego pojemność jest nieco mniejsza, jeśli samochód wyposażymy w system nagłośnienia Premium Audio JBL.
Automatyczna skrzynia biegów
Aygo X ma ten sam co jego poprzednik 3-cylindrowy silnik 1,0 l o mocy 72 km. Został on jednak tak zmodernizowany, że spala jeszcze mniej paliwa, mimo że napędza znacznie większe i cięższe auto. Zupełną nowością w Aygo X jest natomiast opcjonalna automatyczna przekładnia Multidrive S, która zastępuje manualną, lecz zautomatyzowaną skrzynię biegów x-shift. Wprowadzenie prawdziwego automatu sprawiło, że samochód stał się jednocześnie oszczędniejszy i bardziej zrywny od poprzenika. Spójrzmy na liczby. Poprzedni model z przekładnią x-shift rozpędzało się do setki w 15,2 s i spalało od 5,2 l/100 km. Nowe Aygo X z automatem potrzebuje tylko od 4,9 l paliwa na 100 km, ale prędkość 100 km/h osiąga w 14,8 s.
Systemy bezpieczeństwa nowej generacji
W 2018 roku Aygo po faceliftingu wprowadziło do segmentu A systemy bezpieczeństwa czynnegoToyota SafetySense, oparte na współpracy czujnika laserowego i kamery. Mała miejska Toyotaotrzymała dwa systemy – układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) i układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA), dostępne tylko w dodatkowym pakiecie. W 2021 roku, czyli ostatnim roku produkcji tego modelu, oba systemy należały do standardowego wyposażenia dwóch najwyższych wersji, natomiast dwie niższe wersje można było w nie doposażyć przy pomocy pakietów.
Aygo X wnosi do segmentu nowe standardy bezpieczeństwa. Samochód nie tylko otrzymuje kompletny zestaw Toyota SafetySense generacji 2.5, ale należą one do standardowego wyposażenia wszystkich wersji.
Toyota SafetySense 2.5 to najnowsza odsłona tego zestawu dostępna obecnie na rynku. Jej działanie opiera się na współpracy kamery z radarem, który ma znacznie większą czułość i zasięg niż laser i daje nieporównanie większe możliwości, a przy tym działa w pełnym zakresie prędkości.
Kierowcy Aygo X otrzymają wsparcie ze strony nowej wersji układu wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z funkcją wykrywania pieszych w dzień i w nocy oraz rowerzystów w dzień, układu ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA) z funkcją powrotu na zadany tor jazdy, asystenta utrzymania pasa ruchu (LTA), systemu wspomagania kierownicy w razie ryzyka zderzenia, układu zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach, inteligentnego tempomatu adaptacyjnego (IACC), asystenta utrzymania pasa ruchu (LTA) oraz automatycznych świateł drogowych (AHB) i układu rozpoznawania znaków drogowych (RSA).
Oprócz tego do standardowego wyposażenia należą również system wspomagający pokonywanie podjazdów (HAC), system wykrywania zmęczenia kierowcy (SWS) i system automatycznego powiadamiania ratunkowego eCall.
Smartcar – samochód podłączony do internetu
Aygo X to kolejny z najnowszych modeli Toyoty, który w wyższych wersjach otrzymuje własne połączenie z internetem. Moduł DCM z opłaconą na 4 lata kartą SIM sprawia, że żeby korzystać z najnowszych funkcji multimediów i nawigacji, nie trzeba podłączać ich do internetu w telefonie. Stała łączność online oznacza także, że wszystkie cyfrowe systemy w samochodzie mogą być zdalnie aktualizowane i rozbudowywane o nowe funkcje. Zupełnie jak w naszych smartfonach.
A jakiecyfrowe systemy znajdziemy w Aygo X? W pierwszej kolejności nowy intuicyjny system multimedialny Toyota Smart Connect z 9-calowym ekranem dotykowym HD, należący do wyposażenia dwóch najwyższych wersji Executive i Aygo X Limited. Jego częścią jest nawigacja korzystająca z danych w chmurze, która dostarcza na bieżąco informacji o trasie i inne usługi online. System można bezprzewodowo połączyć z telefonem za pośrednictwem Android Auto™ i Apple CarPlay®. Samochód udostępnia także zdalne usługi łączności Toyota Connected Car, które pozwalają pozostać w kontakcie z autem za pośrednictwem aplikacji MyT na smartfony. Dzięki aplikacji MyT można sprawdzić lokalizację pojazdu przez GPS, jeśli zapomnimy, gdzie go zaparkowaliśmy, oraz na odległość przejrzeć statystyki i analizy stylu jazdy czy różnego rodzaju ostrzeżenia.
Nagłośnienie klasy premium JBL
Wysokiej klasy nagłośnienie w małym samochodzie to nie jest nic oczywistego. Jednak Aygo już nas trochę do tego przyzwyczaiło. Nagłośnienie tej marki było dostępne w Aygo drugiej generacji, choć dopiero po kilku latach od premiery modelu. W Aygo z rocznika 2021 można było zamówić opcjonalny system Premium Audio JBL z 4 głośnikami i subwooferem.
W nowym Aygo X w pakiecie pozornie dostępne jest taki sam system Premium Audio JBL. Ale tylko pozornie. Choć nazywa się tak samo i również ma 4 głośniki i subwoofer, został zaprojektowanyzupełnie od początku.
Inżynierowie JBL opracowali nagłośnienie do nowej małej Toyoty, precyzyjnie dostosowując je do powierzchni, krzywizn i faktur we wnętrzu auta. Tak bliska współpraca między projektantami wnętrza Toyoty a specjalistami JBL to już tradycja – pierwszym modelem, który na niej skorzystał, był crossover Toyota C-HR, który zadebiutował w 2016 roku.
System Premium Audio JBL w Aygo X ma dwa głośniki pełnozakresowe 150 mm umieszczone w przednich drzwiach i dwa twittery, czyli wysokotonowe głośniki 25 mm w podszybiu. W bagażniku zamontowano subwoofer 200 mm, a całość podłączona jest do wzmacniacza 6-kanałowego o mocy aż 300 W. System emituje pełny zakres tonalny – nie ma tu mowy o jakichkolwiek stratach brzmienia. JBL wprowadził do niego technologię Greenedge®, która zmniejsza zużycie energii i wydłuża żywotność sprzętu.
Składany materiałowy dach
Aygo X jest jedynym crossoverem segmentu A ze składanym materiałowym dachem. To szczególnie przyjemny gadżet, z którego korzysta się wyjątkowo łatwo dzięki elektrycznemu sterowaniu. Jest ono na tyle sprawne i niezawodne, że możemy dach otwierać i zamykać podczas jazdy bez względu na prędkość.
Materiałowa pokrywa zajmuje aż 70% całkowitej powierzchni dachu samochodu, a po jej złożeniu mamy nad głową otwór zajmujący 40% całego dachu. Została wykonana z wysokiej jakości materiału i tak uszczelniona, że nawet zimą będzie nam w aucie przyjemnie ciepło. Aby sprawić sobie taki dodatek, trzeba wybrać jedną z najwyższych wersji wyposażenia – Executive lub Aygo X Limited – i dodać do niej pakiet SkyviewAir za 5000 zł.
Poprzedni model, Aygo drugiej generacji, już od wielu lat nie był dostępny z otwieranym dachem. Ale niedługo po premierze można było zamówić specjalną wersję x-wave z elektrycznie sterowanym dachem z materiału, który po otwarciu odsłaniał nad głowami prostokąt o wymiarach 78 na 73 cm. W nowym Aygo X otwór ten jest dłuższy o 4 cm.