Toyota sprzedała w Polsce ponad 100 000 hybrydowych SUV-ów
Polacy pokochali hybrydowe SUV-y. Polscy kierowcy kupili już ponad 100 000 takich aut. Na czele jest Toyota C-HR i RAV4, a na rynku dostępne są jeszcze 3 modele: Yaris Cross, Corolla Cross i Highlander.
Fot. Toyota C-HRToyota C-HR najpopularniejszym hybrydowym SUV-em Toyoty w Polsce
W marcu 2023 roku sprzedaż hybrydowych SUV-ów Toyoty w Polsce przekroczyła 100 000 egzemplarzy. W największym stopniu przyczyniły się do tego Toyota C-HR i Toyota RAV4. Oba modele w hybrydowych wersjach zadebiutowały na polskim rynku w 2016 roku i oba opuściły salony w liczbie ponad 40 000 aut. Łączna sprzedaż Toyoty C-HR Hybrid wynosi obecnie 41 260 egzemplarzy, zaś model RAV4 Hybrid w ciągu 6 lat sprzedał się w liczbie 40 350 egzemplarzy. W 2021 roku do RAV4 i Toyoty C-HR dołączyły Highlander Hybrid i Yaris Cross Hybrid. W ten sposób gama hybrydowych SUV-ów marki wypełniła wszystkie cztery kluczowe segmenty – aut miejskich (B-SUV), kompaktowych (C-SUV), średniej wielkości (D-SUV) i dużych 7-osobowych pojazdów rodzinnych (E-SUV). Miejski Yaris Cross Hybrid znalazł dotąd nabywców na 12 740 egzemplarzy, zaś 7-osobowy, 5-metrowy Highlander sprzedał się w liczbie ponad 3 330 aut. Sprzedaż kompaktowej Corolli Cross, najnowszego hybrydowego SUV-a Toyoty, rozpoczęła się w listopadzie 2022 roku i do tej pory osiągnęła poziom 2 880 aut.
Fot. Toyota Corolla CrossSpośród pięciu hybrydowych SUV-ów marki trzy modele są dostępne wyłącznie jako hybrydy. Są to Toyota C-HR, Corolla Cross i Highlander. Yaris Cross jest sprzedawany jako hybryda w 94 procentach. W przypadku RAV4 napędy hybrydowe odpowiadają w tym roku za 71% jego sprzedaży.
RAV4 – pierwszy hybrydowy SUV Toyoty w Europie
RAV4 po raz pierwszy otrzymał napęd hybrydowy wraz z faceliftingiem czwartej odsłony tego popularnego SUV-a. Model, który w polskich salonach zadebiutował w kwietniu 2016 roku, miał pod maską układ hybrydowy trzeciej generacji, w wariancie z napędem na przód i na cztery koła E-FOUR. Składały się na niego silnik elektryczny współpracujący z jednostką benzynową 2,5 l o mocy 155 KM, które w odmianie E-FOUR otrzymywały wsparcie 68-konnego silnika elektrycznego przy tylnej osi. W obu wariantach łączna moc napędu wynosiła 197 KM.
Aktualna, piąta generacja RAV4 opracowana w technologii TNGA trafiła do sprzedaży pod koniec 2018 roku. Model z napędem hybrydowym czwartej generacji opartym na silniku benzynowym 2,5 l ma 218 KM mocy w odmianie FWD i 222 KM mocy w wersji AWD-i. W pierwszym przypadku auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w 8,4 s, zaś w drugim wystarcza mu 8,1 s. W 2020 roku w salonach pojawił się 306-konny RAV4 z napędem plug-in hybrid AWD-i. Jest to najmocniejsza wersja w historii modelu, która przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,0 sekund.
Fot. Toyota HighlanderKompletna gama niskoemisyjnych SUV-ów
Toyota C-HR zadebiutowała w 2016 roku jako stylowy kompaktowy crossover o podwyższonym standardzie. W jego ofercie znalazł się silnik benzynowy oraz napęd hybrydowy czwartej generacji z silnikiem 1.8, który generował 122 KM mocy. W 2020 roku wraz z faceliftingiem modelu dołączył układ 2.0 Hybrid Dynamic Force o mocy 184 KM, który rozpędza crossovera od 0 do 100 km/h w 8,2 s. Obecnie Toyota C-HR jest dostępna wyłącznie jako auto hybrydowe.
Highlander to typowo amerykański samochód zaprojektowany i produkowany w USA. Prawie 5-metrowe auto swobodnie mieści 7 osób. Napędza go układ hybrydowy Hybrid Dynamic Force 2,5 l o mocy 248 KM z napędem na cztery koła AWD-i. Auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w 8,3 s, lecz pomimo dużej dynamiki i masy własnej przekraczającej 2 tony, zużywa średnio tylko od 6,6 l/100 km paliwa.
Fot. Toyota Yaris CrossWraz z kolejnymi dwoma modelami – Yarisem Cross i Corollą Cross – Toyota zaznaczyła swoją obecność w najpopularniejszych segmentach. Yaris Cross, którego w Polsce można kupić od października 2021 roku, to miejski SUV dostępny z napędem na cztery koła AWD-i. Pod maską pracuje produkowany w Polsce, 116-konny układ hybrydowy z silnikiem 1.5, który zużywa tylko od 4,4 l/100 km benzyny w wariancie FWD i od 4,7 l/100 km w odmianie AWD-i. Model jest w tym roku najpopularniejszą hybrydą Toyoty – jego sprzedaż od stycznia do pierwszych 10 dni marca wyniosła ponad 2 960 egzemplarzy.
Corolla Cross zadebiutowała na polskim rynku w listopadzie 2022 roku jako pierwszy model z napędem hybrydowym piątej generacji. Nowy rodzinny SUV otrzymał układ hybrydowy z silnikiem 2.0 o mocy 197 KM, w konfiguracji z przednim napędem FWD oraz na wszystkie koła AWD-i. W tym roku dołączy do niego hybrydowy układ FWD z silnikiem 1.8 o łącznej mocy 140 KM. Auto łączy bardzo dobrą dynamikę z oszczędnością paliwa. Corolla Cross Hybrid 2.0 rozpędza się od 0 do 100 km/h nawet w 7,5 s, a zużywa średnio od 5,0 l/100 km benzyny.
Rekomendowane artykuły