Jeżeli Toyota liczyła, że nowy Yaris Cross podbije europejski rynek, to… miała całkowitą rację. Miejski SUV spokrewniony z Yarisem odniósł w naszym regionie ogromny sukces i stał się najpopularniejszym samochodem w gamie Toyoty. W pierwszym kwartale 2023 roku z europejskich salonów wyjechało 58 000 egzemplarzy Yarisa Cross, o niemal 17 000 aut więcej niż rok wcześniej. Prawie wszystkie miały napęd hybrydowy.

Popularność Yarisa Cross dostarcza kolejnego dowodu, że połączenie miejskiego crossovera z hybrydą to przepis nas sukces. 57 966 egzemplarzy sprzedanych w Europie w pierwszych trzech miesiącach roku oznacza wzrost rok do roku aż od 41%. Przy takim skoku popularności trudno się dziwić, że Yaris Cross wyprzedził wszystkie inne modele Toyoty. Aż 96% z nich, czyli dokładnie 55 792 egzemplarze, to auta hybrydowe - z napędem na przód lub AWD-i.

Dla porównania, w całym 2022 roku Yaris Cross był trzecim najchętniej wybieranym modelem Toyoty w Europie dzięki sprzedaży 156 086 samochodów, a 146 988 z nich miało napęd hybrydowy. W ubiegłym roku Toyota Yaris Cross zanotowała jeszcze jeden ciekawy rekord - stała się liderem francuskiej motoryzacji pod względem liczby wyprodukowanych egzemplarzy. Z zakładu Toyota Motor Manufacturing France w ciągu 12 miesięcy wyjechało ponad 160 000 crossovera ze znaczkiem Yaris Cross – więcej niż jakiegokolwiek innego samochodu produkowanego we Francji.

Yaris Cross - mały SUV do miasta i na wertepy

Yaris Cross to miejski SUV, którego - jak na Toyotę przystało, wyróżniają w segmencie trzy rzeczy - napęd hybrydowy, napęd na cztery koła AWD-i i bardzo sztywna konstrukcja TNGA. Niewielkie rozmiary i zwinność idą tu w parze ze sporym jak na segment B wnętrzem, małym zużyciem paliwa i łatwością radzenia sobie na śliskiej nawierzchni, nierównościach, a nawet w lekkim terenie. Udowodnił to test zorganizowany przez polską Toyotę, którego efekty możecie zobaczyć. 


Sztywne nadwozie, które zwiększa stabilność auta na zakrętach i nierównościach uzyskano bez zwiększania masy auta. Wystarczyła konstrukcja TNGA wzmocniona strukturami pierścieniowymi i dodatkowymi zgrzewami punktowymi w połączeniu z wysokowytrzymałą stalą i lekkimi materiałami. Zawieszenie wielowahaczowe z tyłu stosowane w wersji AWD-i zapewnia wysoki komfort jazdy, stabilność w zakrętach i ograniczenie przechyłów. W topowej wersji GR SPORT zawieszenie Yarisa Cross zostało zmodyfikowane pod kątem jeszcze lepszej przyczepności i kontroli nad autem oraz ograniczenia przechyłów przy pokonywaniu ostrych zakrętów.

Yaris Cross otrzymał też hamulce tarczowe z tyłu oraz wentylowane tarcze przy przednich kołach. Systemy elektroniczne kontrolują pracę układu hamulcowego i kierowniczego, wspomagają jazdę w zakrętach i awaryjne hamowanie, zaś auta z AWD-i mają dodatkowo w system wspomagający zjazd ze wzniesienia DAC oraz selektor trybów jazdy w terenie z trybami Normal, Snow i Trail. Ustawienie Trail uruchamia się, gdy jedno z kół nie ma kontaktu z podłożem. System AWD-i automatycznie zatrzymuje je i przekazuje moment obrotowy na te koła, które mają przyczepność. W trybie Snow system ogranicza reakcję pedału gazu, by zwiększyć bezpieczeństwo podczas ruszania lub przyspieszania na śniegu i lodzie.

Toyota Yaris Cross - gama napędów

W cenniku Toyoty Yaris Cross znajdziemy cztery warianty napędowe. Obie wersje hybrydowe - zarówno z napędem FWD oraz AWD-i, dostarczają 116 KM mocy, generowanej przez silnik benzynowy 1,5 l oraz jeden lub dwa silniki elektryczne. Yaris Cross Hybrid FWD przyspiesza do setki w 11,2 s, a z napędem na cztery koła w 11,8 s. Auto może pociągnąć przyczepę o masie do 750 kg. Do wyboru jest także konwencjonalny silnik benzynowy 1,5 l o mocy 125 KM, sparowany ze skrzynią manualną o 6 biegach lub z bezstopniowym automatem. 

LandCruiser PL Yaris Cross AWDi

Napęd hybrydowy AWD-i w Yarisie Cross

Napęd na cztery koła w Yarisie Cross jest oferowany wyłącznie jako elektryczny układ dołączony do napędu hybrydowego. Konstrukcja układu AWD-i jest prosta - niezależny silnik elektryczny umocowany przy tylnej osi jest uruchamiany przez jednostkę sterującą w razie potrzeby - podczas ruszania, przyspieszania czy w zakrętach i oczywiście na śliskiej, nierównej lub miękkiej nawierzchni. Rozkład siły napędowej między przednie i tylne koła jest dostosowywany automatycznie w proporcjach od 100:0 do 40:60 w zależności od warunków. W porównaniu z mechanicznymi układami 4x4, AWD-i jest znacznie lżejszy i mniejszy, a brak wału napędowego pozostawia więcej miejsca na nogi w kabinie. Użycie kolejnego silnika elektrycznego do napędzania tylnych kół tylko minimalnie zwiększa zużycie paliwa w porównaniu do takiej samej hybrydy FWD.