Toyota RAV4 to najpopularniejszy SUV na świecie
To już szósty raz z rzędu, kiedy RAV4 zajął pierwsze miejsce jako najczęściej kupowany SUV na świecie. W 2022 roku auto sprzedało się w ponad 868 tys. egzemplarzy. Bardzo dobry rok zaliczył też Hilux, który w rankingu globalnej sprzedaży pick-upów dał się wyprzedzić tylko dwóm amerykańskim modelom. Dane pochodzą z portalu focus2move.com.
RAV4 figuruje na szczycie rankingu najpopularniejszych SUV-ów od 2017 roku, dzięki utrzymaniu rocznej sprzedaży powyżej 800 tys. mimo pandemii i innych zawirowań. RAV4 ma charakter globalny – można go kupić w ponad 170 krajach na 6 kontynentach. W 2020 roku jego łączna sprzedaż przekroczyła 10 milionów samochodów. Natomiast jeśli chodzi o sprzedaż wersji hybrydowych, to według danych Toyoty do końca 2022 roku do klientów trafiło ponad 1 685 000 egz.
RAV4 i Hilux mocne na światowych rynkach
Jak podaje portal analityczny focus2move.pl, w 2022 roku z salonów wyjechało 868 398 RAV4, co dało mu nie tylko pierwsze miejsce w segmencie, a także drugie na całym światowym rynku samochodów – tuż za Corollą. W Top10 najpopularniejszych SUV-ów znalazł się również Highlander, który zajął ósme miejsce w segmencie dzięki sprzedaży 342 424 aut. Toyota Hilux wskoczyła na trzecie miejsce w segmencie pick-upów, wyprzedzając model Ram Pick-up i rozbijając monopol trzech amerykańskich terenówek z paką, które już od pewnego czasu dominowały na podium. Hilux zanotował w 2022 roku globalną sprzedaż 564 051 aut, ustępując jedynie Fordowi F-Series i Chevroletowi Silverado. Liczby opublikowane na focus2move.pl opierają się na oficjalnych danych o rejestracjach publikowanych przez odpowiednie instytucje w 162 krajach.
Europejski rynek przyczynił się do globalnego sukcesu RAV4 w niemałym stopniu. Jak podaje Toyota Motor Europe, w 2022 roku kupiliśmy w naszym regionie 113 297 egzemplarzy RAV4, z czego 73 403 samochody miały napęd hybrydowy, a 21 044 auta napęd hybrydowy plug-in. RAV4 jest czwartym najpopularniejszym samochodem Toyoty w Europie, po Yarisie, Corolli i Yarisie Cross.
Hybrydowy SUV z napędem AWD
Wielu czytelników naszego portalu być może pamięta moment, kiedy Toyota po raz pierwszy pokazała RAV4 w 1994 roku. W środowisku off-roadowym nie brakowało zastrzeżeń do tego pomysłu, ale wkrótce okazało się, że to Toyota miała rację. Wejście do sprzedaży RAV4 nie odebrało nam przecież możliwości kupienia Land Cruisera, Hiluxa czy innych rasowych terenówek Toyoty, za to kierowcy zwykłych aut bez umiejętności terenowych otrzymali świetne auto do eksploracji trudno dostępnych dróg z dala od asfaltu. Połączenie niedużego samonośnego nadwozia z większym prześwitem i napędem 4x4 pozwalało cieszyć się jazdą po polnych drogach i wertepach każdemu kierowcy. Dużą frajdę dawał też wygląd małej terenówki.
Współczesny RAV4 nie jest już oczywiście tamtym małym autem, lecz SUV-em średniej wielkości zbudowanym na modułowej, bardzo sztywnej platformie TNGA-K. Jeśli chodzi o napędy, do wyboru mamy silnik benzynowy, napęd hybrydowy w wariancie FWD i AWD-i oraz hybrydę plug-in o imponującej mocy 306 KM. Dzięki sztywnej konstrukcji zawieszenie zostało tak ustawione, żeby zapewnić odpowiedni komfort, a jednocześnie precyzję prowadzenia i stabilność w zakrętach. W nowej usportowionej wersji GR SPORT zawieszenie zostało dodatkowo wzmocnione.
W Europie klienci najczęściej wybierają RAV4 Hybrid. Auto ma układ hybrydowy czwartej generacji z silnikiem 2,5 l, który w wersji AWD-i został rozbudowany o dodatkowy silnik elektryczny napędzający tylne koła. Sterowany komputerowo system AWD-i automatycznie dostosowuje rozdział momentu obrotowego między osie do warunków jazdy, w zakresie od 100:0 do 20:80. Na tylne koła może maksymalnie pójść 1300 Nm, czyli wcale nie mniej niż w klasycznych mechanicznych napędach 4x4. RAV4 Hybrid FWD ma moc 218 KM, a z układem AWD-i generuje 222 KM mocy i rozpędza się od 0 do 100 km w 8,1 s.